Peereboom overgenomen door Gebo Tours

Peereboom overgenomen door Gebo Tours

http://www.taxipro.nl/feed/

Gebo Tours heeft per 1 augustus Peereboom Touringcars overgenomen. Voor de overnemende partij betekent dit een volgende stap richting landelijke dekking van de activiteiten.

Voor Peereboom-eigenaar Paul van Pelt was vanwege zijn leeftijd en het gebrek aan opvolging het moment aangebroken om de activiteiten van zijn bedrijf te verkopen. Onder de nieuwe eigenaar blijft de naam Peereboom gehandhaafd en de circa zeventig medewerkers en 35 touringcars blijven ingezet worden vanuit de vestiging in het Noord-Hollandse De Goorn.

Landelijk netwerk

Voor Eric de Roo, directeur van Gebo Tours, past de overname in de strategie van de laatste jaren. In 2015 werd Tad Tours overgenomen; een jaar later Smit Reizen. Na de nieuwste aanwinst heeft Gebo vestigingen in Overijssel, Gelderland en Noord-Holland. In zijn huidige vorm “zal Gebo Tours beter in staat een landelijk netwerk op te bouwen om zodoende een betere landelijke dekking te realiseren. Daarnaast hoopt het bedrijf een groei in de regio Amsterdam te realiseren.”

Chauffeurs zelf opleiden 

“Gebo Tours wil met de overname van Peereboom zowel letterlijk als figuurlijk voet aan de grond zetten in Noord-Holland en daarmee groei in de regio Amsterdam realiseren”, gaat de toelichting verder. “Daarnaast zorgt de vestiging in Noord-Holland voor een beter dekkend landelijk netwerk van touringcars.” Gebo leidt zelf touringcarchauffeurs op en organiseert op 5 oktober in Nieuwleusen een wervingsdag voor mensen met belangstelling voor het vak.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Chauffeur moet taxikaart en rijbewijs inleveren

Chauffeur moet taxikaart en rijbewijs inleveren

http://www.taxipro.nl/feed/

De politie heeft het rijbewijs ingenomen en de chauffeurskaart geschorst van een 24-jarige taxichauffeur. De man reed in Volendam 60 kilometer per uur te hard en bleek bovendien illegale taxiritten te rijden.

Over de rijstijl van de taxichauffeur in kwestie waren al vaker klachten binnengekomen bij de politie. De man werd begin deze week in Volendam geklokt terwijl hij 110 kilometer per uur reed in een gebied waar slechts 50 kilometer per uur is toegestaan. Die snelheidsovertreding kost hem voorlopig zijn rijbewijs.

Alleen gereserveerde ritten

De politie stelde ook vast dat aan boord van de taxi geen taxameter aanwezig was. De chauffeur gaf desgevraagd aan dat hij met de taxi alleen gereserveerde ritten mag rijden, maar de politie geeft aan dat hij onbesteld werk deed door klanten op te pikken in de plaatselijke horeca. In zijn geval is dat illegaal taxivervoer en dus reden om zijn chauffeurskaart te schorsen.

ILT onderzoekt

In de berichtgeving over het incident geeft de politie verder aan dat het niet gaat om een eigen voertuig, maar om een taxi van de werkgever van de man. “Hoe de werkgever van de verdachte zal reageren op het illegale gebruik van de auto is nog niet bekend”, wordt droogjes vastgesteld. Het illegaal aanbieden van taxivervoer zal ook worden onderzocht door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Voor illegaal taxivervoer geldt in principe een boete van 4.300 euro.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

BP breidt netwerk tankstations uit

BP breidt netwerk tankstations uit

http://www.taxipro.nl/feed/

BP heeft de afgelopen tijd diverse nieuwe tankstations toegevoegd aan zijn netwerk in Nederland waar bedrijven en chauffeurs met een BP Tankpas terechtkunnen. Het gaat om locaties bij Nijmegen, Groningen en Den Haag.

In Afferden, tussen Nijmegen en Tiel aan de N322, werd begin dit jaar al een nieuw station geopend. In het voormalige tankstation van Texaco kunnen mensen terecht voor brandstoffen, eten, drinken en gratis wifi. Eveneens in de buurt van Nijmegen wordt binnenkort een nieuw BP-station geopend. BP Weurt biedt naast de mogelijkheid om te tanken, eten en drinken ook een carwash en een stofzuigplein.

Nieuwe formule

Ook nieuw is BP Wateringen, op korte afstand van zowel Den Haag en Delft als het Westland. Hier kan 24 uur per dag worden getankt. De locatie heeft tevens een Wild Bean Café – volgens de nieuwe formule dus met uitgebreid assortiment – en een carwash. Het station ligt aan de N211/E30 en is gemakkelijk bereikbaar vanaf de A4.

Sinds een aantal maanden heeft BP ook het tankstation met de naam Roode Til in zijn netwerk. Het gat hier om een voormalig Esso-station aan de rijksweg A7 bij het Groningse Scheemda. Ook hier kunnen vervoersbedrijven en hun chauffeurs voor alle brandstoffen, broodjes, autoproducten en meer. BP Tankpas-houders kunnen in Nederland ook terecht bij 366 stations van Texaco en 300 stations van Total.

BP is één van de tientallen exposanten op Taxi Expo 2019. Bekijk het complete aanbod van de beurs en meld je nu vast aan voor deelname op donderdag 10 oktober in Expo Houten.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

KLM Bus rijdt voortaan volledig op biodiesel

KLM Bus rijdt voortaan volledig op biodiesel

http://www.taxipro.nl/feed/

Het touringcarvervoer van KLM-passagiers naar Schiphol wordt sinds kort verzorgd met bussen die op biobrandstof rijden. Deze brandstof is gemaakt van volledig gecertificeerde afval- en reststromen, waardoor een CO2-reductie van 577 ton gerealiseerd wordt. 

KLM-reizigers kunnen elke dag gratis van Maastricht, Maastricht Aachen Airport en Eindhoven Airport naar Schiphol reizen. Ook vanuit Nijmegen en Arnhem rijdt er dagelijks meerdere keren een bus naar Schiphol en Venlo komt daar vanaf 1 september bij. Op 1 juli is er een derde route aan het netwerk toegevoegd. Sindsdien rijdt de KLM Bus ook van Enschede, Hengelo en Apeldoorn naar Schiphol en terug.

1 miljoen kilometers

KLM, Munckhof, GoodFuels en Vissers Energy Group zorgen er met de overstap naar biodiesel voor dat er jaarlijks 1 miljoen kilometer klimaatneutraal wordt gereden. De brandstof die voortaan gebruikt wordt, is een volledige dieselvervanger en wordt gemaakt van plantaardige afvaloliën. Deze oliën zouden normaal gesproken in het afvalcircuit terecht komen, maar nu wordt er hoogwaardige diesel van gemaakt. Naast de duurzame kenmerken is de brandstof ook technisch gezien beter dan gewone diesel, benadrukt Munckhof.

Huiskleuren

Het vervoersbedrijf uit Horst neemt sinds begin dit jaar het touringcarvervoer van KLM-passagiers voor zijn rekening. Verschillende bussen werden voor dit werk in de huiskleuren van de luchtvaarmaatschappij geschilderd. KLM en Munckhof werken overigens al langer samen op het gebied van internationale zakenreizen.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Taxibedrijf moet onschuld aan val passagier bewijzen

Taxibedrijf moet onschuld aan val passagier bewijzen

http://www.taxipro.nl/feed/

Wanneer een passagier door een rijdende taxibus loopt en bij een val gewond raakt, lijkt dat een duidelijk geval van eigen schuld. Maar in een zaak waarin het voorgaande echt gebeurde, blijkt er een flink grijs gebied te zijn. Zo had de taxichauffeur in kwestie volgens het gerechtshof meer kunnen doen om de val te voorkomen. Het vervoersbedrijf krijgt echter wel de kans om aan te tonen dat het wel degelijk een gevalletje eigen schuld is.

De vrouw maakt voor haar woon-werkverkeer gebruik van taxivervoer. Op een dag in mei 2015 werd ze door een taxibus opgehaald van haar werk. Onderweg zijn nog enkele andere passagiers opgehaald. Tijdens de rit heeft de vrouw haar veiligheidsgordel losgemaakt en is ze opgestaan. Toen de taxibus afremde, kwam de vrouw ten val. Daarbij raakte ze gewond; ze bracht vervolgens een week in het ziekenhuis door.

In verschillende brieven heeft de vrouw de vervoerder aansprakelijk gesteld voor haar letsel en de geleden schade. Volgens haar heeft de taxichauffeur de gordel van een andere inzittende niet goed vastgemaakt en was die persoon zelf niet in staat om dat te doen. De vrouw maakte haar eigen gordel los en stond op om haar medepassagier te helpen, waardoor zij bij het afremmen van de bus ten val kwam en gewond raakte. 

Ogen op de weg

Bij de kantonrechter kreeg de vrouw geen gelijk. Zij was zelf wettelijk verplicht een gordel te dragen en kan de verantwoordelijkheid daarvoor, en voor het lopen door de taxibus, niet afschuiven op de taxichauffeur. Van de chauffeur kan ook niet worden verwacht dat hij voortdurend in de gaten houdt wat er achterin de bus gebeurt, want hij moet zijn ogen ook op de weg houden. Dat de vrouw haar gordel losmaakte en door de taxibus ging lopen, is volgens de kantonrechter geen onzorgvuldigheid van het taxibedrijf. 

Het hoger beroep kent een andere uitkomst. Ook als de gordel van de andere passagier niet was vastgemaakt, hoefde de chauffeur er geen rekening mee te houden dat de vrouw tijdens het rijden zou opstaan om haar medepassagier te helpen. Maar dat neemt niet weg dat hij maatregelen had kunnen nemen toen die gebeurtenis zich voordeed. De chauffeur heeft voordat hij remde gezien dat de vrouw door de bus liep. Dat hij hard moest remmen, zou komen omdat de actie van de vrouw hem kort afleidde van het verkeer. 

Rustig tot stilstand brengen

De vervoerder stelde eerder dat de chauffeur de vrouw niet had zien lopen, maar zijn eigen verklaring bestrijdt dat, aldus het gerechtshof. Uit diezelfde verklaring blijkt volgens het hof ook niet dat hij geen tijd had om de vrouw te waarschuwen of de taxibus op een andere, rustigere manier tot stilstand te brengen. De vrouw was immers al terug op weg naar haar eigen stoel toen zij door het remmen van de bus ten val kwam. Dat de chauffeur er al het mogelijke aan heeft gedaan om die val te voorkomen, heeft de vervoerder volgens het gerechtshof dan ook niet aangetoond.

Daarmee is de zaak nog niet afgedaan. Voor het hof staat vast dat de vrouw door de taxi heeft gelopen. De taxichauffeur heeft dat gezien, maar nam geen maatregelen. Toen hij moest remmen, viel de vrouw en raakte zegewond. Maar het is voor het hof nog altijd niet vast komen te staan waarom de vrouw door de taxi is gaan lopen. En dat maakt heel veel uit voor het uiteindelijke oordeel wie er nu schuld heeft aan de schade en het letsel dat de vrouw heeft geleden. Daarom krijgt de vervoerder meer tijd om het standpunt te onderbouwen dat de val van de vrouw aan haarzelf te wijten was. 

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Sociaal Fonds Taxi start project duurzame inzetbaarheid

Sociaal Fonds Taxi start project duurzame inzetbaarheid

http://www.taxipro.nl/feed/

Duurzame inzetbaarheid houdt in dat werknemers op een gezonde en prettige manier werken en aan het werk kunnen blijven. Sociaal Fonds Taxi start na de zomervakantie een project om werkgevers en werknemers op dit gebied vooruit te helpen.

Annemarie Ebbendorf van Sociaal Fonds Taxi (SFT) geeft aan dat dit eigenlijk in alle bedrijfstakken een steeds belangrijker thema wordt. “Omdat we steeds langer door moeten werken, maar ook omdat mensen tijdens hun werk steeds minder bewegen. Voor werknemers is het belangrijk om hun werk goed en prettig vol te kunnen houden, ontwikkelingen bij te kunnen benen en daarnaast ook nog dingen te kunnen doen. En werkgevers hebben uiteraard baat bij gezonde, gemotiveerde, competente en productieve en medewerkers die dat ook blijven.”

Hard nodig

Wat in de taxibranche en touringcarsector wel voor een extra uitdaging zorgt, is dat de gemiddelde leeftijd van met name de chauffeurs hoog is en het gemiddelde salaris juist wat lager. Voor beide bedrijfstakken zet SFT een project inzake duurzame inzetbaarheid op dat na de zomer van start gaat. “Dat is hard nodig, want de gezondheid van medewerkers in deze sectoren is over het algemeen ook wat minder goed dan gemiddeld”, legt Ebbendorf uit.

Voor beide projecten is in totaal 1,6 miljoen euro aan Europese subsidies beschikbaar gesteld. “Dat gaan we gebruiken om voor meer bewustwording bij werknemers en werkgevers te zorgen. Daarnaast gaan we diverse gratis activiteiten op het gebied van duurzame inzetbaarheid te organiseren. Dat kan begeleiding in het stoppen met roken zijn, of ‘Fit op de rit’, een programma om je vitaliteit te vergroten. Maar ook voedingsadvies, stresshantering, gezondheidschecks, budgetcoaching, coachend leidinggeven en ergonomisch plannen behoren tot het aanbod.” 

Vitaliteit

Daarnaast is er ruimte voor 100 instromers, waarvan we er zestig opleiden tot touringcarchauffeur en veertig tot taxichauffeur om de tekorten wat te helpen verminderen. En een vereiste van de Europese subsidie was dat er een onderzoek wordt gedaan naar de arbeidsmarkt. Daarbij wordt het vitaliteitsniveau in de markt nu en na afloop van het project verkend en wordt bekeken wat er tot 2030 nodig is om de duurzame inzetbaarheid in de taxi- en touringcarsector naar een hoger plan te tillen.

Het zwaartepunt ligt echter in de genoemde activiteiten die taxibedrijven en taxipersoneel helpen om gezonder te denken en werken, legt Ebbendorf uit. “De eerste activiteiten lopen al, maar na de zomer gaan we er echt volwaardig mee aan de slag. Deelname kan zowel individueel als in groepen.” Op 10 oktober zal Annemarie Ebbendorf samen met haar SFT-collega Peer Vos een workshop over duurzame inzetbaarheid verzorgen tijdens Taxi Expo. Deze vindt plaats van 14.30 tot 15.15 uur en is net als de vakbeurs zelf na aanmelding gratis toegankelijk voor mensen die werkzaam zijn bij taxibedrijven en voor overheden.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

‘Tijd dat minister ingrijpt bij Kiwa’

‘Tijd dat minister ingrijpt bij Kiwa’

http://www.taxipro.nl/feed/

Het wordt hoog tijd dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat optreedt bij Kiwa. Dit bedrijf houdt namelijk de prijs van de tachograafkaarten buitenproportioneel hoog en het stapelt daarnaast nog eens fout op fout. Dat vinden organisaties TLN, evofenedex en werkgeversorganisatie KNV. 

De tachograaf wordt in touringcars en vrachtauto’s gebruikt om de rij- en rusttijden te registreren en chauffeurs en eigenaren van bussen en vrachtauto’s zijn verplicht de kaart in het bezit te hebben. Kiwa mag als enige in Nederland die kaarten uitgeven, maar al langer komen er klachten over de hoge prijzen. Volgens de drie organisaties betalen Nederlandse ondernemers elk jaar miljoenen euro’s meer dan ondernemers in andere Europese landen.

Tarieven

Het steekt de drie bovendien dat Kiwa ieder jaar de prijs van de kaart verhoogd. “Wij geven al sinds 2010 bij het ministerie aan dat de tarieven te hoog zijn”, vertelt TLN-directeur Jan Boeve. “Het is niet uit te leggen aan onze leden dat de prijzen in de landen om ons heen veel lager liggen, terwijl zij zelf de hoofdprijs moeten betalen. En dan te bedenken dat we als brancheorganisaties de afgelopen jaren de prijsstijgingen nog wisten af te zwakken, anders was de Nederlandse prijs nu nog 15 euro hoger.”

Hoewel een prijsverlaging door de minister is beloofd afgelopen, zijn TLN, KNV en evofenedex daar sceptisch over. Het is namelijk niet de eerste keer dat een prijsverlaging is toegezegd. “Bovendien ligt er al sinds 2014 een Kamerbreed-aangenomen motie die de minister daartoe oproept. Steeds stelt de minister dat er eerst onderzoek gedaan moet worden naar de prijs in andere EU-landen.” Dat onderzoek zou eigenlijk in de zomer klaar zijn, zei de minister in juni. Maar in de beantwoording van Kamervragen hierover sprak ze over een onderzoek dat ná de zomer klaar is.

Eigen onderzoek

Nu het onderzoek is vertraagd, hebben de drie het heft in eigen hand genomen. Boeve: “Omdat het zo lang duurt, hebben we zelf maar eens op een rijtje gezet wat die kaarten in het buitenland kosten.” De prijzen van tachograafkaarten in 28 EU-staten zijn naast elkaar gezet en daaruit blijkt dat zo’n kaart gemiddeld 59 euro kost. Nederland staat in de top-3 van duurste kaarten. Alleen in Finland en Griekenland wordt meer gerekend.

“Het prijsverschil is enorm”, zegt Carlo Cahn namens KNV. “Hoe kan het dat de kaart in bijvoorbeeld Groot-Brittannië 35 euro kost en in Zweden slechts 10 euro? Het is niet te begrijpen dat Kiwa voor diezelfde kaart 100 euro rekent en dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat accepteert.”

Evofenedex sluit zich hierbij aan en stelt dat de prijs van de tachograafkaart in Nederland fors zou kunnen dalen. Kiwa geeft ieder jaar minstens 50.000 tachograafkaarten uit in Nederland. Met de huidige prijs van 100 euro kost dit Nederlandse ondernemers dus 5 miljoen euro per jaar. In Duitsland zouden ondernemers 2 miljoen euro kwijt zijn en in Zweden slechts 500.000 euro. “Dan moeten we helaas vaststellen dat we in Nederland al die jaren te veel hebben betaald. En daar komt bij dat Kiwa niet de vereiste kwaliteit levert en jaar op jaar steken laat vallen”, aldus adjunct-directeur Joost Sitskoorn van evofenedex.

Tekst loopt door onder grafiek

Prijzen tachograafkaart Europa
Veel fouten

Behalve kritiek op de hoge prijzen die Kiwa vraagt, zijn de drie organisaties namelijk ook niet te spreken over het bedrijf vanwege de vele fouten waarover ondernemers komen klagen. Recentelijk ging dat nog over problemen bij de levering van de generatie 2-tachograafkaarten en in 2016 gaf Kiwa tachograafkaarten uit, waarbij de pasfoto door een productiefout onvolledig was. Door vertraging bij de invoering van een nieuwe aanvraagportaal kwamen chauffeurs in 2017 noodgedwongen thuis te zitten, omdat Kiwa hun bestuurderskaart niet tijdig kon verlengen.

Daarom moet hier iets veranderen, menen KNV, TLN en evofenedex. Die taak ligt uiteindelijk bij het ministerie. Want de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de taak toezicht te houden op Kiwa, waar het gaat om de levering van tachograafkaarten. Bij aanhoudende fouten van Kiwa kan de ILT ingrijpen. Zo kan de inspectie Kiwa onder verscherpt toezicht stellen en uiteindelijk het contract ontbinden. En minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is uiteindelijk verantwoordelijk voor de ILT.

Lees ook:

  • ‘Laat ondernemers tachograafkaart in buitenland kopen’
  • Onbegrip over prijsverhoging tachograafkaart

Inge Jacobs{authorlink}

Powered by WPeMatico

Omzeilen TTO-systeem pakt duurder uit voor taxichauffeur

Omzeilen TTO-systeem pakt duurder uit voor taxichauffeur

http://www.taxipro.nl/feed/

Een taxichauffeur die in Amsterdam zonder TTO-vergunning op een standplaats taxivervoer aanbood, kreeg daarvoor een boete van 1.500 euro. In hoger beroep viel de boete hoger uit dan in de oorspronkelijke rechtszaak.

De man ging zo’n twee jaar geleden in de fout bij station Amsterdam Sloterdijk. Om in de Amsterdamse opstapmarkt te mogen werken, moet je als taxichauffeur aangesloten zijn bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). Aan die regel hield de man zich die dag niet. Dat kwam hem op een boete te staan. Er volgde een gang naar de rechter, met als uitkomst dat de man een boete van 700 euro kreeg opgelegd.

Twee processen-verbaal

Tegen dat besluit ging hij in hoger beroep. Maar het gerechtshof vindt dat duidelijk is bewezen dat de man de overtreding tegen het TTO-stelsel heeft begaan. Er zijn twee processen-verbaal over het incident opgemaakt door opsporingsambtenaren. In het eerste staat dat de man taxivervoer aanbood op een standplaats zonder de vergunning die daar in Amsterdam voor nodig is.

Het andere proces-verhaal bevat een beschrijving van het voorval. De handhaver in kwestie herkende het voertuig als taxi vanwege de blauwe kentekenplaten. De taxi, met een tekst over het aanbieden van taxidiensten op de voorruit, stelde zich op voor het station. Voor de opsporingsambtenaar bleek uit alles dat er taxivervoer in de opstapmarkt werd aangeboden. Toen hij de bestuurder om zijn TTO-vergunning vroeg, gaf hij aan die niet te hebben.

Hogere boete

Voor het gerechtshof is er geen reden om te betwijfelen dat de taxichauffeur de overtreding heeft begaan. Toch wordt het vonnis van de rechter niet bevestigd, maar vernietigd. Het hof komt namelijk op een hogere boete uit: 1.500 euro, waarvan de helft voorwaardelijk en gekoppeld aan een proeftijd van twee jaar. De man heeft niet alleen het overheidsbeleid gefrustreerd, maar daarmee mogelijk ook taxichauffeurs benadeeld die zich wél aan de regels hielden. Om die reden vindt het gerechtshof een hogere boete terecht.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Chauffeur raakt taxivergunning kwijt na werken tijdens schorsing

Chauffeur raakt taxivergunning kwijt na werken tijdens schorsing

http://www.taxipro.nl/feed/

Een Amsterdamse taxichauffeur raakte zijn vergunning voor de opstapmarkt kwijt omdat hij tijdens een schorsing van die vergunning toch taxivervoer probeerde aan te bieden. Een gang naar de voorzieningenrechter bracht daar geen verandering in.

De man was actief in de Amsterdamse opstapmarkt en had hier ook een vergunning voor. Die werd eind 2017 echter voor vier weken geschorst omdat hij een verkeerslicht op de busbaan had genegeerd. Zo’n twee weken later zag een handhaver de man in zijn taxi bij de laad- en losplaats van een hotel. Deze plek staat bekend als illegale standplaats waar chauffeurs buiten het TTO-systeem op klanten oppikken.

Toen de handhaver de man vroeg waarom hij daar met zijn taxi stond, gaf hij aan te wachten op een klant die een belafspraak had gemaakt. De chauffeur kon dit echter niet aantonen, waarna de handhaver concludeerde dat hij ondanks zijn schorsing aan het werk was in de opstapmarkt. Dat ontkende de man en hij bleef beweren alleen besteld werd te dien, maar uiteindelijk werd zijn vergunning voor de opstapmarkt helemaal ingetrokken. 

Bandenpech

Later gaf de man aan dat hij op het moment van de aanhouding niet op een klant wachtte, maar dat hij op die locatie stond omdat hij bandenpech had. Hij zou daar hebben gestaan in afwachting van pechhulp. Dat was de strekking van zijn bezwaar tegen de intrekking van zijn vergunning, maar de bezwaarcommissie vond dat verweer niet geloofwaardig.

Vervolgens kwam de zaak bij de voorzieningenrechter terecht. De chauffeur hoopte dat deze rechter een voorlopig stokje voor het intrekken van de vergunning zou steken, in afwachting van een uitspraak in een meer definitieve rechtszaak. Daar verzoek werd door de rechter afgewezen. De taxichauffeur heeft niet kunnen aantonen dat hij stond te wachten op een klant die per telefoon een rit had geboekt

Niet geloofwaardig

Dat geldt ook voor de bewering dat hij daar wel moest staan omdat hij autopech had. Van een lekke band heeft hij op dat moment tegen de handhaver ook niets gezegd. Dat zou hij niet gedaan hebben omdat hij dacht dat het niet relevant was, aangezien hij niet in de opstapmarkt aan het werk was. Maar die uitleg vond de rechter niet geloofwaardig, want juist door over een lekke band te beginnen had hij zijn aanwezigheid wél kunnen verklaren. Eventuele vervanging of reparatie van de band is nergens mee aangetoond.

Wat overigens ook niet helpt, is dat de man vier dagen eerder al een waarschuwing had gekregen omdat hij op exact dezelfde locatie en eveneens zonder vergunning taxivervoer aan het aanbieden was. Al met al vindt de rechter duidelijk dat de man met zijn taxi aanwezig was op een locatie die als illegale opstapplek bekendstaat, en dat hij daar was om zonder de juiste vergunning taxiklanten te werven. Het intrekken van zijn vergunning was dan ook terecht, aldus de rechter.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

14.400 euro subsidie voor Zeeuws project aanvullend vervoer

14.400 euro subsidie voor Zeeuws project aanvullend vervoer

http://www.taxipro.nl/feed/

De provincie Zeeland stelt 14.400 euro beschikbaar aan de stichting Thover voor het project ‘Aanvullend Vervoer Tholen’. Dit is een mobiliteitsconcept dat erop is gericht om verschillende soorten doelgroepenvervoer in het Zeeuwse Tholen te integreren. Het uiteindelijke doel daarvan is een betere bereikbaarheid tegen een ‘betaalbare prijs’. 

De stichting Thover wil de subsidie onder andere gebruiken om vrijwilligers te werven, promotie te maken en de monitoring van het project te regelen. Deze 15.000 euro is voldoende om 32 procent van de opstartkosten te bekostigen. De gemeente Tholen zal het geld beschikbaar stellen voor de resterende 68 procent. In het project is het de bedoeling dat Thover mensen gaat vervoeren op verzoek van organisaties en initiatieven, zoals de gemeente, scholen of zorginstellingen. Het gaat dan om mensen voor wie OV geen optie is.

Nieuw mobiliteitsconcept

De gedachte achter het project Aanvullend Vervoer Tholen is dat het doelgroepenvervoer beter en betaalbaarder kan. De Stichting Tholen heeft de ambitie om aanvullend, vraaggericht collectief vervoer te organiseren met vrijwilligers. De stichting hoopt de prijs voor haar ritten onder de twee euro per persoon te kunnen houden. Het nieuwe mobiliteitsconcept moet goedkoper zijn voor de reizigers en ook de kosten verlagen die de gemeente heeft het organiseren van het doelgroepenvervoer.

De provincie noemt het een ‘interessant, nieuw mobiliteitsconcept waar een stap wordt gezet naar integratie van openbaar- en doelgroepenvervoer’. Bovendien draagt het bij aan de leefbaarheid van dit gebied en maatschappelijke betrokkenheid. “Als Thover voor de reiziger een beter reisproduct kan bieden ofwel ervoor zorgt dat mensen meer reismogelijkheden krijgen die er voorheen niet waren, dan biedt dit kansen voor de leefbaarheid van het landelijk gebied”, aldus de Gedeputeerde Staten van Zeeland.

Subsidie

Om die subsidie te ontvangen, moet de stichting aan enkele voorwaarden voldoen. Zo vragen GS om een verslag aan het einde van het jaar, met daarin informatie over het aantal gemaakte ritten, een update over de plannen om Thover voort te zetten en te verduurzamen en gegevens over de belangrijke herkomsten en bestemmingen en zodoende een mogelijke overlap met het traditionele OV. Eerder gaf Thover al aan niet te willen concurreren met OV-bedrijf Connexxion, maar juist mogelijkheden zag voor aanvulling.

Volgens Stichting Thover is het nu eenmaal niet voor iedereen mogelijk om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Een deel van de samenleving is afhankelijk van doelgroepenvervoer. Dit project is ingegeven door een vergelijkbaar, succesvol initiatief in het nabijgelegen Sint Annaland. Daar haalt al enige tijd een pendelbus, die wordt bestuurd door een vrijwillige chauffeur, eens per week verschillende personen thuis op om naar de supermarkt te rijden.

Inge Jacobs{authorlink}

Powered by WPeMatico