Taxichauffeur mishandeld in Zoetermeer

Taxichauffeur mishandeld in Zoetermeer

http://www.taxipro.nl/feed/

Een taxichauffeur uit Den Haag is donderdag in Zoetermeer door twee mannen mishandeld en bedreigd met een vuurwapen. De twee verdachten zijn nog voortvluchtig.

Het incident vond donderdagochtend vroeg plaats aan de Rokkeveenseweg. De taxichauffeur had zo’n twintig minuten eerder twee klanten opgepikt bij het Centraal Station van Den Haag. In Zoetermeer, bij de opgegeven bestemming, pakte één van de inzittenden de chauffeur vast. Hij kreeg meerdere klappen in zijn gezicht en werd bedreigd met een vuurwapen. Ze wilden de taxichauffeur geld afhandig maken.

Er zonder geld vandoor

In de hoop iemand te alarmeren, begon het slachtoffer te claxonneren. Dat zorgde ervoor dat de twee mannen de taxi verlieten en er zonder geld vandoor gingen. De taxichauffeur bleef gewond achter.

Van zijn belagers kon hij geen uitgebreide beschrijving geven. Ze zijn met 1.65 meter allebei niet zo groot en beiden hebben een slank postuur. Eén van hen is tussen de 20 en 25 jaar en heeft een getinte huidskleur. Beide mannen droegen zwarte kleding en een zwarte muts. De politie hoopt dat getuigen kunnen helpen om de twee verdachten op te sporen. Informatie kan worden gedeeld via 0900-8844 of anoniem via 0800-7000.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Voorwaardelijke boete voor verouderde BCT-software

Voorwaardelijke boete voor verouderde BCT-software

http://www.taxipro.nl/feed/

Omdat zijn boordcomputer-software niet meer aan de wettelijke eisen voldeed, is een taxiondernemer veroordeeld tot een voorwaardelijke geldboete van 800 euro. Er was eigenlijk een boete van 1.800 euro geëist, maar volgens de rechter is het de ondernemer inmiddels duidelijk dat op de hoogte blijven van de taxiregels zijn eigen verantwoordelijkheid is.

In maart 2016 zou de man bij het Centraal Station van Maastricht met een taxi zonder goed functionerende BCT hebben gereden. De Inspectie Leefomgeving en Transport stelde vast dat de boordcomputer draaide op vier jaar oude software. Door strengere regels die tussendoor werden ingevoerd, werd met die versie van de software niet meer aan de typegoedkeuring van de BCT voldaan. De officier van justitie benadrukte in de rechtszaal dat een professionele taxichauffeur de plicht heeft om op de hoogte te zijn van geldende wetten en regels en om deze ook na te leven.

De advocaat van de verdachte ging voor vrijspraak. Het zou niet bewezen zijn dat de boordcomputer draaide op achterhaalde software. De BCT zou verder ook prima hebben gefunctioneerd en de advocaat trok in twijfel of de geldigheid van de gebruikte softwareversie inderdaad van rechtswege was vervallen.

Administratie wel op orde

De typegoedkeuring van een BCT vervalt als voor de registratie, verkoop of het in omloop brengen van het apparaat zwaardere eisen van kracht worden. Dat volgt de Wet personenvervoer 2000, geeft de rechter aan. Volgens artikel 80 van diezelfde wet is het verboden taxivervoer te verrichten in strijd met de regels die artikel 79 daarvoor stelt.

In dit geval heeft de ILT vastgesteld dat de man reed met een BCT die op verouderde sofware draaide. Overigens was zijn administratie op orde en beschikt hij inmiddels wel over een goede softwareversie. Maar dat alles neemt de overtreding in kwestie niet weg. Zijn advocaat betoogde dat de man niet beter kon weten, omdat de regelgeving complex en onvoldoende duidelijk zou zijn.

Twee verschillende dingen

Maar het is ook de plicht van een taxichauffeur om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op dat gebied, stelt de rechter. ‘Ik wist het niet’ en ‘ik had het niet kunnen weten’ zijn twee verschillende dingen, en van dat laatste is volgens de rechter geen sprake. Er zijn verder ook geen feiten of omstandigheden die zijn strafbaarheid in deze zaak in de weg staan.

De Officier van Justitie eiste een geldboete van 1.800 euro, waarvan 1.000 euro voorwaardelijk en met twee jaar proeftijd. Dat vond de advocaat te zwaar, omdat de gemaakte overtreding dan net zo zwaar bestraft zou worden als het niet hebben van een BCT. De rechter vindt dat de afhandeling van de zaak erg lang heeft geduurd. Ook is voor de taxichauffeur nu duidelijk dat hij zelf op de hoogte moet blijven van de regels in de taxibranche. Bovendien was zijn administratie op orde. Vanwege dit alles vindt de rechter een voorwaardelijke boete van 800 euro genoeg, waarbij wel sprake is van een proeftijd van twee jaar.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Pionieren met elektrische taxi in Nijmegen: ‘Dit is de toekomst’

Pionieren met elektrische taxi in Nijmegen: ‘Dit is de toekomst’

http://www.taxipro.nl/feed/

In Nijmegen neemt Richard Thijssen het voortouw als het om elektrisch taxivervoer gaat. Langzaam maar zeker krijgt hij ook andere taxiondernemers mee richting de toekomst van de taximarkt die hij voor ogen heeft.

Voor Richard Thijssen is de taxibranche inmiddels bekend terrein, maar toch is het nog maar vier jaar geleden dat hij de benodigde papieren haalde en achter het stuur van een taxi kroop. De eerste jaren reed hij in dienst van verschillende bedrijven. Zo deed hij de ervaring op die hij nodig had voor de volgende stap: aan de slag gaan als taxiondernemer. In zijn zoektocht naar de juiste vorm en werkwijze werd al snel duidelijk dat Thijssen elektrisch taxivervoer wilde gaan verzorgen. “Dat was voor mij na een paar ritten in een elektrische taxi eigenlijk wel een uitgemaakte zaak.”

Thijssen kwam in contact met Taxi Electric. Dat bedrijf rijdt al langer in Amsterdam, maar probeert zijn concept de laatste jaren ook in andere delen van het land uit te rollen. Het kwam al snel tot een samenwerking, waarbij Thijssen in een witte Tesla en het ‘uniform’ van Taxi Electric in Nijmegen ging rijden. “Ik wilde uiteraard uitvinden hoe dat voor mij zou zijn, maar ook welke reacties het zou oproepen. En of het moeilijk zou zijn om op deze manier te werken in Nijmegen, want dat deed op dat moment nog niemand.”

Elektrische Taxi Coöperatie

Het beviel goed, geeft hij aan. Dat gold ook voor de samenwerking met Citax, een bekend Nijmeegs taxibedrijf. Toen de eigenaar van Citax aangaf zijn bedrijf te willen verkopen, zag Thijssen kans om echt voor zichzelf te beginnen. Het bedrijf kreeg een nieuwe eigenaar en staat sindsdien bekend als Citax Nijmegen Electric. Hiermee rijdt hij als franchisenemer voor Taxi Electric Nijmegen, wat ook betekent dat huisstijl en het uniform van dat bedrijf worden aangehouden.

Tekst loopt door onder de foto

Taxi Electric Nijmegen

Citax was ook de eerste onderneming die aansloot bij de Elektrische Taxi Coöperatie, het andere bedrijf van Richard Thijssen. “Elektrische rijders kunnen zich daarbij aansluiten. Iedereen rijdt zijn eigen ritten, maar als coöperatie kunnen we wel samen zaken als marketing, sales, administratie en dergelijke regelen.” Citax werd als eerste onderdeel van de coöperatie; recent sloten Taxi VKC zich aan. Dit is het bedrijf van Herbert van Kraaij, die gaat rijden met een witte Kia e-Niro. Taxi de Waalsprong betreedt de elektrische taximarkt met een blauwe Tesla Model S, maar wordt vooralsnog geen onderdeel van de coöperatie. Beide bedrijven zijn ook franchisenemer van Taxi Electric.

Begrip voor scepsis

Thijssen is uiteraard blij met die aanwas. Maar hij geeft ook aan dat niet vanzelf is gegaan. “Het heeft toch best veel tijd en moeite gekost om aan anderen duidelijk te maken wat nou eigenlijk onze bedoeling is”, erkent hij. “Dieselvoertuigen zijn de standaard taxi’s en ze zijn nu ook nog goedkoper dan elektrische auto’s. De actieradius van die voertuigen is vaak ook nog beperkt. En een jaar geleden was hier gewoon nog geen laadinfrastructuur. Dus dat er scepsis was en is, begrijp ik best.”

“Tegelijk gaan de ontwikkelingen snel. De voertuigen krijgen meer bereik en worden goedkoper. Het aantal (snel)laadpunten groeit en de vraag naar elektrisch taxivervoer ook, zowel vanuit particulieren als bedrijven”, stelt Thijssen. “Ik denk dat we in 2020 het omslagpunt al gaan meemaken. Het enige struikelblok is dan nog de levertijd van elektrische auto’s, want die is vaak erg lang. Als taxiondernemers een jaar moeten wachten op hun voertuig, dan komt dat de elektrificering van het taxi-aanbod natuurlijk niet ten goede.”

Iets te optimistisch

Toch erkent hij dat het langer duurt dan gedacht om anderen mee te krijgen. Dit jaar nog hoopte hij dat er vijf elektrische taxi’s via de coöperatie zouden rijden; volgend jaar zou dat moeten doorgroeien naar tien. De teller staat nu op drie, maar het zal wellicht nog even duren eer de teller op tien staat. “Ik was net iets te optimistisch, de taximarkt blijkt toch wat conservatiever dan ik dacht. Maar ik verwacht wel dat er over een jaar vijf tot tien elektrische taxi’s in Nijmegen zullen rijden, al dan niet aangesloten bij onze coöperatie.” 

“Elektrisch vervoer is de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Die trein is nog maar net gaan rijden en wij zijn er vroeg ingestapt. Anderen kijken de kat uit de boom en zij kijken dus ook naar hoe wij het gaan doen. En ik denk dat we het gewoon goed gaan doen.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Kiwa: tijdige levering nieuwe BCT-kaarten niet in gedrang

Kiwa: tijdige levering nieuwe BCT-kaarten niet in gedrang

http://www.taxipro.nl/feed/

Wat later dan gepland is Kiwa recent begonnen met de productie van de nieuwe generatie boordcomputer taxi-kaarten. De kaarten kunnen worden uitgeleverd voordat de bestaande exemplaren vervallen, maar Kiwa benadrukt wel dat chauffeurs en ondernemers de kaarten zo snel mogelijk in ontvangst moeten nemen.

In maart 2020 vervallen de huidige G2-veiligheidscertificaten op de kaarten. Iedereen met een kaart die na 1 januari 2020 nog geldig is, krijgt eenmalig gratis een nieuw exemplaar met G3-certificaat. Kiwa wist van meet af aan dat er tijdsdruk op de operatie stond. Het gaat immers om zo’n 60.000 chauffeurskaarten, ondernemerskaarten en keuringskaarten. Deze moeten bovendien allemaal persoonlijk door de kaarthouders in ontvangst worden genomen.

Uitvoerig getest

Kiwa benadrukt dat er in dit proces weliswaar wat vertragingen zijn opgetreden, maar dat de haalbaarheid van het geheel nog steeds van kracht is. De vertraging kwam met name door “enkele tegenvallers in het implementeren van de software”, laat een woordvoerder weten. Enkele weken geleden waren de eerste kaarten beschikbaar, die vervolgens uitvoerig in de BCT zijn getest. “Dit leverde geen onoverkomelijke problemen op, zodat we de productie van de G3-kaarten konden starten.” Vanwege de overgang werden aanvragen voor nieuwe kaarten enige tijd geparkeerd, maar ook dit is inmiddels weer opgepakt en Kiwa geeft aan dat alles binnen de wettelijke termijn wordt geleverd.

De productie van de kaarten is inmiddels in volle gang. Tijdige levering is haalbaar, maar daarbij vraagt Kiwa ook de medewerking van de markt. “Kiwa wil alle kaarthouders er op wijzen dat ze hun kaart zo snel mogelijk in ontvangst nemen. Alleen dan gaat het lukken iedereen tijdig van de juiste kaart te voorzien”, aldus de woordvoerder.

Op tijd in ontvangst nemen

De nieuwe kaarten hoeven niet te worden aangevraagd, maar worden bij iedereen die het betreft aangeboden. “Er kan gekozen worden voor bezorging of afhalen op één van de afhaallocaties, maar elke houder moet zijn of haar kaart(en) sowieso persoonlijk in ontvangst nemen. De BCT-kaarten worden een beperkte periode bewaard en indien men te laat is met in ontvangst nemen zal men zelf een nieuwe G3-kaart moeten aanvragen waar dan wel voor betaald moet worden.”

Lees ook

  • Kiwa start uitgifte nieuwe BCT-kaarten
  • BCT-kaart blijft drie jaar langer geldig
  • BCT moet draadloos en kaartvrij worden

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Taxibusjes uitgebrand in Schiedam

Taxibusjes uitgebrand in Schiedam

http://www.taxipro.nl/feed/

In Schiedam zijn dinsdagavond even na 23.00 uur twee taxibusjes uitgebrand op het parkeerterrein van een garagebedrijf. Omwonenden vermoeden dat er vuurwerk in het spel is geweest.

Kort voordat de brandweer op de brand afkwam, was er tenminste één zeer zware knal te horen. Omwonenden dachten daarbij aan vuurwerk, aangezien dit de laatste tijd regelmatig afgestoken wordt in de buurt. Maar of dit inderdaad de oorzaak was van de brand, moet nog nader worden onderzocht. Twee van de taxibusjes die op het terrein stonden, raakten bij de brand beschadigd. De brandweer had het vuur snel onder controle en kon zo voorkomen dat er meer voertuigen of zelfs gebouwen bij de brand betrokken raakten.

Taxivoertuigen op terrein

Het garagebedrijf mag de nodige taxibedrijven tot zijn klanten rekenen. Onder meer van Bios, Connexxion en Maasstad staan er geregeld voertuigen op het terrein. Een van de uitgebrande busjes was van Taxi Wegman, van het andere voertuig was aan de buitenkant niet meer te zien van welk bedrijf het was. De doorgaande weg waaraan het garagebedrijf gevestigd is, was enige tijd afgesloten voor verkeer.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Koning bezoekt Publiek Vervoer Groningen Drenthe

Koning bezoekt Publiek Vervoer Groningen Drenthe

http://www.taxipro.nl/feed/

Koning Willem-Alexander heeft dinsdag een bezoek gebracht aan Publiek Vervoer en het OV-bureau Groningen Drenthe. Bij die gelegenheid kwam hij meer te weten over de samenwerking tussen deze partijen op het gebied van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. De koning sprak onder meer met reizigers en reed mee in een waterstofbus.

De samenwerking in kwestie betreft het OV-bureau en Publiek Vervoer, maar ook de betrokken gemeenten en provincies. Het onderliggende idee is dat al het vervoer door een gezamenlijke aanpak efficiënter kan, waarbij ook beter wordt ingespeeld op de wensen van reizigers. Dat moet bijdragen aan de leefbaarheid en economische kracht van de regio. Door de samenwerking moeten zowel de kosten als de inzet van taxibusjes en OV-bussen steeds efficiënter worden. Ook aan het samenvoegen van vervoersstromen wordt gewerkt.

Dynamische reisinformatie

Koning Willem-Alexander werd vandaag in Assen bijgepraat over alle plannen en ontwikkelingen in de samenwerking tussen doelgroepenvervoer en OV in Groningen en Drenthe. De koning sprak met medewerkers van lokale en regionale overheden, reizigers en medewerkers van Publiek Vervoer en het OV-bureau. Daarbij werd onder meer gesproken over de mogelijkheden om dynamische reisinformatie in te zetten als open data om de dienstverlening te verbeteren. Willem-Alexander reed ook mee in een waterstofbus die daadwerkelijk op diverse routes wordt ingezet.

Nergens anders in Nederland

“Ik ben er ontzettend trots op dat de we Zijne Majesteit de Koning kunnen laten zien wat we hier in het Noorden allemaal doen voor de regio en de leefbaarheid ervan in de breedste zin van het woord. Wat wij doen, bestaat nog nergens anders in Nederland”, aldus Jan Bos, directeur Publiek Vervoer. “Wij denken dat we het beter kunnen doen als we het samen doen, zowel voor de reiziger als kostentechnisch”, zegt Wilko Mol, directeur OV-bureau. “Bovendien zoeken wij structurele manieren om de verschillende vervoerstromen goed samen te voegen.” 

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Vier jaar cel voor poging tot doodslag op taxichauffeur

Vier jaar cel voor poging tot doodslag op taxichauffeur

http://www.taxipro.nl/feed/

Een 28-jarige man moet vier jaar de cel in vanwege een poging tot doodslag op een taxichauffeur. Bij dit incident liep de chauffeur afgelopen juni vier steekwonden op. 

Op 9 juni van dit jaar wilde de man met een taxi vanaf het station in Apeldoorn richting Arnhem worden vervoerd. De taxichauffeur gaf aan dat de man eerst moest betalen voordat hij de stad uitreed. Toen zich problemen opdeden tijdens het betalen, sloeg de sfeer om en ontstond een schermutseling, waarbij de man de taxichauffeur sloeg en hem meerdere keren met een mes stak.

De taxichauffeur probeerde uit de auto te komen, maar omdat de man hem vasthield, lukte dat niet. Uiteindelijk lukte het de chauffeur om de auto te starten en weg te rijden. Bij de aanval liep de taxichauffeur vier steekwonden op in de schouder en bovenarm. Volgens de advocaat van de man handelde hij uit noodweer. De taxichauffeur zou een mes hebben getrokken en steekbewegingen hebben gemaakt. De rechtbank gaat hier echter niet in mee en wijst het beroep op noodweer af.

‘Alleen lange gevangenisstraf past’

De rechtbank houdt er bij de strafoplegging rekening mee dat het gaat om een ernstig misdrijf. “De taxichauffeur mag van geluk spreken dat hij hierbij geen dodelijk letsel heeft opgelopen. Dusdanig gedrag leidt tot onveiligheid en angst in de samenleving. Bij dit misdrijf past alleen een lange gevangenisstraf”, vindt de rechtbank. De opgelegde straf is gelijk aan de eis van de officier: vier jaar cel. Ook moet de man een schadevergoeding van 18.000 euro aan de taxichauffeur betalen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

‘Ga goed met verantwoordelijkheid voor veilig vervoer om’

‘Ga goed met verantwoordelijkheid voor veilig vervoer om’

http://www.taxipro.nl/feed/

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen gaat het soms mis met het vervoer van mensen in rolstoelen. En dat kan letsel voor de rolstoelpassagier tot gevolg hebben. Wat is in dit verband de verantwoordelijkheid van taxibedrijven? En hoe handel je zo’n voorval af?

Huub van Dijk is letselschadedeskundige bij Nostimos, een bedrijf met kantoren verspreid over heel Nederland. Hij geeft twee voorbeelden uit de praktijk waar het met het veilige vervoer van rolstoelpassagiers misging – nog voordat het vervoer daadwerkelijk was begonnen.

“Zo was er een man die bij een verpleeghuis werd opgehaald en met zijn rolstoel door de chauffeur de rolstoelbus werd ingereden. Daarbij kwam de voet van de man klem te zitten. Dat gaf hij ook aan bij de taxichauffeur, maar die zette door en bezorgde man zo letsel aan zijn voet. Een ander voorbeeld is dat van een rolstoel met inzittende die niet goed was vastgezet. Als gevolg daarvan sloeg de rolstoel achterover, met ook hier letsel voor de passagier tot gevolg.”

Verantwoordelijkheden

Omdat de chauffeurs in deze gevallen bezig waren met de uitvoering van hun werk, waren hun werkgevers aansprakelijk voor het veroorzaakte letsel. “Niet alleen het van A naar B brengen van mensen is onderdeel van een vervoersovereenkomst; ook zaken als het veilig laten of helpen instappen en uitstappen horen daarbij. Het gaat tenslotte om kwetsbare mensen.”

Van Dijk raadt taxibedrijven aan om op een goede manier met deze verantwoordelijkheden om te gaan, ook als het een keer misgaat. “In het geval van de rolstoelpassagier die letsel aan zijn voet opliep, weigerde het taxibedrijf alle medewerking. Dit terwijl ze gewoon voor dit soort zaken verzekerd waren. Wij hebben als Nostimos uiteindelijk moeten procederen om de letselschade verhaald te krijgen.”

Zorgvuldig

Personen vervoeren is mensenwerk en daarbij is het onvermijdelijk dat er dingen misgaan, erkent Van Dijk. “In de meest ernstige gevallen heeft dat letsel tot gevolg. Dat is helaas niet altijd te voorkomen, hoe zorgvuldig je ook handelt. Mijn advies is om in zulke gevallen mee te werken aan de afhandeling, want als je de juiste verzekeringen hebt, wordt dit ook gewoon vergoed. Iedereen heeft er baat bij om zulke voorvallen netjes op te lossen.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Breda kijkt naar extra plekken voor bestelde taxi’s

Breda kijkt naar extra plekken voor bestelde taxi’s

http://www.taxipro.nl/feed/

In Breda komen mogelijk meer plekken waar bestelde taxi’s op hun klanten kunnen wachten. Een van de beoogde locaties is tegenover de standplaats voor taxi’s met het onlangs ingevoerde keurmerk.

Dat blijkt uit antwoorden op vragen van de plaatselijke SP-fractie. Die was in de veronderstelling dat bestelde taxi’s eigenlijk nergens in de stad fatsoenlijk op hun klanten kunnen wachten. Het college van burgemeester en wethouders geeft aan dat die plekken er wel degelijk zijn. Zo is er een legale kiss & rode-plek en mogen deze taxi’s ook op alle laad- en losplekken in het centrum en bij het station staan.

Geschikte plek

Maar, zo erkent het college, het aantal plaatsen is inderdaad beperkt. Daarom wordt nu bekeken of er meer locaties kunnen worden toegevoegd. Dan wordt gedacht aan de zuidzijde van de Stationslaan, maar ook aan een uitbreiding van het aantal kiss & ride-plaatsen en laad- en losplekken in de stad. Een andere geschikte plek zou volgens B&W tegenover de standplaats op het Centraal Station zijn, waar de keurmerktaxi’s staan. Bij dit alles moet wel worden gezorgd dat de nieuwe locaties geen mogelijkheden bieden aan illegale taxi’s.

Ritjes weigeren

Breda heeft sinds een aantal maanden een eigen taxiverordening met bijbehorend keurmerk. Hiermee wil de gemeente de kwaliteit van de plaatselijke opstapmarkt verbeteren. Met name het weigeren van korte ritjes en het (rij)gedrag van een deel van de chauffeurs zorgen voor veel ontevredenheid onder (potentiële) klanten. Tilburg voerde iets daarvoor zijn eigen keurmerk in. Den Bosch deed dat al een aantal jaren geleden, maar echte verbeteringen leverde dat nog niet op.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Taxichauffeurs opgepakt; klanten mogelijk voor 35.000 euro opgelicht

Taxichauffeurs opgepakt; klanten mogelijk voor 35.000 euro opgelicht

http://www.taxipro.nl/feed/

Het Team Bestrijding Ondermijning van de Dienst Infrastructuur Amsterdam heeft twee taxichauffeurs aangehouden op verdenking van grootschalige oplichting van passagiers. Onderzoek wijst in de richting dat de verdachten hun slachtoffers voor minimaal 35.000 euro hebben opgelicht.

De hoofdverdachte is een 29-jarige man uit Wateringen. Hij wordt ervan verdacht samen met andere taxichauffeurs meerdere passagiers voor veel geld te hebben opgelicht. De chauffeurs lieten hun passagiers contactloos betalen voor hun rit. Later bleken passagiers een veel te hoge ritprijs te hebben betaald, soms tot vele honderden euro’s per rit. De gemaakte slachtoffers zijn veelal toeristen en het onderzoek wijst in de richting dat de verdachten hun slachtoffers voor minimaal 35.000 euro hebben opgelicht.

Vuurwapens

Afgelopen dinsdag is de hoofdverdachte aangehouden en tijdens een huiszoeking zijn er twee vuurwapens aangetroffen. De vuurwapens zijn in beslag genomen, samen met twee voertuigen die een totale waarde hadden van ruim 100.000 euro. Een dag later werd een tweede verdachte aangehouden. Deze 20-jarige verdachte uit Amsterdam had twee taxibedrijven en ruim tien voertuigen op zijn naam staan.

Het onderzoek naar de oplichtingen is nog in volle gang en nadere aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Jan Pieter Rottier{authorlink}

Powered by WPeMatico