Nieuwe elektrische personenbus EQV heeft actieradius van 400 kilometer

Nieuwe elektrische personenbus EQV heeft actieradius van 400 kilometer

http://www.taxipro.nl/feed/

Met de EQV heeft Mercedes-Benz zijn aanbod in elektrische voertuigen uitgebreid met een personenbus die zowel voor zakelijke als particuliere klanten geschikt is. Met een actieradius van 405 kilometer, de mogelijkheid om snel bij te laden en zes tot acht zitplaatsen is het voertuig volgens de Duitse producent bij uitstek geschikt voor hoogwaardig personenvervoer.

Mercedes-Benz presenteerde de EQV eerder dit jaar al op de Autosalon van Genève en heeft de MPV nu in productie genomen. De actieradius is vooralsnog vastgesteld op 405 kilometer. Via snelladen kan de hoogspanningsaccu in minder dan een uur worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Die accu is laag en centraal geplaatst. Dat heeft een positief effect op de rijeigenschappen van het voertuig, dat een topsnelheid van 160 kilometer per uur kent.

Tekst loopt door onder foto

Mercedes-Benz EQV

De plaatsing van de accu heeft ook tot gevolg dat er geen ruimte is opgeofferd voor het interieur. De stoelindeling kan naar behoefte worden aangepast. Met zes individuele stoelen biedt de EQV veel mogelijkheden voor het comfortabel, stil en hoogwaardig personenvervoer. Maar het is dus ook mogelijk om bus zo in te delen dat er zeven of acht personen mee kunnen reizen.

Spraakbediening

De Mercedes Benz User Experiece (MBUX) is specifiek voor dit voertuig doorontwikkeld. Het display biedt onder meer toegang tot de EQ-sectie van het menu. Hier is informatie te vinden over het laden, de energiestroom en de verbruikshistorie. Ook onder meer de navigatie, het infotainment en de airconditioning kunnen vanuit dit systeem worden bediend, zowel handmatig als door middel van spraak. Het combineren van MBUX en de Mercedes me-app biedt aanvullende mogelijkheden, bijvoorbeeld om vanuit woonkamer of kantoor alvast de bestemming te selecteren of het interieur van de MPV op de juiste temperatuur te brengen.

Tekst loopt door onder foto

Mercedes-Benz EQV

De actieradius is met 405 kilometer voor een groter elektrisch voertuig niet gering. Om deze optimaal te benutten worden de accu’s ook tijdens het rijden opgeladen. Bij rijden met een continue snelheid of het remmen wordt de mechanische draaibeweging omgezet in elektrische energie en gebruikt om de hoogspanningsaccu op te laden. De bestuurder heeft een grote invloed op deze recuperatie en kan de kracht ervan beïnvloeden met paddles achter het stuur.

Laadinfrastructuur

EQC-rijders profiteren van een technologienetwerk dat onder een omvangrijk advies- en serviceaanbod omvat. Dat varieert van voertuigfuncties, zoals aangepaste navigatie, tot een laadinfrastructuur met wereldwijd ongeveer 300.000 laadpunten. Daarnaast krijgen klanten toegang tot het snel uitbreidende pan-Europese netwerk aan snellaadpunten van IONITY, een joint venture van diverse autoproducenten.

Tekst loopt door onder foto

Mercedes-Benz EQV

Het oog wil uiteraard ook wat. De focus in het ontwerp ligt op het Black Panel radiatorrooster met verchroomde lamellen en het strakke zijaanzicht met 18-inch lichtmetalen velgen. Van binnen zorgen accenten in roségoud voor de warme elementen, onder meer in het stiksel van de stoelbekleding. Deze kleur speelt ook een belangrijke rol op het dashboard als aanvulling op de lederlook in Midnight Blue. De omlijsting van de radiatorroosters is uitgevoerd in de kleur Silver Shadow.

Mercedes-Benz EQV

Mercedes-Benz EQV

Mercedes-Benz EQV

Mercedes-Benz EQV

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

3,5 jaar cel voor vervoeren cocaïne per taxi

3,5 jaar cel voor vervoeren cocaïne per taxi

http://www.taxipro.nl/feed/

Een man die als taxipassagier zo’n15 kilo cocaïne bij zich had, is daarvoor veroordeeld tot een gevangenisstraf van dertig maanden. Opvallend genoeg kwam zijn vergrijp aan het licht bij een onderzoek naar drugshandel en witwassen door de taxichauffeur die hem vervoerde.

In april van dit jaar hield een politieteam een parkeerplaats in Amstelveen in de gaten. Dat gebeurde in een lopend onderzoek naar witwassen en drugshandel waar een taxichauffeur bij betrokken zou zijn. Hij reed met zijn taxi de parkeerplaats op en na een kwartier stapte de verdachte in deze zaak in. Weer iets later fietste er iemand met een sporttas het terrein op, waarna die tas werd overhandigd aan de bijrijder. Deze plaatste hem in de kofferbak van de taxi.

Dat alles duidde voor de politie op criminele activiteiten en dus op een reden om de taxi wat later staande te houden. De taxichauffeur gaf aan dat zich een grote tas in de kofferbak bevond die niet van hem was, maar van zijn passagier. Hij gaf toestemming om de auto te doorzoeken, waarbij de tas met ongeveer 15 kilo cocaïne werd aangetroffen.

Tas wel of niet doorzoeken

De advocaat van de verdachte heeft geprobeerd hem vrijgesproken te krijgen door te betogen dat de aanhouding onrechtmatig was. Dat gebeurde namelijk door middel van een verkeerscontrole, terwijl het eigenlijk om opsporing zou gaan. De taxichauffeur vertelde wat de agenten al wisten, namelijk dat de tas van de passagier was. De toestemming om de taxi te doorzoeken zou niet betekenen dat ze ook de tas van zijn passagier mochten openen. Dat in die tas 15 kilo cocaïne zat, doet dan niet ter zake: de tas had niet doorzocht mogen worden, aldus de advocaat.

De rechtbank gaat daar echter niet in mee en vindt dat de politie binnen zijn bevoegdheden heeft gehandeld. Na de staandehouding gedroeg de passagier zich namelijk erg zenuwachtig, wat voor de agenten reden was hem te fouilleren. Daarbij werd een PGP-telefoon (pretty good privacy) aangetroffen, een communicatiemiddel dat volop wordt gebruikt in het criminele milieu. En dat was weer voldoende reden om verder te zoeken, waarbij de tas werd doorzocht en de drugs werden aangetroffen.

Onbekend met inhoud

Voor de rechter is ook duidelijk dat de taxipassagier bewust met het vervoeren van drugs bezig was. Hij moest de tas naar Antwerpen brengen en kreeg daar een ongeveer 2.500 euro voor. De man zou niet bekend zijn geweest met de inhoud van de tas. Maar omdat hij verder niets heeft verklaard over de herkomst van de drugs, is die uitleg niet na te gaan.

Dat de man helemaal niet wist dat er cocaïne in de tas zat, vindt de rechter heel onwaarschijnlijk. Zo’n tas meegeven aan iemand die van niets weet, brengt immers ook een enorm risico voor de verzender van de drugs mee. Dat de tas naar een ander land moest worden gebracht en de man daar fors voor werd betaald, zijn andere tekenen dat hij wist dat het niet om een lading vuile was ging. Daarom veroordeelt de rechter hem tot dertig maanden cel, met aftrek van voorrarrest. Ook het geld voor de klus en zijn PGP-telefoon is de man kwijt.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

TTO’s en gemeente Amsterdam op ramkoers

TTO’s en gemeente Amsterdam op ramkoers

http://www.taxipro.nl/feed/

Take a Taxi en Taxistad spannen een kort geding aan tegen de gemeente Amsterdam. De Toegelaten Taxi Organisaties willen zo een einde maken aan de in hun ogen onredelijke sancties die ze aan hun chauffeurs moeten opleggen voor betrekkelijk kleine overtredingen. De overige Amsterdamse TTO’s zijn niet bij het kort geding betrokken.

Het geschil tussen beide TTO’s en de gemeente speelt al een tijdje. TAT en Taxistad willen niet langer meewerken aan de in hun ogen overdreven sancties die aan chauffeurs moeten worden opgelegd voor kleine overtredingen. Zulke overtredingen, zoals stoppen bij een volle standplaats, kunnen zomaar goed zijn voor een week schorsing van de taxivergunning, en bij herhaling tot langere of zelfs permanente schorsingen. Leggen TTO’s dergelijke sancties niet op, dan worden ze zelfs bestraft door de gemeente.

Eigen handhavingsprotocol

TAT en Taxistad vinden dat hun chauffeurs wel de lasten maar niet de lusten van het TTO-systeem dragen. En het steekt ze dat de regels wel gelden voor de opstapmarkt, maar niet voor de bestelmarkt. Ze willen de voorgenomen verbeteringen door de gemeente niet afwachten en startten hun eigen handhavingsprotocol, maar daar is de gemeente het absoluut niet mee eens, zo werd onlangs duidelijk uit de nieuwsbrief voor TTO’s en hun chauffeurs.

De gemeente “accepteert dit alternatieve maatregelenprotocol niet en onderneemt juridische stappen tegen Taxistad en TAT zodat zij het eerder vastgestelde protocol blijven hanteren. Het alternatieve maatregelenprotocol voldoet wat de gemeente betreft niet aan de huidige regels.” De gemeente waarschuwt ook dat het voor chauffeurs niet aan te raden is om zich op basis van het nieuwe protocol bij een van beide TTO’s aan te sluiten.

Strijd nog niet gestreden

Intussen probeert de gemeente met dwangsommen te zorgen dat TAT en Taxistad zich houden aan de afspraken van het TTO-systeem. Het feit dat in reactie daarop een kort geding aanspannen, wijst er op dat de strijd nog lang niet gestreden is. Beide TTO’s halen onvoldoende aanknopingspunten uit de gesprekken die zij met de gemeente voerden en vinden dat Amsterdam te weinig oog heeft voor de oneerlijke concurrentie die TTO-chauffeurs met chauffeurs van platforms als Uber moeten voeren. 

Het gelijke speelveld dat wethouder Sharon Dijksma zou hebben beloofd, willen zij niet langer afwachten. Vandaar het eigen maatregelenprotocol en het kort geding daarover. Overigens staan Take a Taxi en Taxistad hierin wel alleen. De andere Toegelaten Taxi Organisaties willen ook graag verbeteringen, maar kiezen ervoor de dialoog met de gemeente gaande te houden en werken vooralsnog op de afgesproken manier door.

Lees ook: Amsterdamse taxiverordening botst met rechten chauffeurs

Taxi Expo 2019

Op donderdag 10 oktober vindt Taxi Expo 2019 plaats in Expo Houten. Taxiondernemers en taxichauffeurs zijn van harte welkom om gratis deel te nemen aan de vakbeurs, de workshops en de Proefrit Experience, waar je testritten kunt maken met de nieuwste taximodellen van bekende automerken. Meld je hier aan voor deelname.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Luchthaventaxi het duurst in Milaan en Londen

Luchthaventaxi het duurst in Milaan en Londen

http://www.taxipro.nl/feed/

De prijs voor een taxiritje vanaf een luchthaven naar het centrum van de bijbehorende stad kan per locatie enorm verschillen. Met name in Londen en Milaan valt zo’n ritje met rond de 100 euro behoorlijk duur uit, al heeft de lengte van de rit natuurlijk ook invloed op de uiteindelijke ritprijs. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegveldinfo en Airmundo.

Zij hebben onderzoek gedaan naar taxivervoer vanaf de vijftig drukste luchthavens in Europa. Toeristen zijn vanaf Milan Bergamo en Malpensa en London Stansted, Luton en Gatwick het duurst uit, zo rond de 100 euro. Maar het gaat hier dan ook om relatief lange ritten: 47 tot 63 kilometer. De kilometertarieven zijn met 1,65 tot 2,02 euro euro niet extreem te noemen, maar vanwege de tientallen kilometers die afgelegd worden, loopt de eindafrekening flink op.

Korte reis, hoge prijs

De duurste kilometertarieven werden in Zwitserland aangetroffen. Een ritje van Zurich Airport naar de binnenstad is slechts 12 kilometer, maar kost de toerist in kwestie wel 63 euro. In iets mindere mate doet zich dat fenomeen in Denemarken voor. De rit van de luchthaven naar het centrum van Kopenhagen is slechts 10 kilometer, maar tegen een kilometerprijs van 4 euro moet er toch relatief veel betaald worden.

Vanaf Schiphol is het volgens het onderzoek 17 kilometer naar de Amsterdamse binnenstad bij een kilometerprijs van 2,65 euro. Hierdoor eindigt een taxirit vanaf Schiphol op de dertiende plaats in het overzicht. Goedkope luchthaventransfers per taxi zijn vooral te vinden in Turkije en het oosten van Europa, waar vaak sprake is van een lage prijs per kilometer en relatief korte ritjes van vliegveld naar stadscentrum.

Taxi duurder dan vliegticket

Een opvallende conclusie trekt het onderzoek wel: taxi’s zijn juist duur vanaf vliegvelden waar mensen goedkoop naartoe vliegen. “De luchthavens Milaan Bergamo Airport (Ryanair), Londen Stansted Airport (Ryanair) en Londen Luton Airport (easyJet en Wizz Air) worden voornamelijk gebruikt door low budget-maatschappijen. Juist op deze vliegvelden zijn taxi’s het duurst. Reizigers die zich laten leiden door alleen de prijzen van vliegtickets komen hier bedrogen uit. De kans is groot dat een taxirit naar het hotel in het centrum meer geld kost dan het vliegticket.”

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Van der Laan neemt Overbeek over

Van der Laan neemt Overbeek over

http://www.taxipro.nl/feed/

Van der Laan Groepsvervoer heeft per 1 augustus Overbeek Personenvervoer overgenomen. Directeur Dik Overbeek en de meeste chauffeurs van zijn bedrijf zijn meegegaan naar de nieuwe eigenaar, dat uitbreidt met zo’n 15 voertuigen en chauffeurs.

Overbeek Personenvervoer bestaat net iets meer dan veertig jaar. Het bedrijf werd in 1978 als Taxi Overbeek opgericht door Pank Overbeek, die eind jaren ’80 de directie overdroeg aan zijn drie zonen. Door de jaren heen ontstond een middelgrote vervoerder die zich vanuit Alphen aan den Rijn bezighoudt met onder meer leerlingenvervoer, Schipholvervoer en dagbestedingsvervoer.

Midden en westen van Nederland

Het huidige Van der Laan Groepsvervoer begon in 1957 als rijschool. Ruim zestig jaar later is het een grote vervoersonderneming die vooral in het midden en westen van Nederland actief is en werkt vanuit vestigingen in onder meer Nieuwkoop en Aalsmeer. Eerder dit jaar nam het bedrijf na een faillissement nog afscheid van het verliesgevende Valys- en regiotaxivervoer. Onder de nieuwe naam Van der Laan Groepsvervoer is de focus komen te liggen op zorgvervoer, leerlingenvervoer en groepsvervoer voor diverse opdrachtgevers, alsmede particulier rolstoel- en ligtaxivervoer.

Werkzaamheden uitbreiden

Met de overname “bundelen beide vervoersorganisaties hun krachten en kunnen de werkzaamheden op het gebied van groep- en schoolvervoer verder worden uitgebreid. Dit past binnen de strategie van beide bedrijven.” Overbeek rijdt onder meer veel ritten voor zorgingstellingen in Alphen aan den Rijn. De naam van de overgenomen firma blijft nog een jaar bestaan, maar alle activiteiten worden in principe voortgezet onder de naam Van der Laan Groepsvervoer.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Taxichauffeur krijgt celstraf voor online wapenhandel

Taxichauffeur krijgt celstraf voor online wapenhandel

http://www.taxipro.nl/feed/

Een 31-jarige taxichauffeur uit Amsterdam is veroordeeld tot een celstraf van drie jaar voor wapen- en drugshandel op het darkweb. Van de opgelegde celstraf is één jaar voorwaardelijk. Het Openbaar Ministerie had vier jaar gevangenisstraf tegen de man geëist.

Het OM maakt op Twitter ook de uitspraak bekend. De man in kwestie was onder een schuilnaam actief op een online marktplaats waar volop in wapens en drugs werd gehandeld. De darkweb-markplaats in kwestie, Alphabay, werd in 2017 door de FBI neergehaald. Op dat moment was nog niet duidelijk wie er achter het alias Amsterdoomed schuilging. Daar kwam verandering in toen hij eind 2018 via een andere site een bestelling voor een vuurwapen deed.

De man kon worden getraceerd en het bleek te gaan om een taxichauffeur die daarnaast in opleiding was als leraar maatschappijleer, meldt het OM. “Gaande het onderzoek bleek hij ook zelf zeker negen vuurwapens te hebben verkocht, en bovendien honderden xtc-pillen, ruim een ons cannabis, en bijna 20 gram cocaïne. Bij een doorzoeking in zijn woning werd nog meer xtc, cocaïne en cash geld gevonden.” Op het darkweb bediende hij zich als handelaar ook van enkele andere namen.

Kansen en criminaliteit

De officier van justitie nam het de 31-jarige kwalijk dat hij ondanks zijn werk, opleiding en kansen toch voor de criminaliteit heeft gekozen. En ook dat hij nooit heeft nagedacht over de consequenties van het online wapens verkopen aan hem onbekende personen. “Het lijkt misschien iets minder schimmig dan ontmoetingen in steegjes of achterafkamertjes”, aldus de officier, “maar het gaat gewoon om keiharde winstgedreven criminaliteit met dezelfde ellendige consequenties die we ook van andere vormen van drugs- en wapenhandel kennen. Van bedreigingen en gifdumpingen tot verslaafden en doden.”

Hoewel het OM vier jaar cel had gevraagd, besloot de rechter om een celstraf van drie jaar op te leggen, waarvan dus één jaar voorwaardelijk. In deze zaak was ook nog sprake van een zogenaamde katvanger, die een of meerdere wapens had aangenomen namens de handelaar. Deze man, een 44-jarige verslaafde, moet een werkstraf uitvoeren.

TaxiExpo2019_inschrijven_468x60

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Nieuwe eisen voor schone voertuigen in vervoersaanbestedingen

Nieuwe eisen voor schone voertuigen in vervoersaanbestedingen

http://www.taxipro.nl/feed/

Alle overheden moeten in aanbestedingen van onder meer personenvervoer gaan voldoen aan minimumpercentages voor voertuigen met weinig of geen schadelijke uitstoot. Hiervoor is een onlangs een Europese richtlijn vastgesteld die binnen twee jaar door Nederlandse overheden moet worden nageleefd.

Het doel van de zogenaamde Clean Vehicles Directive is dat het aantal schone voertuigen in Europa toeneemt. Dit moet ook de concurrentiekracht van de Europese sectoren vervoer en transport helpen verbeteren. Uiteraard moet het invoeren en naleven van de richtlijn ook helpen bijdragen aan de Europese klimaatdoelstellingen. De richtlijn werd onlangs aangenomen en moet binnen twee jaar worden geïmplementeerd, meldt PIANOo.

Personenvervoer zonder dienstregeling

De richtlijn van toepassing op aanbestedingscontracten voor het vervoer van passagiers en servicecontracten voor openbaar vervoersdiensten, diensten voor speciaal personenvervoer over land, personenvervoer zonder dienstregeling, diensten voor ophalen van vuilnis, postvervoer over de weg, pakketvervoer, postbezorging, pakketbezorging. Voertuigen die niet geschikt zijn voor het vervoer van personen of goederen, zoals sneeuwschuivers of straatvegers, vallen buiten het kader van de richtlijn. En voor bepaalde soorten voertuigen kunnen EU-lidstaten een uitzondering maken, zoals lijkwagens of gepantserde voertuigen.

Zero emissie

De richtlijn bepaalt dat in Nederland tot eind 2025 tenminste 38,5 procent van de auto’s en busjes in aanbestedingen ‘schoon’ moet zijn. De uitstoot mag maximaal 50 gram CO2 per kilometer zijn en niet meer dan 80 procent van de limietwaarden van de RDE-test. Voor de periode van 2026 tot en met 2030 geldt ook een dat tenminste 38,5 procent van de voertuigen schoon moet zijn, maar dan vallen alleen auto’s en busjes met zero emissie binnen de boot. Naar verwachting wordt de richtlijn medio april of mei 2021 geïmplementeerd.

Op 10 oktober praten opdrachtgevers, vervoerders en andere belanghebbenden tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer over de stand van zaken in het Nederlandse doelgroepenvervoer. Aanmelden tegen aantrekkelijke korting kan nog maar enkele weken.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Brabantse snorder opnieuw betrapt

Brabantse snorder opnieuw betrapt

http://www.taxipro.nl/feed/

De politie heeft afgelopen weekend een man uit Den Bosch aangehouden die, niet voor het eerst, illegaal als taxichauffeur werkte. Elders in de provincie Noord-Brabant hield de politie een dronken taxipassagier aan die weigerde voor het vervoer te betalen.

De 44-jarige man uit Den Bosch werd aangehouden in Bruchem. Hij viel in meerdere opzichten op: zijn auto zat vol met jongere en hij reed met groot licht. De man uit Den Bosch bracht de jongeren tegen betaling van Den Bosch naar Zaltbommel, maar bleek niet over de juiste papieren te beschikken om als taxichauffeur te werken, zo meldt het Brabants Dagblad. Omdat hij al vaker betrapt was op weren als snorder, werden zijn auto, geld en beide telefoons in beslag genomen.

Te dronken voor blaastest

Een paar uur later reageerde de politie in Breda op een melding over een vervelende taxipassagier. Hij had de chauffeur naar drie adressen laten rijden, maar weigerde op het laatste adres om voor de dienstverlening te betalen. Toen de politie arriveerde, bleef hij dat weigeren en hij kon of wolde zich ook niet legitimeren. Hij was te dronken om aan een (blaas)test mee te werken en werd daarom aangehouden. De rekening voor de taxirit moet hij nog betalen, meldt de politie.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Driejarige samenwerking Uber en Veilig Verkeer Nederland

Driejarige samenwerking Uber en Veilig Verkeer Nederland

http://www.taxipro.nl/feed/

In een poging de veiligheid op de weg te helpen verbeteren, zijn Uber en Veilig Verkeer Nederland (VVN) een samenwerking voor de komende drie jaar aangegaan. De samenwerking betreft zowel de taxidiensten als de voedselbezorging van Uber.

Beide organisaties vonden elkaar eerder dit jaar na een reeks verkeersongevallen waar Uberchauffeurs bij betrokken waren. Deze ongevallen vonden vooral in en rondom Amsterdam plaats en hadden verschillende doden en gewonden tot gevolg. VVN was in die periode kritisch op Uber, maar bood het bedrijf ook de helpende hand om ervoor te helpen zorgen dat de chauffeurs veiliger zouden gaan rijden. Dat resulteerde onder meer in een verplichte verkeersveiligheidstraining door VVN voor zo’n 550 Uber-chauffeurs.

Ook andere verkeersdeelnemers

De samenwerking wordt nu in elk geval voor een periode van drie jaar voortgezet. In die periode worden diverse maatregelen genomen en campagnes verzorgd om de veiligheid op de weg te vergroten. Die inspanningen zijn gericht op Uberchauffeurs en Uber Eats-koeriers, maar ook op andere verkeersdeelnemers. Uber sluit zich verder aan bij de Verkeersveiligheidscoalitie en tekent het convenant over veilig omgaan met apps in het verkeer.

VVN-directeur Evert-Jan Hulshof is positief over de stappen die Uber zet ter verbetering van de verkeersveiligheid: “Wij zijn blij met het belang dat Uber hecht aan de verkeersveiligheid en de concrete stappen die Uber in zeer korte tijd zet als het gaat om het vergroten van het verkeersveiligheidsbesef bij haar chauffeurs en koeriers. Een mooie basis om bij te dragen aan onze missie: iedereen veilig over straat.”

Verplichte training

Thijs Emonts, algemeen directeur Uber Benelux, stelt dat veiligheid voor Uber de hoogste prioriteit heeft. “Wij blijven voortdurend investeren om een positieve bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid in de stad. Na eerdere maatregelen, waaronder de verhoging van de minimumleeftijd voor chauffeurs naar 21 jaar en een verplichte VVN-training op sociaal weggedrag voor alle chauffeurs onder de 25 jaar, gaan wij met behulp van de expertise van Veilig Verkeer Nederland bijdragen aan het vergroten van de verkeersveiligheid in Nederland.”

Lees ook:

  • Taxi dodelijke aanrijding A9 bestuurd door Uberchauffeur
  • Uber verhoogt minimumleeftijd chauffeurs naar 21 jaar
  • VVN start verkeerstraining Uberchauffeurs

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Limburgse gemeenten moeten gymvervoer opnieuw aanbesteden

Limburgse gemeenten moeten gymvervoer opnieuw aanbesteden

http://www.taxipro.nl/feed/

De Limburgse gemeenten Weert en Nederweert moeten hun gymnastiekvervoer opnieuw aanbesteden. Zij hadden de aanbesteding ingetrokken nadat er geen winnende inschrijving bleek te zijn. Maar één van de inschrijvers stapte naar de rechter, met als uitkomst dat er opnieuw moet worden aanbesteed. 

De procedure om het gymvervoer van Weertse en Nederweertse scholieren voor de komende jaren te gunnen, ging eind februari van dit jaar van start. Twee vervoerders schreven in, maar de ene inschrijving bleek ongeldig terwijl de andere niet het benodigde minimale aantal punten had om de aanbesteding te winnen. Op het onderdeel kwaliteit werden 45 punten gescoord terwijl 60 het minimum was om in aanmerking te komen voor de klus.

Aanbesteding heropenen

Deze laatste vervoerder nam daar geen genoegen mee en spande een kort geding aan, waarvan de uitkomst deze week werd gepubliceerd. Het bedrijf eiste onder meer dat de aanbesteding werd heropend en dat het de gemeenten werd verboden om de opdracht aan een ander te gunnen dat de vervoerder in kwestie. Mocht dat niet lukken, dan zou het op zijn minst tot een heraanbesteding moeten komen.

Het taxi-en touringcarbedrijf stelt dat de beoordeling van de inschrijving niet voldoet aan de beoordelingssystematiek uit het bestek. De beoordeling van de aspecten duurzaamheid, kansenplan en zero emissie zouden zowel rekenkundig als inhoudelijk niet kloppen. Daaruit komt voor de rechter de vraag naar voren of de manier van beoordelen voldoende transparant was. Dat betekent dat de eisen en de beoordeling daarvan vooraf duidelijk moeten zijn. En het betekent ook dat de aanbestedende dienst achteraf kan aantonen dat het allemaal ook is gegaan zoals bedoeld.

Geen dwangsom nodig

De rechter komt tot het oordeel dat de beoordelingssytematiek onvoldoende transparant genoeg was. En dat is op zichzelf al voldoende om over te moeten gaan tot heraanbesteding van het gymvervoer in Weert en Nederweert. Het taxibedrijf wilde ook nog een dwangsom laten opleggen om te zorgen dat die heraanbesteding er komt. Dat vindt de rechter niet nodig omdat er voldoende redenen voor de gemeenten zijn om werk te maken van de heraanbesteding.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico