Kiwa kan tijdelijk geen ondernemerskaart BCT uitgeven

Kiwa kan tijdelijk geen ondernemerskaart BCT uitgeven

http://www.taxipro.nl/feed/

Kiwa Register kan momenteel geen ondernemerskaarten voor de boordcomputer taxi uitgeven. De leverancier van de kaarten kampt met een tekort aan chips en kan pas begin maart weer nieuwe exemplaren leveren. Intussen werkt Kiwa aan diverse tussenoplossingen en wordt er gezorgd dat ondernemers die tijdelijk geen kaart hebben niet in de problemen komen.

Kiwa geeft in opdracht van inspectiedienst ILT diverse vergunningen op het gebied van taxivervoer uit, waaronder de ondernemerskaart. Deze smartcard is nodig om de BCT te koppelen aan de onderneming en de gegevens uit de boordcomputer om de drie maanden uit te lezen. De kaart moet na een aantal jaren worden vervangen door een nieuwe, maar de leverancier van de kaarten kan niet beschikken over voldoende chips. Daardoor kunnen de smartcards pas vanaf 4 maart weer worden geleverd. Met de andere taxikaarten die Kiwa uitgeeft spelen deze problemen niet.

Gegevens alsnog uit BCT halen

Het zou volgens Kiwa Register gaan om 280 tot 450 taxiondernemers die in deze periode geen nieuwe ondernemerskaart voor de BCT kunnen ontvangen. Met hen wordt persoonlijk overlegd over de levertermijn van hun kaart en de manier waarop zij tijdelijk met ritgegevens moeten omgaan. “Ze kunnen die gegevens nu niet downloaden, maar ze blijven wel gewoon 26 weken in de BCT staan. Als de ondernemerskaart dan over een paar weken wordt geleverd, kunnen die gegevens alsnog uit de boordcomputer worden gehaald”, legt Paul Ras van Kiwa uit.

Dan zijn er nog de ondernemers die net een taxi hebben gekocht. “Zij moeten de BCT aan de onderneming koppelen, maar dat kan zonder de ondernemerskaart absoluut niet. Deze groep heeft administratief gezien de meeste last van de vertraging. In overleg met de ILT is afgesproken dat zijn de komende tijd alles op rittenstaten moeten bijhouden.”

Tijdelijke oplossingen

Ras benadrukt verder dat politie en handhavingsdiensten op de hoogte zijn van de situatie, zodat taxiondernemers zonder kaart niet in de problemen komen bij controles. Ook geeft hij aan dat er contact is met brancheorganisatie KNV om op signalen van ondernemers die daar binnenkomen zo snel mogelijk te kunnen reageren.

Intussen probeert Kiwa tijdelijke oplossingen te realiseren, legt Paul Ras uit. “We kijken bijvoorbeeld naar de mogelijkheid om de ondernemerskaart BCT op andere typen kaarten te printen, bijvoorbeeld de bestuurderskaart. Of dat succesvol kan zijn, moet de komende dagen duidelijk worden. Maar we wachten in elk geval niet af tot de leverancier het probleem heeft opgelost. We zijn echt zelf op zoek naar andere oplossingen en daar proberen we zo creatief mogelijk in te zijn.”

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Doelgroepenvervoer Limburg wordt voor maximaal acht jaar gegund

Doelgroepenvervoer Limburg wordt voor maximaal acht jaar gegund

http://www.taxipro.nl/feed/

Het doelgroepenvervoer in Limburg wordt per 1 januari 2020 voor een periode van maximaal acht jaar gegund. De daadwerkelijke looptijd hangt af van verlengingen na de eerste vijf jaar. Opdrachtgever Omnibuzz kiest voor een relatief lange looptijd zodat vervoerders kunnen investeren in duurzaam vervoer en goede arbeidsrelaties. Het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit is zeer positief en spreekt van een “bijna perfect bestek.”

Omnibuzz is een samenwerkingsverband van alle Limburgse gemeenten (uitgezonderd Mook en Middelaar) op het gebied van doelgroepenvervoer. In december 2016 ging onder deze vlag het wmo-vervoer van start. Nu is het moment aangebroken voor een nieuwe aanbesteding van in totaal acht percelen wmo-vervoer. Dat gebeurt omdat de maximale duur van de huidige contracten dit jaar afloopt: twee jaar vaste looptijd en maximaal vier verlengingen van elk drie maanden.

Richting scheiding regie en vervoer

Uiteindelijk moet Omnibuzz de regie gaan doen en de taxibedrijven het vervoer. Nu is die scheiding er nog niet en dat zal gedurende de initiële looptijd van de contracten ook niet gebeuren, maar er wordt wel door alle betrokken partijen naar toegewerkt. Ook kunnen er in de loop der tijd andere vervoersvormen worden toegevoegd. Vooralsnog is het zo dat de taxibedrijven de planning en het vervoer regelen, terwijl Omnibuzz de aanname en verdeling van de ritten organiseert.

Momenteel worden er binnen Omnibuzz zo’n 5.000 ritten per dag gereden. Zoals gebruikelijk is dat geen vast uitgangspunt; de volumes kunnen en zullen fluctueren. Loopt dat in negatieve zin te hard op, dan krijgt de vervoerder een toeslag. Groeit het volume 11 tot 15 procent, dan vordert de opdrachtgever 1 procent van de omzet van de vervoerder. Bij 16 tot 20 procent wordt 2 procent gevorderd. En als het vervoervolume per jaar met meer dan 20 procent groeit of krimpt, dan kan dat aanleiding voor overleg over de vergoedingen bieden.

Investeren in personeel

De vervoercontracten moeten per 1 januari 2020 ingaan en krijgen een aanvankelijke looptijd van vijf jaar. Omnibuzz kan deze overeenkomsten nog eens drie maal met een jaar verlengen, waardoor de maximale looptijd van de contracten op acht jaar komt. Dat heeft voor alle partijen de nodige voordelen: de vervoerders kunnen investeren in personeel en duurzamere voertuigen, terwijl langere contracten zorgen voor continuïteit van de onderneming en daarmee van het vervoer. Omnibuzz heeft zich met de keuze voor deze looptijd mede gebaseerd op het modelbestek doelgroepenvervoer.

Prijs weegt in dit bestek voor slechts 20 procent mee in de beoordeling; het meeste kan dus met kwaliteit worden verdiend. Als het om de kwaliteit gaat, kunnen inschrijvingen op drie aspecten punten scoren: transitiefase, milieu en duurzaamheid en werkgeverschap. Wat dat tweede betreft moeten inschrijvers uitleggen hoe ze overgaan op uitstootvrije voertuigen en hoe ze tot die tijd de uitstoot van dieselvoertuigen zullen verminderen.

Contract voor onbepaalde tijd

Daarnaast wordt werken met vaste medewerkers gestimuleerd. Hoe meer chauffeurs met een contract voor onbepaalde tijd, hoe meer punten de inschrijving oplevert. Daarbij wordt een minimum aantal contracturen van zestien uur per week aangehouden. Na de gunning krijgt de opdrachtnemer nog een half jaar om het voorgestelde personeelsbestand ook echt te realiseren. Verder zijn er nog extra punten te verdienen als chauffeurs eerder dan de vereiste twee jaar nadat ze in dienst komen aan alle opleidingseisen voldoen. 

Van de huidige negen percelen blijven er in de nieuwe aanbesteding acht over. Omnibuzz wil het liefst voor elk perceel een andere vervoerder aan zich binden, zodat er geen afhankelijkheid is van één of twee grote opdrachtnemers. Bij de huidige contracten werkt het ook zo: één bedrijf heeft twee percelen, zeven andere vervoerders verzorgen elk één perceel. Onderaannemers inschakelen mag, maar Omnibuzz ziet vervoerders liever met eigen mensen en voertuigen werken. Hoe groter het deel van de opdracht dat wordt uitgevoerd met eigen personeel en materieel, hoe meer punten daarmee te verdienen zijn op de inschrijving.

Plafondbedrag per perceel

Wat verder opvalt is dat Omnibuzz het leveren van prestaties niet wil afdwingen met boetes en dergelijke. Er zal alleen eem bonus/malus-regeling van toepassing zijn op het gebied van stiptheid en klachten. Mocht het een uitvoerder niet lukken om de contractuele verplichtingen na te komen, dan volgt er eerst overleg over mogelijke verbetermaatregelen. Zo nodig kan een partij in gebreke worden gesteld, maar met uitzondering van de genoemde zaken zal de vervoerder niet worden gekort op de vergoeding.

In de nieuwe aanbesteding zijn drie percelen per jaar goed voor een geraamde omzet van 0,5 tot 1,5 miljoen euro; nog eens drie voor 1,5 en 3 miljoen. De grootste percelen, Maastricht en Parkstad, zijn jaarlijks goed voor naar verwachting meer dan 3 miljoen euro omzet. Per perceel is een jaarlijks plafondbedrag ingesteld dat waar inschrijvingen onder moeten blijven. Voor perceel 8, de regio Parkstad, is dat bijvoorbeeld iets meer dan 5,4 miljoen euro. De gunning moet begin april bekend zijn, zodat op 1 mei de implementatiefase van start kan gaan. Het daadwerkelijke vervoer onder de nieuwe contracten moet op 1 januari 2020 beginnen.

Uitzonderlijk goed

Het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit is zeer tevreden over de aanbesteding die Omnibuzz heeft uitgezet. Het AIM zat al vroeg in het traject met de opdrachtgever om tafel. “Wij hebben het definitieve bestek grondig bestudeerd en zijn zeer verheugd te concluderen dat onze prettige gesprekken tot dit zeer evenwichtige en uitzonderlijk goed bestek hebben geleid waarin bijna alle wensen van het AIM zijn vervuld.”

In de combinatie van de lange looptijd en het gewicht dat aan werkgeverschap wordt toebedeeld, ziet het AIM “een belangrijke stap om deze branche te helpen investeren in duurzame dienstverbanden en toekomstperspectief te bieden aan betrokken medewerkers.” Dat de prijs slechts voor 20 procent wordt meegewogen, is voor het AIM een belangrijk signaal dat er echt op waarde wordt gegund. Ook over andere punten is de instelling goed te spreken. Aanbevelingen zijn er dan ook niet: “een bijna perfect bestek.”

Lees ook:

  • Omnibuzz wil meer klanten naar regulier OV leiden
  • Minder gebruikers maar meer wmo-ritten bij Omnibuzz

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Mercedes-Benz introduceert nieuwe V-Klasse

Mercedes-Benz introduceert nieuwe V-Klasse

http://www.taxipro.nl/feed/

Sinds Mercedes-Benz in 2014 de V-Klasse introduceerde, zijn er wereldwijd zo’n 209.000 exemplaren van deze personenbus verkocht. Nu is de nieuwe V-Klasse gelanceerd, waarbij is gekozen voor een nieuwe aanpak in design, uitstraling, comfort en veiligheid. Dat laatste vertaalt zich onder meer in diverse veiligheids- en assistentiesystemen. 

nieuwe V-Klasse heeft een stoerdere look dan zijn voorganger en valt vanwege de veranderde voorzijde nog meer op. De ontwerpers hebben ervoor gezorgd dat het voertuig qua uiterlijk meer aansluit op de personenwagenmodellen van Mercedes. In het nieuwe design vallen verschillende zaken op, waaronder de bumpers met opvallende luchtinlaten en een grille met diamantstructuur. Met de lijnen Avantgarde en Exclusive blijft het mogelijk om de voertuigen te personaliseren.

Modern en helder

Qua lak is de keuzemogelijkheid vergroot. Waar de busjes eerst in zwart, zilver en wit uitgevoerd kunnen worden, kan dat nu ook in drie soorten metallic: grafietgrijs, selenietgrijs en hyacintrood. Daarnaast zijn er vier nieuwe modellen lichtmetalen velgen beschikbaar. Van binnen zijn moderniteit en helderheid als uitgangspunten gehanteerd. Dat is onder meer terug te zien in de ventilatieroosters en de meters in het instrumentarium. Tegelijk moet het aangepaste design het voor bestuurders makkelijker maken om snel hun weg te vinden in de bediening.

Tekst loopt door onder de foto

V-Klasse. Foto: Mercedes-Benz

De ‘oude’ V-Klasse wordt al veel gebruikt voor taxivervoer en ook de vernieuwde versie biedt daar volop mogelijkheden voor. Zo is het achtercompartiment comfortabeler gemaakt. De tegen meerprijs leverbare luxe stoelen voor de eerste zitrij beschikken over een volledig neer te klappen achterbank, rugmassage en klimaatregeling. Dit maakt het volgende Mercedes-Benz goed mogelijk om de V-Klasse als VIP shuttle in te zetten.

Nieuwe motorgeneratie

Na de facelift is het voertuig leverbaar met viercilinder OM 654 dieselmotor in diverse vermogensvarianten. De versie met het meeste vermogen, V 300 d, accelereert in 7,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De nieuwe motorgeneratie is zuiniger en schoner en beschikt over verder verbeterde geluids- en vibratiekenmerken. Het geluidsniveau binnenin is lager dan in de vorige editie en vibraties zijn verminderd. Door verschillende innovaties is het brandstofverbruik circa 13 procent lager dan bij de vorige V-Klasse. 

Tekst loopt door onder de foto

V-Klasse. Foto: Mercedes-Benz

Het busje beschikt nu ook over diverse systemen op het gebied van veiligheid en rijassistentie. Zo is het voertuig standaard voorzien van Crosswind Assist dat helpt de koers vast te houden bij sterke zijwind. Attention Assist werd vijf jaar geleden al op de V-Klasse geïntroduceerd en is in de tussenliggende jaren doorontwikkeld en uitgebreid. Bijvoorbeeld met Active Brake Assist, dat nu ook een dreigende aanrijding met een vooruitrijdende auto kan herkennen. De nieuwe Mercedes-Benz V-Klasse kan worden besteld vanaf maart en is leverbaar vanaf juni dit jaar.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

V-Klasse. Foto: Mercedes-Benz

V-Klasse. Foto: Mercedes-Benz

V-Klasse. Foto: Mercedes-Benz

V-Klasse. Foto: Mercedes-Benz

V-Klasse. Foto: Mercedes-Benz

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Nieuwe daklichten voor TTO-taxi’s Amsterdam

Nieuwe daklichten voor TTO-taxi’s Amsterdam

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxi’s die rijden in de Amsterdamse opstapmarkt moeten sinds kort een nieuw daklicht hebben. Daardoor moet het duidelijker voor klanten zijn welke taxi’s op de standplaatsen mogen staan en op straat mogen worden aangehouden.

Wie in Amsterdam op de opstapmarkt actief wil zijn, moet zich aansluiten bij één van de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO). Aan die TTO-taxi’s worden eisen gesteld, zoals het voeren van een daklicht waar de naam van de TTO in kwestie op staat. In ruil voor het voldoen aan deze en andere eisen mogen de TTO-taxi’s hun diensten aanbieden op standplaatsen en de openbare weg.

Markten lopen door elkaar

De straattaximarkt bestaat, naast de al omschreven opstapmarkt, uit de bestelmarkt. Het probleem is dat die twee markten officieel gescheiden zijn, maar in de praktijk vaak door elkaar lopen. Chauffeurs die niet bij een TTO zijn aangesloten (of er in elk geval op dat moment niet voor rijden) bieden hun diensten aan in de buurt van standplaatsen en op straat, terwijl ze eigenlijk alleen besteld werk mogen doen.

Deze mogelijkheden ontstaan ook omdat er in Amsterdam vele duizenden taxi’s rondrijden. Dat maakt handhaving lastig, en voor met name toeristen is het blijkbaar niet altijd even makkelijk om het onderscheid tussen de verschillende soorten taxi’s te maken. Het vernieuwde, meer eenduidige daklicht moet daar verandering in helpen brengen. 

Vergunning voor de opstapmarkt

“Door herkenbaarheid van de taxi’s die op de opstapmarkt mogen werken te verhogen, willen we voor klanten duidelijk maken welke taxi’s zij op straat kunnen aanhouden. Taxi’s met het officiële Amsterdamse Taxxxi-logo op hun daklicht hebben een vergunning om op de opstapmarkt te werken volgens de Amsterdamse kwaliteitseisen voor taxi’s. Zij worden hierop gecontroleerd”, aldus het Taxiteam van de gemeente.

De verplichting om het nieuwe daklicht te voeren geldt sinds 1 februari, maar er is wel sprake van een overgangsfase. De oude daklichten kunnen nog tot en met april worden vervangen. Tot 1 mei krijgt de TTO een waarschuwing als er een chauffeur met een oud daklicht rondrijdt. Na die datum is het echt niet meer toegestaan om met die verouderde daklichten te werken.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Taxi komt volop aan bod tijdens het MaaS Congres 2019

Taxi komt volop aan bod tijdens het MaaS Congres 2019

http://www.taxipro.nl/feed/

Voor de taxibranche liggen er mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van Mobility as a Service. Het MaaS Congres, op dinsdag 12 februari in De Doelen in Rotterdam, helpt ook de taxisector aan inzicht en overzicht als het om dit actuele thema gaat. Het aandeel van taxi in de verschillende pilots, vervoersoplossingen en apps is immers niet te onderschatten.

Zo is er een belangrijke rol weggelegd voor contractvervoer in twee van de zeven MaaS-pilots die de overheid momenteel uitrolt. Het gaat dan om Publiek Vervoer Groningen Drenthe en twaalf Twentse gemeenten die het vervoer samen aanbesteedden. Over de uitdagingen van deze en andere MaaS-pilots vertelt Alex Mink namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het congres.

Whim, Uber en taxi-pilots

Een ander onderwerp waar taxi een rol in speelt is de MaaS-app Whim. Antwerpen is de derde stad waar de van oorsprong Finse app van start ging. Ralph de Jong (Whim) en Koen Kennis (Antwerpen) vertellen hoe dat in zijn werk ging. Namens Uber komt Nick Hilhorst aan het woord over de vraag: is Uber MaaS ten voeten uit? Qua insteek en opzet zijn er namelijk veel parallellen tussen Uber en Mobility as a Service.

In de gemeente Rijssen-Holten is gekozen voor een tweeledige vervoersoplossing. Enerzijds is men bezig met de openbaar vervoersvoorziening Twentsflex, in samenwerking met de Provincie Overijssel en Keolis. Daarnaast heeft de gemeente een taxipilot ontwikkeld, gebaseerd op een ‘open house’ constructie. In de sessie over dit onderwerp wordt uitgelegd hoe deze pilots zijn opgezet.

Compleet programma

Ook in de rest van het programma van het MaaS Congres staan sessies die voor mensen uit de taxibranche van belang zijn. Zo deed J. Roberto Reyes Garcia onderzoek naar de gezonde business cases waar MaaS om vraagt. DAT.Mobility en Goudappel Coffeng ontwikkelden een methode om de potentie van MaaS-oplossingen mee in kaart te brengen. Deze en tientallen andere onderwerpen vormen samen een compleet programma over de stand van zaken als het om Mobility as a Service gaat.

Inmiddels hebben zich al meer dan 250 mensen aangemeld voor het MaaS Congres, maar u kunt zich nog registreren voor deelname. Het MaaS Congres 2019 vindt op dinsdag 12 februari plaats in De Doelen in Rotterdam.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

KNV wil realistische duurzaamheidseisen in aanbestedingen

KNV wil realistische duurzaamheidseisen in aanbestedingen

http://www.taxipro.nl/feed/

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) verwacht dat de klimaatdoelstellingen van Parijs haalbaar zijn en dat daarin een belangrijke rol is weggelegd voor mobiliteit. Maar het is wel belangrijk dat de overheid realistisch blijft en geen onhaalbare eisen stelt in vervoersaanbestedingen, aldus KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Nu al om elektrische taxibussen vragen die nog niet eens in productie zijn is bijvoorbeeld niet de juiste aanpak.

Door de mobiliteitsopgave centraal te stellen, kan elke sector daadwerkelijk een bijdrage leveren aan bereikbaarheid én aan de klimaatdoelstellingen van Parijs. Dat stelden Annemieke Nijhof, voorzitter van de klimaattafel Mobiliteit, en Eckhardt op de nieuwjaarsreceptie van Koninklijk Nederlands Vervoer. Volgens KNV is het “klimaatakkoord ambitieus maar haalbaar, wanneer bij het uitvoeren realistische tijdpaden en praktische haalbaarheid centraal blijven staan.”

Veel werk op de achtergrond

De vervoerswereld maakt een verandering door van bezit naar gebruik en van fossiel naar zero emissie. Dat past volgens Nijhof prima bij de diverse KNV-sectoren, maar volgens haar is het wel van belang om de buitenwereld duidelijk te maken dat er goed werk wordt gedaan. Volgens haar verrichten de sectoren OV, taxi, touringcar en spoorgoederenvervoer op de achtergrond namelijk veel werk om Nederland duurzaam te maken en bereikbaar te houden.

Ook Bertho Eckhardt vindt dat zero emissie mobiliteit en het combineren van vervoersstromen noodzakelijk zijn. Met een modal shift van de fossiele auto en vrachtauto naar andere vormen van mobiliteit komt het behalen van de Parijsdoelstellingen dichterbij. KNV juicht het daarom toe dat er aan de klimaattafel echt anders nagedacht is over mobiliteit. 

Onrealistische eisen in aanbestedingen

Maar Eckhardt waarschuwt dat de overheid de realiteit niet uit het oog moet verliezen. “Nu al zien we dat er bij overheidsaanbestedingen onrealistische eisen worden gesteld, bijvoorbeeld door te vragen naar elektrische taxibussen die nog niet eens in productie zijn”. KNV ziet graag dat beleidsmakers met beide benen op de grond blijven en pleit voor haalbare tijdpaden bij de ambitieuze doelstellingen.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

IIVN gaat zelfstandig verder met TX-inspecties

IIVN gaat zelfstandig verder met TX-inspecties

http://www.taxipro.nl/feed/

Sinds kort is IIVN actief als zelfstandige inspectie-instelling voor taxikeurmerk TX-Keur. Tot voor kort deed het bedrijf dit werk in opdracht, maar voortaan wordt dat werk helemaal in eigen beheer gedaan. Daarmee is IIVN de vierde partij die kwaliteitskeurmerken mag toekennen en de jaarlijkse inspecties van keurmerkhouders mag uitvoeren.

Al sinds de invoering van TX zijn de medewerkers van Inspectie Instelling ViAlex Nederland (IIVN) bij TX-inspecties betrokken, maar tot voor kort gebeurde dat in opdracht. Terry Bouhuizen van IIVN legt uit: “In de jaren sinds de invoering van TX is er veel veranderd. In de markt en bij TX, maar ook bij ons. Bij de start in 2003 bestond het bedrijf uit mijn ouders en mijzelf, nu werken we met zo’n twintig mensen. Voor ons was het daarom logisch om op het gebied van TX-Keur de stap te zetten van inspecteren in opdracht naar zelfstandige inspectie-instelling.”

Aan de eisen voldoen

De stichting achter TX-Keur heeft de regels van het keurmerk bedacht. Vervolgens is het aan onafhankelijke organisaties als IIVN om keurmerkhouders te inspecteren. Omdat dit nu niet meer in opdracht gaat, komt er voor het bedrijf uit Hoogvliet meer en ook ander werk bij kijken. Maar de inspecties zelf blijven hetzelfde. “Je kijkt dan naar een aantal zaken: is de chauffeur representatief, is de auto in orde en niet te oud, zijn de verzekeringen netjes afgesloten en de juiste opleidingen gevolgd en zo nog wat zaken die samenhangen met de kwaliteit waar het keurmerk voor staat”, aldus Bouhuizen.

Van bedrijven die het keurmerk verkrijgen, wordt ook regelmatig nagegaan of ze nog aan de eisen voldoen. Dat kan op twee manieren: met een inspectie of een controle. Het verschil is dat die laatste variant onaangekondigd is. Deze controles worden door TÜV gedaan. De inspectie is een jaarlijkse audit die door vier instellingen mag worden gedaan, waaronder sinds kort dus ook IIVN. Hoe de jaarlijkse inspectie in zijn werk gaat, hangt mede af van het soort bedrijf.

Nieuwe aanvraag indienen

“Tegenwoordig zijn heel veel zelfstandige taxiondernemers aangesloten bij een taxicentrale die zelf ook TX-Keur heeft. Het handigste is dan om op zo’n centrale meerdere inspecties te clusteren. Wie voldoet aan de eisen, krijgt of behoudt het keurmerk. Als dat niet lukt, krijgt de ondernemer in kwestie vier weken de tijd om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Lukt dat niet, dan wordt het taxibedrijf in kwestie voor een jaar geschorst. Na dat jaar kan er een nieuwe aanvraag worden ingediend.”

De volledige papierwinkel moet kloppen, dus onder meer de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, rijbewijs en chauffeurskaart. Maar om het TX-Keur te verkrijgen mag iemand bijvoorbeeld ook geen schulden bij de Belastingdienst hebben, tenzij daar een betalingsregeling voor is. Daarnaast moeten de verzekeringen op orde zijn en bepaalde opleidingen gevolgd. Uiteraard moet de taxi zelf in de juiste staat verkeren. 

Komt iets meer bij kijken

Terry Bouhuizen ziet in de praktijk dat het meestal goed gaat en dat de aanvrager het keurmerk krijgt of behoudt. “Ondernemers die het keurmerk voor het eerst aanvragen hebben vaak wel meer begeleiding nodig. Vaak komt er net iets meer bij kijken dan ze vooraf hadden ingeschat.” Als het niet lukt, hangt dat in de meeste gevallen samen met een schuld bij de Belastingdienst. “Daar loopt het nog wel eens op mis. Maar wie het keurmerk eenmaal heeft, weet doorgaans wat er nodig is om het te behouden en houdt zich daar ook aan”, aldus Bouhuizen.

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

B&W Rotterdam: Trevvel in 2018 ruim voldoende

B&W Rotterdam: Trevvel in 2018 ruim voldoende

http://www.taxipro.nl/feed/

Na de wat moeizame start heeft Trevvel het doelgroepenvervoer in Rotterdam nog in zijn eerste jaar op een ruim voldoende niveau gebracht. Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad van Rotterdam.

In 2018 was er met enige regelmaat wat te melden over Trevvel, met name omdat er in de eerste weken de nodige opstartproblemen in de uitvoering waren. Maar het nieuwe systeem voor doelgroepenvervoer in Rotterdam kreeg snel de stijgende lijn te pakken en trok deze ook door, meldde wethouder Sven de Langen begin februari vorig jaar. Er was toen sprake van een op dat moment acceptabel niveau, al werden er wel diverse verbetermaatregelen afgesproken.

In april meldde De Langen dat Trevvel de valste start te boven was gekomen en zijn zaakjes goed op orde had. Daar is in de rest van het jaar geen verandering in gekomen, zo valt te lezen in de meest recente brief aan de gemeenteraad over dit onderwerp. In de loop van 2018 was er nog een belangrijk moment met de instroom van het leerlingenvervoer. 

Maar, zo schrijft het college nu: “De start van het leerlingenvervoer is over het algemeen goed verlopen. Dit kwaliteitsniveau is de afgelopen maanden gehandhaafd, zoals blijkt uit de cijfers rondom stiptheid, klachten en telefonische bereikbaarheid.”

Boven de 92 procent

Trevvel vervoert inmiddels elke dag zo’n 7.000 mensen. Voordat het leerlingenvervoer aansloot, waren dat er ongeveer 3.250. Bij dat groeiende aantal gebruikers geldt dat Trevvel Samen en Trevvel Route doorgaans boven de 92 procent scoren als het om punctualiteit gaat. Dit percentage is in het doelgroepenvervoer een gebruikelijke streefwaarde. Op dagen dat die norm niet wordt gehaald, is dat te verklaren door zaken als het weer, files, omleidingen of uitval van de ICT-infrastructuur. 

“De hoge mate van stiptheid, korte wachttijden bij het klantcontactcenter en een gering aantal klachten bevestigen dat de kwaliteit van de dienstverlening van Trevvel in de basis op orde is”, valt in een toelichting op de prestatiecijfers te lezen. Bij de genoemde aantallen reizigers is het volgens het college onvermijdelijk dat er wel eens iets mis gaat. “Dergelijke meldingen worden in de praktijk in bijna alle gevallen snel, efficiënt en naar tevredenheid van de cliënt opgelost. In een enkel geval kost dit meer moeite en/of is een maatwerkoplossing vereist.”

Klanttevredenheid

De cijfers worden ondersteund door een klanttevredenheidsonderzoek dat Trevvel zelf liet uitvoeren. Gemiddeld kwam daar een rapportcijfer 7,7 uit voort. Daarmee is het nog geen tijd om achterover te leunen, want de vervoersorganisatie wil de komende jaren de klanttevredenheid verder verhogen. 

“Gelet op het voorgaande wordt geconstateerd dat de dienstverlening van Trevvel nog binnen het eerste jaar van de overgang op een ruim voldoende niveau is gekomen”, schrijft het college. Het is wat B&W dan ook niet meer nodig om zoals afgelopen jaar vrij regelmatig met voortgangsrapportages te komen. Een jaarlijkse rapportage moet in principe volstaan.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Taxichauffeur twee keer in één nacht betrapt op rijden onder invloed

Taxichauffeur twee keer in één nacht betrapt op rijden onder invloed

http://www.taxipro.nl/feed/

In het Zuid-Hollandse Poeldijk is afgelopen weekend een taxichauffeur tweemaal in dezelfde nacht aangehouden voor rijden onder invloed. De man had bijna drie keer zoveel alcohol in zijn systeem dan wettelijk is toegestaan.

Politiebureau Westland maakt melding van het voorval op zijn Facebookpagina. Er kwam op zaterdagavond een melding binnen van een taxi die nogal grillig werd bestuurd. Het voertuig stond meerdere keren stil op de N211 die door Poeldijk loopt. Als het voertuig wel reed, gebeurde dat langzaam en slingerend. Voor de politie voldoende aanleiding om de taxi aan de kant te zetten.

Op het bureau mocht de man een blaastest afleggen, waarbij hij een alcoholscore van 655 Ugl noteerde, ofwel 655 microgram per liter. Het wettelijk maximum is 220 Ugl, dus de taxichauffeur had drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn systeem. Zijn rijbewijs werd daarom ingevorderd en de man mocht het politiebureau weer verlaten in afwachting van verdere afhandeling van zijn zaak.

Korte achtervolging

Niet veel later kreeg de politie Westland van de collega’s van politiebureau Berensteinlaan in Den Haag te horen dat de man zich door het kwijtraken van zijn rijbewijs niet had laten ontmoedigen. Toen een te hard rijdend voertuig na een korte achtervolging aan de kant van de weg werd gezet, bleek dezelfde man aan het stuur te zitten die eerder dronken met zijn taxi in Poeldijk rondreed. Na een nieuwe test werd hij opnieuw aangehouden voor rijden onder invloed, en ditmaal kwam het rijden zonder rijbewijs daar nog bovenop.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico

Citax na overname verder als elektrisch taxibedrijf

Citax na overname verder als elektrisch taxibedrijf

http://www.taxipro.nl/feed/

Citax Nijmegen wordt per 1 maart overgenomen en voortgezet als Citax Nijmegen Electric. Ondernemer Richard Thijssen wil op deze manier zorgen dat de elektrische taxivloot in Nijmegen eind dit jaar tien voertuigen omvat. 

Thijssen rijdt sinds juli vorig jaar met een Tesla-taxi in Nijmegen en wil met zijn Elektrische Taxi Coöperatie de elektrische vloot rap uitbreiden. Citax Nijmegen is het eerste bedrijf dat hij overneemt. “Het is een vertrouwde naam in de stad. Onder de nieuwe naam Citax Nijmegen Electric gaan we het elektrisch taxivervoer vleugels geven.” De voormalige eigenaren van Citax Nijmegen blijven betrokken bij het bedrijf.

Elektrisch in plaats van diesel

De nieuwe eigenaar van Citax heeft naar eigen zeggen een missie: “duurzaam ondernemen en het versnellen van de revolutie naar 100 procent elektrisch rijden, ten koste van diesel.” In zijn nieuwe vorm begint Citax met één Tesla Model S en een hybride Mercedes als achtervang. Voor de zomer verwacht Thijssen met tenminste vijf elektrische taxi’s in Nijmegen te rijden. En aan het eind van het jaar moeten dat er tien zijn.

Levertijd

“De eerste auto’s zijn besteld en onderweg naar Nederland. Volgend jaar verwachten we op te schalen naar twintig voertuigen in de coöperatie. De enige spelbreker voor snelle groei is een mogelijke langere levertijd.” Naast het rijden met elektrische taxi’s maakt het bedrijf ook werk van klantvriendelijkheid. “De klant kan daarmee volgen waar zijn taxi is en hoe snel deze ter plekke zal zijn. Bovendien vermeldt de app de ritprijs en kan de klant hiermee de chauffeur een beoordeling geven”, zegt Citax Nijmegen Electric daarover.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam

Powered by WPeMatico