Veel discussie over prijs en kwaliteit tijdens Congres Contractvervoer

Veel discussie over prijs en kwaliteit tijdens Congres Contractvervoer

http://www.taxipro.nl/feed/

Prijs en kwaliteit in aanbestedingen vormden samen een veelbesproken onderwerp tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2018. Maar ook het belang van samenwerking werd meer dan eens benadrukt. Een verslag van wat er in de diverse sessies zoal aan bod kwam.

De sessie over het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit was er één waar de discussie in de zaal snel op gang kwam. Onder de deelnemers was er enthousiasme over de rol die het AIM speelt en kan spelen richting opdrachtgevers. De discussie ging verder vooral over prijs en kwaliteit. Eén van de aanbevelingen luidt om kwaliteitscriteria objectief te maken en vervoerders ook echt de ruimte te te geven om dat deel van de inschrijving te motiveren. Een andere tip luidde om bij aanbestedingen eerst over de kwaliteit te communiceren, en daarna pas over de prijs.

Een andere presentatie, door EVConsult, ging over nu al aan de slag met emissievrij doelgroepenvervoer. Dat het die kant opgaat, daar was men het wel over eens. Het tempo waarin dat gaat is nog onderwerp van een boeiende discussie. Vanwege de meerkosten voor opdrachtgevers op korte termijn, werd door sommige deelnemers voorgesteld om niet ineens naar uitstootvrij te gaan maar om dit gefaseerd te doen. De grootste uitdaging is nu nog de beschikbaarheid van materieel.

In zekere zin contractmanagement

De regio Arnhem-Nijmegen kent een formele reizigersadviesraad voor het doelgroepenvervoer, de RAD. De leden dragen bij aan het structurele overleg met opdrachtgevers en vervoerders, zo kwam uit de sessie over dit onderwerp naar voren. Maar er is in zekere zin ook sprake van contractmanagement. Zo bleek het beloofde pinnen in de voertuigen niet te kunnen en is dit door RAD aan de kaak gesteld. Volgens de RAD zou het model dat in Arnhem-Nijmegen wordt gebruikt ook in andere regio’s van nut kunnen zijn.

De juridische update staat jaarlijks op het congresprogramma en was ditmaal met name op één onderwerp gericht: wat kun je als vervoerder doen tegen de risico’s van indicatieve informatie in aanbestedingen. Het gaat dan vooral om het risico van volumedalingen. Procederen heeft vaak geen zin, want meestal wordt dit als ondernemersrisico gezien. Aanbeveling voor vervoerders en opdrachtgevers is om de proportionaliteit en risico-allocatie scherp in het oog te houden. Voor vervoerders brengt dat ook met zich mee dat er al in een vroeg stadium vragen over moeten worden gesteld via de Nota van Inlichtingen.

Reële kosten voor doelgroepenvervoer

Ook in de sessie over TX-Keur vormden prijs en kwaliteit een voornaam thema. Omdat het keurmerk al staat voor kwaliteit, ging het onder meer over manieren waarop ondernemers zich binnen dat keurmerk nog verder kunnen onderscheiden. Een voorbeeld daarvan is het belang van ritbeleving.

CROW heeft een tool ontwikkeld waarmee een indicatie kan worden verkregen van reële kosten voor doelgroepenvervoer. In de goed bezochte sessie ging het onder meer over de totstandkoming van de tool, die opdrachtgevers duidelijk moet maken hoe de kostprijs voor vervoer opgebouwd wordt. Tijdens de sessie waren er vooral veel vragen en opmerkingen van ondernemers. Over het algemeen zagen de deelnemers de tool als een mooi startpunt voor meer gunnen op waarde.

Met elkaar gemeen

Publiek Vervoer Groningen Drenthe is de grootste aanbesteding in zijn soort en wellicht ook het ‘grootste’ onderwerp van het congres. Een relatief kleine sessie ging over de toegevoegde waarde van een groot. Toch hebben deze onderwerpen iets met elkaar gemeen: ze draaien om samenwerking. Het netwerk van Publiek Vervoer moet uitgroeien tot één van de zeven MaaS-pilots en daar is samenwerking cruciaal in. Binnen een klankbordgroep krijgt die samenwerking tussen alle belanghebbenden juist vorm. Wellicht kan het voorbeeld van Dinkelland en Tubbergen daarom ook elders navolging krijgen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Omar wil later taxichauffeur worden

Omar wil later taxichauffeur worden

http://www.taxipro.nl/feed/

De tienjarige Omar weet het zeker: hij wordt later taxichauffeur. Aanstaande zaterdag is in het tv-programma ‘Later als ik groot ben’ te zien hoe Taxiwerq en Willemsen-de Koning Omar vast met zijn toekomstige beroep laten kennismaken.

Het programma van RTL4 laat kinderen uit groep zeven en acht hun droomberoep in de praktijk ervaren. In het geval van Omar is dat beroep dus taxichauffeur. Presentator Jochem van Gelder haalde hem op uit de klas voor een tweedaags avontuur. Op de eerste dag stond de opleiding tot taxichauffeur centraal, terwijl Omar op dag twee in de praktijk mocht ervaren hoe het is om taxichauffeur te zijn.

Om de droom van Omar uit te laten komen, kwam het team van ‘Later als ik groot ben’ uit bij Taxiwerq en diens klant Willemsen-de Koning. “Wij hebben de eerste dag helemaal verzorgd”, legt Pascal Denissen van Taxiwerq uit. “Omar werd ’s ochtends vroeg uit de klas gehaald en naar ons kantoor in Hoogeveen gebracht. Daar is hij even aangeschoven bij een opleidingsklas en vervolgens heeft een instructeur van ons hem verteld wat er allemaal bij de opleiding tot taxichauffeur komt kijken.”

Chauffeur ondersteund

Onderdeel van de eerste dag was een korte praktijkles die Omar voorbereidde op dag twee. “Die dag is helemaal verzorgd door Willemsen-de Koning. Zij hebben een ervaren chauffeur ingezet waarmee Omar de hele dag op pad is geweest. Na inspectie van de taxibus zijn ze twee cliënten gaan ophalen bij een verzorgingshuis in Arnhem. Uiteraard kan Omar zelf nog niet rijden maar hij heeft de chauffeur wel ondersteund in alles wat er verwacht wordt in dit werk”, aldus Denissen.

In het programma is ook te zien hoe Omar, samen met de chauffeur, een zakelijke klant ophaalt en naar de plaats van bestemming brengt. Hoe het tweedaagse avontuur van Omar er uitzag en hoe hij het zelf allemaal heeft beleefd, is aanstaande zaterdag te zien in ‘Later als ik groot ben’. Dit programma wordt om 17.00 uur uitgezonden op RTL4.

LAIGB, Taxiwerq

LAIGB, Taxiwerq

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Willemsen-de Koning wil door met PlusOV

Willemsen-de Koning wil door met PlusOV

http://www.taxipro.nl/feed/

Ondanks de problemen met het vervoersysteem wil vervoerder Willemsen-de Koning door met het werk voor PlusOV. Dat heeft vooral te maken met investeringen in materieel die niet terugverdiend kunnen worden als WdK de opdracht terug zou geven.

De aanhoudende problemen met PlusOV trekken ook een wissel op WdK. Zo zorgt de situatie voor veel verloop onder de chauffeurs. Onlangs kreeg het bedrijf samen met de andere vervoerder Witteveen te horen dat de meeste klachten uit de eerste weken van het nieuwe schooljaar over de vervoerders gingen. Daar gingen de twee bedrijven stevig tegenin door te zeggen dat zij meer dan eens hadden gewaarschuwd voor de problemen in met name het PlusOV-leerlingenvervoer. Het vervoer begon dit schooljaar beter dan het vorige, maar was in elk geval in die eerste weken lang niet wat het moest zijn.

Wel of niet stoppen

PlusOV betreft het doelgroepenvervoer in negen gemeenten. Met name het leerlingenvervoer blijft een punt van zorg. Sommige gemeenten zijn het zat. Apeldoorn en Zutphen willen deels stoppen, Deventer helemaal. Voorst, Lochem, Hattem, Epe en Heerde willen vooralsnog wel door met PlusOV. Maar dat zijn de voornemens van de college’s van burgemeester en wethouders. Uiteindelijk moeten de gemeenteraden instemmen of voor een andere koers kiezen.

Willemsen-de Koning-directeur Arno Janssen geeft nu aan dat WdK om bedrijfseconomische redenen door wil met PlusOV. Dat meldt De Stentor. WdK heeft geïnvesteerd in voertuigen, en daarom heeft het belang bij een voortzetting van deze opdracht. De betrokken partijen moeten volgens hem dan wel goede partners zijn en informatie met elkaar delen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Gemeenteraad Breda stemt in met taxikeurmerk

Gemeenteraad Breda stemt in met taxikeurmerk

http://www.taxipro.nl/feed/

Breda krijgt het taxikeurmerk dat er al een tijdje aan zat te komen. De gemeenteraad van de Brabantse gemeente heeft nu ingestemd met het invoeren van een taxiverordening en een bijbehorend keurmerk voor de plaatselijke opstapmarkt.

In maart van dit jaar sprak TaxiPro al met de verantwoordelijke wethouder Boaz Adank over de taxiverordening in aantocht. Zowel de gemeente en een groot deel van de plaatselijke taxisector wilden graag zo’n verordening om een einde te helpen maken aan de problemen in de plaatselijke opstapmarkt, zoals ritweigering en een soms onprettige sfeer op de standplaatsen.

De gemeente koos ervoor het voorbeeld van de gemeente Den Bosch te volgen, dat al enkele jaren een taxikeurmerk heeft. Die keuze viel voor de Bredase taxisector echter te letterlijk uit: de gemeente wilde direct aanhaken bij de Stichting Bossche Kwaliteitstaxi. Daar wilde de branche in Breda niet aan, waarna uiteindelijk werd gekozen voor een eigen keurmerk Kwaliteitstaxi Breda en de bijbehorende stichting.

Niet toevallig

De gemeenteraad toonde zich onlangs als positief over de keurmerkplannen. Deze werden ook vergezeld door de resultaten van een onderzoek, waarin bevestigd werd dat er in de Bredase taximarkt nog wel wat te verbeteren valt. Breda wil het keurmerk vanaf 1 mei 2019 gaan laten gelden. Die datum is niet toevallig gekozen, want dan moet ook in Tilburg een eigen keurmerk gelden. Door dit tegelijk te doen, wordt een eventuele verschuiving van de problemen voorkomen.

Lees ook:

  • Breda heeft zijn taxiverordening hard nodig
  • ‘Alle bouwstenen voor Bredase taxiverordening zijn er’
  • Taxikeurmerk Tilburg verplicht vanaf mei 2019

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Video: terugblik op Taxi Expo 2018

Video: terugblik op Taxi Expo 2018

http://www.taxipro.nl/feed/

In een korte video-impressie wordt nog eens teruggekeken op Taxi Expo en het Nationaal Congres Contractvervoer 2018. Leuk voor wie er bij was én voor degenen die het evenement dit keer moeten missen.

Bekijk hier de video:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Conferentie over toekomst doelgroepenvervoer Amsterdam

Conferentie over toekomst doelgroepenvervoer Amsterdam

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeente Amsterdam vraagt zich af hoe de toekomst van doelgroepenvervoer in de stad er uitziet en hoe mobiliteit voor iedereen toegankelijk kan zijn. Om die vragen draait op 7 november de Stadsconferentie Doelgroepenvervoer. Wethouder Sharon Dijksma is één van de sprekers.

Zij zal de speech en het openingswoord van het congres verzorgen. Daarbij gaat Dijksma in op het afronden van het programma Doelgroepenvervoer van de gemeente. Ook zal ze iets vertellen over de plannen van de gemeente om de toegankelijkheid van het Amsterdamse vervoer verder te vergroten.

Daarna volgt de keynotespeech van Karel Martens, als associate professor verbonden aan Technion – Israel Institute of Technology in Haifa en de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij zal ingaan op de principes van een rechtvaardig transportsysteem.

Inclusief vervoerssysteem

Verder spreken Marc van Gemert, procesmanager Autoluw van de gemeente Amsterdam en Tijs Roelofs, head of Innovation programs bij CTO-office, ook van de gemeente Amsterdam, met elkaar over het belang van een inclusief vervoerssysteem en hoe dit te realiseren.

Het congres vindt plaats op woensdag 7 november in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam van 14.00 tot 17.00 uur, met voorafgaand een lunch.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Taxi NOF wint Taxi Innovatie Prijs 2018

Taxi NOF wint Taxi Innovatie Prijs 2018

http://www.taxipro.nl/feed/

Met het initiatief om reanimatieapparatuur in de taxivoertuigen op te nemen heeft Taxi NOF de Taxi Innovatie Prijs 2018 gewonnen. Meer dan de helft van de stemmen ging naar dit bedrijf uit Kollumerzwaag. 

Taxi NOF heeft eerder dit jaar al zijn taxi’s en rolstoelbussen voor het wmo-vervoer in Noord Oost Fryslân uitgerust met apparaten die het hartritme weer kunnen herstellen bij een hartstilstand. Ook zijn de chauffeurs op deze voertuigen gecertificeerd om te reanimeren en getraind in het werken met deze AED’s.

Elektrische Wijkhopper en FiT4-systeem

Voor de Taxi Innovatie Prijs 2018 waren uiteindelijk vijf producten en diensten genomineerd. Het FiT4-systeem voor rolstoelvoertuigen van Bierman kreeg een kleine 10 procent van de stemmen en eindige daarmee als derde. De elektrische Wijkhopper van Stroomlijn kreeg meer dan 30 procent van de stemmen; goed voor de tweede plaats. Uiteindelijk ging Taxi NOF met de prijs aan de haal.

Op de foto van links naar rechts: Lisette de Lijster de Raadt van Stroomlijn, Jessica van der Heiden van Taxi NOF en Erwin Wijntjes van Bierman.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Taxi Expo 2018 goed bezocht

Taxi Expo 2018 goed bezocht

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxi Expo 2018 is succesvol verlopen. Professionals uit de taxibranche bezochten tientallen exposanten en verschillende workshops. Op het Nationaal Congres Contractvervoer werden deelnemers bijgepraat over de ontwikkelingen in het Nederlandse doelgroepenvervoer.

De achtste editie van Taxi Expo vond plaats op donderdag 11 oktober in Expo Houten. De wat ruimere openingstijden gaven professionals uit de taxibranche nog meer gelegenheid om langs te gaan bij de ongeveer veertig exposanten. De workshops over onder meer TTO’s in Eindoven, TX-Keur en ontwikkelingen in het arbeidsrecht werden goed bezocht.

Relevant en actueel

Dat geldt ook voor de verschillende deelsessies van het Nationaal Congres Contractvervoer. Opdrachtgevers, vervoerders, adviseurs, toeleveranciers en gebruikers gingen verdeeld over vier kleinere groepen met elkaar de diepte in over een reeks actuele en relevante onderwerpen. Na dit congres vond ook nog de eerste editie van het Seminar Busveiligheid plaats, waar zo’n zeventig mensen aan deelnamen.

De vakbeurs werd afgesloten met een borrel op het centrale beursplein. Vervolgens gingen zon tachtig exposanten en deelnemers naar Van der Valk in Houten om daar de dag met elkaar af te sluiten tijdens het netwerkdiner.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

ILT spoort twintig foute taxibedrijven op

ILT spoort twintig foute taxibedrijven op

http://www.taxipro.nl/feed/

De Inspectie Leefomgeving en Tranport (ILT) heeft vorige week bij een uitgebreide oprolactie in Amsterdam zeker twintig malafide taxibedrijven opgespoord. Daarbij zijn sinds vorige week tientallen taxi’s in beslag genomen.

Volgens ILT ontstaat er in de hoofdstad een nieuw soort fraude, waarbij ‘in het taxiregister’ een ‘prachtig bedrijf’ staat, maar na controle vreemde zaken worden ontdekt. De bedrijven hebben gemiddeld tussen de twintig en zeventig taxi’s rondrijden, verklaarde de Inspectie tegenover het AD.

Gecoördineerde aanpak

Met een nieuwe gecoördineerde aanpak probeert de ILT samen met experts van het politieteam Dienst Infra Amsterdam, het OM en de Belastingdienst de fraude in kaart te brengen. Vaak hebben de taxi’s geen goede boordcomputer geïnstalleerd en zijn chauffeurs niet op de hoogte van voor wie ze rijden. Door zich niet aan de regels te houden maken de bedrijven meer winst, maar dit gaat ten koste van de chauffeurs.

Marieke van Gompel

Powered by WPeMatico

Taxibedrijven en opdrachtgevers kijken heel verschillend naar aanbestedingen

Taxibedrijven en opdrachtgevers kijken heel verschillend naar aanbestedingen

http://www.taxipro.nl/feed/

Op cruciale punten denken opdrachtgevers en taxibedrijven heel verschillend over taxi-aanbestedingen. Zo denken veel taxibedrijven dat aanbestedingen vooral om prijs draaien, terwijl opdrachtgevers juist inzetten op de combinatie van prijs en kwaliteit. Ook over de controle op de beloofde kwaliteit zijn de verschillen van inzicht groot. Taxibedrijven vinden vrijwel allemaal dat er echt iets moet veranderen als het om aanbestedingen gaat, want anders nemen de problemen alleen maar toe. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een TaxiPro-enquête naar taxi-aanbestedingen in Nederland. 

De enquête werd ingevuld door taxiondernemers, taxichauffeurs en opdrachtgevers in het doelgroepenvervoer. Deze drie groepen kregen allemaal een eigen vragenlijst voorgelegd. Een soortgelijke enquête werd vijf jaar geleden uitgevoerd. Toen bleek al dat opdrachtgevers en vervoerders flink van inzicht verschilden. In vijf jaar tijd zijn die verschillen wel iets minder groot geworden, maar ze zijn nog steeds aanzienlijk.

Van de taxibedrijven heeft 60 procent wel eens ingeschreven op een aanbesteding. 45 procent werkt als onderaannemer in het contractvervoer en een kleine 30 procent als hoofdaannemer. De overige 25 procent werkt in beide hoedanigheden. Een kwart van de deelnemende taxibedrijven haalt helemaal geen omzet uit opdrachten die zijn aanbesteed. 22 procent haalt tot een kwart van zijn omzet uit dit werk; een even grote groep de helft tot driekwart. Iets minder dan 20 procent haalt 75 tot 100 procent van de omzet uit aanbesteed werk.

Prijs of kwaliteit?

Taxiondernemers die werken in het doelgroepenvervoer vinden dat veel werk (vrijwel) geheel op prijs wordt gegund. Volgens 55 procent van de respondenten is dit in 76 tot 100 procent van de vervoersaanbestedingen zo. Nog eens een kwart van de bedrijven spreekt van de helft tot een kwart van de gunningen die alleen op prijs worden gedaan. Andersom verbaast het dus niet dat eveneens 55 procent denkt dat in hooguit een kwart van de aanbestedingen op een combinatie van prijs en kwaliteit wordt gegund.

Van de opdrachtgevers die de enquête invulden, geeft 80 procent aan dat er wordt gegund op een combinatie van prijs en kwaliteit en slechts heel zelden alleen op prijs. De kwaliteit weegt gemiddeld voor 57 procent mee in taxi-aanbestedingen, aldus de opdrachtgevers. Daar is dus een groot verschil van inzicht. Waar volgens de taxibedrijven de prijs vaak leidend is, gaat het volgens de opdrachtgevers vrijwel altijd om een combinatie van prijs en kwaliteit en hoogst zelden alleen om de prijs.

Niet meer inschrijven

Verder geeft 40 procent aan wel eens grenzen op te zoeken als het gaat om prijzen waarmee wordt ingeschreven. De meesten nemen echter wel een gezonde winstmarge mee in hun inschrijfprijs. Diverse partijen geven ook aan vanwege het standpunt dat het wel voor normale prijzen moet maar helemaal niet meer in te schrijven.

Vaak wordt er in aanbestedingen wel gevraagd om aan diverse kwaliteitscriteria te voldoen, geven de opdrachtgevers aan. Er wordt onder meer gevraagd naar duurzaamheid, keurmerken, social return, communicatie, referenties, innovatie, werkgeverschap en het opleiden van chauffeurs, blijkt uit de antwoorden. Maar volgens 75 procent van de taxibedrijven zegt dit vrijwel nooit iets over de kwaliteit van het vervoer.

“Er wordt toch niet op gecontroleerd”, zeggen meerdere mensen daarover. Veel anderen stellen dat het er vooral om gaat dingen mooi op te schrijven. “Kwaliteit staat mooi op papier”, wordt daar over gezegd. Veel anderen reageren in de trant van “beloven is één ding, beloftes waarmaken iets heel anders.” Ook zijn er verwijten voor vervoerders die laag en met allerlei toezeggingen inschrijven. Een respondent vat het als volgt samen: “Het gevraagde is een gouden koets voor de prijs van een tweedehands fiets.”

Nog meer problemen

Aan de vervoerders is ook gevraagd of er daadwerkelijk wordt gecontroleerd. Volgens ruim 30 procent gebeurt dit niet en 20 procent weet het niet. 12 procent geeft aan dat controles plaatsvinden; nog eens 36 procent ziet dit ook maar vindt dat het onvoldoende is. Ook hier is een grote tegenstelling te zien, want 87 procent van de opdrachtgevers zegt wel degelijk te controleren of de beloofde kwaliteit wel wordt geleverd.

Er is de laatste jaren veel geïnnoveerd met vervoersaanbestedingen. Toch vindt 85 procent van de taxibedrijven niet dat er veel verbeterd is op het gebied van taxi-aanbestedingen. En 97 procent vindt dat er echt iets moet veranderen, omdat de taxibranche anders (nog meer) in de problemen komt. Suggesties om het beter te doen zijn er volop. Eenvoudiger aanbesteden, marktconforme minimumprijzen, geen hoofd- en onderaannemers meer, controle op kwaliteit mét sancties, geen regiecentrales en meer kennis bij aanbestedende diensten zijn maar enkele verbeterpunten die worden genoemd.

Meer stakeholders betrekken

Van de opdrachtgevers vindt met bijna de helft een aanzienlijk groter deel dat er met taxi-aanbestedingen vooruitgang is geboekt. Ruim 30 procent vindt van niet, 20 procent weet het niet. Ook de opdrachtgevers hebben tips voor verbetering. Zo zouden vervoerders meer stakeholders bij de aanbesteding moeten betrekken. Het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit wordt meerdere malen genoemd als een partij waarop een beroep zou kunnen worden gedaan. Vervoerders zouden zelf ook minder op of onder de kostprijs moeten inschrijven. Een anders stelt voor dat vervoer van kwetsbare groepen onder zorg gaat vallen. Ook hier de roep om eenvoudiger bestekken.

Klacht via chauffeur

De enquête werd ook ingevuld door honderden taxichauffeurs in het doelgroepenvervoer. Zij doen dat werk met plezier (66 procent) of in elk geval meestal (30 procent). De overige vier procent heeft weinig tot geen plezier in het werk. Vrijwel allemaal krijgen zij te maken met passagiers die hun klachten over het vervoer direct tegen de chauffeur uiten.

Als de kwaliteit van het vervoer niet voldoet krijgen het taxibedrijf, de regiecentrale en de chauffeur het vaakst de schuld. Dan gaat het om respectievelijk 38, 30 en 23 procent. In slechts 4 procent van de gevallen krijgt in een klacht die aan de chauffeur wordt geuit de opdrachtgever de schuld. Klachten gaan meestal over de taxi die te laat is, kort gevolgd door extra reistijd door combinaties en de planning of centrale. Soms wordt er ook geklaagd over het voertuig.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico