‘Taxi-ondernemer zal zich positioneren als vervoersmanager’

‘Taxi-ondernemer zal zich positioneren als vervoersmanager’

http://www.taxipro.nl/feed/

Hoe het personenvervoer er na 2015 uit gaat zien, dat weet Bert Jakobs ook niet. “Maar dat het er volstrekt anders uit gaat zien dan staat als een paal boven water,” aldus de directeur van Vervoersmanagement Nood-Nederland (VMNN). “Waar we in ieder geval zelf in kunnen sturen, is kostenbesparing door efficiency.”

Technologie en automatisering spelen een steeds grotere rol in het  personenvervoer. “En daar moeten we gebruik van maken. De gegevens die dankzij bijvoorbeeld een boordcomputer beschikbaar komen, stelt taxiondernemers in staat om hun werkpakket nog efficiënter in te richten”, meent Jakobs.

Efficiency

Volgens Jakobs ligt er op het vlak van efficiency een groot potentieel. Door de toegenomen concurrentie en de aanbestedingsplicht zijn taxi-ondernemers de laatste jaren namelijk meesters geworden in efficiënt personenvervoer. Dat moeten we uitbuiten, volgens Jakobs. “Vaak kleeft aan ‘de taxiondernemer’ nog het beeld dat wij maar wat doen. Van dat imago moeten we af. Taxi-ondernemers moeten zich positioneren als vervoersmanagers. VMNN draagt niet voor niets de term ‘management’ in haar naam.”

Afgelopen jaar heeft VMNN op eigen initiatief een vervoersplan opgesteld voor vier zorginstellingen. “Wij zagen dat hun vervoer beter kon. In dit plan hebben wij bewust geen rekening gehouden met de vervoersbehoeften van de afzonderlijke cliënten. Dat is immers het terrein van de zorginstelling zelf. Nadat wij het plan hadden aangeboden, zijn we daarom met de zorginstellingen om de tafel gaan zitten om te kijken hoe wij de individuele cliënten zo goed mogelijk in dit plan kunnen passen. Met deze vier instellingen hebben wij nu sinds 1 september een samenwerkingsverband.”

Voertuig inzetten

De technologische ontwikkelingen maken het ook mogelijk om op een andere manier met klanten om te gaan. “Vroeger was het ondenkbaar dat je voorstelde om buiten de vastgestelde tijden te rijden. Mensen hebben immers boven alles behoefte aan duidelijkheid. Nu bijvoorbeeld kunnen ouders via onze website zien hoe laat hun kind precies wordt opgehaald en wordt het wel geaccepteerd om af en toe af te wijken van de afgesproken tijden. Dan hoeven we bijvoorbeeld geen tweede voertuig in te zetten, en dat bespaart kosten.”

Kostenbesparing was ook de insteek bij het aanpassen van zeven Volkswagen Caddies voor rolstoelvervoer door Tribus. “Deze rolstoelauto’s zijn een perfecte aanvulling op ons wagenpark, vooral voor WMO-vervoer. Doordat je zowel lopers als rollers kan meenemen, kun je de auto voortdurend op de weg houden. Met de aanschaf van de zeven Caddies konden we maar liefst tien gewone auto’s vervangen.”

Rolstoelruimte

Een ander voordeel van deze Caddies is de volledig vlakke en brede bodem van de rolstoelruimte. Niet alleen prettig voor de passagier, maar ook voor de chauffeur. “De Caddies zijn ’s ochtends als eerste de stalling uit, en staan ’s avonds pas als laatste weer binnen.”

Bart Pals

Powered by WPeMatico

NS Zonetaxi deze maand uitgebreid naar 49 treinstations

NS Zonetaxi deze maand uitgebreid naar 49 treinstations

http://www.taxipro.nl/feed/

Het aantal treinstations waar de NS Zonetaxi actief is wordt deze maand flink uitgebreid. Er komen twaalf nieuwe locaties bij in de provincie Noord-Brabant. Verder krijgen nog zes andere treinstations de service van NS Zonetaxi, namelijk Rotterdam Alexander, Goes, Middelburg, Vlissingen, Delft en Meppel. Het totaal aantal treinstations waar reizigers gebruik kunnen maken van de NS Zonetaxi komt hiermee op 49 en daarmee is NS Zonetaxi landelijk dekkend en wordt Treintaxi vervangen. 

Vanaf 17 december, daags na de opening in ’s-Hertogenbosch, komt de NS Zonetaxi op de volgende Brabantse stations: Bergen op Zoom, Gilze-Rijen, Boxtel, Breda, Etten-Leur, Oisterwijk, Oss, Roosendaal, Tilburg, Zevenbergen, Rosmalen en in ’s-Hertogenbosch. Sinds 2012 heeft station Eindhoven al NS Zonetaxi. Met de twaalf nieuwe locaties heeft Brabant de meeste locaties van alle provincies.

NS Zonetaxi

Op maandag 16 december vindt de feestelijk ingebruikname plaats van NS Zonetaxi bij het NS station van ’s-Hertogenbosch. De gedeputeerde R. van Heugten van de provincie Noord-Brabant, zal samen met de wethouder van de gemeente ’s-Hertogenbosch, J.Hoskam deze ingebruikname gestalte geven door de eerste rit te maken met een NS Zonetaxi vanaf station ’s-Hertogenbosch. NS, Provincie Noord-Brabant en de stad ’s-Hertogenbosch onderstrepen daarmee het belang van kwalitatief vervoer van deur tot deur.

Naast OV-fiets, scooter en Greenwheels is NS Zonetaxi een dienst die past in de visie van NS voor steeds meer mogelijkheden voor vervoer van deur tot deur. De NS Zonetaxi rijdt daarbij voor een helder en aantrekkelijk tarief, direct naar de eindbestemming van de reiziger.

Standplalats

Passagiers kunnen met maximaal 4 personen gebruik maken van de NS Zonetaxi en reserveren de rit minimaal 30 minuten voor aanvang. De taxirit wordt achteraf middels automatische incasso afgerekend door de klant. De NS Zonetaxi is te boeken tijdens de tijden dat de treinen rijden. De reiziger kan de NS Zonetaxi vinden bij de speciale standplaats bij het station te herkennen aan een taxizuil met het logo van NS Zonetaxi.

De NS Zonetaxi kent vaste gereduceerde tarieven van 4 euro per zone van 2 kilometer en een starttarief van 3 euro. Een rit met een afstand niet groter dan 2 kilometer bedraagt daarmee € 7,00; t/m 4 km € 11,00; t/m 6 km € 15,00; t/m 8 km € 19,00; etc.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Nieuwe afspraken in CAO Taxi over feestdagen en overuren/meeruren

Nieuwe afspraken in CAO Taxi over feestdagen en overuren/meeruren

http://www.taxipro.nl/feed/

KNV Taxi en vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen hebben onlangs een cao-akkoord bereikt. De cao-afspraken worden momenteel omgezet in cao-teksten, die door het ministerie Algemeen Verbindend Verklaard zullen worden. Het gaat om een tweejaarlijkse cao die per 1 januari 2014 in gaat. Er zijn echter twee gewijzigde onderwerpen uit de nieuwe cao die nu al actueel kunnen zijn.

Het gaat om de volgende twee zaken, meldt Sociaal Fonds Taxi:

Compensatie feestdagen ook in geld mogelijk

In de nieuwe CAO is opgenomen dat een werknemer kan aangeven of hij de gewerkte uren op een feestdag in geld uitbetaald wil hebben, of in tijd. De regeling houdt in dat een werknemer vóór 1 januari van elk kalenderjaar moet aangeven of hij gewerkte feestdagen in geld of in tijd wil hebben. Hij moet deze keuze schriftelijk doen. Per e-mail mag ook.

Maakt de werknemer geen keuze kenbaar? Dan geeft de werkgever binnen 14 dagen na de gewerkte feestdag een andere vrije dag terug als compensatie voor de gewerkte feestdag. Een werknemer kan dus ook vóór 1 januari 2014 al kenbaar maken of hij een eventuele feestdag in 2014 in tijd of in geld uitbetaald wil hebben.

60 overuren/meeruren mogen mee naar 2014

Vanaf 1 januari mogen werknemers een deel van hun gespaarde uren in tijd doorsparen. Voorheen kon dat niet en moesten alle resterende overuren/meeruren uiterlijk in januari uitbetaald worden. De werknemer mag met de nieuwe CAO afspraak maximaal 60 uur meenemen naar het volgende kalenderjaar. De werknemer moet dit uiterlijk op 31 december van elk kalenderjaar schriftelijk of per e-mail bij de werkgever aangeven.

Geeft de werknemer dit niet aan? Dan betaalt de werkgever alle gespaarde uren in tijd gewoon uit in januari. Als een werknemer op 31 december van dit jaar (2013) al kenbaar maakt dat hij overuren/meeruren tot maximaal 60 uur mee wil nemen, dan is dat dus mogelijk.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

TBO Texel neemt elektrische taxi Tesla Model S in gebruik

TBO Texel neemt elektrische taxi Tesla Model S in gebruik

http://www.taxipro.nl/feed/

Elektrisch taxivervoer is voortaan ook op het Waddeneiland Texel mogelijk. Taxi- en Busondernemering TBO Texel heeft een elektrische Tesla Model S heeft aangeschaft. De personenvervoerder doet hiermee een belangrijke investering in een duurzame exploitatie. Deze elektrische taxi zal door TBO-Texel vooral in het zittend ziekenvervoer en tijdens de nachtdiensten worden ingezet. Op woensdag 11 december maakte wethouder Eric Hercules de eerste rit. TBO is het tweede taxibedrijf in Nederland dat dit voertuig in gebruik neemt.

De wethouder is enthousiast: “Texel is een schoon en duurzaam eiland, met ook nog eens het meest aantal laadpalen per vierkante kilometer. Met de aanschaf van deze elektrische auto werkt TBO-Texel mee aan de ambitie om in 2020 energieneutraal te zijn. Het zijn dergelijke initiatieven en ondernemende bewoners die aan de basis staan van deze ambitie, die de gemeente Texel nastreeft.”

Elektrische vervoer

Al langere tijd was het een wens van de TBO-directie om de overstap naar elektrisch vervoer te maken. De groeiende zorg om het milieu, maar ook de stijgende brandstofprijzen waren de voornaamste redenen om naar alternatieven voor de in de branche gebruikelijke diesel te kijken. De actieradius van de toen bestaande elektrische personenauto’s was destijds nog onvoldoende om als taxi te kunnen fungeren, een probleem dat bij de voornamelijk lokaal in te zetten rolstoelbussen minder speelde.

In 2011 werd onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een elektrisch aangedreven rolstoelbus. Uit dit onderzoek bleek echter dat het voertuig zwaarder zou worden dan 3500 kg, hetgeen zou betekenen dat er ‘een groot rijbewijs ‘ benodigd zou zijn en het voertuig niet als taxi zou kunnen worden ingezet. Hoewel er momenteel nog steeds overleg is met het agentschapNL, werden de plannen voor een elektrische rolstoelbus voorlopig in de koelkast gezet.

Actieradius

Ondertussen kwamen er berichten binnen over een elektrische auto die een significant grotere actieradius had dan de tot dan toe gebruikelijke 150 á 200 km. Een nieuw type van het Amerikaanse Tesla, een automerk dat –ook op Texel- vooral bekend was door de elektrische sportwagen “Roadster”.

De autofabrikant bracht de Model S op de markt, een volwaardige sedan met een bereik tot 500 km. In mei 2013 heeft de directie van TBO-Texel de auto aan een uitgebreide proefrit onderworpen, waarna men tot de conclusie kwam dat de Model S prima geschikt zou zijn als taxi. Enkele weken later is de auto besteld.

Taxibedrijf

TBO-Texel is het tweede taxibedrijf in Nederland dat een Tesla Model S als taxi in gaat zetten. Om de duurzaamheid nog verder te vergroten zal TBO-Texel in het begin van 2014 zonnepanelen op de taxigarage laten plaatsen. De opbrengst zal naar verwachting voldoende zijn om in de totale energiebehoefte, dus incl. het verbruik van de Tesla Model S te voorzien. TBO-Texel verwacht daarmee op energiegebied een bijdrage te kunnen leveren aan het voornemen van Texel om in 2020 zelfvoorzienend te zijn.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Taxichauffeur cel in wegens slaan van niet-betalende klant

Taxichauffeur cel in wegens slaan van niet-betalende klant

http://www.taxipro.nl/feed/

Een Utrechtse taxichauffeur is veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf omdat hij een niet-betalende klant heeft geslagen. Ook moet de chauffeur 8.850 euro schadevergoeding betalen Dat heeft de rechter beslist. Tegen de in Amsterdam wonende man was een jaar celstraf geëist door het Openbaar Ministerie.

De vrouwelijke passagier wilde vorig jaar november een taxi van Amersfoort naar Utrecht nemen na een avondje stappen. Ze sprak met de chauffeur een ritprijs van 45 euro af. Eenmaal aangekomen bleek dat de vrouw te weinig geld bij zich had.

Chauffeur

Ze beloofde te gaan pinnen op de Rijnlaan. Maar in plaats daarvan liep ze weg zonder de chauffeur te betalen. Die liet het daar niet bij zitten en kwam achter haar aan. Daarbij vielen enkele klappen.

Het slachtoffer had onder meer een bloedende hoofdwond, gebroken neus en snijwonden in het gezicht. Zij kon lange tijd niet werken en heeft een jaar later nog last van evenwichtsklachten, meldt RTV Utrecht. Of de vrouw alsnog heeft betaald voor de afgelegde taxirit, is niet bekend.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Amsterdam belooft controles op TTO-chauffeurs te wijzigen

Amsterdam belooft controles op TTO-chauffeurs te wijzigen

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeente Amsterdam zal het nieuwe taxibeleid niet veranderen, maar het wordt wel op punten verbeterd. Er komen op korte termijn meer handhavingsacties op snorders. De handhaving op TTO-chauffeurs zal meer met mystery-guests gebeuren en zich richten op de zaken die er voor de klant echt toe doen. Goed functionerende TTO’s worden beloond, bijvoorbeeld doordat bij hen minder wordt gecontroleerd of dat zij een ontheffing krijgen voor hun serviceauto’s.

Dat is het resultaat van overleg tussen de gemeente Amsterdam en de TTO’s. Het overleg vond plaats na enkele protestacties van TTO-chauffeurs. De acties waren met name gericht tegen de strenge controles van de dienst Stadstoezicht.

Vergunning inleveren

Verder is begesproken dat TTO’s die slecht functioneren uiteindelijk hun vergunning moeten inleveren, zoals eerder al was afgesproken. En de gemeente heeft beloofd te blijven werken aan verbetering van de standplaatsen. Onder andere over Nieuwmarkt en Thorbeckeplein wordt verder overleg gevoerd.

Het gesprek was eind vorige week in de ambtswoning van burgemeester Van der Laan. Het werd gevoerd tussen bestuurders van gemeente Amsterdam en de vertegenwoordigers van alle TTO’s. Ook vertegenwoordigers van Politie, Inspectie Leefomgeving en Transport, en Belastingdienst waren aanwezig.

Handhaving

De TTO’s hebben in het gesprek naar voren gebracht dat er in hun ogen te veel gehandhaafdwordt op relatief onbelangrijke zaken en dat daardoor TTO-chauffeurs het gevoel hebben opgejaagd te worden. De gemeente heeft hier op laten weten de handhaving te gaan concentreren op zaken die er voor de klanten echt toe doen, zoals ritweigering, te hoge prijzen rekenen en veroorzaken van overlast voor omwonenden.

De gemeente wil zich in de handhaving minder gaan richten op de individuele chauffeurs en meer richten op de verantwoordelijkheid van de TTO’s. TTO’s waarvan de chauffeurs te veel overtredingen begaan krijgen als geheel te maken met sancties, zoals een dwangsom voor de gehele TTO. TTO’s die het goed doen zullen juist minder toezicht krijgen.

Laad- en losplekken

De werkinstructies van de handhavers over hoe om te gaan met bijvoorbeeld het gebruik van laad- en losplekken en een sanitaire stop bij een standplaats, worden verhelderd en gedeeld met de TTO’s. Voorop staat daarbij staat dat taxichauffeurs hun werk goed moeten kunnen doen, in het belang van de klant.

Een belangrijk middel om te controleren of taxichauffeurs zich aan de regels houden wordt het inzetten van mystery guests. Bij een eerste ervaring daarmee bleek op een zaterdagavond dat bij 16 van 21 ritten zaken nog niet op orde waren. De resultaten van mysteryguest onderzoek worden teruggekoppeld aan de TTO’s. Als een TTO onvoldoende actie onderneemt naar aanleiding van de resultaten, volgen er sancties op TTO niveau.

Snorders

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft aangegeven dat de landelijke politiek inmiddels prioriteit geeft aan opsporen van snorders. De Inspectie heeft een meldpunt ingericht waar snorderactiviteiten gemeld kunnen worden via meld.signalen_DRW@ILenT.nl.

Dienst Stadstoezicht blijft op basis van de Algemeen Plaatselijke Verordening handhaven op snorders en nauw samenwerken met Inspectie, Politie en Dienst Werk en Inkomen (om te controleren op uitkeringsfraude) en de TTO’s om de juiste signalen te benutten.

Handhaving feiten en cijfers

Sinds 1 juni zijn er ongeveer 13.000 controles geweest door Stadstoezicht op individuele taxi’s. Vier keer is een grootschalige controle geweest op alle standplaatsen tegelijk. Er zijn 40 zogenaamde ‘Rapporten van Bevindingen’ opgemaakt over niet-aangeslotenen die zonder TTO-vergunning reden. Bij hen is in 15 gevallen een dwangsom opgelegd en een procesverbaal opgemaakt.

Er zijn 537 Rapporten van Bevindingen opgemaakt over TTO-chauffeurs. 196 keer heeft de gemeente zelf een sanctie opgelegd (voorwaardelijke of onvoorwaardelijke schorsing). 335 keer is een rapport doorgespeeld naar de TTO, die daar zelf mee aan de slag is gegaan. De manier van sanctioneren is aan de TTO. Er zijn door Dienst Stadstoezicht 506 Mulderbonnen uitgeschreven aan taxi’s voor verkeersovertredingen (fout parkeren, stopverboden negeren, aanwijzingen niet opvolgen).

Taxivergunning

Er zijn sinds 1 juni 11 taxivergunningen ingetrokken en er lopen nog 20 intrekkingsprocedures. De belangrijkste reden om in te trekken is dat een chauffeur gevaarlijk rijgedrag heeft vertoond en dit door de politie is geconstateerd. Of chauffeurs blijken bij taxibedrijven te werken die niet langer een landelijke vergunningen hebben. ILT heeft 78 snorders aangehouden.

Vanuit de branche is er een grote vraag om meer en betere taxivoorzieningen. De gemeente zegt hier hard aan te werken en er is al een aantal zaken gerealiseerd sinds juni 2013. Zoals een nieuwe standplaats in het Westerpark met ruimte voor vier taxi’s. Bij Hotel The Grand zijn twee plekken gerealiseerd en bij de Piet Hein Buildings 34 plekken.

Overleg

Over een beter gebruik van de Nieuwmarkt zal de komende weken overleg plaats vinden met het stadsdeel. In december vindt een gesprek plaats met de TTO’s, bewoners en gemeente over het Thorbeckeplein en omgeving. De aanleg van de volgende standplaatsen is in voorbereiding: Trouw (Wibautstraat), Rembrandtoren, Tolhuis (bij de pont), NDSM-terrein, Albert Cuyp (in de avonduren).

De standplaatsen Hoofddorpplein en OLVG worden verbeterd. De komende weken wordt met name in stadsdeel Centrum gekeken waar dubbelgebruik mogelijk is van laad- en losplekken (overdag laad- en losplek, in de avond als taxistandplaats). Hetzelfde geldt voor het gebruik van touringcarplekken.

Taxizuilen

In februari-maart 2014 worden op de 20 belangrijkste taxistandplaatsen taxizuilen geplaatst. Dit zorgt voor meer herkenbaarheid van de standplaatsen voor de klant. De eerste taxizuil wordt in december 2013 onthuld.

“Het jaar 2014 moet het jaar zijn waarin door de goed functionerende een TTO’s een verdere kwaliteitsslag gemaakt wordt. Dit kan alleen door een goede samenwerking tussen deze TTO’s en de gemeente”, zegt het college van B en W.

“Voor de TTO’s is het de komende tijd van belang zich van elkaar te onderscheiden zodat de klant bewust kan kiezen als ze goed ervaringen hebben met een bepaalde TTO. Die keuzevrijheid en onderling onderscheid wil de gemeente zoveel mogelijk faciliteren.”

Lees ook: Actie Amsterdamse TTO-taxichauffeurs tegen strenge controles (video’s)

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Snorders in Nijmegen aangehouden bij politiecontrole

Snorders in Nijmegen aangehouden bij politiecontrole

http://www.taxipro.nl/feed/

De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag 8 december twee Nijmegenaren aangehouden. Zij waren als illegale taxichauffeur aan het werk en tegen hen wordt proces-verbaal opgemaakt. Om de oneerlijke concurrentie voor taxichauffeurs die wel alle papieren hebben tegen te gaan, voert de politie steekproefsgewijs controle op snorders. Deze chauffeurs voeren tegen betaling illegaal taxiritten uit.

Bij deze controle werden twee Nijmegenaren van 20 en 25 jaar aangehouden die dergelijke ritten uitvoerden. Zij zijn voor verhoor naar het politiebureau gebracht en daar verhoord.

Boetes betalen

Tijdens de controle bleek, dat de oudste verdachte nog 800 euro aan boetes moest betalen. Wanneer hij niet betaalde moest er beslag op de auto worden gelegd. Dit gebeurde dan ook en naast de bestaande boetes kreeg hij er nog drie bij voor het niet dragen van de gordel, z’n mobieltje gebruiken tijdens het rijden en het niet tonen van het rijbewijs.

Z’n auto wordt onderzocht omdat het voertuig slechte remmen heeft. Dat zal het boetebedrag nog wel verhogen, verwacht de politie.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Rotterdamse Taxi Centrale presenteert elektrische taxi’s

Rotterdamse Taxi Centrale presenteert elektrische taxi’s

http://www.taxipro.nl/feed/

VIDEO – De Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) heeft vrijdag haar elektrische vloot gepresenteerd. De elektrische BYD wordt ingezet voor regulier taxivervoer. De elektrische Tesla Model S wordt ingezet voor het luxe zakelijke segment. Nog eens twee extra BYD’s zijn al aangekomen in Rotterdam, die zullen binnen korte tijd ook operationeel zijn. Mocht de pilot van drie elektrische voergtuigen succesvol verlopen, dan is het streven om binnen twee jaar over een elektrische vloot te beschikken van 25 voertuigen.

Met deze vergroening wil de RTC vooral haar steentje bijdragen in het verbeteren van de luchtkwaliteit in de havenstad. “Het gaat om reductie van CO2 en fijnstof. Wij zijn mede-veroorzakers en willen dus deel uitmaken van de oplossing”, zei RTC-directeur Sjaak de Winter tijdens de presentatie van de elektrische RTC-vloot.

Oplaadpunten

De gemeente Rotterdam beschikt inmiddels over 500 reguliere oplaadpunten. Er staat een snellader op het terrein van de RTC. Verder komen er bij het Centraal Station twee snelladers om de BYD op te laden. De gemeente is nu bezig met een openbare aanbesteding voor de plaatsing ervan.

Hotel Van der Valk in Ridderkerk stelt eveneens haar snellader ter beschikking voor de RTC. Er werd bovendien een convenant gesloten, waarbij het hotel en de RTC beloven zoveel mogelijk klanten van het hotel op een groene manier te vervoeren. Dus indien mogelijk met een elektrische taxi. Lukt dat niet, komt een van de aardgas-voertuigen voorrijden. Pas als dat niet lukt, komt er een conventionele taxi bij het hotel.

Video’s

Bekijk het binnen komen rijden van de twee elektrische RTC-taxi’s:

Bekijk de speech van Sjaak de Winter tijdens de presentatie van de elektrische vloot:

Foto’s

Sjaak de Winter ondertekent het convenant met Stichting Natuur en Milieu:
Sjaak de Winter, RTC, Project A15

Wethouder Van Huffelen heeft zojuist het eerste elektrische taxiritje gemaakt:

wethouder Van Uffelen, gemeente Rotterdam

BYD

Het Chinese BYD, wat staat voor Built Your Dreams, levert met de e6 een auto die behalve emissieloos ook stil en comfortabel is voor passagiers. Een chauffeur van de taxicentrale heeft de wagen de afgelopen maanden uitgetest. De actieradius van 300 kilometer is groot genoeg om er de hele dag mee te rijden en tijdens pauzes kan de auto snel opgeladen worden. Voor het hogere segment gebruikt de RTC de sportieve Tesla.

De vergroening van de taxi’s sluit ook aan bij het landelijke Project A15, dat van deze verkeersader de eerste 100 procent duurzame snelweg ter wereld wil maken. Dat kan met behulp van groene stroom uit windmolens en zonnepanelen en 3500 elektrische auto’s.

Lees ook: RTC start met elektrische taxi’s: BYD en Tesla Model

Bart Pals

Powered by WPeMatico

‘Geef alle G32-steden de mogelijkheid tot TTO-wetgeving’

‘Geef alle G32-steden de mogelijkheid tot TTO-wetgeving’

http://www.taxipro.nl/feed/

Alle Nederlandse steden zouden de mogelijkheid moeten hebben om TTO-wetgeving met verplichte groepsvorming van straattaxi’s in te voeren. Maar dan alleen als zowel de gemeentelijke bestuurders als de lokale taxibranche dat willen om eventuele lokale problemen op te lossen. Het moet geen verplichting zijn. Dat standpunt vertolkten VVD, CDA, D66 en Christen-Unie donderdag tijdens het jaarlijkse Pulchri-debat van KNV.

Op dit moment zijn de eerste steden begonnen met de invoering van TTO’s. Die wetgeving is echter voorbehouden aan 7 steden. De andere gemeentes kunnen alleen extra kwaliteitseisen stellen, zoals een lokaal diploma voor taxichauffeurs. Medio 2014 worden deze nieuwe taxiregels geëvalueerd.

Toegelaten Taxi Organisatie

De stelling waarover de vier Kamerleden discussieerden luidde: “Naar Amsterdams voorbeeld moeten TTO’s (Toegelaten Taxi Organisaties) volgend jaar in alle G32-steden worden ingevoerd”.

“Geef gemeenten een kans als de dat willen in samenwerking met de lokale taxibranche”, licht VVD-Kamerlid Betty de Boer toe. ”Waarom zouden wij dat tegenhouden? Wij zijn voor uitbreiding als dat nodig is.”

Nieuwe regels evalueren

Ook CDA-Kamerlid Sander de Rouwe vindt dat dit vooral een keuze is voor lokale bestuurders. “De consument is ervoor, de taxibedrijven zijn er kennelijk voor. Bijvoorbeeld de stad Maastricht wil het ook, maar die ruimte is er nu niet. Laten we de nieuwe regels gauw evalueren, maar geef Maastricht alvast de ruimte om het nu al in te voeren.”

Ook de SGP vindt bij monde van Kamerlid Roelof Bisschop dat gemeenten zelf de ruimte moeten hebben om dergelijke keuzes te maken. “Laten we eerst even de evaluatie afwachten. Maar daarna zijn gemeenten prima in staat om zelf het lokale taxibeleid vorm te geven.”

Extra regels

Stientje van Veldhoven van D66 heeft daar op zich ook geen bezwaar tegen. “Maar laten we vooral geen extra regels invoeren als er geen probleem is. Dus dat moet dan wel eerst goed bekeken worden”, luidde haar reactie op de stelling.

Daarin had ze bijval van de SGP. Bisschop erkende dat de nieuwe regels in Amsterdam veel zin hebben. Maar vroeg zich wel af of de regels in maar liefst 32 steden nodig zijn. “Voor welk probleem is dit een oplossing?”.

Extra kosten

Want invoering van TTO-regels leidt wel tot extra kosten en regeldruk bij taxi-ondernemers. Zo mengde Raymond Zuidwijk van het Haagse Tap Taxi zich in de discussie. “TTO is prachtig, maar het kost ons wel maar liefst 5300 euro aan leges. Daar moeten dus ook extra privileges tegenover staan. Geef dus ook wisselgeld aan de taxichauffeurs, zoals het mogen rijden over trambanen.”

KNV Taxi-secretaris Hubert Andela ziet een hoop voordelen als meer gemeenten de mogelijkheid hebben de TTO-regels in te voeren. “De taxisector moet de kans krijgen haar rol als onderdeel van het openbaar vervoer waar te maken. Na de evaluatie is het belangrijk dat we gemeenten daartoe de juiste faciliteiten bieden.”

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

‘Geef alle gemeenten de mogelijkheid tot TTO-wetgeving’

‘Geef alle gemeenten de mogelijkheid tot TTO-wetgeving’

http://www.taxipro.nl/feed/

Alle Nederlandse steden zouden de mogelijkheid moeten hebben om TTO-wetgeving met verplichte groepsvorming van straattaxi’s in te voeren. Maar dan alleen als de lokale bestuurders dat willen om eventuele lokale problemen op te lossen. Het moet geen verplichting zijn. Dat standpunt vertolkten VVD, CDA, D66 en Christen-Unie donderdag tijdens het jaarlijkse Pulchri-debat van KNV.

Op dit moment zijn de eerste steden begonnen met de invoering van TTO’s. Die wetgeving is echter voorbehouden aan 7 steden. De andere gemeentes kunnen alleen extra kwaliteitseisen stellen, zoals een lokaal diploma voor taxichauffeurs. Medio 2014 worden deze nieuwe taxiregels geëvalueerd.

Toegelaten Taxi Organisatie

De stelling waarover de vier Kamerleden discussieerden luidde: “Naar Amsterdams voorbeeld moeten TTO’s (Toegelaten Taxi Organisaties) volgend jaar in alle G32-steden worden ingevoerd”.

“Geef gemeenten een kans als de dat willen in samenwerking met de lokale taxibranche”, licht VVD-Kamerlid Betty de Boer toe. ”Waarom zouden wij dat tegenhouden? Wij zijn voor uitbreiding als dat nodig is.”

Nieuwe regels evalueren

Ook CDA-Kamerlid Sander de Rouwe vindt dat dit vooral een keuze is voor lokale bestuurders. “De consument is ervoor, de taxibedrijven zijn er kennelijk voor. Bijvoorbeeld de stad Maastricht wil het ook, maar die ruimte is er nu niet. Laten we de nieuwe regels gauw evalueren, maar geef Maastricht alvast de ruimte om het nu al in te voeren.”

Ook de SGP vindt bij monde van Kamerlid Roelof Bisschop dat gemeenten zelf de ruimte moeten hebben om dergelijke keuzes te maken. “Laten we eerst even de evaluatie afwachten. Maar daarna zijn gemeenten prima in staat om zelf het lokale taxibeleid vorm te geven.”

Extra regels

Stientje van Veldhoven van D66 heeft daar op zich ook geen bezwaar tegen. “Maar laten we vooral geen extra regels invoeren als er geen probleem is. Dus dat moet dan wel eerst goed bekeken worden”, luidde haar reactie op de stelling.

Daarin had ze bijval van de SGP. Bisschop erkende dat de nieuwe regels in Amsterdam veel zin hebben. Maar vroeg zich wel af of de regels in maar liefst 32 steden nodig zijn. “Voor welk probleem is dit een oplossing?”.

Extra kosten

Want invoering van TTO-regels leidt wel tot extra kosten en regeldruk bij taxi-ondernemers. Zo mengde Raymond Zuidwijk van het Haagse TapTaxi zich in de discussie. “TTO is prachtig, maar het kost ons wel maar liefst 5300 euro aan leges. Daar moeten dus ook extra privileges tegenover staan. Geef dus ook wisselgeld aan de taxichauffeurs.”

KNV Taxi-secretaris Hubert Andela ziet een hoop voordelen als meer gemeenten de mogelijkheid hebben de TTO-regels in te voeren. “De taxisector moet de kans krijgen haar rol als onderdeel van het openbaar vervoer waar te maken. Na de evaluatie is het belangrijk dat we gemeenten daartoe de juiste faciliteiten bieden.”

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico