Sluit je vóór 31 december aan bij Taxi-collectiviteit Menzis

Sluit je vóór 31 december aan bij Taxi-collectiviteit Menzis

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxichauffeurs en -ondernemers hebben nog enkele dagen om mee te doen met de collectiviteit van KNV Taxi en Sociaal Fonds Taxi en zo goedkoop een zorgverzekering af te sluiten bij verzekeraar Menzis. Overstappen moet namelijk vóór 31 december. De premie voor de basisverzekering ‘ZorgVerzorgd’ is € 87,86 euro per maand. Daarbij zit € 7,64 euro korting in via KNV Taxi en SFT. Hierdoor heeft Menzis één van de goedkoopste zorgverzekeringen in Nederland, voor mensen die zelf hun ziekenhuis en apotheek willen kiezen.

Op aanvullende verzekeringen krijgen taxichauffeurs 10% korting bij ZorgVerzorgd. Er is al een aanvullende verzekering met fysiotherapie vanaf € 6,70 extra per maand. En een tandartsverzekering vanaf € 8,91 extra per maand.

Bonus

Wie het niet erg vindt om veel zelf online te regelen en wat minder keuzevrijheid te hebben als het gaat om zorgaanbieders, kan zich bij Menzis al verzekeren vanaf € 66,50 per maand met Menzis BudgetBewust. Daarbij krijg je nu een bonus van € 50 direct op je bankrekening gestort.

Maar niet alleen de taxichauffeurs zijn voordelig uit met deze zorgverzekering. Werkgevers betalen via de sociale lasten een flinke bijdrage aan de zorgverzekering van hun werknemers. In 2014 is de inkomensafhankelijke bijdrage 7,5% van het loon.

Collectiviteit

De collectieve zorgverzekering van Menzis, KNV Taxi en SFT kost de werkgever niets, maar biedt wel volop kansen om de kosten van zorg en verzuim te beïnvloeden. Zo zijn werknemers die ziek zijn sneller aan de beurt voor een behandeling. Want hoe langer een werknemer afwezig is, hoe meer geld dat kost. Menzis biedt daarom gratis wachtlijstbemiddeling. In 2012 is hierdoor de wachttijd gemiddeld verkort met 37 dagen.

Ook biedt Menzis TopZorg: voor elf behandelingen zijn extra afspraken gemaakt met zorgverleners. TopZorg is een keurmerk voor zeer goede zorg. “Bij TopZorg staan de kwaliteit en snelheid van een behandeling en aandacht voor goede informatie voor de patiënt centraal”, vertelt de woordvoerder van Menzis. “Ook kan hierdoor de wachttijd teruggebracht worden met soms wel 40 dagen. En dat heeft  over natuurlijk weer een positief effect op het verzuimpercentage.”

Verzuimbegeleiding

Alle zaken rondom ziekte en verzuim brengen een flinke papierwinkel met zich mee. De regelgeving is ingewikkeld en dossiervorming een vak apart. Menzis neemt de verzuimbegeleiding en het regelwerk allemaal uit handen. Er is één loket voor alle arbeidsrelevante vragen. Dit regelwerk kan taxiwerkgevers minimaal één dagdeel aan tijd besparen.

Taxichauffeurs die verzekerd zijn via Menzis krijgen gratis hulp van de zorgadviseurs
. Die helpt bij wachtlijst bemiddeling en alle zorgvragen. Bijvoorbeeld over een aandoening, een behandeling of regelgeving. De Zorgadviseur geeft informatie en bemiddelt voor taxichauffeurs.

Meer informatie via: http://www.menzis.nl/web/Sociaalfondstaxi.htm

Of bel de Menzis OverstapCoach voor een advies op maat: 088 222 49 00

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Mbo-diploma voor 60 taxichauffeurs van Brookhuis Taxi

Mbo-diploma voor 60 taxichauffeurs van Brookhuis Taxi

http://www.taxipro.nl/feed/

Maar liefst 60 taxichauffeurs van Brookhuis Taxivervoer hebben vorige week hun mbo-diploma niveau 2 ontvangen. Het taxibedrijf is vorig jaar, in samenwerking met het MBO College voor Transport, Logistiek & Mobiliteit van ROC van Twente, een mbo-opleiding voor haar chauffeurs gestart. Deze groep chauffeurs is de eerste lichting die hun diploma behaalt binnen dit project. 

Naast theoretische blokken kent de opleiding, die in samenwerking met ROC van Twente is ontwikkeld, meerdere praktijkonderdelen. Brookhuis Taxivervoer biedt de opleiding onder meer aan om de kwaliteit van het vervoer te verhogen.

Kwaliteit

“De chauffeur is binnen het taxivervoer de belangrijkste kwaliteitsbepalende schakel”, zegt Loes Visscher van Brookhuis Taxivervoer. “Bewustwording is essentieel. Het belang hiervan komt uitgebreid aan bod binnen de drie opleidingsmodules doelgroepenvervoer, sociale vaardigheden en leerlingenvervoer.”

“Ook oefeningen zoals geblinddoekt rijden om je in te kunnen leven in een klant, zelf in een rolstoel zitten in een rolstoelbus om te voelen hoe een klant zich in een rolstoel voelt als je te hard over een drempel rijdt en een veiligheidstraining met antislipbaan maken deel uit van deze modules.”

Levensreddend handelen

Levensreddend Handelen is ook een onderdeel van de opleiding, vertelt Visscher. “Want onze klant is veelal een kwetsbare doelgroep. Daarbij komt het voor dat een chauffeur de eerste levensreddende handelingen moet verrichten totdat de hulpdiensten ter plaatse zijn.”

Schadepreventie en Het Nieuwe Rijden zijn erop gericht dat de klant zo comfortabel mogelijk wordt vervoerd.  Bijkomend voordeel van deze modules is dat de bedrijfskosten hiermee gereduceerd kunnen worden.

Klant

Visscher: “De chauffeurs hebben de opleiding als zeer waardevol ervaren en zien nu nog beter in hoe belangrijk het vertrouwen van de klant is. ‘Samen op bestemming komen’ is meer dan een klant van A naar B brengen.”

Tijdens de diplomering sprak algemeen directeur Erwin Brookhuis, in het bijzijn van overige directieleden en medewerkers, met trots de chauffeurs toe. “Fantastisch dat we hebben kunnen bijdragen onze medewerkers een kwalificatie te laten behalen op mbo niveau 2. Het startbewijs op de arbeidsmarkt. Mooi om onze medewerkers zo te zien groeien. Dat is waar je het voor doet.”

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Taxi-aanbieding: 20 procent korting op nieuwe TomTom

Taxi-aanbieding: 20 procent korting op nieuwe TomTom

http://www.taxipro.nl/feed/

Om het jaar op feestelijke wijze af te sluiten, komt TaxiPro in samenwerking met TomTom weer met twee aanbiedingen speciaal voor taxichauffeurs en -ondernemers. Tot en met 31 december 2013 ontvangen zij 20 procent korting bij aankoop van de gloednieuwe TomTom GO 5000 Europe met dashboardhouder. Deze kost dan nog geen €204 (excl. btw). Daarnaast kan de Start 25 M EU (22 landen) inclusief houder tijdelijk voor minder dan 105 (excl. btw) worden besteld. 

Omdat TomTom de waarde van het product voor de taxibranche ziet, zijn de twee modellen op dit moment het goedkoopst te verkrijgen via deze actie voor taxichauffeurs. Door middel van de TaxiPro kortingscode kan de korting worden verzilverd en wordt het product binnen 1 tot 2 werkdagen geleverd.

GO 5000

De GO 5000 Europe inclusief dashboardhouder kost nu tijdelijk €203,57 in plaats van €254,46.

Ga voor deze aanbieding naar https://www.tomtom.com/nl_nl/cart/basket.jsp?skus=1FL5.002.06WB. Vul bij ‘TomTom voucher’ de TaxiPro-code DecemberPro1213 in (deze code is hoofdlettergevoelig). Klik vervolgens op de button ‘Activeer je code’ en plaats dan de bestelling

Enkele voordelen:

  • Kaarten van Europese (45 landen)
  • Gratis Lifetime Maps
  • Actuele verkeersinformatie door Lifetime TomTom Traffic
  • 3D-kaarten
  • Geavanceerde rijstrookaanwijzingen
  • Gesproken straatnamen
  • IQ Routes
  • Parkeerhulp
  • Pinch to zoom: verken de kaart met twee vingers
  • Routebalk voor de essentiële informatie in één oogopslag
  • Mijn plaatsen: zet je favoriete locaties op de kaart
  • Capacative touchscreen van 5 inch (13 cm)
  • Zelfklevende dasboardschijven
  • Click & Go-houder

Start 25 M EU

De Start 25 M EU Free LTM West-Europe wordt tot het einde van dit jaar inclusief houder aangeboden voor €104,40 in plaats van €130,50.

Ga voor deze aanbieding naar https://www.tomtom.com/nl_nl/cart/basket.jsp?skus=1EN5.054.04WB. Vul bij ‘TomTom voucher’ de TaxiPro-code DecemberPro1213 in (deze code is hoofdlettergevoelig). Klik vervolgens op de button ‘Activeer je code’  en plaats dan de bestelling.

Enkele voordelen:

  • Kaart van West-Europa (22 landen)
  • Gratis Lifetime Maps
  • Elke dag gratis kaartaanpassingen
  • Geavanceerde rijstrookaanwijzingen
  • Gesproken straatnamen
  • Geïntegreerde houder met schermrotatie
  • IQ Routes
  • Parkeerhulp
  • Vaste flitsers
  • Touchscreen van 5 inch (13 cm)

Bij vragen over de actie kunt u contact opnemen met TaxiPro via: 076 – 303 030 73.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Prestige GreenCab moet 1,6 miljoen aan subsidie terugbetalen

Prestige GreenCab moet 1,6 miljoen aan subsidie terugbetalen

http://www.taxipro.nl/feed/

Het elektrische taxibedrijf Prestige GreenCab moet de 1,6 miljoen euro ontvangen subsidie volledig terugbetalen aan AgentschapNL. Er kon namelijk niet vastgesteld worden dat de gelden op correcte wijze zijn besteed. Maar omdat Prestige Taxicentrale BV sinds 28 oktober is uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel, is voormalig bestuurder en aandeelhouder Kors van Ruler er persoonlijk voor verantwoordelijk. En dat is een katvanger met diverse bedrijven op zijn naam.

AgentschapNL heeft Van Ruler een brief gestuurd met een vordering om de 1,6 miljoen binnen zes weken over te maken. De kans dat dit gebeurt is echter nihil. Welke stappen AgentschapNL daarna kan ondernemen, is nog niet bekend.

Subsidie

Bij de subsidie-aanvraag ontbreekt de voor het subsidieprogramma vereiste controleverklaring van een accountant die de rechtmatigheid van de subsidiabele projectkosten vaststelt, meldt AgentschapNL. Wel heeft de subsidieverstrekker op 20 november van George Jansen, die optrad namens Van Ruler, een email ter onderbouwing van de projectkosten gekregen. “Ik heb deze informatie doorgenomen, maar kan op basis van deze informatie de rechtmatigheid van de projectkosten niet vaststellen”, schrijft Agentschap aan Van Ruler.

“Onder andere kan ik niet vaststellen dat de facturen in de administratie zijn geboekt. De facturen betrekking hebben op het project. De facturen betaald zijn. De kosten in de projectperiode zijn gemaakt. De voertuigen zijn aangeschaft. De voertuigen gereden hebben. De voertuigen gedurende de projectperiode in eigendom zijn geweest. Er geen sprake is van exploitatiebaten. En dat er sprake is van exploitatielasten.”

Belastinggeld

Hoewel er wel voor iedereen zichtbaar elektrische taxiritten zijn uitgevoerd en laadpalen geplaatst, was de administratie dus een zooitje. GreenCab kan van geen enkele uitgegeven euro op correcte wijze aantonen dat de 1,6 miljoen euro aan belastinggeld juist is besteed. “Op u rust de verplichting om een administratie te voeren waaruit deze zaken op eenvoudige en eenduidige wijze af te lezen valt”, schrijft AgentschapNL aan Van Ruler.

“Ik heb, zoals aangegeven in mijn herhaald verzoek tot compleet maken van de vaststellingsaanvraag, besloten de subsidie vast te stellen op basis van de huidige beschikbare gegevens. En dat betekent dat ik de subsidie op 0 euro vaststel”, schrijft de unitmanager van het ministerie.

Bedrijven

Overigens staan er op het privé-adres van Kors van Ruler in Maarn maar liefst 18 bedrijven ingeschreven, zo blijkt uit de gegevens van de Kamer van Koophandel. En aan dat lijstje kunnen nog talloze bedrijven toegevoegd worden, die inmiddels uit het register zijn uitgeschreven. Zoals Smart e-DEELAUTO BV, voorheen Prestige Taxicentrale BV. Waar GreenCab onder viel.

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Opnieuw gesteggel over aanbesteding Regiotaxi Gelderland

Opnieuw gesteggel over aanbesteding Regiotaxi Gelderland

http://www.taxipro.nl/feed/

Een aantal Gelderse taxibedrijven overweegt een kort geding tegen de provincie Gelderland aan te spannen. Ze willen dat de provincie het Regiotaxi-contract met vervoerder Willemsen de Koning verbreekt wegens ‘wanprestatie’. WDK komt de beloofde percentages ritten met lagevloerbussen en het aantal ritten op groengas niet na. Terwijl dat wel belangrijke criteria waren waarop het bedrijf de aanbesteding had gewonnen. Maar volgens de provincie scoort WDK nog altijd fors hoger dan waarmee de concurrentie had ingeschreven.

De provincie bevestigt dat Willemsen de Koning minder ritten met een lagevloer bus rijdt dan volgens de offerte. WDK had 100% beloofd en rijdt op dit moment ongeveer 75% met de voertuigen.

Scootmobielen

“Dat komt omdat de voertuigen voldoen aan de bestekeisen. Maar achteraf bleek dat ze niet gebruikt kunnen worden voor grote rolstoelers of scootmobielen. Het contract ontbinden vinden we echter niet nodig, want WDK scoort nog altijd substantieel hoger dan waarmee de concurrentie had ingeschreven. Daardoor zou er geen andere uitkomst van de aanbesteding komen”, laat de woordvoerder weten.

“Onze advocaat heeft via een wob-verzoek ontdekt dat er in de voorgaande maanden het best presterende perceel maximaal 70% van de ritten met lagevloer bussen wordt gereden”, zegt Bernd Verbeek van Citax uit Tiel namens de protesterende taxibedrijven. Dat zijn Personenvervoer Vijfstromenland (waar Citax onderdeel van uitmaakt), TC Raalte, Correct Monnereau en Regiotaxi De Vallei.

Contract ontbinden

De provincie Gelderland heeft hem deze week per brief laten weten dat ze op dit moment geen reden ziet om het contract met WDK te ontbinden. Verbeek: “Hun advocaat zegt dat zij wel het recht, maar niet de plicht hebben om dat te doen. Maar op die manier kan je toch niet met de vervoerssector omgaan? Want als je een aanbesteding wint op beloftes die je niet na hoeft te komen, dan is het hek van de dam.”

De taxibedrijven hadden na gunning al meteen bezwaar gemaakt tegen het realiteitsgehalte van de aanbieding van WDK. “We hadden een pilot gedaan. Het was gewoon onmogelijk om zo’n hoog percentage te halen. Er pasten niet eens grote rolstoelen en scootmobielen in. Daar kwamen ze later na gunning met een test ook achter, toen is het percentage ritten met lagevloer bussen verlaagd tot 91,5%. Wat ze nu ook nog lang niet halen. Onze inschrijving was veel realistischer. Maar daardoor hebben we wel verloren.”

Gunning

De rechter heeft deze bezwaren ongegrond verklaard. De provincie Gelderland bestrijdt bovendien dat de taxibedrijven de gunning hierdoor hebben verloren: “Willemsen de Koning scoorde niet alleen beter op de inzet van lagevloer bussen, maar ook op de meeste andere criteria, waaronder communicatie en klachtenafhandeling”, zegt de woordvoerder.

Omdat er geen scootmobielen in de lagevloer bussen passen, moet WDK ook gebruik maken van reguliere rolstoelbussen met een lift. “Daarbij worden natuurlijk ook andere ritten gecombineerd, anders is het zeer verlieslatend. Dat doet WDK dus ook. Maar daardoor haalt hij niet de beloofde percentages”, legt Verbeek uit.

Kwaliteit

De provincie Gelderland gaat in het eerste kwartaal van 2014 de prestaties van WDK te evalueren. “Daarbij hebben we afspraken gemaakt over het nakomen van de beloofde kwaliteit. Er zullen boetes opgelegd worden voor zaken die niet nagekomen worden”, zegt de woordvoerder van de provincie Gelderland. Maar hij wil benadrukken dat de provincie verder wel tevreden is over de geleverde prestaties.

“Op het gebied van duurzaamheid gaat het erg goed. En op het gebied van toegankelijkheid is de score ook erg hoog. We weten dat 100% niet gehaald kan worden omdat de voertuigen niet voor alle ritten geschikt zijn, terwijl ze wel aan de bestekeisen voldoen. Dat meegerekend is de huidige score van 75% prima.”

240 voertuigen

Maar Verbeek wil dat de provincie het contract gewoon beëindigt. “Al snap ik wel dat ze dat niet doen, want er is maar één vervoerder voor het grootste deel van de provincie. Het gaat om 240 voertuigen en zo’n 300 chauffeurs. Die laten ze niet zomaar stoppen, dat is too big too fail.”

Verder zou WDK volgens zijn offerte minimaal 99% van de ritten op groengas uitvoeren. “Die cijfers willen ze ons niet eens geven. Maar onze inschatting is dat dat percentage lang niet gehaald wordt. Want in de eerste maanden waren een hoop tanklocaties nog niet eens operationeel. Ook dat hadden wij in ons bezwaar al gezegd, maar de rechter gaf ons toen helaas geen gelijk. Maar nu blijkt dat de gemaakte beloftes inderdaad niet realistisch waren.”

Groengas

Ook de provincie bevestigt dat er in het begin niet altijd de beloofde percentages gehaald werden. Maar daar kon de vervoerder zelf weinig aan doen. Vanwege de nachtvorst liep de aanleg van de tankstations vertraging op. Inmiddels is dat probleem opgelost. “En we gaan geen contract verbreken voor een tijdelijk probleem waar WDK zelf niets aan kan doen”, vindt de provincie. “In het voorjaar van 2014 evalueren we het gebruik van groengas. Als blijkt dat niet aan de afspraken is voldaan zullen malussen worden opgelegd.”

Toch vinden de regionale taxibedrijven het erg zuur dat de provincie de huidige vervoerder toestaat om de beloftes niet helemaal na te komen. Verbeek: “Onze tarieven waren ongeveer gelijk. En dat maakt het extra zuur dat de provincie Gelderland geen actie onderneemt.”

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Vrijwilligers buurtbus weigeren rolstoelers vast te zetten

Vrijwilligers buurtbus weigeren rolstoelers vast te zetten

http://www.taxipro.nl/feed/

De vrijwillige chauffeurs van buurtbussen in de Stadsregio Arnem Nijmegen weigeren om zelf rolstoelers vast te zetten. Zij vinden de verantwoordelijkheid te zwaar. Ze hebben immers geen opleiding daartoe gehad, zoals professionele taxichauffeurs dat wel krijgen. Daarom gaan stewards van busmaatschappij Breng voortaan op elektrische driewielers naar de buurtbussen om de reizigers in een rolstoel vast te zetten.

De buurtbussen waren vorig jaar omgebouwd om ook rolstoelers te kunnen vervoeren. De chauffeurs, allen vrijwilligers, weigerden echter de rolstoelers vast te zetten in de bus.

Verstandelijke beperking

“Breng en de Stadsregio Arnhem Nijmegen besloten daarop stewards in te zetten die daarbij zouden assisteren. Hiervoor werden mensen met een verstandelijke beperking aangenomen”, meldt de Gelderlander.

Als een rolstoeler met de buurtbus mee wil, moet hij twee dagen van tevoren bellen. Op het afgesproken tijdstip meldt zich dan niet alleen de buurtbus, maar ook een steward die de rolstoeler vastzet.

Elektrische driewieler

Op zijn elektrische driewieler rijdt hij achter de bus aan om de rolstoeler op de plek van bestemming weer uit de bus te rijden. Eerder waren elektrische scooters aangeschaft, maar de stewards bleken daarmee niet om te kunnen gaan.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Brussel reikt taxivergunning voor 50 elektrische taxi’s uit

Brussel reikt taxivergunning voor 50 elektrische taxi’s uit

http://www.taxipro.nl/feed/

Er komen 50 elektrische taxi’s in de Belgische stad Brussel. Het stadsbestuur heeft dat aantal taxivergunningen toegekend. De lokale ondernemers hebben nu 6 maanden de tijd om een voertuig aan te schaffen en hun elektrische taxi’s op de weg te zetten. Het zijn de eerste elektrische taxi’s in België.

Door de bovengrens op 50 te leggen, blijft de Brusselse regering binnen de bestaande maximale capaciteit voor taxi’s van 1.300 voertuigen, aangezien er vandaag de dag slechts 1.227 taxilicenties effectief worden gebruikt.

Taxivergunningen

De Brusselse regering kende deze taxivergunningen toe op basis van een uitgebreide selectieprocedure. Een gespecialiseerde jury onderzocht de ingediende dossiers en maakte een rangschikking van de kandidaten op. Deze jury was samengesteld uit vertegenwoordigers van de administratie, van de sector zelf en van de gebruikers. Enkele van de selectiecriteria waren de voorgestelde dienstverlening, het financieel plan, de prestaties van de taximeter, de autonomie en de oplaadtijd van de batterij en de inhoud van de koffer.

De vergunning voor de taxi’s is telkens 7 jaar geldig, te beginnen vanaf 1 januari 2014. In totaal werden 19 exploitanten geselecteerd om één van deze 50 taxilicenties te exploiteren. Om een evenwichtige verdeling van de licenties tussen de exploitanten te garanderen, kan een exploitant maximaal beschikken over 7 vergunningen voor elektrische taxivoertuigen.

Logo

De 50 elektrische taxi’s zullen amper van de andere taxi’s te onderscheiden zijn, op één detail na: een specifiek logo duidt aan dat de voertuigen elektrisch zijn.

In Nederland rijden al diverse elektrische taxi’s rond in onder meer Rotterdam, Amsterdam, Zeeland, Oss en Texel.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Geen indexatie Pensioenfonds Vervoer door lage dekkingsgraad

Geen indexatie Pensioenfonds Vervoer door lage dekkingsgraad

http://www.taxipro.nl/feed/

Pensioenuitkeringen en opgebouwde pensioen bij het Pensioenfonds Vervoer worden niet geïndexeerd in 2014. De financiële positie van het fonds is daarvoor niet goed genoeg. Dat betekent dat pensioenuitkeringen en de opgebouwde pensioenen niet aangepast worden aan de gemiddelde loonontwikkeling, zo meldt het pensioenfonds. De dekkingsgraad bedroeg eind november 112,3%. Alle loondienstmedewerkers in de taxibranche die onder de CAO Taxivervoer vallen, sparen pensioen bij het PF Vervoer. 

“De pensioenregeling wijzigt in 2014 niet”, meldt het pensioenfonds. Daarnaast zullen ook de pensioenpremies die werkgevers en deelnemers betalen (als percentage van de pensioengrondslag) niet wijzigen.

Indexatie

Pensioenfonds Vervoer streeft ernaar de opgebouwde aanspraken en ingegane pensioenen ieder jaar te verhogen; de inflatie-correctie. Deze verhoging heet toeslag (voorheen indexatie). Maar de voorlopige dekkingsgraad van Pensioenfonds Vervoer is per eind november 2013 uitgekomen op 112,3%. Dat is gelijk aan de voorlopige dekkingsgraad per eind oktober 2013.

De Nederlandsche Bank verplicht pensioenfondsen om te rekenen met een over de laatste drie maanden gemiddelde rente. Zonder die rentemiddeling zou de dekkingsgraad per eind november 110,4% zijn geweest, ten opzichte van 110,3% als voorlopige dekkingsgraad zonder rentemiddeling per eind oktober.

Rendement

De veranderingen in zowel de rente als in de beleggingsrendementen waren in de maand november per saldo zeer bescheiden. De bijdragen per beleggingscategorie aan het normrendement voor de beleggingen over de maand november 2013 van totaal + 0,2% luiden als volgt

  • Vastrentende beleggingen: -0,2%
  • Aandelen: +0,2%
  • Afdekking valutarisico: +0,1%
  • Afdekking renterisico: +0,1%
  • Overige categorieën: vrijwel nihil.

Dekkingsgraad

De dekkingsgraad is een maatstaf voor de financiële situatie van een pensioenfonds. Het is de verhouding tussen de financiële middelen (het vermogen) en de pensioenverplichtingen (de huidige waarde van alle toekomstige reeds opgebouwde pensioenaanspraken en ingegane pensioenuitkeringen) van het fonds. Hoe hoger de dekkingsgraad, hoe beter het pensioenfonds er financieel voor staat.

De omvang van het vermogen wordt door een aantal factoren bepaald. Heel belangrijk is het rendement dat door het beleggen van het vermogen wordt behaald. Dit rendement kan zowel positief als negatief uitvallen. Naast het rendement op de beleggingen zijn uiteraard ook factoren zoals de premie en de pensioenuitkeringen van belang voor de omvang van het vermogen.

Rente

De pensioenverplichtingen worden eveneens door diverse factoren bepaald. De belangrijkste daarvan is het niveau van de rente. Daarnaast speelt ook de opbouw van (nieuwe) pensioenaanspraken een belangrijke rol. Voor de berekening van de pensioenverplichtingen moet gebruik worden gemaakt van rentepercentages die door De Nederlandsche Bank (DNB) zijn voorgeschreven (de zogenaamde rentetermijnstructuur). Een daling dan wel stijging van deze rentepercentages leidt tot hogere respectievelijk lagere pensioenverplichtingen.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Noot wint aanbesteding leerlingenvervoer Wageningen

Noot wint aanbesteding leerlingenvervoer Wageningen

http://www.taxipro.nl/feed/

Noot Personenvervoer heeft de aanbesteding voor het leerlingenvervoer in Wageningen gewonnen. Noot verzorgt per 1 januari 2014 het leerlingenvervoer voor de gemeente. In samenwerking met de sociale werkvoorziening Permar is een gezamenlijk taxibedrijf opgericht dat als onderaannemer wordt ingezet bij de uitvoering van het leerlingenvervoer in Wageningen.

“Daarnaast scoorde Noot goed op duurzaamheid. Noot garandeert dat 85% van de ‘beladen’ ritten op groengas rijdt. Dat levert een belangrijke bijdrage aan het realiseren van onze klimaatdoelstellingen”, zegt wethouder Elmar Theune.

Onderaannemer

Noot heeft Pertax BV opgericht die als onderaannemer het leerlingenvervoer deels gaat uitvoeren. De Permar zorgt voor personeel vanuit hun klantenbestand. Permar selecteert en begeleidt en kan de medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt uiteenlopende functies aanbieden. Alle medewerkers worden opgeleid voor hun functie.

Noot gaat de komende twee jaar het leerlingenvervoer uitvoeren voor de gemeente. Er maken ongeveer 90 Wageningse kinderen gebruik van het leerlingenvervoer, meldt Hoogenlaag.nl.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Mercedes-Benz presenteert de nieuwe C-Klasse

Mercedes-Benz presenteert de nieuwe C-Klasse

http://www.taxipro.nl/feed/

Mercedes-Benz heeft de compleet nieuwe C-Klasse bekendgemaakt. Dankzij een gewichtsbesparing tot 100 kg – als gevolg van een intelligent lichtgewicht ontwerp -, uitstekende aerodynamische waarden, nieuwe zuinige motoren en een keur aan assistentiesystemen is de C-Klasse de nieuwe maatstaf in zijn klasse. De C-Klasse Limousine is vanaf nu te bestellen. Het modelaanbod, inclusief ruim aanbod in de 20% bijtellingscategorie, start in eerste instantie met de C 180 vanaf € 36.995, de C 200 vanaf € 39.995 en de C 220 BlueTEC vanaf € 42.995 inclusief BTW en BPM.

De C-Klasse is de bestverkopende modelserie van Mercedes-Benz. Van het vorige model, dat in 2007 geïntroduceerd werd, verkocht het merk meer dan 2,4 miljoen exemplaren.

Wielbasis

Als gevolg van de toenemende gemiddelde lengte van mensen in het algemeen is ook de nieuwe C-Klasse gegroeid. Voorzien van een 80 mm langere wielbasis (2.840 mm) vergeleken met het vorige model, is de auto in totaal 95 mm langer (4.686 mm) en 40 mm breder (1.810 mm). De extra ruimte komt grotendeels ten goede aan de achterpassagiers. Ook wat bagageruimte betreft (480 liter) overtreft de nieuwe C-Klasse zijn voorganger.

Wat design betreft heeft de nieuwe C-Klasse een gedurfde stap voorwaarts gezet, resulterend in een dynamisch voorkomen met subtiele, elegante lijnen. De designers hebben minimalistische, pure vormen voor de C-Klasse gecreëerd, met duidelijk omlijnde oppervlakken, met als resultaat een modern design waaruit emotie spreekt. Scherpe lijnen en hoekige vormen zorgen voor speelse licht- en schaduweffecten.

Inzittenden

De lange motorkap en het naar achteren gepositioneerde inzittendencompartiment springen direct in het oog, evenals de korte overhangen; afzonderlijke elementen die de C-Klasse gezamenlijk een klassieke, uitgebalanceerde uitstraling verlenen die typerend is voor het merk Mercedes-Benz. Grote wielen benadrukken de achterkant van de auto en zorgen voor een sportief en stijlvol accent.

De C-Klasse biedt een keuze uit twee fronten: sportief met de centraal geplaatste ster of – uitsluitend voor de EXCLUSIVE – de klassieke radiatorgrille met het sterembleem op de motorkap. De lamellen van de radiatorgrille kunnen overigens geheel worden gesloten om de Cd-waarde van de auto te optimaliseren.

Koplampen

Standaard is de C-Klasse voorzien van H7 halogeen koplampen. Daarnaast zijn er twee energiebesparende LED-varianten leverbaar: een statisch systeem en een dynamische versie met het ‘LED Intelligent Light System’. Het karakteristieke lichtdesign verleent de nieuwe C-Klasse ook in het donker een geheel eigen opvallende ‘look’. Achter krijgt de C-Klasse in alle gevallen LED-technologie.

In het interieur voelt de C-Klasse als een auto uit een hoger segment dankzij de zorgvuldig gekozen, hoogwaardige materialen en fijne details. Het design is een geheel nieuw, gedurfd concept. Op een stijlvolle wijze komt hier de styling van de sportwagens van Mercedes-Benz terug in combinatie met een compleet nieuwe, vloeiend gelijnde middenconsole. In uitvoeringen met een automaat zorgt de uit één geheel opgetrokken middenconsole voor een elegant, vloeiend concept vanaf de centrale ventilatieopeningen tot aan de middenarmsteun. Bij handgeschakelde versies loopt de middenconsole iets steiler – voorzien van twee gescheiden sierdelen – voor maximaal schakelgemak.

Display

Een centraal geplaatst vrijstaand display is de grootste eye-catcher in de middenconsole. Diagonaal meet het scherm 17,78 cm (7 inch) of 21,33 cm (8,4 inch) in combinatie met COMAND ONLINE.

Het touchpad in de steun boven de controller op de middenconsole markeert opnieuw een evolutionaire stap en is door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld. Net als bij een smartphone werkt dit systeem met een zeer eenvoudige en intuïtieve bediening doordat alle hoofdfuncties door aanraking te activeren zijn. Tevens is het mogelijk om er letters, getallen en speciale karakters in elke willekeurige taal op te schrijven. Daarbij ontvangt de gebruiker duidelijke trilsignalen als feedback.

Head-up display

Een head-up display is eveneens nieuw voor de C-Klasse. Net als in een straaljager projecteert het systeem belangrijke informatie rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder. Het systeem verschaft informatie over de snelheid, snelheidslimieten en navigatie-aanwijzingen, en toont berichten afkomstig van DISTRONIC PLUS.

Drie verschillende design- en uitrustingsniveaus voor het exterieur en interieur bieden maximale mogelijkheden voor personalisatie. De AVANTGARDE-lijn maakt van de C-Klasse een sportieve Limousine, de EXCLUSIVE-lijn legt de nadruk op verfijning en moderne luxe en de AMG-lijn tot slot geeft de C-Klasse een compromisloos sportief karakter.

Carrosseriestructuur

De carrosseriestructuur van de nieuwe C-Klasse biedt een innovatieve basis voor gewichtsreducering, een optimale stijfheid en perfecte geluid- en vibratiekarakteristieken evenals een hoge crashveiligheid. Dankzij een intelligente en innovatieve lichtgewicht constructie is het aluminium hybride carrosserie zo’n 70 kg lichter dan een conventionele stalen versie. Het totale gewicht van de auto is zelfs met ongeveer 100 kg teruggebracht. Een gevolg daarvan is een brandstofbesparing tot 20 procent zonder de prestaties te beïnvloeden. Tegelijkertijd zorgden die maatregelen voor een lager zwaartepunt, met een merkbaar sportievere en scherpere handling tot gevolg.

Een lage luchtweerstand is cruciaal voor een maximale efficiency. Met een Cw-waarde van 0,24 voor de C 220 BlueTEC ECO (leverbaar vanaf september 2014)  zet de nieuwe C-Klasse Limousine een nieuwe maatstaf in de middenklasse. Ook op het gebied van NVH (Noise, Vibration, Harshness) zet de C-Klasse nieuwe maatstaven in z’n segment.

CO2-uitstoot

Krachtige, zuinige benzine- en dieselmotoren, alle voorzien van de ECO start/stop functie en conform de Euro 6 emissienormen, staan borg voor levendige prestaties en volop rijplezier. Vergeleken met het vorige model is het brandstofverbruik tot maximaal 20 procent verlaagd. Bij de introductie is er keuze uit drie motorvarianten: een diesel (de C 220 BlueTEC) en twee benzineversies (de C 180 en C 200):

Kort na de introductie zal Mercedes-Benz de motorenlijn al verder uitbreiden. Zo zal een nieuwe kleine dieselmotor met een inhoud van 1,6 liter worden toegevoegd. Highlights van deze nieuweling zijn een laag gewicht, een compact ontwerp en een laag specifiek brandstofverbruik. Afhankelijk van de versie heeft de viercilindermotor met turbolader een vermogen van 85 of 100 kW (115 of 136 pk) bij een inhoud van 1.598cc en een koppel van 280 of 320 Nm. Het common-rail systeem met directe inspuiting werkt bij een maximale inspuitdruk van 1.600 bar. Deze motor plaatst de nieuwe C-Klasse in een leidende rol in zijn segment op het gebied van CO2-emissies.

Viercilinder diesel

Naast deze aanwinst wordt tevens een verder ontwikkelde versie van de bewezen 2.2-liter viercilinder diesel leverbaar in diverse varianten. Daarmee loopt het dieselgamma uiteen van 85 kW (115 pk) tot 150 kW (204 pk). De C 220 BlueTEC zal optioneel ook beschikbaar worden als BlueEFFICIENCY Edition met een vermogen van 125 kW (170 pk).

Net als bij de S-Klasse en E-Klasse zal Mercedes-Benz ook een dieselmotor met een hybridesysteem introduceren. De C 300 BlueTEC HYBRID met een viercilinder dieselkrachtbron en een compacte elektromotor levert 150 + 20 kW (204 + 27 pk) en verbruikt slechts 3,9 liter diesel op 100 km (NEDC, voorlopige waarde). Later zal nog een zeer zuinige hybrideversie volgen, die gebruik zal maken van state-of-the-art plug-in technologie.

Aandrijflijn

Afhankelijk van de gekozen motorisering levert Mercedes-Benz twee nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbakken voor de viercilinders in de C-Klasse, die zich onderscheiden door nog soepelere en preciezere gangwisselingen. De doorontwikkelde 7G-TRONIC PLUS automaat kan ook worden aangeboden evenals een 4MATIC permanente vierwielaandrijving die zorgt voor extra grip stabiliteit.

Het onderstel van de C-Klasse is compleet nieuw ontwikkeld. Het staat garant voor vlotte, scherpe handlingprestaties voor maximaal rijplezier op bochtige wegen en het hoogste niveau aan rijcomfort in dit segment.

Wielophanging

Een nieuw ontworpen 4-link vooras heeft een belangrijk aandeel in die handlingeigenschappen. Daarmee is de onafhankelijke voorwielophanging volledig losgekoppeld van de veerpoot, waardoor een hoger gripniveau en een hogere laterale stabiliteit werd verkregen. De ophanging reageert hierdoor gevoeliger op stuurimpulsen en stimuleert een sportieve, pittige rijstijl. Een geoptimaliseerde onafhankelijke multi-link achterwielophanging met een 5-link structuur zorgt voor een ongekende wielgeleiding en een perfecte rechtuitstabiliteit.

De nieuwe C-Klasse Limousine wordt standaard met een staal geveerd  onderstel geleverd. In combinatie met deze vering zijn er drie DIRECT CONTROL ophangingen met een instelbaar dempingsysteem leverbaar:

Luchtveringssysteem

Optioneel kan de nieuwe C-Klasse als eerste auto in deze klasse ook worden uitgerust met een luchtveringssysteem (AIRMATIC) op de voor- en achteras. Dankzij een elektronisch gestuurde, continu variabele demping worden afrolgeluiden en trillingen van de banden uitstekend verwerkt. Via de knop AGILITY SELECT kan de bestuurder kiezen uit verschillende instellingen: ‘Comfort’, ‘ECO’, ‘Sport’ en ‘Sport+’. De extra ‘Individual’ functie biedt daarnaast de mogelijkheid voor een geheel persoonlijke instelling. AIRMATIC zorgt er verder voor dat de auto rondom zelf-nivellerend is voor een optimaal rijcomfort, ook met belading.

De nieuwe C-Klasse vertrouwt op nagenoeg alle nieuwe assistentiesystemen met een keur aan verbeterde functies die pas enkele maanden geleden debuteerden in de S-Klasse en de E-Klasse. Deze systemen – bij Mercedes-Benz bekend onder de naam Intelligent Drive – vergroten zowel het comfort als de veiligheid. De standaarduitrusting omvat bijvoorbeeld ATTENTION ASSIST, een vermoeidheidherkenningssysteem. In combinatie met het COMAND navigatiesysteem geeft dit systeem op de snelweg bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde parkeerplaats aan om even rust te nemen.

Veiligheid

Nog zo’n standaardvoorziening is COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, dat in aanvulling op Adaptive Brake Assist – dat al vanaf 7 km/h extra bescherming tegen een aanrijding kan bieden-  bij snelheden tot 200 km/u ook autonoom remingrepen kan toepassen om zo de ernst van het ongeval met remmende of langzamer rijdende voertuigen te verminderen. Tot een snelheid van 50 km/h voert het systeem ook autonoom een remingreep uit voor stilstaande voertuigen en tot 40 km/h kunnen kop/staart botsingen voorkomen worden.

Daarnaast zijn nieuwe assistentiesystemen en bestaande, verbeterde systemen uit de nieuwe S-Klasse en E-Klasse optioneel te bestellen. Als onderdeel van het Intelligent Drive concept combineren ze de gegevens van diverse sensors om het comfort en de veiligheid aanzienlijk verder te vergroten.

Mercedes-Benz, C-klasse, nieuw

Mercedes-Benz, C-klasse, nieuw

Bart Pals

Powered by WPeMatico