KNV Taxi: FNV slaat plank mis met actie over Cao Taxi

FNV Bondgenoten kondigde voor woensdagmiddag een actie aan bij het kantoor van ondernemersfederatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in Den Haag. Volgens de taxiwerkgevers die verenigd zijn in KNV, lijkt FNV Bondgenoten de ernst van de bezuinigingen bij zorginstellingen en gemeenten niet te begrijpen. Secretaris Hubert Andela: “Zorginstellingen en gemeenten bezuinigen keihard op het vervoer van hun cliënten en inwoners. Door het wegvallen van grote delen van hun omzet zitten veel taxiondernemingen (met personeel) in grote financiële moeilijkheden.”

KNV: FNV slaat plank mis met cao-actie

FNV Bondgenoten staat woensdagmiddag om half vier op de stoep bij Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in Den Haag. Volgens de ondernemersfederatie lijkt de vakbond de ernst van de situatie bij zorginstellingen en gemeenten niet te begrijpen. “Die bezuinigen keihard op vervoer van cliënten en inwoners”, zegt KNV-secretaris Hubert Andela. ”Doordat grote delen van hun omzet wegvalt, zitten veel taxiondernemingen met personeel in grote financiële moeilijkheden.”

Grote behoefte aan betere controle op uitvoering taxi-aanbestedingen

Zowel taxi-ondernemers als opdrachtgevers in het contractvervoer hebben behoefte aan een betere controle op de geleverde diensten. Dat creëert een gelijk speelveld, zodat bluffende taxi-ondernemers niet meer kunnen profiteren van valse beloften in hun offerte. Ook denkt een meerderheid van beide kanten dat ‘een voorkeur voor lokale taxibedrijven’ en ‘een minimale prijs voor een inschrijving’ helpt de markt voor het contractvervoer te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van TaxiPro.nl onder 881 mensen uit de taxibranche, onder wie 304 taxi-ondernemers en 73 aanbestedende diensten.

Rotterdam opgescheept met Amsterdamse taxichauffeurs

Dat het sinds de invoering van de Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) op Amsterdamse standplaatsen een stuk rustiger is geworden, hebben ze deze maand ook in Rotterdam gemerkt. Gelegenheid om weer eens uit te halen naar de hoofdstad van Nederland: Taxichauffeurs van daaro stoten onze eigen beroepsgroep het brood uit de mond.

‘Roep taxichauffeur voor minimaal drie uur op’

De Hoge Raad stelde op 3 mei dat artikel 7:628a van het burgerlijk wetboek redelijk is uitgelegd wanneer voor elke keer dat een oproepkracht aan de slag gaat, er minimaal drie uur loon wordt uitbetaald. “Roep een taxichauffeur daarom altijd voor minimaal drie uur op”, adviseerde advocaat Jan-Gerrit Kroon van Blue Legal tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. “Dan loopt de dubbeltelling niet als je hem in dezelfde periode nog een keer laat werken.”

FNV Taxi gaat met driehonderd chauffeurs langs bij KNV

Woensdag om half vier wordt het druk op de stoep van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in Den Haag. FNV Taxi overhandigt dan met naar het hoopt driehonderd taxichauffeurs een petitie aan de directie van de werkgeversorganisatie. Verdere uitkleding van de cao en slechte arbeidsvoorwaarden vormen de hoofdpunten van het protest. Tot nog toe ondertekenden 2.500 taxichauffeurs de petitie.

Leasen is slimmer maar Nederlander heeft liever banklening

Peter-Jan Bentein van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) verklaart eerst zijn Vlaamse accent. “Er lag voor mij een internationale carriere in het verschiet, ik koos voor Nederland en ben hier met mijn gezin gebleven.” Daarna komt hij snel ter zake: “Krediet is schaars dus benut beschikbare bronnen optimaal. Lease gaat verder dan autoleasing en is zeker niet duurder dan een banklening. De perceptie dat het duur is komt door de associatie met auto’s. Autorijden is duur.”

Bekijk hier de presentatie van Peter-Jan Bentein op het Nationaal Congres Contractvervoer

Quipment start productie BCT op, uitlevering vanaf juli



Na het behalen van de RDW certificering afgelopen week heeft Quipment ook direct de productie van haar BCT opgestart. In de afgelopen maanden zijn hiervoor alle noodzakelijke voorbereidingen al getroffen. De eerste BCT’s worden op 15 juli ingebouwd, waarna er grootschalig uitgeleverd gaat worden. “Omdat de certificering binnen is mag Kiwa ook de benodigde systeemkaarten uitleveren. Zolang je niet beschikt over een certificering (typetoelating van de BCT, red,) kun je namelijk ook geen systeemkaarten krijgen”, vertelt Olof Dieckhaus, directeur Quipment. “En zonder systeemkaart, geen officiële BCT. De systeemkaart zorgt namelijk voor het zetten van een handtekening door de BCT over de verplichte gegevens.

Controle op naleving cao draagt bij aan kwaliteit in de branche

In een markt die steeds meer onder druk staat, mogen arbeidsvoorwaarden geen inzet worden in de biedingenstrijd tussen bedrijven. Om een gelijk speelveld te waarborgen, controleert Sociaal Fonds Taxi (SFT) streng op naleving van de cao. Opdrachtgevers zijn daarbij gebaat, want rotte appels worden daardoor zo goed als uitgesloten. Ook adviseert SFT hen om vervoerders te vragen naar het bedrijfsoordeel dat duidelijk maakt in hoeverre vervoerders de cao naleven.

Contractvervoer: het echte werk begint pas na de gunning

Vervoerders en aanbesteders die denken dat het werk erop zit als de opdracht na de gunning is vergeven, komen bedrogen uit. Volgens Jan Horstman, inkoper zittend ziekenvervoer bij zorgverzekeraar Achmea, begint het pas echt bij de uitvoering. In de praktijk moet het contract immers niet alleen betaalbaar, maar ook voor alle betrokkenen werkbaar zijn.