Taxi Van der Laan neemt Taxi Slingerland over

Taxi Van der Laan neemt Taxi Slingerland over

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxi Van der Laan uit Nieuwkoop en Taxi Slingerland uit Mijdrecht gaan samen verder. Met een gezamenlijke vloot van zo’n honderd voertuigen wordt de groei vooral gezocht in het hogere segment van het personenvervoer.

Taxi Van der Laan stamt uit 1957 en heeft zo’n tachtig voertuigen tot zijn beschikking. Taxi Slingerland werd veertien jaar geleden opgericht door Arjan en Gerarda van Asselt en heeft een vloot van vijftien taxi’s. De overname door Van der Laan stelt de familie Van Asselt in staat om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen en betere balans tussen werk en privé te vinden.

Voor Taxi Van der Laan biedt de overname de kans om bepaalde activiteiten uit te breiden, legt directeur John van der Laan uit. “Bij elkaar hebben we nu vijftien auto’s specifiek voor VIP-vervoer. Voor ons bedrijf ligt in het bedienen van de bovenkant van de markt toch een belangrijk deel van de toekomst. Dat sluit ook goed aan op de veertien touringcars die we al hebben rijden.”

Weloverwogen avontuur

Overigens zaten de eigenaren van beide bedrijven al eens eerder met elkaar om tafel om nadere samenwerking te bespreken. “Maar destijds was het daarvoor niet het goede moment”, vertelt Van der Laan. “We hadden onder meer veel last van de recessie en er speelde nog meer waardoor het toen niet verstandig was om die stap te zetten. Je doet zoiets weloverwogen, maar het blijft toch een soort avontuur. Nu zijn de omstandigheden er wel naar om dat weloverwogen avontuur aan te gaan.”

Taxi Slingerland blijft onder de nieuwe eigenaar een zelfstandig taxibedrijf met een eigen centrale. Arjan van Asselt en zijn zoon Ferry treden in loondienst van Van der Laan. Qua overhead levert de overname de nodige efficiency op, maar de krachtenbundeling levert vooral de mogelijkheid gerichter de markt te bedienen.

Onafhankelijker van aanbestedingen

“Met touringcarvervoer en VIP-vervoer heb je niets te maken met aanbestedingen”, vervolgt Van der Laan. “Je rijdt direct voor de eindklanten en dat bevalt ons uitstekend. Je kunt daar meer mee opbouwen dan wanneer je van aanbestedingen afhankelijk bent. Dat wil niet zeggen dat we geen aanbestedingen meer zullen doen, maar we willen er wel onafhankelijker van worden. De overname van Taxi Slingerland sluit heel mooi op dat streven aan.”

Het doel is dus om het VIP-vervoer en particulier vervoer in zijn algemeen uit te breiden. Dat betekent dat er meer luxe taxi’s en touringcars komen. Ook de activiteiten op het gebied van verhuur en de vakgarage worden uitgebouwd. “Om de groei te realiseren hebben we één dag per week iemand in dienst voor de commerciële kant van het verhaal”, aldus John van der Laan. “Daarnaast gaan we op bezoek bij bedrijven en particulieren in ons werkgebied om te bespreken of ze klant van ons willen worden. We maken er dus bewust en gericht werk van.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Uitzendbureau taxichauffeurs Flexion Vervoer bankroet

Uitzendbureau taxichauffeurs Flexion Vervoer bankroet

http://www.taxipro.nl/feed/

Flexion Vervoer, een uitzendbureau van met name taxichauffeurs, is failliet verklaard. Dit onderdeel van Flexion houdt zich vooral bezig met het uitzenden van chauffeurs voor het bijzonder personenvervoer en het streekvervoer. De werkzaamheden worden de komende weken in elk geval voortgezet.

Flexion Vervoer heeft als uitzendbureau van taxichauffeurs 96 werknemers in dienst. Curator Gerhard Breuker zorgt dat de werkzaamheden van Flexion Vervoer de komende vier weken worden voortgezet. Dit moet er voor zorgen dat de vervoersbedrijven die personeel inlenen en de mensen die door deze chauffeurs worden vervoerd geen hinder ondervinden van het faillissement.

Overname activiteiten

Intussen zal de curator bekijken of een overname van de activiteiten van Flexion Vervoer tot de mogelijkheden behoort. De andere onderdelen van moederbedrijf Flexion Uitzendbureau zijn niet failliet en worden ook niet geraakt door het bankroet van Flexion Vervoer.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Touringcarbedrijven Havi en Oad fuseren

Touringcarbedrijven Havi en Oad fuseren

http://www.taxipro.nl/feed/

De Twentse bedrijven Havi en Oad gaan samen verder op het gebied van touringcarvervoer. Dat gebeurt met het gezamenlijke bedrijf Havi Travel, dat goed is voor zo’n 150 bussen en vier vestigingen verspreid over drie landen.

Beide ondernemingen zijn tot deze stap gekomen vanuit de wens om de schaal waarop ze werken te vergroten. Dat is volgens hen noodzakelijk om “op lange termijn concurrerend te blijven in deze competitieve markt.” Havi-directeur Hennie Visscher: “Oad en Havi anticiperen gezamenlijk op deze ontwikkeling door het aangaan van deze samenwerking. Dit stelt beide bedrijven in staat om ook in de toekomst een leidende rol te blijven spelen in de Nederlandse markt.”

Uitbouwen touringcaractiviteiten

Uiteraard zal er door de fusie het nodige veranderen. Oad gaat haar touringcaractiviteiten formeel afsplitsen. Daardoor kan de reisorganisatie van het bedrijf zich volledig richten op de uitbouw van touroperating. Dit aanbieden van pakketreizen vormt namelijk de sterk groeiende kernactiviteit van Oad. Het aanbod zal de komende jaren sterk worden uitgebreid.

Havi zal zich op zijn beurt volledig gaan toeleggen op het uitbouwen van haar touringcaractiviteiten. Oad gaat een langjarige overeenkomst aan met Havi voor de inzet van touringcars voor reizen. “Voor onze gasten verandert er niets. Zij blijven reizen met hun vertrouwde Oad-touringcar en Oad-chauffeur”, aldus Arjan Koster, directeur van Oad.

Havi zal haar hoofdkantoor, de technische dienst en touringcaractiviteiten gaan bundelen op de locatie in Goor. De vestigingen in Lijnden, Polen en Roemenië worden gehandhaafd.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Zelfstandiger reizen in Tubbergen en Dinkelland

Zelfstandiger reizen in Tubbergen en Dinkelland

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeenten Tubbergen en Dinkelland willen mensen die nu nog gebruik maken van wmo- of leerlingenvervoer de mogelijkheid bieden om zelfstandiger te reizen. Vanaf nu kan daarvoor gebruik worden gemaakt van de reisondersteunende producten van De Reiskoffer.

Tubbergen en Dinkelland ondertekenden deze week een overeenkomst met CATA, een trainings- en adviesbedrijf op het gebied van leerlingenvervoer, en GoOV. De Reiskoffer helpt mensen met een mobiliteitsbeperking om, indien ze dat zelf graag willen en het op een verantwoorde manier mogelijk is, zelfstandiger te reizen. Dat gaat stapsgewijs en met begeleiding en ondersteuning. De mate waarin dat nodig is, verschilt per persoon. De producten van De Reiskoffer helpen zorgen dat er maatwerk wordt geleverd.

Stapsgewijs

Eén van die instrumenten is ‘Samen reizen met…’, dat wordt aangeboden door CATA. Hierbij helpen vrijwilligers om mensen die dat graag willen de overstap te laten maken van taxibus naar openbaar vervoer. Dat gaat stapsgewijs, net zo lang tot er geen begeleiding meer mogelijk is.

Een ander gereedschap uit De Reiskoffer is de Buzz Buddy. Dit is een trainingsprogramma gecombineerd met een GPS-tracker. Het programma leert mensen met een beperking zelfstandig reizen. Ouders of verzorgers kunnen het kind of de cliënt online volgen en indien nodig instructies geven. De Buzz Buddy heeft ook een noodknop waarmee de gebruiker om hulp kan vragen.

Hulp en ondersteuning

Een derde instrument is de GoOV-app, die reisinstructies koppelt aan reisinformatie over het openbaar vervoer. Ook hier maakt GPS-tracking het mogelijk om op afstand hulp en ondersteuning te bieden. Op 30 en 31 mei verzorgen de gemeenten informatiebijeenkomsten voor mensen die meer willen weten over de mogelijkheid om zelfstandig te reizen.

De gemeenten Dinkelland en Tubbergen rondden onlangs de invoering van een maatwerkvoorziening voor het doelgroepenvervoer af. Een klankbodgroep van inwoners, zorgaanbieders en andere belanghebbenden dacht in tien bijeenkomsten mee over de optimale invulling van dat vervoer. Bij de afronding werd al aangekondigd dat de gemeenten verder zouden werken aan het ontwikkelen van lokale vervoersvoorzieningen, en naar mogelijkheden om meer mensen met het OV te laten reizen.

Lees ook: Twentse gemeenten ronden invoering maatwerkvervoer af

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

‘Overheid moet groengas omarmen als duurzame brandstof’

‘Overheid moet groengas omarmen als duurzame brandstof’

http://www.taxipro.nl/feed/

De overheid moet het gebruik van groengas stimuleren in markten waar elektrisch rijden op dit moment nog geen optie is. In bepaalde gebieden is het nauwelijks mogelijk om elektrische taxi’s in te zetten, vanwege de te hoge prijs of de beperkte actieradius. Maar groengas is per direct een realistisch en duurzaam alternatief voor diesel. Dat blijkt uit onderzoek dat CE Delft heeft uitgevoerd in opdracht van PitPoint.

Pitpoint is een leverancier van schone brandstoffen, waaronder elektriciteit. Maar het bedrijf merkt dat elektriciteit nog lang niet overal de oplossing is, zoals in markten waar diesel nog de primaire brandstof is en het brandstofgebruik hoog. Het taxi- en contractvervoer valt in die categorie. De sector kiest vaak voor diesel als elektriciteit geen optie is, omdat de overheid dit stimuleert. Groengas wordt vergeten, stelt PitPoint in een position paper.

Besparing dieselkilometers

Hierin roept PitPoint de overheid op om groengas juist te omarmen, omdat hierdoor dieselvoertuigen sneller uitgefaseerd kunnen worden. Dit draagt wezenlijk bij aan de verbetering van het milieu. Door meer voertuigen op groengas te laten rijden, kunnen in 2025 namelijk jaarlijks 2 miljard dieselkilometers worden uitgespaard. Dit betekent een besparing van 400 ton fijnstof en 0,4 miljoen ton CO2-uitstoot.

Maar alle dieselvoertuigen die nu worden aangeschaft omdat elektriciteit nog geen mogelijkheid is, blijven nog circa tien jaar in Nederland rondrijden. “Wij vinden het moeilijk te begrijpen dat een overheid die verduurzaming zo hoog op de agenda heeft staan, een enorme milieuwinst als deze laat liggen”, aldus Marja Versleijen, Managing Director bij PitPoint Nederland.

Groengas

Groengas is een brandstof die in Nederland gemaakt wordt uit bijvoorbeeld slib, afval, tuinafval, resten van groente en fruit en dierlijke restproducten, zoals koeienmest. De CO2-besparing kan bij deze brandstof al snel oplopen tot 80 procent. Daarnaast is een motor op groengas stiller en stoot deze veel minder fijnstof uit dan een dieselmotor.

Bovendien zijn er ook meerdere indirecte voordelen, meent PitPoint. Omdat groengas nationaal geproduceerd kan worden, zorgt het in Nederland voor geld, kennis en werk. Vele transportkilometers om de brandstof te verplaatsen zijn niet nodig en bijvoorbeeld de kap van regenwoud wordt vermeden. “Groengas is niet zozeer een concurrent van elektrisch vervoer, als wel een goed en duurzaam alternatief op dit moment”, meent het bedrijf.

Gelijkstellen

PitPoint pleit er bij de overheid voor om de inzet van 100 procent procent groengas gelijk te stellen aan elektriciteit en waterstof voor markten waar elektrisch rijden nu nog geen optie is. De overheid kan voor bepaalde sector voor een deel bepalen waaraan de voertuigen moeten voldoen. Er wordt een Bestuurakkoord Zero Emissie voorbereid voor het taxi- en contractvervoer.

Maar PitPoint merkt dat nu alleen batterij-elektrische en waterstof-elektrische voertuigen worden omarmd door de overheid, terwijl groengas geen prioriteit krijgt. “Een overheid die groengas omarmt, zorgt dat er per direct een realistisch en duurzaam alternatieve brandstof beschikbaar is om alle dieselvoertuigen uit de stad te laten verdwijnen. En dat is winst voor de gezondheid van mensen, het klimaat en het bedrijfsleven in Nederland,” aldus Versleijen.

Rekenmethode

Op dit moment ontstaat een vertekend beeld van de besparingen die kunnen worden gerealiseerd met groengas, omdat Nederlands groengas nog veelal geproduceerd wordt met subsidie. Maar dit gesubsidieerde groengas wordt in rapportages niet meegeteld in de CO2-reductie voor verkeer. PitPoint vindt het onterecht dat door een manier van boekhouden minder aandacht is voor groengas in verkeer.

Er moet juist gekeken worden naar de kansen van groengas om diesel te vervangen. “Door te kijken naar de CO2- en fijnstofwinst die wordt behaald omdat er geen dieselkilometers worden gemaakt ontstaat een veel waarheidsgetrouwer beeld van de klimaat- en lucht- kwaliteitswinst”, zo schrijft PitPoint in het position paper. “Wij zijn er daarom voorstander van om “vermeden dieselkilometers” te gebruiken als indicator van goed beleid op dit gebied.”

Inge Jacobs

Powered by WPeMatico

Taxi-ondernemer met personeel? Volg de online Basiscursus Arbeidsrecht

Taxi-ondernemer met personeel? Volg de online Basiscursus Arbeidsrecht

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxi-ondernemers en HR-managers zien soms vanwege de talloze regels door de bomen het bos niet meer als het gaat om arbeidsrecht. Echter, als de basisregels bekend zijn, vallen veel puzzelstukjes op hun plaats. De Basiscursus Arbeidsrecht van ProMedia Trainingen (de uitgever van TaxiPro) geeft daarom inzicht en antwoorden op dagelijkse problemen en vraagstukken op het gebied van arbeidsrecht.

In 16 heldere video’s leggen twee advocaten arbeidrecht de basisprincipes en -regels uit via concrete praktijkvoorbeelden.

Onderwerpen:

  • Algemene regels
  • Ontslag op staande voet
  • Arbeidsovereenkomst
  • Proeftijd
  • Concurrentiebeding
  • Vakantiedagen
  • Zieke werknemers
  • Overlijden van werknemers
  • Is er sprake van een arbeidsovereenkomst?
  • Wanneer eindigt een arbeidsovereenkomst?
  • Terugdringen ziekteverzuim via wachtdagen
  • Ziek of niet?
  • Thuiswerken
  • Ontslag
  • Ketenregeling
  • Overwerk
  • Wat mag je vragen bij sollicitaties?

Deelnemen aan deze cursus?

Wilt u ook deelnemen aan deze online videocursus? Bekijk dan de website van de Basiscursus Arbeidsrecht voor meer informatie. Hopelijk helpt het u om een goede werkgever te zijn!

Korting voor TaxiPro lezers

Als trouwe lezer van TaxiPro krijgt u maar liefst 50% korting op het volgen van deze cursus. Gebruik daarvoor bij registratie de VIP-code PMGABR50ABONNEE.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Regie leerlingenvervoer FoodValley blijft bij Noot

Regie leerlingenvervoer FoodValley blijft bij Noot

http://www.taxipro.nl/feed/

De regie op het leerlingenvervoer in de regio FoodValley gaat niet zoals gepland terug naar Transvision. In plaats daarvan wordt de tijdelijke oplossing permanent en zal vervoerder Noot de regie tot het einde van het contract in 2020 voor zijn rekening nemen. Dat besluit is door alle betrokken partijen in goed overleg genomen. De softwarepakketten van Transvision en de vervoerders bleken niet goed genoeg met elkaar te communiceren om goed vervoer te kunnen garanderen.

Op 1 augustus vorig jaar stroomde het leerlingenvervoer in acht gemeenten in bij de Valleihopper. Die eerste dagen verliep dat vervoer zo moeizaam dat een aantal gemeenten de regie al snel weer overnam van Transvision. Vervolgens werd besloten dat één van de vervoerders, Noot Personenvervoer, de regie tijdelijk zou overnemen. Daarbij bleef het de bedoeling dat de regie op het leerlingenvervoer weer terug zou komen bij Transvision.

Nieuwe afspraken

In februari verscheen er een rapport waarin duidelijk werd dat er bij de invoering van het leerlingenvervoer in de Valleihopper van alles was misgegaan. Voor die instroom was er geen plan van aanpak en alle betrokkenen hadden de impact van de veranderingen onderschat. Het hielp ook niet dat men van alles tegelijk wilde veranderen. Het kritische rapport van AT Osborne hielp de Regio FoodValley, Transvision en de vervoerders om de samenwerking te verbeteren en nieuwe afspraken te maken.

Een belangrijk doel van het plan van aanpak was “om de regie weer terug te beleggen bij Transvision”, zo schrijft Regio FoodValley in een brief aan de colleges van de acht gemeenten. Binnen dat plan van aanpak werd de koppeling tussen Transvision en de vervoerders getest.

Communiceren

“Via die koppeling worden de gegevens van de te vervoeren leerlingen/cliënten en routes overgezet van de regiecentrale naar de verschillende vervoerders. De afgelopen weken is die koppeling tussen de softwarepakketten van vervoerders en Transvision uitvoerig getest. Uit die testen kwam onder andere naar voren dat, door een combinatie van technische factoren aan beide zijden, de softwaresystemen niet met elkaar konden communiceren.”

Uit gezamenlijk overleg bleek vervolgens dat die problemen niet oplosbaar waren. Zeker niet op tijd om een goede start en uitvoering van het leerlingenvervoer te kunnen garanderen. Daarom is door alle partijen besloten de transitie van de regie op het vervoer stop te zetten, en om de regie tot 1 januari 2020 door Noot te laten verzorgen.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Overijsselse gemeenten gunnen vervoer aan DVG

Overijsselse gemeenten gunnen vervoer aan DVG

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeenten Staphorst, Kampen en Zwartewaterland hebben hun wmo- en leerlingenvervoer definitief gegund aan De Vier Gewesten (DVG). 

Uit de aanbesteding kwam in februari een voorlopige winnaar voort. Deze kan de opdracht “door omstandigheden” echter niet uitvoeren, zo melden de gemeenten. Daardoor is her vervoer nu definitief gegund aan DVG, dat in het kader van de overeenkomst onder meer zal investeren op goede kwaliteit van het maatwerkvervoer en op duurzaamheid. Een deel van de taxibussen gaat bijvoorbeeld rijden op groen gas.

DVG gaat als eerste in Kampen aan de slag. Dat gaat gebeuren vanaf 1 augustus aanstaande. De contracten met de huidige vervoerders in Staphorst en Zwartewaterland lopen nog door tot de zomer van 2019; daarna zal DVG het stokje overnemen.

Lees ook: ‘Voor taxibedrijven is het steeds vaker alles of niets’

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Man aangehouden voor bedreiging taxichauffeur

Man aangehouden voor bedreiging taxichauffeur

http://www.taxipro.nl/feed/

In Gouda is een 39-jarige man aangehouden voor het bedreigen van een taxichauffeur. De man weigerde afgelopen weekend zijn taxirit te betalen. De achtervolging van de klant door de chauffeur eindigde in de bedreiging van die laatste.

Agenten zagen in de nacht van zaterdag op zondag een onbemande taxi staan bij het verkeerslicht aan de Goudse Poort in Gouda. Een omstander wist de agenten te vertellen dat de chauffeur van de taxi zojuist achter een klant was aangerend. Meteen daarna kwam de chauffeur zelf terug bij zijn taxi.

Om hulp vragen

Hij vertelde dat de klant er vandoor was gegaan zonder te betalen. Hij had de man achterhaald bij de Groene Wal, maar daar had de wanbetaler de taxichauffeur bedreigd. Die laatste was daarop teruggekeerd naar zijn taxi, met het idee om hulp te vragen. Hij kon de agenten een uitgebreid signalement geven. Dat werd weer doorgegeven aan andere agenten, die vervolgens op onderzoek uitgingen.

Zij vonden al snel natte voetsporen die richting sportvelden en een geluidswal gingen. Al snel zagen de agenten de verdachten richting een dierenasiel rennen. Daar werden sporen op het hok gevonden, terwijl duidelijk te horen was dat de honden in het asiel ergens op aansloegen. De man bleek zich dan ook verstopt te hebben bij de hondenverblijven.

In sloot gesprongen

De man was doorweekt omdat hij op zijn vlucht voor de politie in een sloot was gesprongen, wat zijn vindbaarheid gezien de vele natte sporen alleen maar vergrootte. De inwoner van Gouda werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. De recherche onderzoekt de zaak.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

‘Taxibedrijven moeten meerwaarde zien van TX-Keur’

‘Taxibedrijven moeten meerwaarde zien van TX-Keur’

http://www.taxipro.nl/feed/

Stichting TX-Keur wil er de komende jaren voor zorgen dat de waardering voor dit keurmerk groeit. Zowel bij taxibedrijven, als bij chauffeurs en bij reizigers. TX-Keur moet niet langer gezien worden als een verplichting, maar als een keurmerk waarvan taxibedrijven zelf ook de meerwaarde zien. De nieuwe voorzitter van de stichting, Reinout Böggemann, gaat daar de komende tijd mee aan de slag. 

Hij heeft de ambitie om de markt in beweging te krijgen in samenwerking met de andere bestuursleden, brancheorganisatie KNV, het college van deskundigen én de achterban zelf. “Ik wil het gesprek voeren over hoe het beter kan en hoe we de waardering voor het keurmerk kunnen vergroten”, vertelt Böggemann.

Stichting TX probeert al langere tijd meer mee te denken met de keurmerkhouders en hen te faciliteren. Dat past ook bij de wens van de keurmerkhouders. “Het TX-Keurmerk moet garant staan voor veiligheid en comfort”, legt de nieuwe voorzitter uit. “Door een kwaliteitsnorm te stellen, helpen we keurmerkbedrijven om kwaliteit te leveren en zo kunnen zij zich onderscheiden in de markt.”

Dit betekent ook dat de stichting het keurmerk om wil vormen van een ‘license to operate’ naar een middel waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden. Die ambitie wordt volgens secretaris Hilbert Michel al opgemerkt in de sector en wordt ook gewaardeerd. “Nu we als stichting meer bezig zijn met het ondersteunen van keurmerkhouders, merk ik dat zij ook veel meer meedenken over plekken waar de lat misschien wel hoger kan.”

Waar voor het geld

Een voorbeeld van de wijze waarop de stichting keurmerkhouders wil ondersteunen, is door een meer signalerende positie aan te nemen betreffende de leeftijd van de auto. Door eerder aan te geven dat het voertuig bijna vervangen moet worden, biedt TX-Keur een helpende hand in plaats van alleen een tik op de vingers.

Böggemann: “Het is voor ons belangrijk dat keurmerkhouders waar voor hun geld krijgen met dit keurmerk. Het zou mooi zijn als we – los van de hardere doelstellingen – kunnen bereiken dat keumerkhouders nog trotser worden op het keurmerk. We willen dat het niet meer gezien wordt als een moetje.”

Ritbeleving

Een concreet thema waar de stichting binnenkort mee aan de slag wil, is het vergroten van de rol die ritbeleving speelt. Op dit moment zijn er weinig mogelijkheden voor reizigers om de beleving door te laten klinken naar de dienstverlener of naar TX-Keur. De hoop is om later dit jaar met een prototype van een ritbeoordelingstool te komen. Overigens wordt ritbeleving geen criterium waarop het TX-Keur kan worden afgepakt, maar dient het vooral als een aanvulling voor de bedrijven zelf.

TX-Keur voert circa 10.000 straatcontroles per jaar uit, maar de klantvriendelijkheid van chauffeurs wordt op afstand beoordeeld. Dat hoort niet meer bij deze tijd, vindt de stichting. De tool is bovendien bedoeld als extra instrument voor een ondernemer om aan te tonen dat er kwaliteit geleverd wordt. Böggemann schetst een situatie waarbij chauffeurs net iets minder scoren op punctualiteit, omdat ze meer tijd nemen voor reizigers. “Hierdoor kun je als bedrijf onafhankelijk aan de opdrachtgever laten zien dat je weliswaar iets minder scoort op tijdigheid, maar heel goed op vriendelijkheid.”

Groei

Het hoofddoel van Böggemann is ervoor zorgen dat de waardering voor het TX-Keur stijgt, maar daarbij wordt wel grotendeels de bestaande lijn voortgezet. “Het is niet de bedoeling om de tent op zijn kop te zetten en vrijblijvend wordt het ook niet ineens”, legt hij uit. “De basis van het TX-Keur is goed, maar kan hier en daar nog beter.” Daar heeft de hele sector baat bij, volgens hem.

Heel concreet betekent dit bijvoorbeeld dat de stichting nu de prestaties van de keurmerkhouders duidelijker teruggeeft aan de keurmerkhouders. “We kunnen de ondernemers ook echt resultaten laten zien”, aldus Böggemann. “We willen het bewustzijn vergroten over wat er allemaal goed gaat, bijvoorbeeld dat een taxibedrijf vijftig keer gecontroleerd is en dat 47 keer niets geconstateerd is. Het communiceren van die cijfers heeft tevens een positief effect op het imago van de branche.”

Bestuur TX

Böggemann is begin dit jaar gestart in de functie van voorzitter en is in eerste instantie voor vier jaar benoemd. Hij wordt in het bestuur bijgestaan door Marcel Chandrikapersad van de Utrechtse Taxi Centrale en Maarten van Driel, directeur van Vervoersservice Van Driel. Böggemann zelf heeft geen ervaring in de sector en is actief in het verandermanagement.

Voor de stichting is het een voordeel dat Böggemann geen relatie heeft met de sector. Daarmee heeft hij niet alleen een volledig onafhankelijke positie, maar heeft hij ook een andere kijk. “Daarom kan ik een aantal activiteiten benoemen die volgens mij tot die meerwaarde moeten leiden.” Ook secretaris Michel erkent dat dit een voordeel is. “Het is prettig dat iemand van buitenaf kijkt. Soms denk ik, of denken keurmerkhouders, bij voorstellen: been there, done that. Reinout scherpt ze dan juist verder aan.”

Meerwaarde

De stichting hoopt dat de waardering van het TX-Keur stijgt door het succes meer uit te dragen. Daarbij is het van groot belang dat reizigers beter bewust worden van de betekenis van TX, dat keurmerkhouders de meerwaarde hiervan zien én dat chauffeurs zelf trots zijn op het keurmerk. “Als een taxibedrijf TX alleen maar heeft omdat het ‘moet’, wordt zo’n merk niet positief geladen”, stelt Michel. “Juist de taxichauffeurs zelf moeten het leuk vinden om met die ritbeleving aan de slag te gaan.”

Böggemann hoopt dat het TX-Keur zo’n goede naam krijgt dat alle bedrijven het keurmerk willen hebben. Dan gaat het met name om de opstapmarkt, want bij het contractvervoer is een TX-Keur al gemeengoed. Uiteindelijk is groei echter niet het doel. Integendeel, het komende jaar wordt de lat zelfs iets hoger gelegd. “Als alle partijen de meerwaarde zien van TX, zijn wij tevreden”, aldus Böggemann.

Dit artikel verscheen ook in Nederlands Vervoer, het magazine over mobiliteit. Wilt u Nederlands Vervoer elke drie maanden gratis per mail ontvangen? Schrijf u dan hier in.

Inge Jacobs

Powered by WPeMatico