Cabman en Taxitronic nog voldoende capaciteit inbouw BCT’s

Cabman en Taxitronic nog voldoende capaciteit inbouw BCT’s

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxibedrijven die nog geen Boordcomputer Taxi hebben besteld, die bij het failliete Taxamatic hebben besteld of wiens BCT-bestelling door Quipment is geannuleerd, kunnen nog bij Cabman of Taxitronic terecht. Cabman heeft nog een reserve-capaciteit van zo’n 3.000 BCT’s. Ook Taxitronic laat weten nog flinke aantallen aan te kunnen. Maar als taxibedrijven vóór 1 juli over een geactiveerde BCT willen beschikken, moeten ze wel zo snel mogelijk bestellen. Én beschikken over een ondernemerskaart.

Tot vorige week waren er nog vier leveranciers bij wie klanten een BCT konden bestellen. Echter leverancier Quipment neemt geen nieuwe bestellingen meer aan en Taxamatic is failliet.

“Als taxibedrijven zo snel mogelijk bestellen, hebben we nog voldoende inbouwcapaciteit om alle voertuigen vóór 1 juli 2014 van een BCT te voorzien”, belooft Leon van Lier van Cabman. “Wel onder de voorwaarde dat een ondernemerskaart aanwezig is en bedrijven zich houden aan onze inbouwplanning.”

Ondernemerskaart

“Zonder een ondernemerskaart kunnen wij de BCT niet activeren. Dat is nodig om de subsidie te ontvangen. Als taxibedrijven die kaart nog niet hebben, moeten ze dat vandaag nog aanvragen bij Kiwa. Want anders kunnen we wel op tijd inbouwen, maar ontvangt de taxi-ondernemer geen subsidie”, licht Meta Doodkorte van Taxitronic toe. “Kiwa heeft officieel zes weken de tijd om de kaart te leveren. Dus dan zit je al héél kort voor de deadline.”

Van Lier heeft al voor 17.000 BCT’s een bestelling ontvangen. Deze worden allemaal op tijd ingebouwd, zegt hij. “Mochten er nog veel bestellingen bij komen, kunnen we zelfs nog opschalen.” Taxitronic doet geen uitspraken over aantallen, maar bevestigt indien nodig nog grote extra aantallen aan te kunnen.

Taxibedrijven

Het zijn vooral de kleine taxibedrijven met enkele auto’s en zzp’ers die nu nog een bestelling plaatsen bij Cabman. De meeste grotere taxibedrijven hebben hun keuze al gemaakt en zijn al voor een groot deel voorzien de apparaten. Volgens Van Lier vallen de kinderziektes in zijn BCT-software erg mee.

“Personenvervoerders als Bios-Groep, Connexxion en Transvision hebben de Cabman BCT al volop in gebruik”, vertelt hij. “Hun dagelijkse datacommunicatie wordt er al mee uitgevoerd. Dat gaat goed. Er zijn alleen nog een aantal details en klantenwensen die geperfectioneerd moeten worden.”

Inbouwstations

Cabman en Taxitroninc hebben op dit moment tientallen monteurs en diverse mobiele en vaste inbouwstations operationeel om de taxibranche op tijd te voorzien van het apparaat. Want taxi-ondernemers die te laat zijn, lopen de 600 euro subsidie mis.

Van Lier: “Mijn verwachting is dat iedereen op tijd voorzien kan worden. Als ik inschat hoeveel bestellingen er al zijn gedaan bij de diverse leveranciers en wat onze reservecapaciteit nog bedraagt, moet het goedkomen. Althans, als de overgebleven taxi-ondernemers snel een bestelling plaatsen en zich houden aan onze inbouwplanning en natuurlijk een aanwezige ondernemerskaart.”

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Nieuw evenement voor de taxibranche: Nationale Taxidag

Nieuw evenement voor de taxibranche: Nationale Taxidag

http://www.taxipro.nl/feed/

De Nationale Taxidag is hét nieuwe evenement voor de taxibranche. Deze netwerkdag wordt gehouden op donderdag 18 september 2014 in Utrecht (Maarssen) en biedt zowel taxi-ondernemers als zzp-chauffeurs een interessante en actieve dag vol workshops, beurs en gezelligheid. Onderdeel van de Nationale Taxidag is de derde editie van het Nationaal Congres Contractvervoer. Organisator is TaxiPro.nl, het online vakblad voor de taxisector.

De Nationale Taxidag richt zich op taxi-ondernemers van loondienstbedrijven en zzp-taxichauffeurs. Door de dag heen worden diverse interessante workshops gehouden die interessant zijn voor zowel taxi-ondernemers van loondienstbedrijven als zzp-taxichauffeurs. Daarnaast zijn diverse toeleveranciers van de taxisector aanwezig met een stand op de beursvloer. Het programma van de Nationale Taxidag wordt binnenkort bekendgemaakt.

Nationaal Congres Contractvervoer

De derde editie van het Nationaal Congres Contractvervoer is onderdeel van de Nationale Taxidag op 18 september 2014. Het congres richt zich op zowel taxi-ondernemers als opdrachtgevers van contractvervoer bij de overheid en zorgverzekeraars. Diverse topsprekers geven een presentatie over zaken die op dat moment spelen in het contractvervoer. Te denken valt aan regiecentrale, decentralisatie awbz en kostenbesparingen bij aanbestedingen. Ook dat programma wordt binnenkort gepresenteerd.

Het congres vindt plaats op evenementenlocatie InnStyle in Utrecht (Maarssen). Deze luxe en moderne locatie met open uitstraling biedt zeer veel ruimte voor zowel beurs, netwerken en congres. Het ligt op een kwartier rijden vanaf Centraal Station Utrecht. Voor bezoekers die met OV komen, rijdt er doorlopend een gratis pendelbus. Op de Nationale Taxidag zullen naar verwachting 500 taxi-ondernemers en 150 opdrachtgevers van contractvervoer aanwezig zijn.

Nationale Taxidag op donderdag 18 september 2014: save the date!

Meer informatie over dit evenement? Neem contact op met Manouk Brouwers via manouk.brouwers@taxipro.nl of 0763030375

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Taxibranche roept Mansveld op subsidie BCT te verlengen

Taxibranche roept Mansveld op subsidie BCT te verlengen

http://www.taxipro.nl/feed/

KNV Taxi wil dat de subsidieregeling voor de BCT verlengd wordt. Ook Duco Douwstra van de nieuwe Stichting Taxibelangen heeft staatssecretaris Wilma Mansveld opgeroepen de taxibranche snel duidelijkheid te geven over de Boordcomputer Taxi. De deadline van 1 juli 2014 dreigt niet gehaald te worden bij veel taxi-ondernemers door problemen bij diverse leveranciers. “Het is noodzakelijk om voor het inbouwen van de BCT’s per direct uitstel te verlenen tot minimaal 1 februari 2015 om zodoende rust te creëren onder de in paniek verkerende ondernemers in de taxibranche. Daarnaast vraag ik u om de subsidieregeling met dezelfde periode te verlengen”, schrijft hij aan Mansveld.

Branchevereniging KNV Taxi wil dat taxi-ondernemers die ‘buiten hun schuld’ de subsidie dreigen mis te lopen, gecompenseerd worden. En dat de staatssecrataris dus de subsidieregeling verlengt voor taxibedrijven die wel op tijd een BCT besteld hebben, maar die door capaciteitsgebrek bij de leveranciers pas na 1 juli 2014 geactiveerd zullen worden.

Taxi-ondernemers

Maar dat compromis gaat volgens Douwstra niet ver genoeg. Vooral omdat taxi-ondernemers nog altijd geen goede keuze kunnen maken uit de beschikbare apparaten. Niet alleen zijn er nu geen leveranciers meer die garanderen voor 1 juli 2014 in te bouwen, ook is een vrije keuze voor het beste merk en model BCT niet meer mogelijk.

“Bij de leveranciers zijn de afgelopen maand zeer grote problemen ontstaan”, meldt Douwstra. “Taxamatic is failliet gegaan. Quipment annuleert bestellingen, die al jaren eerder geplaatst en aanbetaald zijn. Taxitronic heeft te kennen gegeven geen nieuwe bestellingen meer te accepteren. Dit zorgt ervoor dat er op dit moment nog maar één BCT beschikbaar is op de markt en dat is de Cabman van het bedrijf Euphoria.”

Typegekeurde BCT’s

Als voorwaarden voor het bepalen van een datum van verplichting stelde Mansveld in haar brief aan de Tweede Kamer van 22 mei 2013 dat het van belang is dat er voldoende typegoedgekeurde BCT’s op de markt beschikbaar moeten zijn en dat een redelijke termijn voor de inbouw van BCT’s moet worden aangehouden.

Douwstra: “Daarnaast moest er een ordelijke en financieel gespreide aanschaf plaats kunnen vinden. Dit was al een erg ambitieus doel gezien de onzalige voorgeschiedenis van de BCT, maar door enkele recente ontwikkelingen in de branche is het inmiddels feitelijk onmogelijk geworden aan deze voorwaarden te voldoen.”

Bedrijfsschade

De BCT’s die wel al ingebouwd zij zorgen eveneens voor problemen, meldt Douwstra. “Het product is absoluut niet uitontwikkeld. Hierdoor ontstaat heel veel onnodige bedrijfsschade.” De eis is dat er op 1 juli 2014 in elke taxi een goedfunctionerende BCT zit. Begin april waren er 7.246 BCT’s ingebouwd en geactiveerd. Dat aantal loopt nu op met 618 BCT’s per week, zo blijkt uit cijfers van het ministerie. Als er in het huidige tempo wordt doorgegaan, betekent dat slechts de halve taxibranche op 1 juli 2014 over een (al dan niet werkende) BCT kan beschikken.

“Ik wil u vragen om snel duidelijkheid te geven over de ontstane situatie. Veel hardwerkende mensen hebben slapeloze nachten vanwege het huidige BCT-beleid en de wijze waarop de politiek in het geheel met de taxibranche omgaat”, aldus Douwstra.

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Inspectie ILT pakt 64 snorders in tweede helft van 2013

Inspectie ILT pakt 64 snorders in tweede helft van 2013

http://www.taxipro.nl/feed/

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft in de tweede helft van 2013 bij de snorderinspecties en reguliere taxicontroles 64 illegale vervoerders geverbaliseerd. Dat betekent dat deze vervoerders een boete krijgen van 4200 euro. Daarnaast is ook in 37 gevallen een Last onder Dwangsom (LOD) opgelegd van 10.000 euro. Als een snorder dan nog een keer wordt gepakt, moet hij dat bedrag betalen. Dat was vorig jaar nog niet het geval, omdat er geen recidivisten zijn gepakt.

Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld in haar voortgangsrapportage over de aanpak van snorders. Die rapportage is onderdeel van een motie van de Tweede Kamer om snorders harder aan te pakken. Hoe groot het probleem is, dat kan de staatssecretaris nog niet vertellen. Dat is volgens haar lastig vast te stellen.

Snorderinspecties

Snorderinspecties worden gepland naar aanleiding van meldingen over snorderactiviteiten. Dat kan gaan om eigen waarneming van inspecteurs of meldingen vanuit de legale taxibranche of andere toezichthouders en instanties, zoals politie en gemeenten.

De meeste klachten en meldingen komen uit Amsterdam en de zuidelijke provincies, daarom hebben de meeste ILT-controles plaatsgevonden in die regio’s. In toenemende mate worden overigens ook signalen uit andere delen van het land ontvangen.

Bewijsvoering

In de tweede helft van 2013 zijn naar aanleiding van meldingen, na een analyse van de problematiek en de omgeving, diverse snorderinspecties uitgevoerd. Bij dergelijke acties wordt een vermoedelijke snorder gevolgd om zijn illegale activiteiten vast te stellen. Daarvoor is bewijs nodig van een financiële transactie. “De bewijsvoering is vaak niet eenvoudig, waardoor illegaal taxivervoer moeilijk vast te stellen is”, meldt Mansveld.

De ILT heeft bij de snorderinspecties zoals altijd nauw samengewerkt met de politie. Mansveld: “Dit is van belang in verband met de veiligheid van de inspecteurs en ook vanwege de signaalfunctie die uitgaat van een actieve rol van de politie. Bovendien heeft de politie een taak bij aanhoudingen en de eventuele inbeslagname van voertuigen.”

Uitkering

Daarnaast was er samenwerking met andere handhavingdiensten en relevante ketenpartners (gemeenten, lokale taxibranche). Zo worden uitkeringsinstanties en Belastingdienst geïnformeerd en zijn zij vaak aanwezig bij snorderinspecties. Een aanhouding kan leiden tot een interventie door deze instanties en bijvoorbeeld gevolgen hebben voor een uitkering. “Op deze wijze geven betrokken partijen gezamenlijk een sterk signaal af dat illegaal taxivervoer niet wordt getolereerd”, vindt Mansveld.

In de tweede helft van 2013 heeft de ILT 43 brieven gestuurd aan vermoedelijke snorders op basis van binnengekomen signalen of eigen bevindingen. “Deze informatiebrieven lijken effectief en een preventieve werking te hebben”, schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.

Mystery Guests

De inzet mystery guests die een snorder bellen voor een rit is in de tweede helft van 2013 nog slechts op beperkte schaal gebruikt. “Zonder al teveel prijs te willen geven van de gebruikte methode en de door de inspectie geconstateerde nadelen ervan, blijkt dat deze methode niet zonder meer altijd succesvol is”, zegt de staatssecretaris. ”

Zo is onder andere gebleken dat snorders vaak opereren binnen gesloten netwerken waardoor het als buitenstaander lastig is contact te krijgen. Op basis van de opgedane ervaringen heeft de inspectie de aanpak verder geoptimaliseerd om ook in 2014 het middel van mystery guests te blijven inzetten. De inspectie doet dit selectief, daar waar voldoende rendement wordt verwacht.”

Internet

In 2013 heeft de inspectie een start gemaakt met het opsporen en aanpakken van aanbieders van illegaal taxivervoer op internet. 2013 stond vooral in het teken van de voorbereiding en het uitwerken van een methodiek van aanpak, om deze in 2014 toe te kunnen passen.

“Uit de eerste ervaringen in deze periode is gebleken dat de aanpak minder eenvoudig is dan het lijkt. Ook hier moet het aanbod van illegaal vervoer eerst worden vastgesteld, om er tegen te kunnen optreden. De ervaringen van de afgelopen periode hebben daarin een aantal complicaties aan het licht gebracht. De bewijslast blijkt niet eenvoudig”, meldt Mansveld.

Illegaal gedrag

“Ik acht het niet verstandig al te zeer in detail te treden over de toegepaste opsporingsmethode en de daarbij ondervonden complicaties om te voorkomen dat daarmee calculerend en illegaal gedrag in de hand wordt gewerkt.”

Als de inspectie mogelijk aanbod van illegaal taxivervoer aantreft op internet doet zij om te beginnen nader onderzoek. Daartoe wordt onder andere informatie ingewonnen bij de RDW, de Kamer van Koophandel en Kiwa. Aan de hand van deze gegevens kan de inspectie vaststellen of inderdaad mogelijk sprake is van aanbod van illegaal taxivervoer.

Recidivist

“Als dat zo is, treedt de inspectie in eerste instantie informerend op. Aanbieders worden gebeld en, indien mogelijk ook per brief, gewezen op het feit dat zij handelen in strijd met de wet. Tijdens zo’n telefoongesprek maakt de inspectie kenbaar dat de aanbieder, nu hij geïnformeerd is, als recidivist zal worden beschouwd als hij aangetroffen wordt bij een volgende controle. In dat geval worden dan de nodige stappen ondernomen in het kader van de handhaving”, zegt Mansveld.

In de tweede helft van 2013 heeft de inspectie 160 gevallen van aanbieders van taxivervoer op internet onderzocht. In 60 gevallen kon op basis van nader onderzoek niet worden vastgesteld dat het aanbod voldeed aan de taxiregelgeving. De inspectie heeft deze aanbieders telefonisch en/of schriftelijk benaderd en geïnformeerd over regels voor taxivervoer en sancties tegen illegaal taxiaanbod.

Marktplaats

Bij een tweede toetsing bleken 25 aanbieders na het telefoongesprek en/of de brief hun website te hebben aangepast of geheel verwijderd van internet (bijvoorbeeld Marktplaats). In geval van aanpassing werd via de website alleen nog vrijgesteld vervoer conform de WP2000 aangeboden waardoor er geen sprake meer was van overtreding. Tegen de overige 35 aanbieders is een handhavend traject gestart.

In het afgelopen jaar heeft de ILT ook beheerders van websites benaderd en gewezen op het feit dat zij medewerking verlenen aan illegaal aanbod op internet en verzocht voor de vastgestelde gevallen de toegankelijkheid van dergelijke sites of advertenties te blokkeren.

Providers

Mansveld: “Marktplaats heeft zich coöperatief getoond in het tegenhouden of verwijderen van ongewenste advertenties. Dat geldt niet voor alle providers, waaronder buitenlandse providers als bijvoorbeeld Facebook. Vooralsnog blijft de inspectie proberen op vrijwillige basis medewerking te krijgen van de providers. Medewerking afdwingen is in ieder geval niet mogelijk voor buitenlandse providers en alleen in uiterste en zwaarwegende gevallen een eventuele optie als het gaat om binnenlandse providers.”

De inspectie zet zich ook in 2014 volledig in om binnen haar mogelijkheden en in nauwe samenwerking met andere partners terugdringing van illegaal taxivervoer te bewerkstelligen, belooft de staatssecretaris. “De inspectie neemt alle signalen serieus en blijft alert op nieuwe ontwikkelingen en/of verschuivingen van de taxiproblematiek in de diverse steden en regio’s.”

Modus operandi

In de eerste helft van 2014 is een flink aantal snorderinspecties gepland, in plaatsen door het hele land. Mansveld: “Slimmere analyses van en beter inzicht in de modus operandi van de snorders hebben in het eerste kwartaal van dit jaar al tot goede resultaten geleid.”

Lees ook: ILT intensiveert controles op snorders, boete is 4200 euro

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Trein speelt belangrijke rol bij ketenreis Valys nieuwe stijl

Trein speelt belangrijke rol bij ketenreis Valys nieuwe stijl

http://www.taxipro.nl/feed/

Het aanbieden van een ketenreis met openbaar vervoer was een belangrijk onderdeel van de aanbesteding Valys. Alleen hoe krijg je Valys-pashouders met een veilig en tevreden gevoel in de trein? Transvision kwam daarom met de nieuwe dienst Valys Begeleid, waarbij de reis van A tot Z begeleid wordt. En met succes. Het aantal treinreizigers via Valys lag vorige maand al boven de duizend, waarvan ruim 130 met Valys Begeleid. Van hen had maar liefst 35% nog nooit met de trein gereisd.

De meeste Valys-pashouders hebben een kilometerbudget van 600 kilometer op jaarbasis. Daarmee kunnen ze buiten de regio van het wmo-vervoer (regiotaxi) reizen. Maar wat als je kinderen nu aan de andere kant van het land wonen? Dan is dat budget razendsnel op.

Doelgroep

Met de trein reizen was vaak geen alternatief. Want dat is niet iets dat de doelgroep in de praktijk zomaar toe in staat was. „Maar bij Valys-begeleid nemen we een hoop drempels weg”, legt Marlies Meesters van Transvision uit. Valys Begeleid is er voor mensen die ook met de trein willen en kunnen reizen, indien gewenst onder begeleiding.

Reizigers hebben tegenwoordig de keuze uit drie opties. Hierbij geldt dat de eigen bijdrage van de opties met de trein nooit duurder is dan de kosten van 20 cent per kilometer die voor de taxi gelden. Bovendien mag altijd een gratis begeleider meegenomen worden. Optie 1 is Valys Basis, hierbij brengt de taxi de reiziger van deur tot deur. Net als het ouderwetse Valys.

Valys Begeleid

Optie 2 is Valys Begeleid. Hierbij wordt de klant thuis opgehaald door de taxi. De chauffeur draagt de klant op het treinstation over aan de Valys Reisassistent. Die brengt de klant naar het perron, legt uit hoe inchecken werkt en zorgt ervoor dat de passagier in de juiste trein instapt.

Reizigers met Valys Begeleid krijgen van de reis-assistent een soort noodknop. Hiermee kan de regiecentrale op afstand altijd zien waar de reiziger is. En als de reiziger hulp nodig heeft, drukt hij op de knop waarna er telefonisch verbinding wordt gemaakt met de centrale. Er zijn in totaal 30 stations waar Valys Begeleid mogelijk is, omdat op die locaties Reisassistent beschikbaar zijn.

Reisassistent

Zodra de passagier aankomt op het treinstation, wordt hij weer op het perron opgewacht door een nieuwe Reisassistent. Die brengt hem naar de gereedstaande taxi om vervolgens naar het geboekte adres vervoerd te worden.

„Groot voordeel van dit systeem is dat Valys-reizigers dus veel meer reiskilometers kunnen maken, zonder hun kilometerbudget te overschrijden. Want de kilometers per trein komen niet uit hun persoonlijke kilometerbudget, dat mogen ze onbeperkt doen”, vertelt Meesters. „Ze betalen alleen een eigen bijdrage voor de kilometerkosten voor het gedeelte per taxi en het reguliere tarief voor de trein.”

Plannen

De derde optie is Valys Vrij. Hierbij is reizen van en naar alle treinstations mogelijk. Wel wordt de reis volledig gepland door Transvision. Voordeel ten opzichte van vroeger, toen de reiziger twee losse ritten van en naar het station moest plannen, is dat er nu gewoon één reis wordt gepland. En dat Valys zorgt voor een OV-chipkaart; een soort NS Businesskaart waarbij de klant achteraf via automatische incasso betaalt. Net als bij de reguliere eigen bijdrage van Valys.

„Zodra een klant van A naar B wil boeken berekent het regiesysteem, dat door Korton is ontwikkeld, welke mogelijkheden er zijn. Ritten via Basis, Begeleid en Vrij worden weergegeven inclusief de prijs, tijdsduur en hoeveel er van het kilometerbudget af gaat”, legt Meesters uit.

Calamiteiten

„De klant kan zelf beslissen welke reismogelijkheid hij wil gebruiken. Bovendien kunnen wij met dit systeem pro-actief reageren bij calamiteiten. Want alle schakels moeten op elkaar aansluiten. Bijvoorbeeld als een trein vertraging heeft of een Reisassistent te laat komt, worden onze medewerkers automatisch gewaarschuwd. Er kan dus al een oplossing gezocht worden en gecommuniceerd met de klant, nog voordat hij belt dat er iets mis is.”

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ervaren Valys Begeleid-reizigers gaan reizen met Valys Vrij. „Want als ze dat eenmaal een paar keer hebben gedaan, zullen sommigen de hulp van Reisassistenten niet meer nodig hebben”, verwacht Meesters. „Maar als ze willen, mogen ze natuurlijk wel die vorm blijven gebruiken.”

Hulpmiddelen

Als mensen hulpmiddelen mee willen nemen, is dat ook mogelijk in de trein. Zoals bijvoorbeeld een rolstoel of rollator. NS-medewerkers en Reisassistenten zorgen ervoor dat de passagier geholpen wordt bij het instappen. En steeds meer NS-treinen zijn rolstoelvriendelijk. Al zal dat in de praktijk vaak tegenvallen zonder begeleider.

“Indien mensen op het perron Assistentie Verlening Gehandicapten nodig hebben om in- en uit de trein te komen, dan kunnen zij dat bij hun boeking aangeven”, legt Meesters uit. “Die service heeft de NS al van zichzelf, maar nu kunnen mensen dat via ons boeken.”

Trein

„Het reizen met de trein zal inderdaad niet voor iedereen geschikt zijn”, beseft ook Meesters. „Maar als een gedeelte van de Valys-pashouders op deze manier vaker kan reizen dan voorheen, dan hebben zij meer mobiliteit en is ons doel geslaagd.

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Snorderdienst UberPop verboden door Brusselse rechter

Snorderdienst UberPop verboden door Brusselse rechter

http://www.taxipro.nl/feed/

De snorderdienst UberPop is verboden door de rechter in Brussel. Hierbij konden particuliere chauffeurs illegaal taxi spelen en ritten afpakken van taxichauffeurs met een vergunning. Maar volgens de rechtbank is dat in strijd met de wet. Uber Brussel laat weten er alles aan te doen om gewoon door te gaan met het aanbieden van vervoersdiensten tussen particulieren.

De dienst UberPop was vorige maand geïntroduceerd, hierbij werden meteen enkele voertuigen in beslag genomen. Als Uber de chauffeurs s op de weg houdt, moet een dwangsom van 10.000 euro per overtreding worden betaald.

Taxiritten

Met UberPop kunnen particuliere autobezitters bijverdienen door taxiritten te rijden. De rechtszaak tegen Uber werd aangespannen door taxibedrijven, die in UberPop een oneerlijke concurrent zagen. De tarieven lagen fors lager dan die van reguliere taxi’s, die bovendien moeten betalen voor hun vergunning.

In Nederland worden Uber-ritten gereden door legale taxichauffeurs met een vergunning. Een dienst als UberPop is hier wettelijk ook niet mogelijk. Wel overtreedt de app regelmatig de Wet Personenvervoer. Zo zijn de taxitarieven soms hoger dan het wettelijk maximumtarief en wordt er geen printbon aangeboden.

Bon

Wel worden de tarieven van tevoren duidelijk aan de klant gecommuniceerd en wordt er een bon per email toegezonden met erg veel details. Zo kan de klant altijd achteraf de afgelegde route inzien.

De ontwikkelingen rond Uber in Nederland zijn voor brancheorganisatie KNV Taxi reden om de maximumtarieven en de verplichte printbon ter discussie te stellen in Den Haag.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Zorgverzekeraars willen uitstel decentralisatie AWBZ

Zorgverzekeraars willen uitstel decentralisatie AWBZ

http://www.taxipro.nl/feed/

De zorgverzekeraars willen dat het kanbinet de decentralisatie van de AWBZ uitstelt. Ze pleiten ervoor de invoering van de Wet langdurige zorg (Wlz) en de overheveling van de langdurige GGZ en de extramurale behandeling van volwassenen en kinderen met een zintuigelijke beperking (ZG) uit te stellen tot 1 januari 2016. Zij vinden het – gelet op de omvang en stapeling van alle transities in de langdurige zorg en de risico’s voor de continuïteit van zorg aan cliënten die dit met zich mee brengt – niet verantwoord om alle veranderingen gelijktijdig hun beslag te laten krijgen.

Omdat de introductie van de wijkverpleging in de Zorgverzekeringswet samen met de nieuwe Wmo het fundament voor de opbouw van de (langdurige) zorg en ondersteuning in de thuissituatie vormt, dient deze prioriteit te hebben. Dat schrijft voorzitter André Rouvoet van Zorgverzekeraars Nederland vandaag in een brief aan de Vaste Commissie van VWS in de Tweede Kamer.

Hervormingen

Ondanks de vele voorbereidingen hebben zorgverzekeraars op dit moment grote zorgen over het tempo, de gelijktijdigheid en de omvang van de hervormingen. De veranderingen voor de zorg voor kwetsbare ouderen, ernstig zieke kinderen of mensen met langdurige psychische problematiek vragen om grote zorgvuldigheid.

Naast het tempo zien zorgverzekeraars ook grote risico’s als het kabinet vasthoudt aan de plannen om zorgverzekeraars sneller dan verantwoord is risicodragend te maken voor de wijkverpleging, de langdurige GGZ en de zorg voor zintuigelijk gehandicapten.

Bezuinigingen

Ook vragen de zorgverzekeraars er bij de staatssecretaris op aan te dringen om vanuit het ministerie van VWS een intensieve en langlopende campagne te starten, die alle betrokkenen eerlijk en duidelijk informeert over álle consequenties van de veranderingen, dus ook over het feit dat deze forse bezuinigingen gepaard gaan, die onontkoombaar door velen gevoeld zullen gaan worden.

Er komt veel aan nieuwe zorgtaken af op gemeenten en zorgverzekeraars, zegt woordvoerder André Rouvoet namens de Zorgverzekeraars. Volgens hem is alle aandacht nodig om de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) komend jaar goed uit te voeren. In die wet worden gemeenten verantwoordelijk voor de ondersteuning, en zorgverzekeraars voor verpleging thuis.

Te weinig tijd

Er is dan te weinig tijd voor verzekeraars om zich ook goed voor te bereiden op een andere grote taak, namelijk het uitvoeren van de Wet Langdurige Zorg. In de wet wordt de zware zorg met recht op verblijf geregeld.

Vóór het zomerreces van de Tweede Kamer moet er volledige duidelijkheid zijn over de decentralisatie van de awbz naar de wmo. Want om de nieuwe wet per 1 januari 2015 in te laten gaan, moet de wmo 2015 en de AMvB wmo voor het zomerreces van dit jaar gepubliceerd zijn in het Staatsblad.

Lees ook: ‘Vóór zomerreces duidelijkheid over decentralisatie awbz naar wmo’

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Elektrische Mercedes-Benz B-Klasse eind 2014 beschikbaar

Elektrische Mercedes-Benz B-Klasse eind 2014 beschikbaar

http://www.taxipro.nl/feed/

De eerste Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive is van de band gerold in de fabriek in Rastatt. Dit betekent dat op deze locatie voor het eerst Mercedes-Benz personenwagens met zowel verbrandingsmotor als met elektrische aandrijving in dezelfde productielijn worden geproduceerd. De B-Klasse Electric Drive is gebaseerd op de compacte Mercedes-Benz generatie met voorwielaandrijving waarbij het modulaire componentensysteem wordt toegepast. De batterijen zijn veilig ondergebracht in de vloer van de auto (‘Energy Space’).

De productie van de elektrisch aangedreven variant – vooral de tussenstations naar de montage van de batterij- en E-motorencomponenten en de noodzakelijke bekabeling – kon zonder verandering van het tijdspad in het bestaande productieproces worden geïntegreerd. De B-Klasse Electric Drive komt medio 2014 als eerste in de Verenigde Staten op de markt. Aan het eind van dit jaar start de marktintroductie in Europa in Duitsland.

B-Klasse Electric Drive

De B-Klasse Electric Drive heeft een dynamisch design, een kwalitatief hoogwaardig interieur en een sterke elektromotor voor lokaal emissievrij rijden zonder dat dit afdoet aan comfort en veiligheid. De elektrische aandrijflijn voor de B-Klasse Electric Drive komt van de pionier op het gebied van elektro-auto’s Tesla Motors, Mercedes-Benz verzorgt de inbouw in de auto. Beide ondernemingen hebben in het verleden al succesvol samengewerkt.  De batterij in de voorganger van de smart fortwo electric drive is bijvoorbeeld afkomstig van Tesla.

Ook de B-Klasse Electric Drive krijgt een sterke lithium-ion batterij met een actieradius van ca. 200 km. Deze is ondergebracht in de zogenoemde ‘Energy Space’ in de vloer van de auto wat veilig is en plaats bespaart. Hierdoor behoudt de auto de ruime interieur- en kofferruimte waar de B-Klasse om bekend staat.

Aandrijving

Voor de lokaal emissievrije aandrijving zorgt een sterke elektromotor van 132 kW met een maximaal koppel van 340 Newtonmeter (voorlopige waarden). Dit komt ongeveer overeen met een moderne benzinemotor met een cilinderinhoud van drie liter. Het resultaat is een uitgesproken dynamische acceleratie vanuit stilstand. De sprint van nul naar 100 km/h legt de elektrisch aangedreven B-Klasse af in 7,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 160 km/h (voorlopige waarden).

De B-Klasse Electric Drive kan worden opgeladen aan alle huishoudelijke stopcontacten. Wanneer hij wordt opgeladen aan een wallbox of een openbaar 400V-oplaadpunt bedraagt de oplaadduur in Europa dankzij de 11 kW-oplader van de auto 1,5 uur voor een actieradius van ca. 100 km.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

BCT-leverancier Quipment is gestopt met aannemen bestellingen

BCT-leverancier Quipment is gestopt met aannemen bestellingen

http://www.taxipro.nl/feed/

BCT-leverancier Quipment is tijdelijk gestopt met het aannemen van nieuwe bestellingen van de Boordcomputer Taxi. “Wij kunnen niet garanderen dat nieuwe opdrachten voor 1 juli zijn ingebouwd”, zegt Olof Dieckhaus, directeur Quipment. “De afgelopen weken hebben wij al veel bestellingen moeten afwijzen.” Oorzaak is volgens hem dat de overheid weigert de invoeringsdatum van 1 juli 2014 te verplaatsen. “Dit ondanks de vele verzoeken die wij als Quipment, maar ook KNV Taxi, de afgelopen maanden hebben gedaan bij het ministerie van Infrastructuur.”

De overige twee leveranciers (Cabman en Taxitronic) hebben bij het ministerie aangegeven wel op tijd alle orders op tijd te kunnen inbouwen en activeren. Dieckhaus: “Wij verwachten echter dat een groot gedeelte van de voertuigen vanwege de enorme drukte niet tijdig ingebouwd en geactiveerd kunnen worden. Wij willen geen enkel risico nemen en het recht op de subsidie voor onze klanten verspelen door te late activering en melding bij RDW.”

Kapitaal

Vorig jaar heeft Quipment een flinke kapitaalinjectie gekregen van een nieuwe investeerder. Hierbij maakte Quipment bekend dat haar financiele zekerheid gewaarborgd was. “Zoals vorig jaar al gecommuniceerd is onze huidige investeerder een lange termijn investeerder en zijn we niet afhankelijk van banken. Uiteraard is ook bij hen teleurstelling over de opstelling van de overheid. Er zijn de afgelopen maanden forse investeringen gedaan onder andere in nieuwe datacentra apparatuur. Verder wordt er fors geïnvesteerd in componentvoorraden, zodat BCT’s uit voorraad geleverd kunnen worden als onze klanten een aanbesteding winnen of bijvoorbeeld een overname doen.”

Quipment heeft een 4-tal gecertificeerde varianten van hun BCT verkocht. Het bedrijf heeft nu echter besloten de modellen USB en Wireless niet meer op de markt te brengen. “Deze varianten nemen slechts enkele procenten van de totale offerteportefeuille voor hun rekening. Het is voor ons niet mogelijk om, gezien de strakke deadline vanuit de overheid voor 1 juli deze apparaten te leveren en deze varianten te ondersteunen”, aldus Dieckhaus.

BCT

Deze ‘kale’ BCT’s zijn vooral besteld door zzp-ers en kleinere bedrijven. Het grootste deel van de orders heeft Quipment in de contractvervoermarkt en bij de grotere taxibedrijven in Nederland gerealiseerd. “Dit is sinds de oprichting van Quipment de doelgroep voor ons bedrijf”, aldus Dieckhaus. De bedrijven die het betreft zijn dit weekend geïnformeerd per brief en mail. “Een gedeelte van deze bedrijven heeft een voorschot betaald, zoals afgesproken in de overeenkomst. Uiteraard zullen wij deze bedrijven dit verstrekte voorschot op korte termijn volledig terugbetalen.

Door het annuleren van orders enerzijds en het afhouden van de nieuwe orders de afgelopen weken zegt Quipment de garantie te kunnen bieden, dat alle bestellingen voor 1 juli zijn ingebouwd en geactiveerd. “Uiteraard moeten klanten zich wel houden aan onze uitrolplanning en zorgen dat de financiën tijdig in orde zijn”, legt Dieckhaus uit. “Met vrijwel al onze klanten zijn goede afspraken gemaakt over de uitrol om die op tijd voor 1 juli te laten plaatsvinden. Al merken we wel dat er gebrek is aan liquididiteit in de markt.”

Componenten

Als gevolg van leverproblemen bij de belangrijkste leverancier van componenten van de Quipment-BCT is Quipment niet in staat voldoende BCT’s te produceren om voor 1 juli 2014 aan alle vraag te voldoen. “De Quipment BCT is de technisch meest geavanceerde BCT van Nederland en is voorzien van zo’n”1.400 verschillende componenten. Hierdoor is de productie een logistieke uitdaging”, heeft Dieckhaus gemerkt.

“Daarnaast is het natuurlijk van essentieel belang dat alle partijen, zoals KIWA en RDW, niet ook nog eens zorgen voor vertraging. Bij KIWA geldt bijvoorbeeld dat ze op tijd de systeemkaarten moeten blijven leveren. Het zou helpen als de RDW het toestaat dat er tijdelijk ook buiten kantooruren geactiveerd kan worden en draadloze updates van de software wordt toegestaan”, vindt Dieckhaus. 

Inbouwstations

“Er worden nooit problemen geconstateerd bij de steekproeven die zij uitvoeren bij onze inbouwstations, zowel de vaste als mobiele. Het zou de capaciteit flink verhogen als we 24 uur per dag kunnen activeren. Daarnaast is het natuurlijk ook erg fijn voor de taxi ondernemer, want dat maakt de planning flexibeler.”

Bij een complex product als de BCT is de kans groot dat de in de apparatuur opgenomen software niet 100% functioneert, vertelt Dieckhaus. “Om snel de kinderziektes achter de rug te krijgen, is het van belang om alle nieuwe softwareversies snel op alle actieve BCT’s uit te kunnen rollen. Helaas maakt de regelgeving dit onmogelijk doordat draadloos updaten is uitgesloten. Terwijl bij de start van het project de huidige stand van de techniek als uitgangspunt zou gelden. We hebben ons hier al jaren tegen verzet. Gelukkig is het ministerie nu bezig met de voorbereiding om dit mogelijk te maken.”

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Leerlingenvervoer Son en Breugel naar Van Helvoort

Leerlingenvervoer Son en Breugel naar Van Helvoort

http://www.taxipro.nl/feed/

De aanbesteding van het leerlingenvervoer in Son en Breugel is gewonnen door Taxibedrijf Van Helvoort uit Gemert. Het bedrijf zal per 1 augustus het leerlingenvervoer uitvoeren voor een periode van 3 jaar. De gemeente betaalt minimaal 40.000 euro minder voor het vervoer dan nu het geval is.  Bovendien zal het aantal leerlingen dat recht heeft op taxivervoer afnemen wegens een strengere keuring.

Met de besparing is namelijk nog geen rekening gehouden met de nieuwe regels, die bij het nieuwe schooljaar ingaan. Die beperken het aantal kinderen dat aanspraak kan maken op het vervoer per taxibusje naar het speciaal onderwijs. Die nieuwe regels gaan ook in bij aanvang van het nieuwe schoolseizoen.

Leerlingenvervoer

De gemeente Son en Breugel geeft nu nog 450.000 euro per jaar uit aan leerlingenvervoer. Maar daar wil ze nog verder op bezuigingen. Daarom wordt elk kind dat leerlingenvervoer aanvraagt straks gekeurd door een medisch adviseur.

Die adviseur zal bepalen of het kind in staat is zelfstandig te reizen per fiets of openbaar vervoer. Voor wie daartoe niet in staat is, komt er een centrale opstapplaats voor het taxibusje. Waar die bushalte komt, is nog niet bekend, meldt het ED.

Bart Pals

Powered by WPeMatico