Duurzume taximodellen van Mercedes: aardgas, elektrisch en waterstof

Duurzume taximodellen van Mercedes: aardgas, elektrisch en waterstof

http://www.taxipro.nl/feed/

Mercedes-Benz laat op de beurs Ecomobiel zien dat het vaart maakt met de ontwikkeling van duurzame en milieuvriendelijke taximodellen. Zo zijn onder meer de Mercedes-Benz B-Klasse F-CELL (waterstof), B 200 NGD (aardgas), B-Klasse Electric Drive (elektrisch) en de nieuwe Sprinter Euro VI te bekijken. De actieradius van de elektrische B-Klasse bedraagt 200 kilometer. De aardgasauto gebruikt 4,2 kg aardgas per 100 kilometer. En de actieradius van het waterstofmodel bedraagt 400 kilometer.

De beurs Ecomobiel is op 8 en 9 oktober in Rotterdam.

Elektrische B-Klasse

De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive is gebaseerd op de conventioneel aangedreven B-Klasse. De stille en emissievrije aandrijfkracht is afkomstig van een ruim 100 kW sterke elektromotor. Typerend voor elektromotoren is dat het maximumkoppel van 310 Nm van de B-Klasse Electric Drive direct voorhanden is wanneer het ‘gaspedaal’ wordt beroerd.

Het resultaat is een krachtige acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in een tijd die aanzienlijk onder de tien seconden ligt. Daarmee zorgt de krachtbron in de B-Klasse Electric Drive voor superieure rijprestaties en volop dynamisch rijplezier onder alle omstandigheden.

Actieradius

De topsnelheid van de B-Klasse Electric Drive is elektronisch beperkt op 160 km/u met het oog op het rijbereik. Die actieradius bedraagt ongeveer 200 kilometer. De krachtige lithium-ion batterij van de B-Klasse Electric Drive kan via elk standaard stopcontact worden opgeladen.

Dankzij de intelligente plaatsing van deze batterij behoudt de auto het bekende, ruime interieur en de genereuze bagageruimte die zo kenmerkend zijn voor de B-Klasse. De Europese introductie van de B-Klasse Electric Drive is voorzien in 2015.

B-Klasse 200 Natural Gas Drive

De Mercedes-Benz B 200 Natural Gas Drive is geschikt voor het gebruik van aardgas of biogas. Het gemiddelde verbruik van 4,2 kg aardgas per 100 km komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km, waardoor deze auto in de 20% bijtellingscategorie valt.

De B 200 Natural Gas Drive maakt gebruik van het unieke, modulaire ENERGY SPACE-koetswerkconcept. In de wagenvloer onder de achterstoelen zijn in totaal drie gastanks ondergebracht (totale inhoud 125 liter of 21 kg). Voor noodgevallen is er een 12-liter benzinetank. Door de slimme plaatsing van de tanks is het ruimteaanbod in de B-Klasse NGD identiek aan dat van de benzine- en dieselmodellen.

Aardgas

De viercilinder motor van de B 200 Natural Gas Drive levert een vermogen van 115 kW (156 pk). Hij werkt volgens het zogenaamde monovalent+ principe. Dat betekent dat hij normaal gesproken rijdt op aardgas. Alleen in noodgevallen wordt benzine gebruikt.

De overschakeling van aardgas naar benzine gebeurt zonder dat de bestuurder het merkt. Het gebruik van aardgas leidt vergeleken met een auto op benzine of diesel tot een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten.

Waterstof B-Klasse

Sinds 2009 rijden er op een aantal plaatsen in de wereld ca. 200 B-Klasses F-Cell rond om praktijkervaring op te doen met brandstofceltechnologie. De B-Klasse F-CELL is efficiënt én geschikt voor dagelijks gebruik. Ten opzichte van een batterij-aangedreven voertuig heeft een brandstofcelaangedreven voertuig twee belangrijke voordelen: de actieradius en de tijd die nodig is om te tanken. Het tanken van waterstof duurt slechts enkele minuten en met volle tanks bedraagt de actieradius van de stille en emissievrije F-Cell 400 km.

Mercedes-Benz heeft een jarenlange ervaring op het gebied van elektrische aandrijving in combinatie met brandstofceltechnologie. Sinds 1994, het jaar waarin Mercedes-Benz zijn eerste studiemodel met brandstofceltechnologie voorstelde, is de ontwikkeling hiervan met grote sprongen vooruit gegaan: de zogeheten ‘stacks’ met brandstofcellen zijn steeds compacter geworden en het rendement hoger. Het basisprincipe is echter ongewijzigd. In een brandstofcel wordt elektriciteit opgewekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Het enige afvalproduct hierbij is waterdamp.

Sprinter Euro VI

De onlangs geintroduceerde nieuwe Mercedes-Benz Sprinter kan worden geleverd met motoren die voldoen aan de uitlaatgasnorm Euro VI die vanaf 2014 in werking treedt. Deze vier- en zescilinder dieselmotoren met een bereik van 70 kW (95 pk) tot 140 kW (190 pk) met geoptimaliseerde injectie- en verbrandingstechniek kenmerken zich door een laag brandstofverbruik en een stillere verbranding.

De BlueTEC motorentechnologie en SCR-technologie met AdBlue-injectie op de Sprinter resulteren in een forse verlaging van de emissiegrenswaarden van stikstofoxiden (NOx), koolwaterstoffen en partikels. De combinatie van nieuwe motoren, de geoptimaliseerde aandrijflijn en de innovaties uit het BlueEFFICIENCY PLUS-pakket zorgt voor een uniek laag verbruik tot 6,3 l/100 km.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Snorder gepakt na oppikken van passagiers in Nijmegen

Snorder gepakt na oppikken van passagiers in Nijmegen

http://www.taxipro.nl/feed/

De politie heeft in de nacht van donderdag op vrijdag, samen met collega’s van het ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) een 59-jarige Ossenaar betrapt op het zwart vervoeren van passagiers in Nijmegen. Dit is in strijd met de Wet Personenvervoer 2000.

Omstreeks 04.20 uur werd gezien dat de Ossenaar passagiers in het centrum van Nijmegen in liet stappen. De auto werd aan de kant gezet op de Graafseweg in Wijchen. Daar werd duidelijk dat de bestuurder illegaal als taxichauffeur fungeerde.

Dwangsom

De man werd aangehouden en er werd proces-verbaal tegen hem opgemaakt. Het was de eerste keer dat hij was betrapt. De verdachte zal ook bestuurlijke dwangsom opgelegd krijgen. Dat betekent als hij nogmaals gepakt wordt, hij een dwangsom van ongeveer 10.000 euro moet betalen.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Kom naar pensioenspreekuur van Pensioenfonds Vervoer

Kom naar pensioenspreekuur van Pensioenfonds Vervoer

http://www.taxipro.nl/feed/

Pensioenfonds Vervoer organiseert pensioenspreekuren in zes plaatsen in Nederland. Deelnemers aan het fonds kunnen hier terecht voor allerhande vragen over hun pensioensituatie. Bijvoorbeeld als een taxichauffeur wilt weten of hij eerder kan stoppen met werken en wat dit financieel betekent. Of wat een scheiding of overlijden betekent voor het pensioen.

Tijdens het pensioenspreekuur krijgen deelnemers persoonlijk tekst en uitleg van een van de pensioenconsulenten van Pensioenfonds Vervoer. Het gesprek duurt ongeveer een uur. Partners zijn ook welkom.

Plaatsen

Er zijn pensioenspreekuren op zes plaatsen verspreid over Nederland: Amsterdam, Deventer, Groningen, Rotterdam, Utrecht en Weert. Het pensioenspreekuur is iedere maandag en vrijdag.

Als u een afspraak wilt maken, kunt u bellen met het telefoonnummer van de plaats waar u naar het pensioenspreekuur wilt:

  • Amsterdam: 06 15 05 30 99
  • Deventer: 06 30 40 29 68
  • Groningen: 06 30 40 29 68
  • Rotterdam: 06 15 05 30 99
  • Utrecht: 06 53 93 04 12
  • Weert: 06 53 93 04 12

Meer informatie

Wilt u meer weten over het pensioenspreekuur? Lees dan de folder Vragen over uw pensioen? Kom naar het pensioenspreekuur.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Diverse seminars en informatiesessies op Taxi Expo 2013

Diverse seminars en informatiesessies op Taxi Expo 2013

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxi Expo organiseert dit jaar diverse seminars en informatiesessies op vrijdag 25 en zaterag 26 oktober. Zo is er een seminar over vrijwilligers in het AWBZ-vervoer, seminar TTO’s: krijgt elke stad zijn eigen TTO model? En een informatiesessie CNV: alles over de nieuwe CAO en uw loon.

Bekijk het complete programma. Welke bedrijven zijn er op de Taxi Expo? Bekijk het overzicht.

Parkeren

Taxichauffeur in het bezit van een taxi kunnen tijdens Taxi Expo gratis parkeren. Alle taxi’s in het bezit van een blauwe kentekenplaat worden doorgelaten en kunnen gratis uitrijden. Ze hoeven daar verder niets voor te doen.

Reis voordelig naar Taxi Expo. Bestel bij de registratie een NS-dagretour voor slechts € 8,50 per persoon. Geldig vanaf elk NS-station in Nederland naar Station Amsterdam RAI en terug. Kijk voor meer informatie op www.taxi-expo.nl.

Aanmelden

Geïnteresseerden kunnen zich gratis aanmelden op de Taxi Expo website: www.taxi-expo.nl

Bart Pals

Powered by WPeMatico

TCA gebruikt een Toyotal Prius Plug-in als demo-taxi

TCA gebruikt een Toyotal Prius Plug-in als demo-taxi

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxicentrale Amsterdam (TCA) heeft een Toyota Prius Plug-in als demo-auto voor de aangesloten taxi-ondernemers in gebruik genomen. TCA-chauffeurs kunnen er kosteloos mee proefrijden en het voertuig gebruiken voor reguliere taxiritten in Amsterdam. De Prius Plug-in kan tot 25 kilometer volledig elektrisch rijden. Als de accu leeg is rijdt het voertuig verder op benzine, waardoor de actieradius vrijwel onbeperkt is.

De Toyota Prius Plug-in wordt in eerste instantie voor een periode van zes maanden ingezet. TCA wil haar chauffeurs in die periode prikkelen om hun eigen (vaak diesel)taxi te laten staan en een dag te rijden in een schone, zuinige Prius-met-stekker.

Luchtkwaliteit

Richard Olling van TCA: “TCA wil graag helpen om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren, en taxi’s kunnen écht iets bijdragen om dat doel te realiseren omdat ze in en rond de stad veel kilometers maken. Als we kunnen helpen om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken, doen we dat graag.”

“Maar niet alleen daarom verwachten we dat de Prius Plug-in een succes kan worden. Hij is namelijk ook ruim, heeft geen beperking qua actieradius, is schoon én ook zuinig als de batterij een keer leeg is. We kijken dan ook uit naar deze proef.”

Taxi-ondernemers

TCA en Toyota gaan binnenkort aangesloten taxi-ondernemers een aanbieding doen, waarbij ze korting krijgen op aanschaf van het voertuig. “Ook proberen we nog een subsidie bij de gemeente los te krijgen, zodat het erg aantrekkelijk wordt om in deze hybride te gaan rijden”, licht Sanne Takman van TCA toe. “Uiteindelijk beslist iedere individuele chauffeur in welke auto hij rijdt.”

De Prius wordt in het buitenland al jarenlang gebruikt als taxi. Taxibedrijven hebben daar geen bpm-teruggave regeling, zodat het voertuig zich daar wel financieel kan vergelijken met diesel-auto’s. Ook liggen de literprijzen van diesel en benzine dichter bij elkaar in het buitenland.

Bpm-teruggave regeling

In Nederland is het voor taxi-ondernemers vaak voordeliger om diesel te rijden vanwege de bpm-teruggave regeling. Hybride-auto’s zijn bpm-vrij, terwijl op diesel-modellen een fors bedrag teruggekregen wordt.

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Hulst gaat vanaf 2015 flink bezuinigen op kosten Wmo-vervoer

Hulst gaat vanaf 2015 flink bezuinigen op kosten Wmo-vervoer

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeente Hulst gaat vanaf 2015 flink bezuinigen op het Wmo-vervoer. De besparingen moeten minimaal 200.000 euro opleveren. Dit jaar is het budget 1,1 miljoen, maar de kosten lopen in 2014 op naar 1,3 miljoen.

Volgend jaar is er nog ruimte in de begroting vrij gemaakt om de extra kosten op te vangen. Voor 2015 ziet de financiële situatie er voor Hulst niet goed uit en moet er bezuinigd worden. Ook op het Wmo-vervoer, kondigt de gemeente aan.

Budget

“Het dreigt gigantisch uit de hand te lopen. Dat budget moet met twee ton teruggebracht worden”, zegt wethouder Adri Totté (financiën) in de PZC.

Op welke wijze er bezuinigd gaat worden is nog niet bekend. Die plannen zullen volgend jaar bekendgemaakt worden.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Gemeenten voeren inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor Regiotaxi in

Gemeenten voeren inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor Regiotaxi in

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeente Scherpenzeel gaat samen met de gemeenten Barneveld en Ede vanaf 1 januari 2014 een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor Wmo-gebruikers van Regiotaxi vragen. Die bijdrage wordt nu ook gevraagd voor andere Wmo-voorzieningen. De gemeente gebruikt als argument voor deze besparing dat  ze het onjuist vindt om voor de ene Wmo-voorziening wel en voor de andere Wmo-voorziening geen eigen bijdrage te vragen.

Inwoners met een beperking kunnen in aanmerking komen voor een pas voor het reizen met Regiotaxi (van deur tot deur) met een instaptarief van € 0,55 per zone. Vanaf 1 januari 2014 gaat de gemeente voor deze voorziening een inkomensafhankelijke eigen bijdrage vragen.

Eigen bijdrage

Concreet betekent de invoering van de eigen bijdrage dat het aantal gereisde zones per 4 weken, wordt doorgegeven aan het Centraal Administratiekantoor (CAK). Het CAK berekent op basis van het aantal gereisde zones en het verzamelinkomen wat achteraf bijbetaald moet worden. Een inwoner betaalt nooit meer dan een wettelijk vastgesteld maximum bedrag, bijvoorbeeld als er al een andere Wmo of AWBZ voorziening wordt ontvangen.

“Bij de Wmo past het dat inwoners zaken die zij zelf kunnen oplossen, ook zelf regelen of er een eigen bijdrage aan leveren”, meldt de gemeente. Daarom wordt voor een Wmo-woon- of een vervoersvoorziening een inkomensafhankelijke eigen bijdrage gevraagd. Vanaf 1 januari 2014 vraagt de gemeente ook een eigen bijdrage voor Regiotaxi.

Voorzieningen

“Het doel van die voorzieningen is hetzelfde: “meedoen in onze samenleving”. Met deze maatregel worden reizigers geprikkeld om meer zelf te zoeken naar vervoersalternatieven of dit samen met anderen vorm te geven”, licht de gemeente toe. Daarnaast wil de gemeente de Wmo ook op langere termijn betaalbaar houden.

De gemeente informeert diegenen die nu met een Wmo-pas reizen met Regiotaxi ook per brief. Inwoners die meer willen weten, kunnen contact met de gemeente opnemen.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Vakbond luidt noodklok over taxibranche en komt met Deltaplan

Vakbond luidt noodklok over taxibranche en komt met Deltaplan

http://www.taxipro.nl/feed/

Vakbond FNV Bondgenoten luidt de noodklok over de huidige taxibranche. De bedrijven zijn op weg met een race naar de bodem, wat ten koste gaat van zowel personeel als gebruikers. De bond spreekt over twijfelachtige prijsvechters, zeer afhankelijk van rondgepompt personeel, illegale praktijken, cao-ontduikingen en veel arbeidsconflicten. De voordelen die taxibedrijven hiermee halen worden gebruikt om nóg lager in te schrijven bij aanbestedingen in het contractvervoer. FNV-bestuurder Remko Mast heeft daarom een aantal verbetervoorstellen gepresenteerd; het Deltaplan Taxi 2013.

“De taxisector lijkt gevangen in een spiraal naar beneden. De gemiddelde uurprijs is ten opzichte van 10 jaar geleden soms meer dan 20% gezakt terwijl de kosten flink hoger zijn. Elk taxibedrijf gebruikt kostenbesparende maatregelen ten koste van de werknemer, zoals cao-verslechteringen of subsidies van uitkeringsinstanties, om tegen een nog lager uurtarief in te schrijven”, zegt FNV-bestuurder Remko Mast. “De taxisector lijkt hierdoor op weg te zijn naar een absolute onderkant van de arbeidsmarkt-sector met een schimmig imago.”

Taxibedrijven verlies

Maar liefst 60% van de taxibedrijven maakt verlies en dat aantal loopt steeds verder op. Ook gaan er steeds meer bedrijven failliet. Diverse structurele problemen leiden tot steeds lagere prijzen en oneerlijke concurrentie. Mast noemt als voorbeeld de niet-naleving van de CAO Taxivervoer, het niet afdragen van pensioenpremies, eindeloos gebruik maken van subsidies op werknemers (uitkeringsgerechtigden), doorstarts na faillissementen.

“Maar ook geen personeel over hoeven nemen bij aanbestedingen, omdat de huidige contracten aflopen. Daardoor is de nieuwe inschrijver altijd goedkoper omdat hij met onervaren personeel kan werken. Dat betekent baanverlies voor goede werknemers.”

Aanbestedende diensten

Volgens de vakbond spelen de aanbestedende diensten een belangrijke rol in alle problemen. “Zij doen een aantal zaken verkeerd”, legt Mast uit. “Ze besteden voornamelijk aan op de laagste prijs. Soms komt die zelfs onder de kostprijs. Ze moniteren niet goed wat er beloofd is ook daadwerkelijk geleverd wordt. Bovendien staan er zelden sancties op het niet nakomen van afspraken.”

Ondanks de problemen, krijgen veel bedrijven toch een Voldoende Oordeel van Sociaal Fonds Taxi. Mast: “Veel bedrijven scoren een voldoende, terwijl SFT wel een aantal overtredingen constateert. Dat betekent geen stimulans om het goed te doen en je te kunnen onderscheiden in de markt en voor opdrachtgevers. Slechte bedrijven weten precies op welke punten zwaar gelet wordt en op welke punten ze overtredingen kunnen maken. De beoordelingssystematiek mag wel wat strenger.”

Arbeidsomstandigheden

De verslechtering van de arbeidsomstandigheden in de taxibranche op een vriendelijke manier tegen gaan, zoals het opstellen van diverse handboeken, heeft weinig effect geresulteerd. “Als de bedrijven en opdrachtgevers volharden in hun wanhoop of streven naar steeds maar weer proberen de goedkoopste te zijn, dan zal deze neergaande spiraal zich nog jaren doorzetten”, vreest Mast. “Dan rest de sector minimumloon en maximale flexibiliteit, omdat er geen cao-afspraken meer zijn.”

Maar dan boeken de bedrijven nog steeds net zoveel verlies of zeer marginale winst als er nu geboekt wordt, verwacht Mast. “Alleen zal het werkgevers- en werknemerslandschap er heel anders uitzien. Er valt nauwelijks nog op een maatschappelijk acceptabele manier geld te verdienen.”

Prijsvechters

Goede taxibedrijven die investeren in materieel, een goede organisatie en goed omgaan met hun personeel verdwijnen in rap tempo van de markt. “Dat zijn bedrijven die een lange termijnvisie hebben en oog voor kwaliteit”, vindt Mast. “Maar voor hen is er gezien de huidige prijzen geen toekomst meer. Prijsvechters lijken de nieuwe taxibedrijven van de sector te worden. De strategie is dan ‘zoveel mogelijk marktaandeel verkrijgen’ en het lijkt soms wel geoorloofd om op alle mogelijke manieren geld te verdienen.”

Het gevolg hiervan is dat goede, gemotiveerde en ervaren taxichauffeurs langzaam maar zeker uit de sector verdwijnen. Mast: “Hij heeft te maken met gebrek aan respect van de werkgever, wordt geconfronteerd met steeds slechtere cao-naleving en andere verslechteringen. Krijgt alleen nog maar tijdelijke contracten die bovendien steeds minder uren bevatten. Daardoor vertrekken mensen uit de sector.”

Faillissement

Aan de andere kant krijgen werknemers geen baanaanbod meer na drie tijdelijke contracten, bij faillissementen met doorstarts of bij overgang van vervoerscontracten. “Zij maken plaats voor onervaren nieuwkomers, uitkeringsgerechtigden, gepensioneerden of uitzendkrachten”, weet Mast. “Kortom: goedkopere en flexibelere krachten.”

Maar ook gebruikers zijn de dupe van de huidige markt, vindt de vakbond. “Door de kostenbesparingen bij de bedrijven ondervindt de gebruiker een steeds lagere kwaliteit van de dienstverlening, bijvoorbeeld door onervaren en minder gemotiveerd personeel. Ook zijn de effecten van het gebruik van mindere kwaliteit materiaal duidelijk.”

Deltaplan Taxi

Om de problemen op te lossen, heeft FNV Bondgenoten een aantal conceptvoorstellen gepresenteerd in het Deltaplan Taxi 2013, die de vakbond wil bespreken met sociale partners.

  1. Oprichting van een stichting/organisatie (code taxi, een eerlijke taxisector) die zich bezig houdt met het promoten van de verbeteringen richting de gebruikers, politiek en aanbestedende partijen. Dit zal onder de bezielende leiding van een gerespecteerd en aansprekende voorman moeten gebeuren (Hans Simons/Han Nooten/Agnes Jongerius?). In de uitvoering kunnen drie a vier medewerkers de speerpunten op kleinere schaal uitdragen en mogelijk afdwingen.
  2. Onderzoek door een gerenommeerd onderzoeksbureau naar zaken als minimum prijs, ideale concessielengte voor gebruikers, bedrijven en personeel, kijken naar een ideaal sft oordeel voor een onderscheidend vermogen van bedrijven die goede kwaliteit leveren etc, maximale hoeveelheid social return trachten te benoemen.
  3. Maximale overgang van personeel om werknemers en goede bedrijven perspectief te geven en te voorkomen dat bedrijven middels lage loonschalen en subsidies extreme concurrentievoordelen krijgen (in het sociaal akkoord staat iets over 100% overgang van personeel bij aanbestedingen).
  4. Daadwerkelijk de vervuiler op een stevige manier laten betalen: slecht, onvoldoende en voldoende bedrijven, die bij herhaling in deze categorie vallen, door structurele overtredingen te begaan kosten en eventueel boetes in rekening te brengen.
  5. Bedrijven die de cao niet naleven (inclusief onvoldoende pensioenpremie afdragen) beboeten omdat ze werknemers, collega’s onrecht hebben aangedaan (nabetaling is alleen maar iets moeten betalen wat je al had moeten betalen). Door dat niet te doen beloon je bedrijven die bewust of onbewust concurrentievoordeel hebben willen halen ten koste van andere bedrijven en werknemers.
  6. Gezamenlijk een sectorplan indienen bij sociale zaken voor subsidie aanvraag: Beter op weg met een eerlijke contractvervoer sector.

Sectorplan

Bovenstaande voorstellen zullen ingebracht worden bij de sociale partners en de politiek. “Het is tijd om grote schoonmaak te houden in de taxisector en de boel een goed op de rails te krijgen met een sectorplan”, vindt Mast. “Het is voor de hele maatschappij belangrijk om de sector op korte termijn weer gezond te krijgen.”

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Zembla over Social Return en verdringing van taxichauffeurs

Zembla over Social Return en verdringing van taxichauffeurs

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeenten Schagen, Den Helder en Hollands Kroon die werklozen met behoud van uitkering inzetten bij het taxivervoer voor leerlingen, verdringen hiermee werkenden van bestaande banen. Dit blijkt uit het televisieprogramma Zembla in de aflevering ‘Werkloos in crisistijd’ van donderdag 3 oktober (Ned.2, 21.10 uur). Wethouder Blonk van de gemeente Schagen erkent dat dit gebeurt, maar zegt bewust te kiezen voor het voorrang geven aan werklozen.

Ik vind het heel vervelend voor die chauffeurs. Dat begrijp ik heel goed. Maar als je zo’n maatregel neemt, en dat hebben wij bewust gedaan, dan weet je dat het ten koste daarvan kan gaan”, zegt Blonk.

Social return

Gemeenten nemen steeds vaker in hun aanbestedingen op dat een deel van het werk verricht moet worden door mensen die al langer werkloos zijn. ‘Social return’ heet dit. Maar in het geval van de gemeente Schagen kunnen daardoor niet alle taxichauffeurs terugkeren bij de firma die de aanbesteding van het leerlingenvervoer heeft gewonnen.

Zo komt Hans Klop (54 jaar), al 17 jaar taxichauffeur, thuis te zitten en worden er werklozen opgeleid om taxichauffeur te worden. Wethouder Blonk zegt dat het voor deze chauffeurs makkelijker is om weer een baan te vinden dan voor de langdurig werklozen, maar Klop bestrijdt dat: “Dat vind ik onzin. Het is voor mij net zo moeilijk als voor iemand in de bijstand.”

Verdringing

Remko Mast van de FNV Bondgenoten is niet tegen het principe van de ‘social return’, maar vindt dat je dat alleen in sectoren moet doen waar er onvoldoende mensen te vinden zijn. ‘Hier zie je dat verdringing plaatsvindt. Goede chauffeurs worden aan de kant gezet terwijl anderen hun baan gaan overnemen,’ aldus Mast.

ZEMBLA – ‘Werkloos in de crisistijd’ donderdag 3 oktober om 21.10 uur bij de VARA op Nederland 2

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Van Helden uit Rijswijk neemt deel vervoer Taxi Duijster over

Van Helden uit Rijswijk neemt deel vervoer Taxi Duijster over

http://www.taxipro.nl/feed/

DVG-franchisenemer Van Helden Personenvervoer uit Rijswijk heeft per 1 september de personenvervoersactiviteiten overgenomen van DVG-franchisenemer Taxi- en Rouwautobedrijf Fa. A. Duijster uit Veen. Taxi Duijster gaat zich voortaan geheel richten op het rouwvervoer.

Beide bedrijven werkten al geruime tijd samen. Na goed overleg is besloten om over te gaan tot verdere specialisatie, met als resultaat dat Van Helden Personenvervoer alle activiteiten op het gebied van taxi-, zieken- en rolstoelvervoer van Taxi Duijster heeft overgenomen.

Contracten

Niet alleen het personeel gaat mee naar Taxi van Helden, maar ook alle bestaande contracten met zorgverzekeraars worden door Van Helden voortgezet.

Voor Taxi Duijster biedt deze overdracht de mogelijkheid zich verder te specialiseren op rouwvervoer, terwijl Van Helden de uitbreiding ziet als een kans om zich verder te specialiseren in personenvervoer (met de nadruk op zieken- en rolstoelvervoer).

Bart Pals

Powered by WPeMatico