Service en chauffeur spelen grootste rol in beoordeling taxirit

Service en chauffeur spelen grootste rol in beoordeling taxirit

http://www.taxipro.nl/feed/

Wanneer mensen een taxirit beoordelen, is dat doorgaans heel positief of juist zeer negatief. Vooral de ervaren service en het gedrag van de chauffeur wegen zwaar mee in het oordeel van de klant. Dat blijkt uit een analyse van 2.657 reviews door taxiklanten op telefoonboek.nl.

Het gemiddelde cijfer van al die beoordelingen was een 7,9, dus in zijn algemeenheid zijn consumenten positief over taxibedrijven. Driekwart van alle gegeven cijfers is voldoende, met een een gemiddelde van maar liefst een 9,7. Maar een kwart van de reviews is onvoldoende, en flink ook: hier was het gemiddelde rapportcijfer een 2,3.

Nader onderzoek naar geschhreven reviews op telefoonboek.nl heeft dus uitgewezen dat vooral de service en de chauffeur een grote invloed hebben op hoe klanten een taxirit ervaren. In bijna de helft van de gevallen is men positief omdat de taxi op tijd was, het vervoer vlot verloopt of omdat het taxibedrijf goed bereikbaar was voor eventuele vragen of klachten. Een vriendelijke taxichauffeur die zorgt voor een rit met goede sfeer en interessante gesprekken zorgt in 17 procent van de gevallen voor een positieve review. De prijs en de auto waarin werd gereden, zijn slechts een enkele keer van invloed op het oordeel.

Taxi komt niet opdagen

Het omgekeerde van dit alles is ook waar: schiet het bedrijf of de chauffeur op de genoemde punten tekort, dan straffen klanten dat af met een zeer negatieve beoordeling. Een taxi die veel te laat of zelfs helemaal niet op de afspraak komt, krijgt daar van veel mensen een rapportcijfer 2 voor. Agressieve en onvriendelijke chauffeurs zorgen bijna net zo vaak voor een slechte beoordeling als vriendelijke chauffeurs voor een goede review zorgen.

Eén opmerkelijk verschil is er wel. Waar de prijs in positieve beoordelingen niet zo’n grote rol speelt, is dat bij negatieve ervaringen wel het geval. Bij de negatieve reviews geeft 22 procent van de klanten aan zich opgelicht te voelen door een te hoge ritprijs. Verder valt het op dat positieve beoordelingen vaak vrij algemeen worden toegelicht, met termen als ‘top’ of ‘super’. Bij negatieve reviews zijn mensen blijkbaar meer geneigd om aan te geven wat er in hun ogen niet goed was.

Kom je ook naar Taxi Expo 2018? Deelname is gratis voor eigenaren en medewerkers van taxibedrijven. Schrijf je in via onderstaande banner.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

‘Discussie over kwaliteit opstapmarkt altijd zinvol’

‘Discussie over kwaliteit opstapmarkt altijd zinvol’

http://www.taxipro.nl/feed/

Lokale taxisectoren vragen geregeld om een verordening om de opstapmarkt te reguleren, maar voor gemeenten vormt de taximarkt vaak een complex dossier. Bovendien ligt er voor de branche zelf ook een belangrijke taak: samen bepalen wat kwalitatief straattaxivervoer nu eigenlijk is. Dat betoogt Alex Mink van het nieuwe GNMI Netwerk Taxi voor gemeenten. Mink zal op Taxi Expo 2018 een workshop verzorgen waarin hij de discussie tussen gemeenten en taxibedrijven op gang hoopt te brengen.

Eerder dit jaar ontmoetten diverse gemeenten en de Rijksoverheid elkaar op een bijeenkomst van het Gemeentelijk Netwerk Mobiliteit en Infrastructuur. Bij die gelegenheid werd gesproken door gemeenten die al met taxiverordeningen werken. Ook kwamen beleid, juridische aspecten en knelpunten in gemeentelijke taximarkten aan bod. Bovendien werd het GNMI Netwerk Taxi in het leven geroepen, waar de partijen met elkaar kunnen bespreken wat de belangrijkste uitdagingen en oplossingen in de opstapmarkt zijn.

Over dat netwerk en de zaken waar het zich mee bezighoudt verzorgt Alex Mink op donderdag 11 oktober een workshop tijdens Taxi Expo 2018 in Houten. “Onze eigen achterban, de gemeenten, vroeg om ondersteuning op het gebied van taxibeleid. En dan met name de straattaxi. Binnen het gehele vervoersdossier is dat een vrij kleine tak van sport, waardoor er vaak niet veel ambtenaren mee bezig zijn en het onderwerp niet altijd snel aan bod komt.”

Belangen van taxiondernemers

“Tegelijk is het een complex onderwerp. Er spelen belangen en wensen van taxiondernemers mee, het hangt samen met openbare orde en veiligheid, er spelen problemen met snorders en klanten laten vaak weten wat ze er van vinden. Dat komt allemaal op het bordje van die gemeenten terecht. Omdat er ook vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat behoefte was om gemeenten te helpen met hun straattaxibeleid, lag het voor de hand eens met elkaar in overleg te gaan.”

De eerste bijeenkomst was bedoeld om de belangrijkste aandachtspunten in kaart te brengen. Dit najaar komt het taxinetwerk voor het eerst als zodanig bij elkaar voor overleg. Gemeenten en ministerie zullen dan verder met elkaar van gedachten wisselen over ervaringen met het lokale taxibeleid en de mogelijkheden tot verbetering. Het GNMI wil helpen om die onderlinge samenwerking en kennisuitwisseling te versterken. Uiteraard is het ook van belang om het gesprek met de taxibranche te blijven voeren. Dat hoopt Mink onder meer te realiseren met de workshop tijdens Taxi Expo, op donderdag 11 oktober in Houten.

Niet alleen vragen om taxibeleid

“Het is altijd zinvol om een discussie met elkaar te hebben over de kwaliteit van vooral de opstapmarkt. Wat willen we nou eigenlijk als gemeenten en taxibedrijven, en wat verwachten we van elkaar? Betere service, heldere prijsstelling en betere handhaving zijn daar voorbeelden van”, aldus Mink.

Gemeenten mogen met een verordening hun taximarkt reguleren en in veel steden is daar ook vraag naar vanuit de markt. “Maar er is meer nodig dan alleen de gemeente vragen om een beter taxibeleid”, vindt Mink. “Taxibedrijven zullen ook met elkaar moeten bekijken wat ze willen en kunnen doen. Er wordt geregeld gevraagd om een taxiverordening en meer handhaving, maar echte oplossingen zullen door samenwerking tot stand moeten komen.”

“Maar dat is voor gemeenten niet zo makkelijk te realiseren, tenzij er echt een grote opstapmarkt is, vervolgt Mink. “Dat is in veel gemeenten niet zo. Daar is vooral veel vraag naar vervoer op piekmomenten, zoals bij evenementen en op uitgaansavonden. En dat maakt regulering complex. Een betere straattaximarkt vraagt ook om een sector die meer met één mond spreekt en die de urgentie inziet om samen tot meer kwaliteit te komen.”

De sessie over het GNMI Netwerk Taxi maakt onderdeel uit van het workshopprogramma van Taxi Expo 2018. Deelname aan beurs en workshops is gratis voor mensen die werkzaam zijn bij taxibedrijven en overheden, maar vooraf aanmelden is wel gewenst. De komende tijd wordt het workshopprogramma nog verder uitgebreid.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

International Taxi Forum 2018 op 2 november

International Taxi Forum 2018 op 2 november

http://www.taxipro.nl/feed/

De achtste editie van het IRU International Taxi Forum zal op vrijdag 2 november plaatsvinden in Keulen. In verschillende sessies wordt met name gekeken naar de toekomst van de taxi in steden en binnen het geheel van de mobiliteitsketen. Het congres vindt tegelijk plaats met de European Taxi Fair in de Kölnmesse.

Het International Taxi Forum 2018 gaat van start met enkele welkomstboodschappen, waarna in een plenaire sessie van een uur wordt ingegaan op het heruitvinden van het businessmodel voor straattaxi’s. Het zal dan onder meer gaan om kansen en uitdagingen die zijn ontstaan door de komst van disruptieve taxidiensten. Een panel van vier experts praat met elkaar en de zaal over deze ontwikkelingen. Ook zal er worden ingegaan op de uitkomsten van een IRU-onderzoek.

Mobility as a Service

Daarna staan er twee break out-sessies op het programma. De ene, ‘smart taxis for smart cities’, zal gaan over de integratie van nieuwe technologieen in taxi’s, en over hoe steden hun mobiliteitsnetwerken aanpassen op basis van nieuwe mogelijkheden. De andere sessie gaat over de rol van taxi’s in nieuwe systemen, zoals Mobility as a Service. Na een koffiepauze worden de deelnemers plenair bijgepraat over juridische ontwikkelingen, waarna het congres wordt afgesloten met de belangrijkste bevindingen van de dag.

Taxi Expo 2018

Wie in Keulen beslagen ten ijs wil komen, kan enkele weken eerder terecht op het Nederlandse event voor de Nederlandse taxisector. Op donderdag 11 oktober vindt in Expo Houten Taxi Expo 2018 plaats, bestaande uit een vakbeurs, een uitgebreid programma met workshops, de Proefrit Experience en meer. Deelname is gratis voor taxibedrijven en overheden. Die dag vindt ook het Nationaal Congres Contractvervoer plaats, over de stand van zaken in het Nederlandse doelgroepenvervoer.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Failliet Van den Hout overgenomen door Taxi Korthout

Failliet Van den Hout overgenomen door Taxi Korthout

http://www.taxipro.nl/feed/

Enkele weken nadat Taxibedrijf van den Hout uit Kaatsheuvel failliet werd verklaard, neemt Taxi Korthout uit Tilburg de branchegenoot over. Op enkele chauffeurs na die al elders werk hadden gevonden, neemt Korthout alle chauffeurs van het failliete bedrijf over.

Curator Hans Alberts laat aan het Brabants Dagblad weten dat er door de rechter-commissaris in deze zaak toestemming is verleend voor de overname. De afgelopen weken is het vervoer door Van den Hout en zijn chauffeurs voortgezet. Van die chauffeurs gaan er zeventig mee naar Taxi Korthout; zeven anderen hebben intussen al ergens anders werk gevonden. Ook de twee percelen die Van den Hout verzorgde voor Regiovervoer Midden-Brabant worden overgenomen door Taxi Korthout.

Groei door overnames

Taxibedrijf Van den Hout was al langer op zoek naar een partij om door overgenomen te worden, maar verschillende pogingen om dat voor elkaar te krijgen, draaiden op niets uit. Voor Taxi Korthout zijn overnames van branchegenoten geen nieuwe tak van sport. Eerder werden al onder meer Taxi Schapendonk, Centraal Ziekenvervoer Tilburg, Switchback en Taxi van de Wouw overgenomen. Daardoor groeide Taxi Korthout uit tot een bedrijf met zo’n 250 werknemers en 140 voertuigen, aantallen die nu weer flink zullen oplopen.

Lees ook: Taxibedrijf van den Hout failliet

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Snorders weer actiever in Winschoten

Snorders weer actiever in Winschoten

http://www.taxipro.nl/feed/

Een waarschuwingsbrief van de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport (ILT) deed de aanwezigheid van snorders in Winschoten eerder dit jaar afnemen. Maar het effect van die actie lijkt uitgewerkt, want er wordt weer steeds meer gesnord in de Groningse stad.

Het Dagblad van het Noorden maakt er melding van dat illegaal taxivervoer opnieuw een groeiend probleem is in de gemeente Oldambt, waarbinnen de stad Winschoten de grootste plaats is. Afgelopen januari werd bekend dat de ILT strenger ging handhaven op illegaal taxivervoer in het uitgaansgebied van Winschoten. De snorders die bij de ILT in beeld waren, kregen daarover een brief van de inspectiedienst. Daarin werd duidelijk gemaakt wat betrapt worden aan boetes en lasten onder dwangsom met zich mee zou brengen.

Oneerlijke concurrentie

Deze aanpak miste zijn uitwerking niet, want in de maanden daarna werd er aanzienlijk minder illegaal taxivervoer gereden in Winschoten. Maar de politie bevestigt dat de snorders de laatste tijd weer actiever zijn geworden in het centrum van de stad. Ook Appie Kuiper, directeur van Taxi Centrale Oldambt, zegt opnieuw veel last van deze oneerlijke concurrentie te hebben. De politie gaat daarom tijdens controles weer scherper letten op eventuele illegale taxiritten.

Lees ook: Hardere aanpak snorders in Winschoten

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Ritweigering en prijsafspraken in opstapmarkt Amsterdam

Ritweigering en prijsafspraken in opstapmarkt Amsterdam

http://www.taxipro.nl/feed/

Het komt weer vaker voor dat chauffeurs van Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) in Amsterdam korte ritten weigeren. Ook zouden chauffeurs met elkaar hebben afgesproken voor niet minder dan 25 euro per rit te rijden. De gemeente stelt dat deze overtredingen van de taxiregels met name voorkomen op de standplaats bij het Centraal Station en op de Passenger Terminal aan de Piet Heinkade. Er zal per direct handhavend worden opgetreden en de gemeente verwacht ook actie van de TTO’s zelf.

Dit alles blijkt uit mails van de gemeente, die genoeg klachten heeft ontvangen om werk van deze kwestie te maken. In de Amsterdamse opstapmarkt mag alleen taxivervoer worden aangeboden door de circa 4.500 chauffeurs die zijn aangesloten bij een TTO. Met dit TTO-systeem wordt getracht de kwaliteit van het taxivervoer in de stad naar een hoger plan te tillen, al heeft dat nog niet tot duidelijke verbeteringen geleid.

Het weigeren van korte ritjes is in elke opstapmarkt van enige omvang een probleem. In Amsterdam lijkt dat probleem nu weer groter te worden, met name bij het station en op de locatie waar passagiers van cruiseschepen de stad binnenkomen. Bovendien staat de ritweigering niet op zichzelf: chauffeurs zouden onderling ook hebben afgesproken niet voor minder dan 25 euro per keer passagiers te vervoeren. Er zou ook worden gewerkt met vaste tarieven zonder op de meter te rijden.

Mystery guest-onderzoek

Al deze zaken zijn in strijd met de TTO-regels en dragen volgens de gemeente ook niet bepaald bij aan een gastvrije ontvangst van bezoekers van de stad. Onlangs is aan de TTO’s al gevraagd om actie te ondernemen. De gemeente geeft nu aan ook zelf per direct handhavend te zullen optreden. Enerzijds zullen chauffeurs die worden betrapt op ritten weigeren of een te hoge ritprijs rekenen daarvoor een Rapport van Bevindingen krijgen. Ook worden er mystery guest-onderzoeken uitgevoerd. De gemeente verwacht ook van de TTO’s dat zij handhavend optreden richting aangesloten chauffeurs die de overtredingen begaan.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Overvaller taxichauffeur gezocht met politiehelikopter

Overvaller taxichauffeur gezocht met politiehelikopter

http://www.taxipro.nl/feed/

In Vlaardingen is afgelopen weekend een taxichauffeur overvallen. Om één van de daders te vinden zette de politie een helikopter in, maar dit leverde niet het gewenste resultaat op.

De overval vond in de nacht van vrijdag op zaterdag plaats aan de Churchillsingel. Twee mannen gingen er met een onbekende buit vandoor, meldt de lokale nieuwssite Flashphoto. De politie kon één van de verdachten snel aanhouden, maar de ander was in geen velden of wegen te bekennen.

Onderzoek en verhoor

Daarom vroeg de politie van Vlaardingen om de inzet van een politiehelikopter, die flink wat vliegbewegingen maakte boven het gebied waar de overval plaatsvond. Toch werd de tweede verdachte niet gevonden. Het onderzoek naar de overval en het verhoor van de verdachte die wel werd aangehouden, moeten de tweede verdachte alsnog in beeld brengen.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Leger en universiteit helpen bij ontwikkeling vliegende taxi

Leger en universiteit helpen bij ontwikkeling vliegende taxi

http://www.taxipro.nl/feed/

Het Amerikaanse leger en de universiteit van Texas hebben de handen ineengeslagen met Uber om in een aantal jaar van vliegende taxi’s een realiteit te maken. Uber wil in 2020 de eerste experimenten uitvoeren. Het bedrijf is niet de enige die nu de ambitie heeft om vliegende taxi’s op de markt te brengen, onder andere Rolls Royce, Lilium en Volocopter werken hier ook aan.

De specificaties voor dit voertuig zijn voor Uber al duidelijk. Deze taxi moet een gemiddelde snelheid van ongeveer 250 tot 300 kilometer per uur kunnen behalen, met een reikwijdte van bijna 100 kilometer. De taxi moet vier mensen tegelijkertijd kunnen vervoeren.

Leger

De specialisten van de universiteit van Texas en van het US Army Research Laboratory – dat zijn basis heeft op de Amerikaanse universiteit – gaan zich vooral bezighouden met de ontwikkeling van de rotors die nodig zijn voor zo’n transportmiddel en met het beperken van de geluidsoverlast. Het Amerikaanse leger acht het mogelijk om de opgedane kennis door de samenwerking met Uber ook te gebruiken in eigen voertuigen.

Het beperken van geluidsoverlast is een belangrijke drempel om te overwinnen. Uber heeft zelf aangegeven dat een vliegende taxi beduidend minder luid dient te zijn dan een kleine vrachtauto die een huis passeert. Daarvoor is al een plan bedacht, maar nu moet dit ook nog in de praktijk worden gerealiseerd. Daarvoor heeft de universiteit 18 maanden gekregen. Uber draagt volgens de Austin Business Journal 185.000 dollar aan het onderzoek bij, iets meer dan 160.000 euro.

2023

De eerste testen wil Uber uitvoeren in 2020, maar al in 2023 is het de bedoeling om klanten te vervoeren door de lucht. Voor dit een mogelijkheid kan worden, moeten er technische en logistieke problemen opgelost worden en is ook een aanpassing van de wet nodig. Maar Uber gelooft in de mogelijkheid van een vliegende taxi. “De technologie bestaat – het is geen science fiction”, aldus Rob McDonald, topman bij Uber Elevate tegen het Amerikaanse technologieblad 512Tech. “Maar het kost tijd om vertrouwen en ervaring op te bouwen.”

Lees ook:

  • Ook Rolls-Royce werkt aan vliegende taxi

Inge Jacobs

Powered by WPeMatico

Minimumloon voor chauffeurs van Uber en Lyft in New York

Minimumloon voor chauffeurs van Uber en Lyft in New York

http://www.taxipro.nl/feed/

Het stadsbestuur van New York heeft maatregelen vastgesteld om de oneerlijke concurrentie van populaire taxi-apps zoals Uber en Lyft aan te pakken. Er moet een minimumloon betaald worden aan alle chauffeurs die rijden voor dergelijke bedrijven en een jaar lang worden geen nieuwe vergunningen gegeven aan deze taxichauffeurs, zodat de stad een onderzoek kan laten uitvoeren naar een meer permanente oplossing.

New York worstelt op dit moment met het taxivervoer. Niet alleen bedreigen dergelijke ‘for-hire taxis’ de mogelijkheid voor traditionele taxichauffeurs om een goede boterham te verdienen, maar het zorgt ook voor extra congestie op de wegen. “Het wordt tijd dat we wat balans aanbrengen in het systeem, want elke maand overspoelen meer en meer voertuigen onze straten,” aldus raadslid Stephen Levin tegen de New York Post.

Burgemeester

Deze nieuwe wetgeving moet nog goedgekeurd worden door burgemeester Bill de Blasio, maar hij was op Twitter al positief over de nieuwe regels. De burgemeester maakte ook eerder duidelijk dat hij maatregelen nodig achtte in de taxisector. Op dit moment rijden er dagelijks ongeveer 100.000 auto’s door New York voor taxidiensten zoals Uber en Lyft.

Uber is erg teleurgesteld over het besluit van de raad om deze maatregelen door te voeren. Tegen persbureau AP laat het bedrijf weten dat deze wetgeving louter ‘een van de weinige betrouwbare vervoersmiddelen bedreigt’. De taxidienst stelt voor dat de stad niet de taxidiensten aanpakt, maar juist oplossingen zoekt buiten de taxisector, bijvoorbeeld door speciale tarieven te introduceren om het aantal auto’s in de stad te verminderen en door het metronetwerk te verbeteren.

Noodfonds

Eerder probeerden Uber en Lyft de maatregelen tegen te gaan door aan te bieden een noodfonds op te richten voor noodlijdende zelfstandige taxichauffeurs. Samen stelden de bedrijven in vijf jaar in totaal 100 miljoen dollar hiervoor beschikbaar. De stad liet echter weten hier geen interesse in te hebben.

Lees ook:

  • New York weigert ‘Noodfonds’ van Uber en Lyft

Inge Jacobs

Powered by WPeMatico

‘Meer balans tussen werkgevers en werknemers taxi nodig’

‘Meer balans tussen werkgevers en werknemers taxi nodig’

http://www.taxipro.nl/feed/

Met vervoersaanbestedingen gaat het voorzichtig de goede kant op, maar er is ook nog een wereld te winnen. Daarin kunnen werknemers en de vakbond een belangrijke rol spelen, vindt Minke Jansma van FNV Taxi. Zij sprak met TaxiPro over wat er allemaal nog beter kan, over de nieuwe cao die onlangs tot stand kwam en de staking die vorig jaar nog nodig was om loonsverhoging af te dwingen. “Taxichauffeurs staken echt niet zomaar.”

Minke Jansma is landelijk onderhandelaar en regiobestuurder bij FNV, maar ook onder meer bestuurslid bij Sociaal Fonds Taxi. In die functies voert zij veel overleg met personen en instanties in de taxibranche. Soms heeft het cao-overleg in haar agenda de overhand. Zo’n periode werd vrij recent weer afgesloten, waarover later meer. Verder besteedt zij vooral veel tijd aan het helpen oplossen van problemen die werknemers ervaren. Niet altijd sectorbreed, maar vaak per bedrijf.

“In de taxibranche gaat het veel over niet betaalde uren, of om werkgevers die werknemers op een bepaalde manier bejegenen”, geeft Jansma aan. “Vaak spreken zich daar maar enkele werknemers over uit, maar het probleem speelt over het algemeen bij veel meer collega’s. Daarover gaan we in overleg en zo proberen we zo’n individuele kwestie collectief te maken. Met meerdere werknemers sta je nu eenmaal sterker dan met één of enkele.”

Tot een jaar of tien geleden was Jansma zelf werkzaam in de taxibranche, als hoofd P&O van een aantal bedrijven in Friesland. Nadat haar toenmalige werkgever een aanbesteding verloor, ging ze bij FNV werken. Eerst in de sector transport en logistiek, maar een jaar of vier geleden greep ze de kans aan om over te stappen naar FNV Taxi.

Waarom wilde je die overstap binnen FNV graag maken?

“Vooral op het gebied van aanbestedingen zag en zie ik, ook vanuit mijn eigen ervaringen, veel ruimte voor verbetering. Dat gaat nu langzaamaan wat beter. Met de sociale partners hebben we het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit opgericht. Daardoor is er nu ook een aanspreekpunt voor opdrachtgevers. En we worden nu vaker al bij aanbestedingen betrokken op het moment dat ze geschreven worden. Dat zijn ontwikkelingen die helpen.”

Op welke punten kan het dan nog beter?

“Helaas heeft de markt nog niet altijd het zelfreinigende vermogen om voor fatsoenlijke prijzen in te schrijven. Zelfs als opdrachtgevers de insteek hebben om voor kwaliteit te gaan, zijn er bedrijven bij die onder de kostprijs proberen in te schrijven. En als er dan een vreselijke aanbesteding is die echt alleen om prijs gaat, zou het ideaal zijn als er ook echt niemand op inschrijft.”

Is dat probleem op te lossen met een bodemprijs?

“Ik denk niet dat een bodemprijs iets zal helpen. Genoeg bedrijven zullen dan tegen die bodemprijs inschrijven en dan blijft de lage prijs leidend. Bovendien is het lastig om één minimumtarief voor alle soorten vervoer op te stellen. Waar ik veel meer in zie, is de kostenberekeningstool waar CROW aan werkt. Die moet opdrachtgevers inzicht geven in de factoren die meespelen in het bepalen van een reële prijs voor vervoer. De kennis daarvoor ontbreekt vaak, omdat gemeenten maar eens in de zoveel jaar een aanbesteding voor doelgroepenvervoer uitschrijven.”

Contracten voor doelgroepenvervoer hebben gemiddeld geen al te lange looptijd. Valt daar nog veel te winnen?

“Veel langere looptijden van vervoerscontracten zijn een grote wens van ons. Vijf jaar met nog een aantal optiejaren zou het mooiste zijn, zoals je nu bij Publiek Vervoer Groningen Drenthe ziet. Daar kan het werk zelfs oplopen tot negen jaar. Als vervoersbedrijf kun je dan investeren en voor werknemers biedt het perspectief in de vorm van een vast contract en bestendigheid. Naast een goede prijs en langere looptijden zijn betere randvoorwaarden voor het personeel heel belangrijk voor ons. Dat zie je weer terug in Zeeuws-Vlaanderen, waar inschrijvers punten konden verdienen door te werken met vaste chauffeurs. Het moet lonen om kwaliteit te leveren. Dat leidt tot bestendigheid en dat is voor iedereen beter. Niet alleen de chauffeurs waar wij ons voor inzetten, maar ook de cliënten waar het uiteindelijk allemaal om draait. Dat wordt nog wel eens uit het oog verloren.”

Er zijn verschillende modellen om vervoer aan te besteden. Welke voegen het meeste toe, met het oog op het voorgaande?

“Ik zie vooral heil in varianten als het gunnen op waarde en de concurrentiegerichte dialoog. Daarbij gaan opdrachtgevers en vervoerders namelijk met elkaar in gesprek. De laatste jaren heeft alles een heel juridisch karakter gekregen. Inschrijven op punten en komma’s, dan is er altijd wel iets om bezwaar tegen te maken. Dan sta je soms recht tegenover elkaar, terwijl je juist met elkaar moet praten om tot goed en bestendig doelgroepenvervoer te komen.”

Je noemt Publiek Vervoer en Zeeuws-Vlaanderen als voorbeelden waar het tenminste op onderdelen goed is gedaan. Is dé voorbeeld-aanbesteding al voorbijgekomen?

“Als vakbond kijken we toch altijd naar het belang van de werknemers. Daar is in Zeeuws-Vlaanderen echt goed rekening mee gehouden. De gemeente Amsterdam staat er ook om bekend dat te doen. Overigens hebben de werknemers het tij in de arbeidsmarkt nu mee. Opdrachtgevers zien dat en krijgen wat meer oog voor kwaliteit die wordt geleverd door de chauffeur. Want of een rit goed verloopt, daar zorgt uiteindelijk die chauffeur voor.”

Chauffeurs hebben het tij dus mee nu. Zien we dat ook terug in de nieuwe cao?

“Nee, eigenlijk nog niet echt. Als vakbond red je het nooit met praten alleen, wij zijn ook afhankelijk van de slagkracht van onze leden. We hebben wel de nodige belangrijke punten kunnen aanpakken. Denk aan de OPOV-regeling voor overgang van personeel bij overgang van vervoer. Juist omdat het nu een goede markt is voor chauffeurs, is de OPOV vaak wat minder prominent aan de orde. Maar er komen ook weer mindere tijden en dan moeten we dit goed geregeld hebben. Dat is nu weer het geval, met een regeling die bijvoorbeeld ook voor uitzendkrachten en bij tijdelijke voorzieningen geldt. Verder zijn we blij met de afspraken over standplaatsen. Die worden met elke chauffeur afgesproken en vanaf daar moet de chauffeur ook betaald worden. De nieuwe definitie van arbeidstijd is eveneens een belangrijk punt. We willen nog meer bereiken, maar er zijn wel eindelijk stappen in de goede richting gezet. Dit was voor nu de best haalbare cao, met ook verdedigbare loonsverhogingen.”

Vorig jaar ging het een stuk moeizamer. De cao liep stuk op de uiteindelijke teksten en als vakbonden besloten jullie, met succes, te staken voor 3 procent meer loon. Was dat een lastig besluit om te nemen?

“Staken is een uiterste middel. Je bespreekt eerst met kaderleden en leden of zij nog andere uitkomsten zien. En stel je wel een haalbaar doel? Op dat moment was staken voor ons het juiste middel om te bereiken wat we voor ogen hadden. Vergeet ook niet dat taxichauffeurs een enorm plichtsbesef voelen jegens de cliënten die ze vervoeren. Zij staken echt niet zomaar. Gelukkig heeft de staking snel het gewenste resultaat opgeleverd. En in de huidige cao zijn we echt nader tot elkaar gekomen. Maar we zijn er nog niet. Tussen werknemers en werkgevers in de sector moet meer evenwicht komen. Daarvoor is ook nodig dat werknemers zich organiseren en opstaan voor hun rechten. Geen angst hebben voor represailles maar staan voor je eigen recht.”

Wat zijn de ambities voor de komende tijd?

“Nu de cao er ligt, is er rust in de sector en hebben we weer meer tijd om met groepen mensen in bedrijven aan de slag te gaan. We willen mensen in de sector graag blijven versterken door te zorgen voor meer collectieve kracht van werknemers in bedrijven. Daarnaast blijft de focus op aanbestedingen liggen. De bezuinigingen zijn nog steeds van kracht en voor gemeenten blijft het lastig om budgetten rond te krijgen. We moeten er samen met de werknemers voor zorgen dat hun rol en de kwaliteit van het vervoer niet uit het oog verloren worden. Onze rol als vakbond is in dat geheel belangrijker dan ooit.”

Wilt u alles weten over de stand van zaken in het Nederlandse doelgroepenvervoer? Neem dan deel aan het Nationaal Congres Contractvervoer 2018, op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Op het programma staan onder meer zero emissie doelgroepenvervoer, reizigersparticipatie, een juridische update en meer. Aanmelden kan via deze pagina; tot en met 9 september geldt er een aantrekkelijke vroegboekkorting.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico