TaxiPro-enquête: hoe nu verder met taxiverzekeringen?

TaxiPro-enquête: hoe nu verder met taxiverzekeringen?

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxiverzekeringen worden in 2019 in de veel gevallen opnieuw duurder. Ook maken de overgebleven verzekeraars hun voorwaarden vaak weer wat strenger. TaxiPro vraagt uw medewerking aan een korte enquête over dit onderwerp.

Zoals TaxiPro onlangs al berichtte wordt het in 2019 weer duurder en lastiger om taxi’s verzekerd te krijgen. Niet iedereen merkt hier in gelijke mate iets van. Daarom moet de enquête duidelijk maken wat taxiondernemers concreet merken van de duurdere verzekeringen en hoe zij hier mee omgaan. U kunt de enquête hier anoniem invullen. De resultaten en reacties worden later deze week verwerkt in een artikel op TaxiPro.

Lees ook: Taxi verzekeren wordt nóg lastiger en duurder

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Busvervoer van KLM-passagiers nieuwe klus voor Munckhof

Busvervoer van KLM-passagiers nieuwe klus voor Munckhof

http://www.taxipro.nl/feed/

Munckhof gaat het busvervoer van KLM-reizigers in een deel van Nederland voor zijn rekening nemen. Het gaat om dagelijkse ritten van het oosten en zuiden van Nederland naar Schiphol en weer terug.

Passagiers van KLM en haar partners kunnen gratis gebruik maken van de dienst die met touringcars wordt verzorgd. Dagelijks worden zij over twee routes van en naar Schiphol vervoerd. De eerste route loopt van Maastricht, via Maastricht Airport en Eindhoven Airport richting Schiphol en terug. De tweede route loopt vanaf Nijmegen, via Arnhem, Veenendaal en Rhenen naar Schiphol en vice versa.

Vaste service

Munckhof heeft voor deze opdracht enkele touringcars omgevormd tot KLM-bussen. Tom Roefs, algemeen directeur van Munckhof, zegt over de samenwerking: “We zijn trots dat we deze vaste service voor KLM mogen verzorgen. KLM is één van de bekendste organisaties in Nederland en de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Munckhof is een van de grootste personenvervoerders op de weg. Het is mooi dat we onze merken nu verder aan elkaar kunnen koppelen. Twee Munckhof touringcars zijn volledig in het KLM blauw bestickerd, zodat de KLM Bus duidelijk herkenbaar is.”

Nauwe samenwerking

De luchtvaartmaatschappij en het vervoersbedrijf werken overigens al jaren samen op het gebied van zakenreizen. “Voor veel organisaties in Nederland verzorgen we de internationale zakenreizen. Daarbij werken we nauw samen met luchtvaartmaatschappijen zoals KLM”, legt Roefs uit. “Deze samenwerking verloopt zeer prettig. We zorgen er dagelijks voor dat onze klanten de wereld rondreizen. Dat we dit nu uit gaan breiden met het touringcarvervoer in eigen land is een prachtige ontwikkeling”, aldus Roefs.

Lees ook: Munckhof: altijd afwegen of opdracht bij ons past

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Conflict over vrijwilligers wmo-vervoer opgelost

Conflict over vrijwilligers wmo-vervoer opgelost

http://www.taxipro.nl/feed/

Er komen geen stakingen of andere acties meer tegen het plan van de gemeente Midden-Groningen om een deel van het wmo-vervoer door vrijwilligers te laten doen. De gemeente gaat samen met FNV Taxi en vervoerder Connexxion onderzoeken hoe het het wmo-vervoer beter en goedkoper kan op een manier waar alle partijen zich in kunnen vinden.

Dat hebben de drie partijen vrijdag onder leiding van bemiddelaar Jan Bos, directeur van Publiek Vervoer Groningen en Drenthe, met elkaar afgesproken. Door deze afspraken stopt de gemeente met de voorbereiding op het plan om het ziekenhuisvervoer door vrijwilligers te laten doen, en niet meer door de wmo-vervoerder. Dat plan leidde tot veel verzet vanuit de taxibranche, en vorige week zelfs tot een staking van tientallen chauffeurs.

Die staking zal vooralsnog de laatste actie zijn. Dat er nu overeenstemming is bereikt, betekent ook dat FNV van verdere acties afziet. In januari gaan de partijen kijken hoe het wmo-vervoer in de gemeente Midden-Groningen goedkoper en efficiënter kan, zonder dat daarbij sprake is van werkverdringing. Aan de manier waarop het wmo-vervoer plaatsvindt, verandert vooralsnog niets.

Werkverdringing van tafel

Bestuurder Minke Jansma van FNV Taxi zegt het volgende over wat nu is bereikt: “Na de strijd met de gemeente Midden-Groningen zijn onze leden blij dat de werkverdringing nu van tafel is en partijen als gelijkwaardige gesprekspartners in overleg gaan over de mobiliteit in de toekomst in de regio Groningen en Drenthe.”

Wethouder Jan Jakob Boersma is verheugd over de gemaakte afspraken: “De meerwaarde zit hem erin dat we gebruikmaken van elkaars kennis en ervaring om zo goede en verantwoorde keuzes te maken voor het Wmo-vervoer. Samenwerken brengt ons verder.”

Staken lijkt te werken

Voor FNV Taxi is het de tweede keer in iets meer dan een jaar tijd dat het organiseren van een staking zijn vruchten lijkt af te werpen. In oktober 2017 organiseerde de vakbond een staking om voor de verlengde cao Taxivervoer in elk geval een loonsverhoging van 3 procent te realiseren. Na één stakingsdag werd daarvoor een akkoord gesloten met de werkgevers. En eerder dit jaar kwamen de partijen er met elkaar uit voor een meerjarige cao met diverse veranderingen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

BP opent nieuw tankstation aan A73

BP opent nieuw tankstation aan A73

http://www.taxipro.nl/feed/

Aan de A73 ter hoogte van Roermond heeft BP deze week zijn volledig nieuwe tankstation geopend. Op deze locatie, Spik genaamd, kan zeven dagen per week en 24 uur per dag worden getankt. 

Het station heeft zes pompeilanden met in totaal acht opstelplaatsen waar vuilverwijderende BP-brandstoffen met Active technologie worden aangeboden. Het gaat om zowel reguliere brandstof als BP Ultimate benzine en diesel, alsmede LPG. Op de locatie is tevens de nieuwe generatie Wild Bean Cafe aanwezig, met een opgefriste uitstraling en inrichting. De nadruk op vers bereide etenswaren voor de klanten is niet veranderd, zo belooft BP.

Zo kunnen klanten in het Wild Bean Cafe terecht voor verschillende soorten belegde broodjes en luxe sandwiches. Een kop koffie in semi-baristastijl, met keuze uit diverse soorten opgeschuimde melk, kan worden gecombineerd met zoete en hartige bakkerijproducten. Een open koeling biedt ruimte aan voorverpakte producten onder eigen label. Het gaat dan om sappen, salades, vers fruit en smoothies, maar ook om verse yoghurt met fruit of granola.

Besparingsmogelijkheden

In de warmhoudkast vinden klanten het vertrouwde snackassortiment. De consumpties kunnen staand worden genoten, maar ook rustig zittend genuttigd worden. Het Wild Bean Cafe is door de week geopend van 06.00 uur tot 19.00 uur en in het weekend van 10.00 uur tot 16.00 uur. 

Bij het ontwerp en de bouw van het nieuwe BP-tankstation is rekening gehouden met besparingsmogelijkheden, onder meer op het gebied van energie. Daaronder zijn LED-verlichting en een geïntegreerd koel- en verwarmingssysteem. Het station werd gezamenlijk ontworpen met ingenieursbureau Contrall uit Apeldoorn. De Antea Group trad op als hoofdaannemer.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Voorstel: één klachtenplatform voor alle Amsterdamse TTO’s

Voorstel: één klachtenplatform voor alle Amsterdamse TTO’s

http://www.taxipro.nl/feed/

Om ritweigering en prijsafspraken in de Amsterdamse opstapmarkt op te lossen, moet er een centraal platform voor klachten over alle TTO-taxi’s komen. Dat is althans het voorstel van Take a Taxi, één van de Toegelaten Taxi Organisaties. Hoe de andere TTO’s en de gemeente er tegenaan kijken, moet de komende tijd blijken.

TAT deed een soortgelijk voorstel een jaar geleden ook al. Toen was er echter onvoldoende animo voor. Afgelopen jaar was er weer veel aandacht voor de problemen in de opstapmarkt. Het gaat dan onder meer om ritweigering en het maken van prijsafspraken. Take a Taxi verzorgt samen met de collega’s van Taxistad en Aemstel sinds 2016 standplaatscontroles op het Leidseplein. Sinds enige tijd gebeurt dat tevens op de standplaats bij het Centraal Station, waarbij inmiddels ook namens Staxi regelmatig een controleur aanwezig is.

Harde kern

“Gedurende onze aanwezigheid zijn de overtredingen op de vingers van één hand te tellen”, stelt TAT. Maar de ervaring is ook dat de overtredingen weer toenemen als de controles voorbij zijn. Dat hebben de controleurs van een afstand zelf waargenomen en passagiers die werden geweigerd zijn door hen aangesproken om vast te stellen of er inderdaad sprake was van ritweigering. Volgens TAT is er “een harde kern die de rest in een wurggreep houdt door klanten te weigeren, absurde tarieven te vragen voor korte ritten en door onbeschoft verbaal gedrag te vertonen.”

Sancties

Met mystery guests en de reguliere handhaving is dit probleem in de ogen van Take a Taxi niet op te lossen. Daarom moet er wat deze TTO betreft een gezamenlijk lokaal platform komen waar taxiklanten hun klachten over specifieke TTO-chauffeurs kunnen indienen. De organisatie in kwestie krijgt de klacht binnen en kan deze dan snel verwerken en eventueel sancties opleggen. Wat Take a Taxi betreft wordt het platform een website en geen app, omdat de noodzaak deze te downloaden remmend zou kunnen werken.

‘Werkt zoals het zou moeten’

Het voorstel van Take a Taxi betreft ook de andere TTO’s, waaronder TCA. Directeur Hedy Borreman geeft aan op dit moment nog niet inhoudelijk te kunnen reageren op het voorstel. Verder stelt ze dat TCA een “een eigen klachtenprocedure heeft – net als de overige TTO’s aangezien dit verplicht is – en die werkt volgens mij zoals die zou moeten.”

“Als er binnen Amsterdam daarnaast nog behoefte is aan een klachtenmeldpunt, dan denk ik dat deze breder zou moeten zijn dan alleen de TTO’s. Dus wellicht kan het taxiteam van Amsterdam daar verder wat in betekenen”, aldus Borreman. “Mocht een consument vinden dat de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld is, dan biedt TCA de mogelijkheid om uit te wijken naar een geschillencommissie. Wij hebben dit ook richting de andere TTO’s voorgesteld zodat er een eenduidig beleid is, maar dit is nog onder bespreking.”

Toezicht & Handhaving Taxi zou in het realiseren van het platform het voortouw moeten nemen, vindt Take a Taxi. Vanuit die organisatie was er op dit moment geen gelegenheid om te reageren.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Politie haalt wanbetalende taxichauffeur van de weg

Politie haalt wanbetalende taxichauffeur van de weg

http://www.taxipro.nl/feed/

Een taxichauffeur die niet had voldaan aan de betalingen voor zijn taxi is door de politie aangehouden terwijl hij passagiers aan boord had.

Omdat de man een aantal afbetalingen van zijn taxi had gemist, stond hij gesignaleerd om aangehouden te worden. Dat leverde een signaal op toen het Automatic NumberPlate Recognition-programma van de politie het nummerbord van de taxi herkende. Vervolgens werd de taxi op de A4 tussen Leiden en Leidschendam aangetroffen en van daar naar een afslag in de buurt begeleid.

Passagiers naar hotel

De verdachte is overgebracht naar het politiebureau van Leidschendam-Voorburg voor verdere afhandeling van de kwestie. Ten tijde van de aanhouding waren er passagiers uit Indonesië aan boord. Omdat de taxichauffeur zijn ritje niet kon afmaken, heeft de politie de toeristen naar een hotel langs de snelweg gebracht. Daar zijn ze door een andere taxi opgehaald om verder te worden vervoerd.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Nieuwe directeur voor PlusOV

Nieuwe directeur voor PlusOV

http://www.taxipro.nl/feed/

Guido Eggermont is vanaf 15 december aanstaande de nieuwe directeur van PlusOV. Hij vervangt vanaf die datum Jan Akerboom, die al een stuk langer aanbleef dan aanvankelijk was bedacht. Eggermont krijgt de nodige uitdagingen op zijn bordje, waaronder de nieuwe aanbesteding van het routegebonden vervoer in zes gemeenten.

Jan Akerboom werd in januari van dit jaar als directeur in dienst genomen voor een kortlopende opdracht tot mei. Omdat recent pas duidelijk werd welke van de negen betrokken gemeenten wel en niet doorgaan met PlusOV, vroeg het bestuur al snel aan Akerboom om langer aan te blijven.

Nu is de genoemde duidelijkheid er wel en daar ligt meteen één van de uitdagingen voor Eggermont en de organisatie als geheel. Voor het vraagafhankelijke vervoer blijven alle negen gemeenten bij PlusOV. De drie grootste gemeenten, Apeldoorn, Deventer en Zutphen, halen hun routegebonden vervoer echter weg bij deze organisatie. Dit komt met name doordat het leerlingenvervoer twee jaar op rij een slechte start kende.

Veel minder leerlingen

De gemeenten Heerde, Hattem, Epe, Voorst, Lochem en Brummen houden hun leerlingenvervoer, Jeugdwetvervoer en dagbestedingsvervoer wel bij PlusOV. Maar omdat Apeldoorn, Deventer en Zutphen dit anders gaan organiseren, vallen er met ingang van het volgende schooljaar heel veel te vervoeren leerlingen weg. Voor de circa 700 mensen die overblijven voor dit vervoer bij PlusOV, wil men een nieuwe aanbesteding uitzetten. Die wordt momenteel voorafgegaan door een marktconsultatie.

Ook in het verbeteren van de bedrijfsvoering en het beheersen van de kosten krijgt de nieuwe directeur doelstellingen mee. Hij gaat in eerste instantie voor een jaar aan de slag met daarna de mogelijkheid om door te gaan. Eggermont zal zijn werk voor PlusOV combineren met zijn directeurschap van Tribuut, het centrale belastingcentrum voor vijf van de gemeenten die hun doelgroepenvervoer via PlusOV laten lopen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Taxi Geerets De Leeuw gaat voor maximale efficiëntie

Taxi Geerets De Leeuw gaat voor maximale efficiëntie

http://www.taxipro.nl/feed/

Na een aantal jaren van stevige groei is Taxi Geerets De Leeuw uitgegroeid tot een speler van formaat in het doelgroepenvervoer in Noord- en Midden-Limburg. Het bedrijf koppelt veilig en snel vervoer aan een efficiënte manier van werken. Dat gebeurt onder meer door vervoer in verschillende percelen te combineren, maar ook door bepaalde keuzes op het gebied van automatisering.

Waar de grootvader van de huidige eigenaar John Geerets in 1926 zelfstandig begon met slechts één taxi, heeft het bedrijf inmiddels zo’n 300 voertuigen tot zijn beschikking. Vandaag de dag brengen zo’n 350 dames en heren namens Taxi Geerets De Leeuw hun klanten op een veilige en snelle, maar vooral efficiënte manier van A naar B.

De Limburgse taxivervoerder richt zich in de regio met name op leerlingenvervoer, regiotaxi en ziekenvervoer. “We focussen ons eigenlijk niet meer op particulier vervoer, maar zo nu en dan pikken we nog weleens een verdwaalde toerist op”, vertelt Daniël van Dijk, operationeel manager bij Taxi Geerets De Leeuw. “Ons wagenpark telt zo’n 300 voertuigen, waaronder verschillende Mercedessen, Audi’s, Fiat Panda’s en Volkswagenbusjes.

15 procent minder CO2-uitstoot

“Het bijzondere aan ons wagenpark is dat de voertuigen volledig op Euro6 en aardgas rijden. Dit is enerzijds een vereiste vanuit de aanbestedingen; anderzijds verrichten we zelf ook graag een weldaad voor het milieu. Auto’s op aardgas zijn zuiniger en milieuvriendelijker en stoten zo’n 15 procent minder CO2 uit dan benzineauto’s. Overigens kent het wel een aantal uitdagingen: we tanken vaker en een tankbeurt duurt al gauw drie keer langer.”

Taxi Geerets de Leeuw maakt veel keuzes in de bedrijfsvoering vanuit het oogpunt van efficiency. “We vinden het belangrijk om ons vervoer zo efficiënt mogelijk in te richten”, aldus Van Dijk. “Wij verzorgen in dertien percelen het leerlingenvervoer. Op eigen initiatief combineren we het vervoer in de percelen waar wij rijden met elkaar, waardoor we ons werk efficiënter kunnen uitvoeren. Zo besparen we kosten en biedt het voordelen voor het milieu. En toch kunnen we voldoen aan de gestelde vereisten en richtlijnen vanuit de opdrachtgevers.”

Boordcomputers

De uitdagingen voor het taxibedrijf liggen voor nu en in de toekomst ook op het gebied van efficiëntie, om onder de streep ook echt wat over te houden. Daniël van Dijk: “De marges zijn zo ontzettend klein, dat weet iedereen in de taxibranche. Het betekent dat we overal nauw op moeten sturen. Alleen op die manier kunnen we ons personeel op een goede manier belonen.”

“De planningsoftware Taxsys van BS Automatisering en de boordcomputers van Cabman spelen voor ons hierin een grote rol. Deze zijn enorm gebruiksvriendelijk, waardoor onze chauffeurs hun BCT altijd op de juiste manier bedienen. Dat levert betrouwbare, waardevolle informatie op, waardoor wij zicht hebben op wat er gebeurt. Op managementniveau kunnen we dus snel en concreet bijsturen. De Cabman Academy heeft hieraan een grote bijdrage geleverd. Overigens viel de keuze op Cabman ook vanwege het feit dat zij als enige BCT voldoen aan de ISO 27001, de standaard voor informatiebeveiliging”, aldus Van Dijk.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Redactie

Powered by WPeMatico

Voetganger overleden na aanrijding met taxi

Voetganger overleden na aanrijding met taxi

http://www.taxipro.nl/feed/

In Amsterdam is bij een aanrijding met een taxi een voetganger om het leven gekomen. De bestuurder van de taxi is door de politie aangehouden en overgebracht naar het bureau voor verhoor.

Dit laatste is standaard procedure bij ernstige aanrijdingen. Het ongeluk vond dinsdagochtend iets na 10.00 uur plaats op de trambaan op de Rozengracht. De voetganger overleed ter plaatse. Over de identiteit van het slachtoffer is nog niets bekendgemaakt.

Aanhouding na meesleuren door taxi

Eveneens in Amsterdam is deze week een taxichauffeur aangehouden die ervan wordt verdacht een vrouwelijke passagier verwond te hebben. Hij kreeg ruzie met de vrouw en terwijl zij nog bezig was met uitstappen, reed de taxichauffeur al weg. Daarbij werd de vrouw enkele meters meegesleurd door de taxi en liep zij diverse verwondingen op.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Evenement voor potentiële touringcarchauffeurs

Evenement voor potentiële touringcarchauffeurs

http://www.taxipro.nl/feed/

Vijftien touringcarbedrijven uit Rotterdam en omgeving houden op zaterdag 12 januari samen met stichting FSO een informatiedag voor aanstaande touringcarchauffeurs. Bezoekers komen in korte tijd van alles te weten over het vak en kunnen zelfs ter plekke solliciteren.

De touringcarsector kampt met een groeiend tekort aan chauffeurs. Dat heeft enerzijds te maken met vergrijzing en anderzijds met een gebrek aan instroom. Van de huidige chauffeurs is ruim 43 procent tussen de 51 en 64 jaar oud. De op één na grootste groep, ruim 28 procent, is zelfs 65 jaar of ouder. In de branche leeft het besef dat nieuwe chauffeurs zich niet vanzelf massaal zullen aandienen. 

In dat licht kan ook het evenement op 12 januari worden gezien. De vijftien touringcarbedrijven en FSO zijn dan bij de SS Rotterdam beschikbaar om alle vragen te beantwoorden van mensen die het beroep van touringcarchauffeur wel zien zitten. Mensen met belangstelling hoeven nog niet in bezit te zijn van een D-rijbewijs. Middels het instroomproject van FSO kunnen toekomstige chauffeurs eerst worden opgeleid alvorens ze in dienst komen bij één van de bedrijven, die allemaal vacatures open hebben staan.

Bijgepraat over het vak

Aan het volgen van de opleiding is wel de tegenprestatie verbonden dat de kandidaat een arbeidscontract tekent voor een 32-urige werkweek met een looptijd van twee jaar. Tijdens het instroomevenement kunnen belangstellenden worden bijgepraat over het werken als touringcarchauffeur en het rijden met een touringcar. Ook kunnen ze praten met mensen die nu al als chauffeur werken en worden er workshops verzorgd. Het evenement vindt op zaterdag 12 januari van 10.00 tot 15.00 uur plaats op de parkeerplaats bij de SS Rotterdam.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico