Taxichauffeur op staande voet ontslagen na onbeschoft gedrag tegen klant

Taxichauffeur op staande voet ontslagen na onbeschoft gedrag tegen klant

http://www.taxipro.nl/feed/

Willemsen-de Koning heeft een regiotaxichauffeur op staande voet ontslagen voor de manier waarop hij een passagier behandelde. Op een filmpje dat de ronde doet op Facebook is te zien hoe de man de vrouw, die zich van een rollator bedient, opjaagt en weigert te helpen.

Een omstander filmde het voorval, dat plaatsvond in Zeist. Te zien en horen is hoe de chauffeur zich erg ongeduldig gedraagt. Hij gaat onder meer bij zijn taxibus staan om in zijn handen te klappen en de vrouw op te jagen, terwijl zij langzaam een afstand van enkele tientallen meters overbrugt. Hij helpt de vrouw verder niet.

Zijn gedrag is tegen het zere been van een aantal omstanders. De chauffeur gaat ook met verschillende van hen over het voorval in discussie en roept onder meer dat hij nog meer te doen heeft en dat andere chauffeurs al lang weg waren geweest. Omstanders hebben de vrouw de taxi ingeholpen, waaraan de chauffeur uiteindelijk wel een bijdrage leverde.

Per direct ontslagen

Het filmpje kwam ook al snel de directie van Willemsen-de Koning onder ogen. Dit bedrijf is sinds 1 april vorig jaar verantwoordlijk voor de Regiotaxi Utrecht. De reactie van de directie is duidelijk: “Wij zijn geschokt bij het zien van deze beelden en schamen ons diep.”

“Het gedrag van deze chauffeur is respectloos en volstrekt onacceptabel. Er is direct contact gelegd met de familie van mevrouw, we hebben om te beginnen onze excuses aangeboden en we blijven in contact. De chauffeur is per direct niet meer werkzaam voor ons. Iedereen mag en moet er op kunnen vertrouwen dat wij mensen met zorg vervoeren. Dit is waar wij met z’n allen voor staan”, aldus de volledige verklaring.

Lees ook: Willemsen-de Koning nieuwe vervoerder Regiotaxi Utrecht

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Volvo en Uber presenteren auto voor zelfrijdende taxidienst

Volvo en Uber presenteren auto voor zelfrijdende taxidienst

http://www.taxipro.nl/feed/

De auto waarmee Uber en Volvo op termijn een zelfrijdende taxidienst willen uitvoeren, is nu klaar voor productie. Een exact moment waarop die autonome taxi’s moeten gaan rijden wordt echter nog niet genoemd; dat moet “ooit” gaan gebeuren.

Volgens een verklaring van beide bedrijven is de CX90 de eerste productieauto die in combinatie met Uber’s autonome rijtechniek volledig zelfstandig kan rijden. De auto is er helemaal op aangepast om samen te werken met het systeem van Uber. Dat meldt Automobiel Management op zijn site. Elke XC90 is uitgerust met talloze sensoren op en in de auto om te kunnen navigeren, en verder zijn er verschillende back-up systemen voor sturen, remmen en stroomvoorziening. Mocht een van de primaire systemen het begeven, dan komen de back-upsystemen onmiddellijk in actie om de auto tot stilstand te brengen.

Ooit zelfstandig

Deze nieuwe combinatie van Volvo’s XC90 en Uber is bedoeld om ‘ooit’ een volledig autonome taxideeldienst mogelijk te maken. Dus zonder een bestuurder die in noodsituaties de controle overneemt, zoals nu nog gebeurt. Volvo wil het platform daarnaast gebruiken om zelf een autonome auto op de markt te brengen, alhoewel deze auto’s alleen ‘handsfree’ te gebruiken zullen zijn in specifieke situaties zoals op de snelweg. Håkan Samuelsson, CEO Volvo Cars: “We verwachten dat rond 2025 een derde van alle auto’s die we verkopen volledig autonoom zal zijn.”

Donkere wolken

De deal met Volvo laat zien dat Uber voor de lange termijn nog steeds gelooft in autonomie, maar de situatie is niet meer zo rooskleurig als twee jaar geleden. Er is weliswaar een nieuwe CEO aangetrokken voor de autonome tak van Uber en investeerders pompten meer geld in het bedrijf, maar er hangen ook nog steeds donkere wolken boven de organisatie vanwege een fatale crash in 2018. Het omvangrijke testprogramma ligt hierdoor vrijwel stil.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

‘Laat ondernemers tachograafkaart in buitenland kopen’

‘Laat ondernemers tachograafkaart in buitenland kopen’

http://www.taxipro.nl/feed/

Nederlandse ondernemers met bussen en vrachtwagens moeten tachograafkaarten in het buitenland kunnen kopen om zo de aanschaf van veel duurdere kaarten in Nederland te ontlopen. Dat stellen brancheorganisaties KNV, TLN en Evofenedex. Intussen zijn er ook Kamervragen gesteld over de relatief hoge prijzen voor tachograafkaarten in Nederland.

