RTC start met elektrische taxi’s: BYD en Tesla Model S

RTC start met elektrische taxi’s: BYD en Tesla Model S

http://www.taxipro.nl/feed/

Een aantal chauffeurs van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), de op een na grootste taxicentrale van Nederland, stappen over op elektrische taxi’s. Vrijdag 6 december worden de eerste drie elektrische taxi’s van het Chinese merk BYD en een luxe Tesla Model S gepresenteerd tijdens het Ecovloot Event in Rotterdam. Binnen twee jaar wil de centrale 25 elektrische taxi’s hebben rijden.

Twee jaar geleden schafte de centrale al 110 bussen en 15 taxi’s aan die op aardgas rijden. ,,Dat betekent dat inmiddels bijna een kwart van onze vloot van 650 taxi’s groen rijdt,” zegt woordvoerster Laura Mout van de RTC.

Elektrisch rijden

Omdat de regio Rotterdam te kampen heeft met luchtverontreiniging van verkeer en omdat haar taxi’s de hele dag op de weg zitten, vond de centrale dat zij het goede voorbeeld moest geven. ,,Elektrisch rijden is de nieuwe trend en daarin konden wij niet achterblijven,” aldus Mout.

Het Chinese BYD, wat staat voor Built Your Dreams, levert met de e6 een auto die behalve emissieloos ook stil en comfortabel is voor passagiers. Een chauffeur van de taxicentrale heeft de wagen de afgelopen maanden uitgetest. De actieradius is groot genoeg om er de hele dag mee te rijden en tijdens pauzes kan de auto snel opgeladen worden. Voor het hogere segment schaft de RTC een sportieve Tesla aan.

Laadpaal

De centrale heeft een eigen laadpaal voor de BYD’s. Een tweede laadpaal komt bij het Van der Valk hotel in Ridderkerk. Eigenaar Freek van der Valk tekent 6 december een convenant met de RTC. ,,Hij rijdt zelf een Tesla en is een voorstander van elektrisch rijden. In het convenant staat dat hij als eerste BYD’s bij ons kan bestellen voor zijn klanten. Voor ons is het belangrijk dat de elektrische taxi’s daar zowel een standplaats als een oplaadpunt hebben,” zegt Mout.

De groene taxi’s worden 6 december van 13.00 tot 14.30 uur feestelijk gepresenteerd tijdens het Ecovloot Event in het Elektrisch Vervoer Centrum in Rotterdam. De Rotterdamse wethouder Alexandra van Huffelen van duurzaamheid, binnenstad en buitenruimte zal met een groene taxi komen aanrijden.

Groene stroom

De vergroening van de taxi’s sluit ook aan bij het landelijke Project A15, dat van deze verkeersader de eerste 100 procent duurzame snelweg ter wereld wil maken. Dat kan met behulp van groene stroom uit windmolens en zonnepanelen en 3500 elektrische auto’s.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Rotterdam verwacht ruim 1200 taxichauffeurs bij 8 TTO’s

Rotterdam verwacht ruim 1200 taxichauffeurs bij 8 TTO’s

http://www.taxipro.nl/feed/

Rotterdam verwacht acht TTO-aanvragen binnen te krijgen voor 1 januari 2014. Taxichauffeurs die vanaf 1 januari de opstapmarkt in de havenstad willen bedienen, moeten dan aangesloten zijn bij een goedgekeurde TTO. Inmiddels zijn vijf aanvragen in behandeling genomen. Tijs Overbeek van de gemeente Rotterdam, belast met taxibeleid, roept de overige partijen op zo spoedig mogelijk hun aanvraag in te dienen. „Als een nieuwe TTO nu nog een vergunning-aanvraag indient, doen we ons uiterste best om de aanvraag voor 1 januari af te ronden”, zegt Overbeek.

Een Rotterdamse TTO moet uit minimaal 35 chauffeurs bestaan en minimaal 25 voertuigen. Alle chauffeurs moeten beschikken over het RTX-keurmerk. Dat is te krijgen door het lokale kwaliteitsexamen te halen en aangesloten te zijn bij een TTO. Bij het lokale examen wordt onder meer stratenkennis en sociale vaardigheden getoetst. De aangesloten taxi’s moeten beschikken over een verlicht daklicht waarop de naam van de TTO en het wagennummer te lezen is.

Groepsreglement

Verder moet de groep beschikken over een groepsreglement met zowel een klachten-, sanctie- en controleprotocol. Daarin staat beschreven hoe de TTO optreedt tegen chauffeurs die zich niet aan de regels van de groep houden.

„Die protocollen worden beoordeeld door de gemeente. Voldoet een TTO aan alle voorwaarden, dan verlenen wij de vergunning. Het is de bedoeling dat de TTO de kwaliteit van de chauffeurs in de gaten houdt en de protocollen naleeft. Zij rapporteren jaarlijks aan ons, waarna we kijken of dat in voldoende mate is gebeurd”, legt Overbeek uit.

TTO-vergunning

Als de overkoepelende TTO’s niet op een goede manier de protocollen opvolgen, dan kan de gemeente aan hen een boete opleggen. Uiteindelijk kan zelfs de vergunning ingetrokken worden. Chauffeurs die op één taxivergunning rijden binnen een VOF, moeten bij dezelfde TTO aangesloten zijn. „Anders wordt het lastig als er iemand bij een TTO is geschorst. Dan zou hij nog voor een andere kunnen rijden”, legt Overbeek uit.

„Bij de taxiorganisaties is de kwaliteit meestal wel in orde in Rotterdam”, vertelt Overbeek. „Maar bij de vrije rijders kan het nog wel eens afwisselend zijn. De grote problemen zoals in Amsterdam hebben we gelukkig niet, want hier komen niet zoveel toeristen. Maar de gemeenteraad heeft er unaniem mee ingestemd om de groepsvorming verplicht te stellen.”

Rotterdamse TTO

Hij verwacht dat uiteindelijk zo’n 1200 tot 1500 taxichauffeurs zich aansluiten bij een Rotterdamse TTO. Overigens is een groot deel van die chauffeurs al lang bekend bij de gemeente. Zij hebben immers al een aantal jaar geleden het RTX-keurmerk gehaald.

Overbeek: „Het RTX-keurmerk is in 2008 al opgericht. In eerste instantie op vrijwillige basis. Het keurmerk was verplicht om op bepaalde standplaatsen te mogen staan, zoals bij het Centraal Station.

Toetsing

Op dit moment zitten er nog 300 chauffeurs in de toetsingsperiode. Per 1 oktober is het RTX-keurmerk al verplicht om überhaupt de opstapmarkt te mogen bedienen in Rotterdam. Daar komt dus vanaf 1 januari aansluiting bij een TTO bij, als voorwaarde om de straattaximarkt te bedienen in de havenstad.

Naast dat de gemeentelijke handhavers (4 FTE) streng gaan controleren of taxi’s wel bij een TTO horen, zal het Taxi-serviceteam van de SKRT een bijdrage leveren door eventuele problemen te signaleren en voorlichting te geven aan zowel chauffeurs als publiek. Die teams bestaan uit daadwerkelijke chauffeurs afkomstig uit de verschillende TTO’s.

Handhaving

“De gemeentelijke handhavers gaan opereren als een team dat stedelijk inzetbaar is. Zij worden opgeleid en leren om te gaan met de dienstverlenende functie van taxi’s. Dat betekent dat we niet meteen beboeten als een taxi op het trottoir staat, om een 90-jarige passagier recht voor de deur uit te laten stappen”, belooft Overbeek.

Als chauffeurs niet bij een TTO zijn aangesloten, krijgen ze geen RTX-pas. Die is nodig om taxivervoer aan te bieden op de openbare weg. „Worden ze gecontroleerd, bedraagt de boete 90 euro”, zegt Overbeek.

Mulder

„Dat is een boete volgens de wet Mulder en vrij eenvoudig uit te delen. Per 1 januari zullen ook hogere boetes worden uitgedeeld door bepaalde overtredingen als een economisch delict te behandelen. Dit vereist echter wel een hoop extra administratie en bewijslast.”

Bij de gemeente zijn de volgende TTO’s in oprichting bekend: St. Job (vergunning aangevraagd), Oranje Taxi Centrale (OTC) (vergunning aangevraagd), Maaskant Taxi Centrale (MTC) (vergunning aangevraagd), Rotterdamse Taxi Onderneming (RTO) (vergunning aangevraagd), Regio Taxi Rotterdam (RTR) (vergunning aangevraagd), Rotterdamse Taxi Centrale (RTC 2x), Stadstaxicentrale (STC).

Overleg

Overigens heeft de gemeente Rotterdam altijd goed overleg gevoerd met de lokale straattaxibranche. Voor acties zoals in Amsteram vreest Overbeek dan ook niet. „Door de stichting hebben we ook goed contact met de chauffeurs op de straat. Het is nu zaak om die groepen verder te professionaliseren.”

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

‘Kleinschaligheid van familiebedrijf in taxisector verdwijnt’

‘Kleinschaligheid van familiebedrijf in taxisector verdwijnt’

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxibedrijven kleiner dan 20 auto’s gaan het niet redden in het contractvervoer. Aanbestedingen worden alleen nog maar gewonnen door de grote vijf, waarna de kleinschaligheid van familiebedrijven verdwijnt. Er blijven straks ongeveer vijftig taxibedrijven over die als onderaannemer kunnen blijven fungeren. Maar dan moeten ze wel altijd kwaliteit blijven leveren. Dat is het toekomstbeeld van Jap Sweijen van Taxi Jappie.

Taxi Jappie is van origine zo’n traditioneel familiebedrijf. Jap is nu nog betrokken als adviseur. Het bedrijf wordt geleid door zoon Jan Sweijen en zijn vrouw Jill. Taxi Jappie beschikt over een wagenpark van 35 taxivoertuitgen en een antieke Mercedes-Benz 190 Ponton uit 1958. Het bedrijf rijdt grotendeels voor Connexxion en Bios-Groep. Die bedrijven huren de taxi’s met chauffeur in per uur. Een aantal wagens rijdt nog onder eigen regie.

Planning

„Daarbij maken zij zelf de planning en versturen de ritten naar onze chauffeurs”, vertelt Sweijen. „Wij zorgen er alleen maar voor dat er een goede chauffeur met een nette auto en dataterminal beschikbaar is op de gewenst tijden.”

Tegenwoordig doen regionale familiebedrijven vaak nog zelfstandig mee met aanbestedingen, bijvoorbeeld als het gaat om leerlingenvervoer. „Maar dat lukt niet meer. Al het werk zit in grote aanbestedingen. Kleine bedrijven missen de kennis om die te kunnen winnen. De grote jongens hebben een eigen tenderteam, dat gaat mij nooit lukken. Die tenderteams kunnen veel beter rekenen dan de doorsnee taxi-ondernemer. Wat ik wel kan is een goede auto met chauffeur leveren.”

Taxibedrijven

De reden dat taxibedrijven nog wel bestaansrecht hebben als onderaannemers, is omdat de grote bedrijven nooit een dekking kunnen creëren voor heel Nederland. „Dat is veel te duur. Bovendien beschikken wij over de lokale kennis die nodig is voor goed taxivervoer. Wij kennen de lokale klanten en de lokale instellingen. Bovendien zijn de contacten met de passagiers warmer. Het maakt immers vaak in de praktijk nogal een verschil of je iemand uit de buurt in je taxi hebt of niet.”

In plaatsen waar sommige regionale bedrijven nog wel actief zijn in de opstapmarkt, wordt dat al jarenlang steeds minder. En zal straks helemaal verdwijnen, verwacht Sweijen. „De straattaximarkt is eigenlijk al helemaal in handen van zzp’ers. Want chauffeurs in loondienst zijn daarvoor te duur. Ook een taxibusje naar bijvoorbeeld een trouwerij, wordt steeds moeilijker. Want je moet de chauffeur 3 uur betalen voor een ritje van één uur.”

Bedrijfsvoering

Nadeel van puur onderaannemer zijn is uiteraard wel dat je bedrijfsvoering afhankelijk is van anderen. Als zij besluiten je geen werk meer te gunnen, is het over en sluiten. Maar volgens Sweijen is dat niets nieuws.

„Als een van onze twee opdrachtgevers zou wegvallen, hebben we inderdaad een groot probleem. Maar iedereen draait nu ook al op zijn netwerk. De gunningsfactor is groot, dus zorg ervoor dat je als volwaardig wordt aangezien. Als jij de beste bent voor een redelijke prijs, dan hebben ze je nodig.”

Hoofdaannemer

Om te voorkomen dat onderaannemers uitgebuit worden door de machtspositie van hoofdaannemers, is kwaliteit leveren het allerbelangrijkst. „Zorg ervoor dat de hoofdaannemer niet om jou heen kan in jouw regio”, vertelt Sweijen. „Daardoor kun je ‚nee’ zeggen tegen een te laag tarief. Als je kwaliteit levert, zul je nooit een oneerbaar voorstel krijgen.”

De chauffeurs van Taxi Jappie voeren de ritten uit die ze van Connexxion of Bios doorgestuurd krijgen. Daarbij maakt het niet uit of het nou Wmo-, zakelijk-, Schiphol- of Valys-vervoer is. „Wij maken alleen roosters voor de chauffeurs die gevraagd worden. Connexxion en Bios hebben dan de regie. Wij houden ons niet bezig met ritplanning.”

Krimpende markt

Voordat de nieuwe rol van taxibedrijven overal is doorgesijpeld, komt er eerst nog wel een crisis in de markt, verwacht Sweijen. „De markt zal nog met 20% krimpen. Daar moet je klaar voor zijn. Dus ben je niet flexibel, dan ga je het niet redden.”

Die flexibiliteit moet vooral in wagenpark en bedrijfspand zitten, vindt Sweijen. „Het grootste deel van mijn personeel is in vaste dienst. Natuurlijk moet je ook kunnen inkrimpen met personeel. Maar niet door allerlei rare constructies.”

Deltaplan taxi

Sweijen heeft jarenlang diverse bestuursfuncties in de taxisector bekleed. Hij hoopt dan ook van harte dat het Deltaplan Taxi, dat nu door KNV en de vakbonden wordt ontwikkeld, daadwerkelijk de sector zal verbeteren. Hij heeft dan ook zitting in de werkgroep. „Loontredes zorgen ervoor dat het product niet meer betaalbaar is. Je wordt gestraft door mensen lang in dienst te houden. We zouden dus moeten streven naar een meer uniform loon. Want de forse loonsverhoging door ervaring, kan zich tegen je keren.”

Als er meer uniformiteit bestaat in het loon van taxichauffeurs, zal het ook makkelijker zijn om een bepaalde prijs neer te leggen bij opdrachtgevers in het contractvervoer. „Want iedereen weet dan dat je het gewoon niet voor minder kunt doen zonder allerlei rare trucjes. De prijs van een chauffeur is dan voor iedereen bekend.”

Loontredes

Nu zijn er bijvoorbeeld nog ruim 10 loontredes voor taxichauffeurs, variërend van 1814 euro bruto per maand tot 2224 euro. „Na drie jaar kun je echt wel zeggen of iemand een goede chauffeur is. Die neem je in vaste dienst. Je zou dus gewoon twee loontredes kunnen hebben. Een beginnend chauffeur en een ervaren chauffeur. En dat hoeft dan geen 400 euro verschil te hoeven maken. Daarmee voorkom je concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Terwijl er nu aanbestedingen worden geworden omdat iemand subsidies inzet voor social return en alleen maar UWV’ers inzet.”

Iets waar KNV en de vakbonden nog wel dichter tot elkaar moeten komen in het Deltaplan, is de OPOV-regeling. De vakbonden willen naar 100% overgang van personeel, maar Sweijen vindt de regeling een ‚gedrocht’.

Vervoerder

„Ik betwijfel of dat de bescherming is die de markt wil. Een goede chauffeur wordt vanzelf wel benaderd door de nieuwe vervoerder. Nu moet je vaak als chauffeur afwachten wat de nieuwe partij wil. Bovendien kan het zijn dat de winnaar een ander idee heeft over het vervoer, dat kan niet altijd met dezelfde mensen. Want sommige bedrijven verliezen een aanbesteding omdat ze ongeschikt personeel gebruiken.”

Maar uiteindelijk zal de taxisector altijd een belangrijke rol vervullen in de maatschappij. Sweijen: „Want de vevoersvraag blijft altijd bestaan. En een goede auto met chauffeur leveren die op de juiste wijze ritten uitvoert en klanten tot tevreden passagiers maakt, dat is en blijft een vak.”

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Munckhof wint leerlingenvervoer Edam-Volendam

Munckhof wint leerlingenvervoer Edam-Volendam

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxibedrijf Munckhof uit Horst heeft de aanbesteding voor het leerlingenvervoer in Edam-Volendam gewonnen. In totaal hadden vijf taxibedrijven een offerte ingediend. De looptijd van de overeenkomst is drie jaar en zeven maanden. De overeenkomst gaat in op 1 januari 2014 en loopt tot 1 augustus 2017.

De uit te voeren werkzaamheden bestaan uit het vervoeren van leerlingen, woonachtig binnen de gemeentegrenzen van de gemeente, naar en van scholen voor (speciaal) basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en voorgezet onderwijs in diverse plaatsen.

Regie en uitvoering

De opdracht omvat zowel de regie als de uitvoering van het vervoer. Onder regie wordt verstaan het opstel- len van de ritplanning, de ritregistratie, klachtenafhandeling en informatieverschaffing naar de gemeente en verzorgers.

Onder uitvoering wordt verstaan het dagelijks en wekelijks vervoeren van leerlingen van en naar scholen binnen Nederland. Het vervoer dient het gehele jaar, zeven (7) dagen per week te kunnen worden aangeboden.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Automatisch rooster taxichauffeurs maken scheelt veel tijd

Automatisch rooster taxichauffeurs maken scheelt veel tijd

http://www.taxipro.nl/feed/

Het maken van dienstroosters in de taxibranche is geen eenvoudige klus. Werktijden moeten ruim van tevoren bekend zijn bij de taxichauffeurs, terwijl de ritten vaak pas enkele uren van tevoren binnen komen. Ook moet de roostermaker rekening houden met rij- en rusttijden. Gelukkig zijn roostervoorstellen tegenwoordig met één druk op de knop te maken met WorkForce Pro van Korton.

„De software maakt op basis van beschikbaar personeel en de gevraagde bezetting ruim van tevoren een roostervoorstel. Dan hoeft de manager alleen nog maar de details in te vullen”, legt Govert Schuuring van Korton uit. „Dat scheelt enorm veel tijd ten opzichte van een roostermaker die alles handmatig met Excel moet maken. Dat kost een fors aantal uren puzzelwerk.”

Roostermaker

Is een handmatige roostermaker met 25 man personeel vaak een halve dag per week kwijt, gebruikers van WorkForce Pro zijn binnen 20 minuten klaar, belooft Schuuring. „Het grote werk wordt door de computer gedaan. Dan is het oog van de meester nog nodig voor de afwerking.”

De software houdt rekening met alle voorwaarden die gelden in de CAO Taxivervoer en wanneer welke werknemer beschikbaar is. „Het systeem gebruikt de uren ook voor toekomstige roosters. Mensen die te weinig uren draaien ten opzichte van het contract hebben voorrang. Terwijl mensen met overuren juist minder ingepland worden, zodat iedereen aan het juiste aantal contracturen komt”, legt Schuuring uit.

Oproepkrachten

Ook geeft het programma aan wanneer er een tekort aan chauffeurs dreigt te ontstaan. Oproepkrachten kunnen dan een sms ontvangen met het verzoek om extra te werken. Verder helpt het systeem de personeelsmanager om te kijken wanneer er wellicht te veel mensen in dienst zijn. Of dat er wel behoefte is aan extra mensen op bepaalde tijden.

Werknemers kunnen te allen tijde vanaf thuis via WorkForce Web hun rooster inzien en naar zichzelf mailen. Maar ook verzoeken indienen voor verlof of voor het ruilen van diensten.  „Daarbij kijkt het systeem met wie er eventueel geruild kan worden, zodat de chauffeur dat zelf kan regelen. De manager hoeft alleen te accorderen. Wordt er geruild, staat meteen de juiste persoon in de planning.”

Loonadministratie

WorkForce Pro kan gekoppeld worden aan vrijwel alle loonadministratiepakketten. Er is dus geen mensenwerk meer nodig om de uren aan te leveren naar de administratie. „Er is alleen nog een laatste controle nodig. Dat bespaart niet alleen tijd, maar vermindert de kans op fouten enorm”, weet Schuuring. Er wordt onderscheid gemaakt in normale uren, meeruren, overuren en pauzes. Schuuring: „Uiteraard kunnen er correcties worden aangebracht om de werkelijke arbeidstijd te verlonen.”

Taxi-ondernemers kunnen voor een vast bedrag per maand een abonnement op de dienst nemen via Korton. Ze kunnen hun eigen systeem gebruiken of via de cloud werken. In dat geval hoeft de centrale alleen over een internetverbinding en een computer te beschikken (Windows of Mac). Er kan zelfs via een iPad gewerkt worden.

Loonsom

„WorkForce Pro is te gebruiken vanaf slechts 70 euro per maand. Maar ik garandeer dat bedrijven dat meteen terugverdienen”, belooft Schuuring. „Niet alleen is de roostermaker veel minder tijd kwijt, ook de bezetting wordt veel efficiënter. Klanten van ons besparen daardoor vaak 3 tot 5% op hun loonsom.

Bart Pals

workforce pro, rooster, maken, software, automatisering

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Son en Breugel bezuinigt fors op leerlingenvervoer

Son en Breugel bezuinigt fors op leerlingenvervoer

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeente Son en Breugel wil 10% minder uitgeven aan leerlingenvervoer. Het huidige budget bedraagt 450.000 euro, daar moet 46.000 euro vanaf. De gemeente wil dat bereiken door door kinderen die in aanmerking komen voor leerlingenvervoer niet meer aan huis op te halen, maar op één opstapplaats. Via een medische keuring wordt vastgesteld welke vorm van vervoer voor welk kind geschikt is: leerlingenvervoer, openbaar vervoer of de fiets.

Gesubsidieerd leerlingenvervoer is een grote bezuinigingspost bij gemeenten in de regio. Daardoor moeten voortaan meer leerlingen zelfstandig met de fiets of het openbaar vervoer naar school gaan reizen. Volgens gemeenten gaat het echter om ‘stimulering van maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van kinderen’.

Centrale opstapplaatsen

Ook andere gemeenten in de Regio maken de regeling leelrlingenvervoer steeds kaler. Gemert-Bakel, Oirschot, Eersel, Bladel en Sint-Oedenrode maken ook gebruik van, in sommige gevallen meerdere, centrale opstapplaatsen in hun gemeenten. Valkenswaard volgt en wil groter vervoer zoals touringcars inzetten, meldt ED.

Daarnaast hebben gemeenten de criteria aangescherpt. De gemeente Best gaat niet langer uit van het advies van de eigen huisarts van de kinderen, maar laat aanvragen objectief toetsen door een GGD-arts. Het aantal leerlingen dat in aanmerking kwam voor vervoer daalde met ruim twintig procent.

Afstandsnorm

Het verhogen van de afstandsnorm tussen huis en school naar zes kilometer, de wettelijk bepaalde grens, is ook een populaire maatregel. Eindhoven en Asten deden dit in 2012.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Geen doorgang actie taxichauffeurs bij Schipholtunnel

Geen doorgang actie taxichauffeurs bij Schipholtunnel

http://www.taxipro.nl/feed/

De politie heeft vrijdag preventief bij de Schipholtunnel gesurveilleerd om direct in te kunnen grijpen mocht de tunnel door taxichauffeurs geblokkeerd worden. Enkele chauffeurs hadden daartoe opgeroepen. Maar de actie werd afgeblazen na de aankondiging van de gemeente hard op te treden tegen TTO-chauffeurs die met de actie mee zouden doen.

De chauffeurs waren van plan om vanaf 10:30 uur actie te gaan voeren op de A4, tussen Schiphol en Amsterdam. In beiden richtingen zouden de taxi’s op alle rijbanen niet harder rijden dan 40 kilometer per uur. Aanleiding was het besluit van de gemeente om controles op taxichauffeurs te handhaven.

Taxibranche

De gemeente beschouwt de TTO’s als de vertegenwoordigers van de Amsterdamse taxibranche en gaat niet in op acties van chauffeurs. Chauffeurs die het niet eens zijn met de opstelling van hun TTO-vertegenwoordiging, dienen dat intern in de TTO te bespreken.

Over 2 weken hebben Burgemeester Van der Laan en wethouder Wiebes een gesprek met de TTO’s. Ideeën, evaluatiepunten en klachten van chauffeurs kunnen via de TTO’s daar en dan besproken worden. Het gesprek wordt samen met de TTO’s voorbereid door de gemeente.

Strafbare feiten

“Van taxichauffeurs die bij acties strafbare feiten plegen, zoals agressie naar toezichthouders of het blokkeren van verkeerswegen of tunnels, zal deTaxxxivergunning worden ingetrokken”, waarschuwde de gemeente. “Betrokkenheid van TTO’s bij dergelijke strafbare feiten kan ook gevolgen hebben voor de TTO-vergunning.”

De gemeente handhaaft de nieuwe taxiregels zeer streng. Een groepje chauffeurs wil dat de controles verminderen. Maar volgens de gemeente zijn die controles juist nodig om de kwaliteit van de Amsterdamse taxisector te verbeteren. ““Goede chauffeurs hebben recht op controle van slechte chauffeurs. De overgrote meerderheid van de Amsterdamse taxichauffeurs heeft daar baat bij”, aldus de gemeente Amsterdam.

Lees ook: Actievoerende taxichauffeurs kunnen TTO-vergunning kwijtraken

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Actievoerende taxichauffeurs kunnen TTO-vergunning kwijtraken

Actievoerende taxichauffeurs kunnen TTO-vergunning kwijtraken

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeente Amsterdam gaat streng optreden tegen taxichauffeurs die actie voeren. Amsterdamse TTO-taxi’s die deelnemen aan protestacties en daarbij wegen blokkeren of handhavers agressief benaderen, raken hun Amsterdamse taxivergunning kwijt. En als de TTO-organisaties eraan meewerken, raakt ook hun vergunning in gevaar. Protesteren mag, maar er moet eerst een vergunning voor aangevraagd worden. Daarvoor waarschuwt de gemeente Amsterdam.

Sinds juni heeft Amsterdam nieuwe taxiregels. Handhaving van die nieuwe regels zijn afgesproken onderdeel en beschermen klanten én chauffeurs. Afgelopen zaterdagnacht en maandagmiddag zijn er twee protestacties van Amsterdamse taxichauffeurs geweest. Ze willen dat de controles verminderen.

Controle chauffeurs

“Chauffeurs die zijn aangesloten bij een Toegelaten Taxiorganisaties (TTO) hebben er recht op dat de gemeente controleert of andere chauffeurs ook zijn aangesloten bij een TTO”, meldt de gemeente. “Goede chauffeurs hebben recht op controle van slechte chauffeurs. De overgrote meerderheid van de Amsterdamse taxichauffeurs heeft daar baat bij.”

De gemeente beschouwt de TTO’s als de vertegenwoordigers van de Amsterdamse taxibranche en gaat niet in op acties van chauffeurs. Over 2 weken hebben Burgemeester Van der Laan en wethouder Wiebes een gesprek met de TTO’s. Ideeën, evaluatiepunten en klachten van chauffeurs kunnen via de TTO’s daar en dan besproken worden. Het gesprek wordt samen met de TTO’s voorbereid door de gemeente.

Toezichthouders

“Van taxichauffeurs die bij acties strafbare feiten plegen, zoals agressie naar toezichthouders of het blokkeren van verkeerswegen of tunnels, zal deTaxxxivergunning worden ingetrokken”, waarschuwt de gemeente. “Betrokkenheid van TTO’s bij dergelijke strafbare feiten kan ook gevolgen hebben voor de TTO-vergunning. Dat geldt ook wanneer het plaatsvindt buiten de gemeente Amsterdam. Met omliggende gemeenten, zoals Haarlemmermeer, is een actieve informatie-uitwisseling.”

Ook de Stichting Taxi Controle (STC), die het aanvullend taxivervoer vanaf Schiphol regelt, geeft volgens de gemeente aan niet gediend te zijn van dergelijke gedragingen. Deelname aan blokkeringsacties heeft ook gevolgen voor het rijden vanaf Schiphol door taxichauffeurs die zijn aangesloten bij een GTO-STC. “In geval van een demonstratie moet deze worden aangemeld bij het stadsdeel waarin betreffende demonstratie gaat plaatsvinden”, laat de gemeente weten.

Lees ook:

  • TTO’s Amsterdam staan niet achter protest-acties, maar pleiten wel voor versoepeling
  • Controle-actie taxi’s Amsterdam vooral voor informatie’
  • Actie Amsterdamse TTO-taxichauffeurs tegen strenge controles (video’s)

Bart Pals

Powered by WPeMatico

DVG wint zittend ziekenvervoer asielzoekers voor Menzis

DVG wint zittend ziekenvervoer asielzoekers voor Menzis

http://www.taxipro.nl/feed/

DVG gaat vanaf 1 januari 2014 het zittend ziekenvervoer verzorgen voor Menzis COA Administratie BV. De vervoersopdracht gaat om het coördineren en uitvoeren van het zittend ziekenvervoer ten behoeve van asielzoekers in geheel Nederland. Op dinsdag 19 november hebben DVG en Menzis COA Administratie BV een vervoerscontract voor de komende jaren gesloten.

De daadwerkelijke uitvoering van het vervoer heeft betrekking op het vervoer per auto van huis, of het verblijfadres van de asielzoeker naar de zorgaanbieder of instelling en/of vice versa.

Asielszoeker

De aanspraak van een asielzoeker op zorg op grond van de Regeling Zorg Asielzoekers (RZA) komt grotendeels overeen met het verstrekkingenpakket van de Zorgverzekeringswet en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De asielzoeker kan ook aanspraak maken op een aantal onderdelen uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo).

Menzis COA Administratie BV streeft naar een doelmatige inzet van het (medisch) geïndiceerd ziekenvervoer, waarbij ook de kwaliteitsaspecten van belang zijn. Daartoe is DVG als partner gevonden.

Franchisenemers

DVG gaat dat vervoer verzorgen met de meer dan 100 bij DVG aangesloten franchisenemers. “Door de landelijke kennis van DVG en de lokale betrokkenheid van onze franchisenemers, kan een voor de doelgroep optimale vervoerskwaliteit geleverd worden”, aldus DVG.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Aethon Taxipersoneel wint FD Gazelle Award voor Zuid-Holland

Aethon Taxipersoneel wint FD Gazelle Award voor Zuid-Holland

http://www.taxipro.nl/feed/

Uitzend- en detacheringsbedrijf Aethon heeft de FD Gazelle Award gewonnen voor de regio Zuid-Holland. Aethon is daarmee de snelst groeiende onderneming in haar regio in de categorie middelgroot (jaarlijks 2 tot 30 miljoen euro omzet). Bedrijven die over de boekjaren 2010, 2011 en 2012 een omzetgroei van ten minste 20% lieten zien, komen in aanmerking voor een FD Gazelle Award.

Vervolgens is in december de landelijke verkiezing. Aethon is voorgedragen door KPMG. De groei is vooral bereikt door te focussen op kostenbesparing bij klanten, legt Aethon-directeur Casper Bannet uit. “Daar zijn we in gespecialiseerd. Daardoor bieden we toegevoegde waarde voor hen.”

Ondersteuning taxibedrijven

Aethon Taxipersoneel is gespecialiseerd in de personele ondersteuning van taxibedrijven. Het bureau leidt de werknemers specifiek op voor taxibedrijven en biedt ze daarna volledig flexibel aan, zoals medewerkers met taxipas certificeringen en planningsopleidingen.

Naast taxipersoneel levert Aethon ook uitzend- en detacheerkrachten aan de overheid, zorgsector, evenementen en andere bedrijven. De uitzendorganisatie is diepgeworteld in het studentenleven. “De meeste bedrijven hebben tegenwoordig een flexibele schil van medewerkers. Studenten passen hier erg goed in om dat zij veelal beschikbaar zijn tijdens dagdelen, avonden, weekenden, feestdagen en vakantieperioden”, aldus Aethon.

Ranglijst Financieel Dagblad:

FD Gazelle Award, Zuid-Holland, Aethon

Bart Pals

Powered by WPeMatico