De tachograaf wordt in touringcars en vrachtauto’s gebruikt om de rij- en rusttijden te registreren. Kiwa geeft de bijnehorende kaarten uit. Volgens de genoemde brancheorganisaties zijn de kaarten in Nederland echter veel duurder dan in omringende landen. Recent is de prijs in Nederland verhoogd tot 100 euro, terwijl dat in Zweden en Duitsland respectievelijk 10 en 40 euro is, aldus de brancheorganisaties.

Nog geen nieuw tarievenstelsel

Ze benadrukken dat bedrijven met bussen en vrachtwagens de kaarten nodig hebben en bovendien verplicht zijn ze in Nederland te kopen. De prijzen in Nederland blijven volgens KNV, TLN en Evofenedex ondanks eerdere beloftes hoog en ook het nieuwe tarievenstelsel laat al jaren opzicht wachten. Bij dat nieuwe model gelden twee uitgangspunten: de prijs van de tachograafkaart moet primair kostendekkend zijn en de beperkte winst mag niet worden gebruikt om verliezen te compenseren die Kiwa met andere producten maakt.

“Het is duidelijk dat de prijs met zulke regels flink naar beneden gaat. En intussen zien ondernemers de prijs juist al jaren stijgen”, zegt Carlo Cahn namens KNV. “Dus laat ondernemers shoppen in het buitenland, of voer gewoon snel dat nieuwe tarievenstelsel in, zodat Nederlandse ondernemers ook gewoon een normale prijs moeten betalen.”

Kamervragen over verschillen

Inmiddels hebben Tweede Kamerleden van de VVD en de SGP vragen over dit onderwerp gesteld aan Mona Keijzer, de staatssecretaris van Economische Zaken. Zij willen onder meer weten of tachograafkaarten in Nederland inderdaad een stuk duurder zijn dan in veel andere landen en of onder meer de touringcarbedrijven daarmee niet onnodig op kosten worden gejaagd. De Kamerleden vragen zich ook af waarom Nederlandse ondernemers geen (licht aangepaste) tachograafkaarten kunnen kopen in landen als Kroatië, Zweden of Duitsland.

Lees ook: Onbegrip over prijsverhoging tachograafkaart

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Taxi Pronk overgenomen door Taxi Kaijer

Taxi Pronk overgenomen door Taxi Kaijer

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxi Kaijer heeft branche- en streekgenoot Taxi Pronk overgenomen. Sinds 1 juni maken de voertuigen, medewerkers en activiteiten van Pronk onderdeel uit van Taxi Kaijer. De naam van Taxi Pronk wordt sinds de overname niet meer gebruikt.

Rob Kaijer geeft aan dat de overname eerder al eens speelde en onlangs opnieuw concreet werd. “Het gaat niet om een enorme overname. Er zijn negen medewerkers mee overgekomen en zes voertuigen. Taxi Kaijer had al 79 voertuigen en 105 werknemers, dus het is een mooie aanvulling zonder dat we nu ineens op een andere schaal moeten gaan werken. Bovendien hadden beide bedrijven hetzelfde werkgebied, dus deze overname was een mooie kans om onze positie wat te versterken.”

Naast medewerkers en taxivoertuigen nam Taxi Kaijer ook de website, het telefoonnummer en mailadres en uiteraard de activiteiten van Taxi Pronk. “Het bedrijf deed het nodige ziekenvervoer en gehandicaptenvervoer. Daarnaast deden ze vrij veel straattaxivervoer. Dat laatste is voor ons niet de belangrijkste activiteit, maar we doen het nog wel dus we konden ook dat werk overnemen.”

Voertuigen voor Regiotaxi Waterland

Per 1 juni is Taxi Pronk gestopt en ook de naam van dat bedrijf wordt niet meer gebruikt. Taxi Kaijer startte op diezelfde datum, samen met Taxi Ruiter uit Purmerend, met rijden onder de naam Waterlandse Taxi Combinatie. “Met dit bedrijf verzorgen we het vervoer voor de Regiotaxi Waterland”, legt Kaijer uit. “Voor dat project hadden we uiteraard voertuigen en chauffeurs nodig. Omdat we er per 1 juni een aantal bijkregen door de overname van Pronk konden we ook daar een mooie combinatie in maken.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Directeur Mobiliteitsalliantie: ‘Nederland moet wereldtop blijven in mobiliteit’

Directeur Mobiliteitsalliantie: ‘Nederland moet wereldtop blijven in mobiliteit’

http://www.taxipro.nl/feed/

Als het aan de mobiliteitssector ligt, kent Nederland in 2030 een vraaggestuurd, drempelloos systeem voor alle reizigers. Om dit te realiseren heeft de Mobiliteitsalliantie het Deltaplan ontwikkeld dat mobiliteit integraal benadert. De directeur van de Mobiliteitsalliantie, Jeroen Fukken, licht de plannen toe. 

“De reiziger van een paar jaar geleden is aan het veranderen. Vroeger was je automobilist, treinreiziger of fietser. Maar een reiziger wil in toenemende mate op ieder moment kunnen kiezen uit verschillende modaliteiten, afhankelijk van het weer en zijn behoeftes. Het is dus aan ons als mobiliteitssector om een meer integraal en totaalaanbod te doen aan die reiziger. Dat kan niet vanuit één vervoerder komen, maar moet door de hele mobiliteitssector worden aangeboden.

We hebben met een aantal partijen die handschoen opgepakt en gekeken wat het mobiliteitssysteem in Nederland nu nodig heeft. Daarbij vonden we het belangrijk om in het oog te houden dat Nederland nu tot de wereldtop behoort op het gebied van mobiliteit. Dat willen we zo houden. Veel mensen zijn tevreden over het wegennet, de klanttevredenheid over het OV is heel hoog en ook fietsers en vrachtwagenchauffeurs zijn blij. In wereldwijde statistieken staat Nederland vrijwel altijd in de top 5 of de top 10. Nu willen we ook de eerste zijn die mobiliteit echt integraal gaat neerzetten, zodat de reiziger en de gebruiker centraal staan en altijd keuzes kunnen maken op basis van zijn behoefte.” 

Meedoen in de samenleving

“We moeten meer beseffen dat mobiliteit niet op zichzelf staat, maar onderdeel is van ruimtelijke ontwikkelingsopgave. Als je duizenden woningen gaat bijbouwen, moet je vooraf ook een plan hebben over de mobiliteit en hoe je het bereikbaar houdt. Daarnaast gaat mobiliteit gaat niet puur om bereikbaarheid – het is veel breder en fundamenteler. Het sociale belang van mobiliteit is onderschat, want als je niet bent aangesloten op een goed mobiliteitssysteem kun je eigenlijk niet meedoen in de samenleving.

We zien in toenemende mate dat ‘dichtbij’ steeds vaker aanvoelt als ‘ver weg’, terwijl wat verder weg is in de wereld steeds dichterbij lijkt te zijn. Probeer maar eens in de spits van de ene kant van Den Haag naar de andere kant te komen. Het begrip afstand is dus heel anders geworden. We hebben echter wel te maken met verschillende vraagstukken op verschillende plekken in Nederland.”

Abonnement

“In de steden gaat het vooral om verdichting. Daar gaat het simpelweg niet passen om twee auto’s voor de deur te plaatsen. Mensen die ervoor kiezen om in steden te gaan wonen, zullen dus op een andere manier hun mobiliteit moeten gaan regelen. Zij hebben bijvoorbeeld veel meer aan een abonnement, waarmee ze kunnen kiezen uit meerdere modaliteiten.

In de rustigere gebieden trekken voorzieningen weg uit kleinere dorpen. Het is daar ingewikkeld om collectieve, aanbodgestuurde systemen aan te bieden. Treinen rijden te veel uren te leeg rond. In die rustigere gebieden kunnen dus bijvoorbeeld beter on-demand systemen ingezet worden.

Nederland kent verder nog een aantal grote capaciteitsknelpunten. Die moeten sowieso opgelost worden. Naar de toekomst toe zal er wel extra capaciteit benutbaar worden door de mogelijkheden van connectiviteit. Daarvoor zijn weer andere investeringen nodig, zoals 5G.”

Groei

“In het Deltaplan hebben we rekening gehouden met de belangrijkste trends. Het is de verwachting dat het personen- en het goederenvervoer verder gaan groeien. Ook staan we achter de afgesproken klimaatdoelstellingen. Die moeten we halen. Net als de verkeersveiligheid die we willen verbeteren. Het aantal ongevallen moet echt snel gaan afnemen. Als je al die veranderende wensen, de verwachte groei en de huidige knelpunten bij elkaar optelt, ligt er een enorme opgave voor de hele mobiliteitssector. En daarom komen wij nu met dit plan.

We willen op twee manieren inspelen op die veranderingen. Ten eerste doen wij als sector een goed totaalaanbod van multimodale oplossingen. Als tweede willen we meer proberen om gedrag te veranderen. We zitten teveel in dezelfde vaste patronen. Meer flexibiliteit is nodig. Als mensen een lease-auto hebben, hebben zij bijvoorbeeld geen trigger om de auto een dag te laten staan. Zij hebben al een vast bedrag betaald voor de fiscale bijtelling. Idealiter gaan we naar een systeem waarin mobilisten betalen voor hun gebruik. Dan worden mensen flexibeler in hun keuzes. En dat zorgt voor een andere balans. Ook werkgevers en onderwijsinstellingen kunnen hun steentje bijdragen door het gemakkelijker te maken voor medewerkers dat ze niet altijd om 09.00 uur hoeven te beginnen.”

Mobility as a Service

“In het Deltaplan hebben we een uitgebreide lijst opgesteld met verschillende maatregelen die genomen moeten worden. Denk dan bijvoorbeeld aan de maatregelen voor Mobility as a Service. Aan de ene kant is dit een app, die iedereen op maat kan bedienen. Maar de vervoersdiensten moeten natuurlijk wel even georganiseerd worden. Al die deelfietsen- en deelauto’s moeten beschikbaar zijn en de trein moet te boeken zijn. In 2030 moet hier echter al een grote groep mee kunnen reizen.

Een andere maatregel is het ontwikkelen van mobility hubs. MaaS is het digitale deel, maar die drempelloze reis moet natuurlijk ook ruimtelijk bij elkaar komen. Daarvoor komen er mobility hubs – dat is het fysieke deel. Het zou mooi zijn als je in 2030 bijna met je auto de file inrijdt en van je telefoon een melding krijgt dat je ook in de buurt kunt parkeren bij een mobility hub. Vanaf daar krijg je het advies om een tram of metro te pakken, zodat je toch nog op tijd op je werk bent.”

Inwoners van Nederland

“Het Deltaplan wordt aangeboden aan alle inwoners van Nederland, want we vinden dat zij recht hebben op een super mobiliteitssysteem in 2030. De regering zal dit natuurlijk ook moeten omarmen.

Als het aan ons ligt, gaan we dus richting een vraaggestuurd, drempelloos systeem waarin duurzame mobiliteit centraal staat en de veiligheid enorm zal toenemen. Dit systeem is bovendien flexibel en die keuzevrijheid wordt in de hand gewerkt door de fiscale systemen en door de systemen van werkgevers en scholen. Het is de kracht van dit plan dat de hele sector samen zegt hoe we tot een totaal verhaal voor mobiliteit kunnen komen. Dat doen we door het integraler, beter en breder te benaderen vanuit de reiziger.”

Lees ook: Deltaplan Mobiliteit moet dichtslibben wegen voorkomen

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Inge Jacobs{authorlink}

Powered by WPeMatico

‘Nederland moet wereldtop blijven in mobiliteit’

‘Nederland moet wereldtop blijven in mobiliteit’

http://www.taxipro.nl/feed/

Als het aan de mobiliteitssector ligt, kent Nederland in 2030 een vraaggestuurd, drempelloos systeem voor alle reizigers. Om dit te realiseren heeft de Mobiliteitsalliantie het Deltaplan ontwikkeld dat mobiliteit integraal benadert. De directeur van de Mobiliteitsalliantie, Jeroen Fukken, licht de plannen toe. 

“De reiziger van een paar jaar geleden is aan het veranderen. Vroeger was je automobilist, treinreiziger of fietser. Maar een reiziger wil in toenemende mate op ieder moment kunnen kiezen uit verschillende modaliteiten, afhankelijk van het weer en zijn behoeftes. Het is dus aan ons als mobiliteitssector om een meer integraal en totaalaanbod te doen aan die reiziger. Dat kan niet vanuit één vervoerder komen, maar moet door de hele mobiliteitssector worden aangeboden.

We hebben met een aantal partijen die handschoen opgepakt en gekeken wat het mobiliteitssysteem in Nederland nu nodig heeft. Daarbij vonden we het belangrijk om in het oog te houden dat Nederland nu tot de wereldtop behoort op het gebied van mobiliteit. Dat willen we zo houden. Veel mensen zijn tevreden over het wegennet, de klanttevredenheid over het OV is heel hoog en ook fietsers en vrachtwagenchauffeurs zijn blij. In wereldwijde statistieken staat Nederland vrijwel altijd in de top 5 of de top 10. Nu willen we ook de eerste zijn die mobiliteit echt integraal gaat neerzetten, zodat de reiziger en de gebruiker centraal staan en altijd keuzes kunnen maken op basis van zijn behoefte.” 

Meedoen in de samenleving

“We moeten meer beseffen dat mobiliteit niet op zichzelf staat, maar onderdeel is van ruimtelijke ontwikkelingsopgave. Als je duizenden woningen gaat bijbouwen, moet je vooraf ook een plan hebben over de mobiliteit en hoe je het bereikbaar houdt. Daarnaast gaat mobiliteit gaat niet puur om bereikbaarheid – het is veel breder en fundamenteler. Het sociale belang van mobiliteit is onderschat, want als je niet bent aangesloten op een goed mobiliteitssysteem kun je eigenlijk niet meedoen in de samenleving.

We zien in toenemende mate dat ‘dichtbij’ steeds vaker aanvoelt als ‘ver weg’, terwijl wat verder weg is in de wereld steeds dichterbij lijkt te zijn. Probeer maar eens in de spits van de ene kant van Den Haag naar de andere kant te komen. Het begrip afstand is dus heel anders geworden. We hebben echter wel te maken met verschillende vraagstukken op verschillende plekken in Nederland.”

Abonnement

“In de steden gaat het vooral om verdichting. Daar gaat het simpelweg niet passen om twee auto’s voor de deur te plaatsen. Mensen die ervoor kiezen om in steden te gaan wonen, zullen dus op een andere manier hun mobiliteit moeten gaan regelen. Zij hebben bijvoorbeeld veel meer aan een abonnement, waarmee ze kunnen kiezen uit meerdere modaliteiten.

In de rustigere gebieden trekken voorzieningen weg uit kleinere dorpen. Het is daar ingewikkeld om collectieve, aanbodgestuurde systemen aan te bieden. Treinen rijden te veel uren te leeg rond. In die rustigere gebieden kunnen dus bijvoorbeeld beter on-demand systemen ingezet worden.

Nederland kent verder nog een aantal grote capaciteitsknelpunten. Die moeten sowieso opgelost worden. Naar de toekomst toe zal er wel extra capaciteit benutbaar worden door de mogelijkheden van connectiviteit. Daarvoor zijn weer andere investeringen nodig, zoals 5G.”

Groei

“In het Deltaplan hebben we rekening gehouden met de belangrijkste trends. Het is de verwachting dat het personen- en het goederenvervoer verder gaan groeien. Ook staan we achter de afgesproken klimaatdoelstellingen. Die moeten we halen. Net als de verkeersveiligheid die we willen verbeteren. Het aantal ongevallen moet echt snel gaan afnemen. Als je al die veranderende wensen, de verwachte groei en de huidige knelpunten bij elkaar optelt, ligt er een enorme opgave voor de hele mobiliteitssector. En daarom komen wij nu met dit plan.

We willen op twee manieren inspelen op die veranderingen. Ten eerste doen wij als sector een goed totaalaanbod van multimodale oplossingen. Als tweede willen we meer proberen om gedrag te veranderen. We zitten teveel in dezelfde vaste patronen. Meer flexibiliteit is nodig. Als mensen een lease-auto hebben, hebben zij bijvoorbeeld geen trigger om de auto een dag te laten staan. Zij hebben al een vast bedrag betaald voor de fiscale bijtelling. Idealiter gaan we naar een systeem waarin mobilisten betalen voor hun gebruik. Dan worden mensen flexibeler in hun keuzes. En dat zorgt voor een andere balans. Ook werkgevers en onderwijsinstellingen kunnen hun steentje bijdragen door het gemakkelijker te maken voor medewerkers dat ze niet altijd om 09.00 uur hoeven te beginnen.”

Mobility as a Service

“In het Deltaplan hebben we een uitgebreide lijst opgesteld met verschillende maatregelen die genomen moeten worden. Denk dan bijvoorbeeld aan de maatregelen voor Mobility as a Service. Aan de ene kant is dit een app, die iedereen op maat kan bedienen. Maar de vervoersdiensten moeten natuurlijk wel even georganiseerd worden. Al die deelfietsen- en deelauto’s moeten beschikbaar zijn en de trein moet te boeken zijn. In 2030 moet hier echter al een grote groep mee kunnen reizen.

Een andere maatregel is het ontwikkelen van mobility hubs. MaaS is het digitale deel, maar die drempelloze reis moet natuurlijk ook ruimtelijk bij elkaar komen. Daarvoor komen er mobility hubs – dat is het fysieke deel. Het zou mooi zijn als je in 2030 bijna met je auto de file inrijdt en van je telefoon een melding krijgt dat je ook in de buurt kunt parkeren bij een mobility hub. Vanaf daar krijg je het advies om een tram of metro te pakken, zodat je toch nog op tijd op je werk bent.”

Inwoners van Nederland

“Het Deltaplan wordt aangeboden aan alle inwoners van Nederland, want we vinden dat zij recht hebben op een super mobiliteitssysteem in 2030. De regering zal dit natuurlijk ook moeten omarmen.

Als het aan ons ligt, gaan we dus richting een vraaggestuurd, drempelloos systeem waarin duurzame mobiliteit centraal staat en de veiligheid enorm zal toenemen. Dit systeem is bovendien flexibel en die keuzevrijheid wordt in de hand gewerkt door de fiscale systemen en door de systemen van werkgevers en scholen. Het is de kracht van dit plan dat de hele sector samen zegt hoe we tot een totaal verhaal voor mobiliteit kunnen komen. Dat doen we door het integraler, beter en breder te benaderen vanuit de reiziger.”

Lees ook: Deltaplan Mobiliteit moet dichtslibben wegen voorkomen

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Inge Jacobs{authorlink}

Powered by WPeMatico

Shell stopt met eigen taxi-app

Shell stopt met eigen taxi-app

http://www.taxipro.nl/feed/

Shell ziet af van zijn plan om een op Uber lijkende taxidienst te lanceren in Londen. De app is de laatste tijd getest, maar het concept bleek onvoldoende geld op te leveren om er mee door te gaan.

Dat meldt de Financial Times, dat anderhalf jaar geleden ook al het nieuws bracht dat het olieconcern een eigen taxidienst wilde starten in de Engelse hoofdstad. Het gaat om een app genaamd FarePilot, die taxichauffeurs laat zien op welke momenten en locaties het druk is met potentiële klanten, zodat ze daar kunnen zijn waar de kans op werk het grootst is. Shell en de Boston Consulting, dat voor een kwart in de taxidienst investeerde, vroegen bij Transport for Londen een vergunning aan om in de taximarkt te mogen werken.

Waar en wanneer werk

Nadien werd de app getest met een groep chauffeurs. Dat hiervoor Londen werd gekozen is niet vreemd: enerzijds wemelt het er van de toeristen die volop van taxi’s gebruik willen maken en anderzijds zijn er heel veel taxichauffeurs die vooral graag willen weten waar en wanneer ze moeten zijn voor werk. Desondanks wees de test uit dat het taxiplatform voor Shell niet voor de opbrengsten zorgden waarop was gerekend. Daarom heeft Shell nu besloten de strategie op dit gebied te wijzigen.

Lees ook: Shell wil taxidienst starten in Londen

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Slapend dienstverband arbeidsongeschikte taxichauffeur niet ontbonden

Slapend dienstverband arbeidsongeschikte taxichauffeur niet ontbonden

http://www.taxipro.nl/feed/

De kantonrechter te Enschede heeft onlangs een verzoek tot ontbinding van een ‘slapend dienstverband’ afgewezen. De werknemer, een langdurig arbeidsongeschikte taxichauffeur, had daarom verzocht.

De werknemer, in dienst sinds 1996, is in oktober 2016 arbeidsongeschikt geworden. De arbeidsovereenkomst bestaat nog steeds, maar de werkgever heeft geen loonbetalingsverplichting meer, vandaar de term ‘slapend dienstverband’. De werknemer verzoekt de rechter de arbeidsovereenkomst te ontbinden, onder de voorwaarde dat aan hem de transitievergoeding van 41.225,99 euro bruto wordt toegekend.

De werknemer voert onder meer aan dat er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie als gevolg van de houding en het (niet) handelen van zijn werkgever. Van de werkgever had mogen worden verwacht de arbeidsovereenkomst te beëindigen, onder toekenning van de transitievergoeding. De werkgever is verwijtbaar nalatig, door het dienstverband slapend te laten voortbestaan. De enige reden om niet tot beëindiging over te gaan, is dat de werkgever geen transitievergoeding wenst te betalen.

Werkgever via UWV gecompenseerd

Hierbij heeft de werkgever geen enkel belang meer, vanwege de Wet houdende maatregelen met betrekking tot de transitievergoeding bij ontslag wegens bedrijfseconomische omstandigheden of langdurige arbeidsongeschiktheid, die naar verwachting op 1 april 2020 intreedt. Op grond van deze wet wordt de werkgever via het UWV gecompenseerd voor de te betalen transitievergoeding.

De werkgever verzet zich niet tegen de ontbinding van de arbeidsovereenkomst, maar verweert zich wel tegen de toekenning van de transitievergoeding. De werkgever stelt dat van een verstoorde arbeidsrelatie en van ernstige verwijtbaarheid geen sprake is. De werkgever is bekend met het compensatiefonds, bij welk fonds vanaf 1 april 2020 een eventueel betaalde transitievergoeding kan worden teruggevorderd. Op grond van haar liquiditeitspositie kan zij het zich echter niet permitteren de transitievergoeding te betalen.

Voorfinancieren

De kantonrechter wijst het verzoek tot toekenning van de transitievergoeding af. Van ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van de werkgever is geen sprake. Het behoort tot de beleidsvrijheid van de werkgever om de overeenkomst in stand te laten. De invoering van de Wet compensatie transitievergoeding maakt dat niet anders. Bovendien staat nog niet vast dat de wet ook per 1 april 2020 ingaat. Dat betekent dat een werkgever de transitievergoeding moet voorfinancieren, zonder dat vaststaat wat de termijn is waarbinnen zij daarvoor wordt gecompenseerd. Nu aan de voorwaarde tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst niet is voldaan, wijst de rechter ook het verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst af.

Geen verplichting

Een arbeidsongeschikte werknemer die langer dan twee jaar ziek is, heeft in beginsel recht op een transitievergoeding bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Voor veel werkgevers is dit aanleiding om een dergelijk dienstverband ‘slapend’  in stand te laten. De werknemer kan proberen de transitievergoeding te bemachtigen door de rechter te vragen de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Die vergoeding is alleen verschuldigd indien sprake is van ernstig verwijtbaar handelen van de werkgever. 

De kantonrechter in Enschede bevestigt eerdere rechtspraak dat er geen verplichting voor de werkgever bestaat om de arbeidsovereenkomst van een langdurig arbeidsongeschikte werknemer te beëindigen. Er zijn overigens uitspraken bekend waarin de werkgever wel werd veroordeeld een slapend dienstverband op te zeggen. Inmiddels zijn er over deze problematiek prejudiciële vragen gesteld aan de Hoge Raad.

Auteur: Epke Spijkerman

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Redactie{authorlink}

Powered by WPeMatico

Deltaplan Mobiliteit moet dichtslibben wegen voorkomen

Deltaplan Mobiliteit moet dichtslibben wegen voorkomen

http://www.taxipro.nl/feed/

Het Deltaplan Mobiliteit doet concrete voorstellen om te voorkomen dat het verkeer op de Nederlandse wegen de komende jaren vastloopt. Voor de woensdag gepresenteerde plannen van de Mobiliteitsalliantie is per jaar 3 miljard euro extra nodig, maar daar zouden zes keer zo hoge opbrengsten tegenover staan.

De Mobiliteitsalliantie bestaat uit 25 organisaties, waaronder KNV, de ANWB, RAI Vereniging, de Fietsersbond en diverse openbaar vervoerbedrijven. Het wegennet en openbaar vervoer kunnen de stijgende vraag naar mobiliteit de komende jaren niet opvangen als er niets verandert. Het Deltaplan Mobiliteit vertelt hoe het volgens de 25 organisaties dan anders zou moeten. De reiziger en het vervoer van goederen staan centraal en mobiliteit wordt in de plannen als één samenhangend geheel gezien, waarbij ook zaken als klimaatambities, ruimtelijke ordening en de energietransitie zijn meegenomen.

Eerlijke belasting

“De mobiliteit wordt hiermee fundamenteel anders ingericht”, zegt de Mobiliteitsalliantie over zijn Deltaplan. “Zo wordt de aanleg van personen- en goederenhubs aan de randen van steden en het landelijk gebied gestimuleerd. Deze hubs zijn vervoersknooppunten waar diverse vervoermiddelen bij elkaar komen. Ook wordt ingezet op een eerlijk belastingsysteem waarbij de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting op personenauto’s (BPM) plaatsmaken voor een vlak tarief per gereden kilometer. Daarnaast is in het Deltaplan veel aandacht voor het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert.”

Investeren

Alle voorstellen uit het Deltaplan kosten uiteraard geld. De Mobiliteitsalliantie rekent voor dat er tot 2040 elk jaar 3 miljard euro extra beschikbaar moet worden gesteld voor mobiliteit. Alleen zo kan volgens de 25 organisaties worden voorkomen dat Nederlandse wegen dichtslibben, maar ook dat er steeds meer mensen zwaargewond raken bij verkeersongevallen en dat de klimaatdoelen buiten bereik raken. Die 3 miljard euro wordt door de alliantie nadrukkelijk als een investering gezien, want er zou per jaar 18 miljard euro aan maatschappelijke opbrengsten tegenover staan omdat de mobiliteit in het land goed blijft draaien. Het volledige Deltaplan kan hier worden gelezen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Elektrische taxi mogelijk interessantere occasion dan diesel

Elektrische taxi mogelijk interessantere occasion dan diesel

http://www.taxipro.nl/feed/

Een tweedehands taxi verkopen kan, vanwege de hoge kilometerstand van het voertuig, lastig zijn. Met elektrische taxi’s wordt dat wellicht een ander verhaal. Een nieuw onderzoek wijst namelijk uit dat elektrische auto’s hun waarde beter behouden dan vergelijkbare benzine- en dieselmodellen.

Er worden steeds meer nieuwe elektrische auto’s verkocht. De komende jaren zal dus ook het aanbod in elektrische occasions flink toenemen. ING Economisch Bureau deed onderzoek naar deze ontwikkelingen en verwacht dat in 2025 een kwart van de occasionkopers de voorkeur zal geven aan een elektrische auto. De vraag zal volgens ING groter zijn dan het aanbod, waardoor de prijzen zullen stijgen. En daardoor zullen tweedehands elektrische auto’s hun waarde beter behouden dan auto’s op diesel en benzine.

Goed voor de restwaarde

ING schat in dat elektrische auto’s na vijf jaar nog 40 tot 50 procent van hun nieuwwaarde behouden. Bij auto’s op benzine is dat 35 tot 42,5 procent en bij diesels zelfs maar 27,5 tot 35 procent. Max Erich, sectoreconoom automotive bij ING: “Er komen steeds meer volledig elektrische auto’s met een actieradius van zo’n 400 kilometer. Die worden nu vooral nieuw als auto van de zaak ingezet. Onderzoek onder consumenten wijst uit dat elektrische auto’s met zo’n actieradius ook over vijf jaar op de occasionmarkt populair zullen zijn. Die populariteit is goed voor de restwaarde.”

Deze ontwikkelingen openen ook perspectieven voor de handel in tweedehands taxi’s. Deze worden immers na een bepaald aantal jaren of gereden kilometers afgeschreven. Door de vaak hoge kilometerstand zijn deze voertuigen niet altijd even interessant voor verkoop aan particulieren. 

Maar de taximarkt gaat volop mee in de opkomst van de elektrische auto. Denk aan Amsterdam, waar werk wordt gemaakt van uitstootvrij vervoer in de binnenstad. In de opstapmarkt van de hoofdstad rijden inmiddels meer dan duizend elektrische taxi’s rond. Ook op Schiphol rijden volop elektrische taxi’s en steeds meer vervoersbedrijven elektrificeren hun vloot geheel of zelfs gedeeltelijk. Veel van die auto’s komen de komende jaren als occasion op de markt.

Sterke punten

Vervolgens is het van belang om de auto onder de aandacht te brengen. De nadruk leggen op de sterke punten van het voertuig kan met behulp van Autoverleden.nl. Deze site helpt particulieren bij het vinden van een betrouwbare tweedehands auto door middel van een kentekencheck. “Deze check is een belangrijke factor in het aankoopproces en het advies over het autoverleden”, legt Ben Veenman van Autoverleden uit. “Een taxi met een hoge kilometerstand zal altijd minder goed uit de bus komen dan een vergelijkbare auto met een lagere kilometerstand en dit wordt vertaald in de verkoopwaarde.”

Dat is dus iets om rekening mee te houden, ongeacht of het een elektrische taxi of een voertuig op brandstof betreft. ABC heeft ook nog wat tips voor taxiondernemers om de verkoopwaarde van de taxi te optimaliseren. “Het is bijvoorbeeld aan te raden om het interieur bij aanschaf af te dekken en de auto te wrappen om de lak te beschermen”, vertelt Veenman. “Verder is het belangrijk om het onderhoud volledig volgens het boekje te doen en alles te bewaren en over te dragen. En het is goed om de kilometerstand van het voertuig aan te tonen middels een RDW-rapport.” 

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico