Geluidsignaal voor blinden die rit bestellen met taxizuil

Geluidsignaal voor blinden die rit bestellen met taxizuil

http://www.taxipro.nl/feed/

Het is nu mogelijk om een geluidsignaal voor blinden te integreren in de taxizuil voor ritbestellingen via WinTOP van Korton. Het systeem is al werkzaam in diverse ziekenhuizen, bijvoorbeeld voor de WMO-taxi. In samenwerking met Bestax / Wmo-taxi Gooi en Vechtstreek heeft Korton deze functionaliteit ontwikkelt en dit is voor eerst geïmplementeerd in de Tergooi ziekenhuizen in Blaricum en Hilversum.

Het systeem bevestigt mondeling wanneer een taxirit succesvol is besteld. “Dit sluit aan bij de wens van diverse gehandicapten belangenorganisatie om het taxivervoer voor visueel gehandicapten meer toegankelijk te maken”, meldt Korton.

Taxizuil

In onderstaand filmpje is te zien hoe de taxizuil met geluidsignaal werkt:

Bart Pals

Powered by WPeMatico

TomTom-navigatie voortaan op Quipment Boordcomputer Taxi

TomTom-navigatie voortaan op Quipment Boordcomputer Taxi

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxibedrijven met een Quipment BCT kunnen voortaan TomTom-navigatie gebruiken op hun Boordcomputer Taxi. Chauffeurs kunnen daardoor de vertrouwde TomTom-interface op hun BCT gebruiken. “Groot voordeel is dat de interface van TomTom erg gebruiksvriendelijk is. Bovendien is TomTom zeer nauwkeurig als het gaat om routeplanning en de verwachte aankomsttijd. Deze ETA wordt teruggekoppeld aan de taxicentrale”, vertelt Roy Boons van Quipment. “Daardoor kunnen planners nog beter hun werk doen, wat de efficiency zal verhogen.”

Zodra een taxichauffeur een ritopdracht op zijn Quipment BCT binnen krijgt, kan hij met één druk op het scherm de navigatie starten naar de bestemming.

BCT

Quipment is al enige tijd bezig met het uitleveren van de BCT’s. Deze week wordt begonnen met het keuren en activeren van de apparaten via de RDW, zodat het systeem ook volgens de wet een BCT is. Hierdoor hoeven chauffeurs niet meer hun werkmap en rittenstaat op papier in te vullen; het apparaat legt alle benodigde informatie vast.

De Quipment BCT wordt vanaf september uitleverd met de navigatietoepassing van TomTom. Taxibedrijven die reeds een apparaat hebben ingebouwd, krijgen dan ook met een software-update via Wifi de beschikking erover.

Navigatie

Olof Dieckhaus van Quipment: “We zijn ontzettend verheugd dat we eindelijk kunnen melden dat we ’s werelds beste en bekendste navigatie kunnen laten draaien op de Quipment BCT. We zijn de einge leverancier ter wereld die het voor elkaar heeft gekregen om de TomTom-software te integreren in boordcomputer voor taxi’s.”

“Veel chauffeurs gebruiken hun privé-navigatiesysteem in de taxi, omdat geïntegreerde systemen altijd een stuk achterliepen. We hebben al enkele jaren ervaring met de integratie van navigatiesoftware binnen een datacommunicatiesysteem. Maar door de samenwerking met TomTom kunnen we onze klanten nu het beste en meest actuele op navigatiegebied bieden”, aldus Boons.

Taxi-onderneming

Quipment maakt boordcomputeroplossingen voor iedere taxi-onderneming. Voor ondernemers met of zonder personeel, met of zonder centrale. Voor de professional in de straattaxi of juist de
WMO- en groepsvervoerders. Boons: “Door alles in eigen hand te houden, wordt de hoogst mogelijke kwaliteit van BCT producten en dienstverlening gegarandeerd”

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Heerhugowaard zoekt ‘fiets-vrijwilligers’ voor leerlingenvervoer

Heerhugowaard zoekt ‘fiets-vrijwilligers’ voor leerlingenvervoer

http://www.taxipro.nl/feed/

Gemeentes zijn steeds meer op zoek naar manieren om te bezuinigen op het leerlingenvervoer. Diverse leerlingen uit Heerhugowaard gaan tegenwoordig met de fiets in plaats van met het leerlingenvervoer naar het speciaal voortgezet onderwijs. Omdat ze dat niet alleen kunnen, is de gemeente op zoek naar vrijwilligers die mee willen fietsen. Het zogenaamde ‘OV-fietsmaatjesproject’.

Het OV-fietsmaatjesproject is vorig jaar oktober gestart: kinderen uit Heerhugowaard die in Alkmaar naar een school voor speciaal voortgezet onderwijs gaan, gaan onder begeleiding van vrijwilligers op de fiets naar school in plaats van met de taxibusjes.

Openbaar vervoer

Bij heel slecht weer in de winter gaan ze, eveneens onder begeleiding van vrijwilligers, met het openbaar vervoer. “Vorig jaar is gebleken dat de kinderen na een zekere periode zelfstandig en veilig de weg naar school kunnen vinden”, laat de gemeente weten op Dichtbij.nl.

Dit jaar gaat het om een groep kinderen die naar de Spinaker in Alkmaar gaan: een fietstocht van een half uurtje. De kinderen moeten om 8.15 uur op school zijn. Zij komen individueel naar een verzamelplaats in Heerhugowaard, waarna een groepje met één of twee vrijwilligers naar school fietst. Om 14.20 uur gaat de school uit en wordt er weer naar Heerhugowaard gefietst.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Cursus ‘Inschrijven in het personenvervoer’ van TenderGuide

Cursus ‘Inschrijven in het personenvervoer’ van TenderGuide

http://www.taxipro.nl/feed/

TenderGuide start opnieuw met de cursus ‘Inschrijven in het Personenvervoer’. Deze cursus is bedoeld om taxi-ondernemers te laten kennismaken met de aanbestedingspraktijk.  Onderwerpen die behandeld worden zijn: Wat is een aanbesteding en welke soorten zijn er allemaal? Waar vindt u de voor u interessante opdrachten? Hoe moet u reageren op een aanbesteding, en waar moet u op letten om succesvol te kunnen zijn? En op welke manier kan ik als “kleiner “ vervoersbedrijf inschrijven op aanbestedingen zodat ik niet afhankelijk ben van grotere vervoersmakelaars?

Deze pragmatische cursus geeft deelnemers een beeld van de aanbestedingsontwikkelingen in personenvervoerbranche en geeft aan de hand van relevante voorbeelden handvaten om mee aan de slag te gaan.

Aanbestedingen

“We behandelen onder meer de achtergrond van aanbestedingen, de verschillende procedures, het juridische kader van de Aanbestedingswet en de praktische valkuilen en kansen”, licht Ruud Dusseldorp van TenderGuide toe. “De praktijkvoorbeelden en marktinformatie zijn uit de personenvervoer branche. Aan het eind van de dag weten deelnemers waar de kansen liggen en hoe zij ze kunnen benutten.”

De cursus is bedoeld voor mensen uit de sector Personenvervoer die nieuw zijn met aanbestedingen of die beperkte ervaring met deze materie hebben opgedaan. Het is een uitgebreide kennismaking en leert deelnemers vooral waar de kansen voor hun organisatie liggen.

Nieuwe aanbestedingswet

Dusseldorp: “Mede door de nieuwe Aanbestedingswet, die op 1 april 2013 in ingegaan, is het mogelijk als kleiner bedrijf zelfstandig of samen met collega-ondernemers in te schrijven. Aan het eind van de cursus zijn deelnemers in staat zelfstandig interessante aanbestedingen te vinden en hiervoor een tijdige en geldige inschrijving af te leveren.”

De sectorspecialisten van Tenderwise en Tenderguide, bijgestaan door een advocaat die is gespecialiseerd in Aanbestedingsrecht, begeleiden deelnemers deze dag. Deelname aan de cursus kost € 495,- excl. BTW.  Cursusmateriaal, een geprinte versie van de presentaties,  lunch en drankjes zijn hierbij inbegrepen. Alle deelnemers ontvangen tevens het boek “Succesvol inschrijven op aanbestedingen” van Jessica van der Burg.

Meer informatie via: www.tenderguide.nl/cursus-inschrijven-in-het-personenvervoer

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Geen uitsluiting ZCN na boete NMa bij aanbesteding Hoorn

Geen uitsluiting ZCN na boete NMa bij aanbesteding Hoorn

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeente Hoorn mag het leerlingenvervoer gewoon gunnen aan ZCN gunnen. De vervoerscentrale en de gemeente hebben een kort geding van Connexxion tegen de gunning gewonnen. Connexxion vond dat de gemeente niet aan ZCN mocht gunnen omdat moederbedrijf BIOS-Groep een boete van de NMa heeft gehad en daardoor uitgesloten zou moeten worden. Maar volgens de rechtbank is dat geen reden om ZCN de opdracht niet te gunnen.

Volgens Connexxion zou er door de overtreding van het kartelverbod in de periode 2009-2011 sprake zijn van een ‘ernstige beroepsfout’. De gemeente had of ZCN moeten uitsluiten of in ieder geval bij de beoordeling uitleggen waarom dat niet is gebeurd.

Aanbestedingswet

De gemeente Hoorn betwist dat. “Het begrip ‘ernstige beroepsfout’ is in de Nederlandse aanbestedingswet niet uitgewerkt. Een aanbestedende dienst heeft een zekere vrijheid bij de beoordeling of een gedraging al dan niet als ernstige fout moet worden aangemerkt”, betoogt de gemeente.

De gemeente voert aan dat zij kennis heeft genomen van de beslissing van de NMa en alle relevante omstandigheden heeft afgewogen. Daarbij weegt onder meer mee dat de beslissing van de NMa niet onherroepelijk is. En dat ZCN maatregelen heeft getroffen om herhaling van de vastgestelde overtredingen te voorkomen. En dat de vervoerscentrale de gemeente tijdig over de boete op de hoogte heeft gebracht.

Beroepsfout

“Na afweging van deze omstandigheden is de gemeente tot het oordeel gekomen dat de gedragingen niet als ernstige beroepsfout zijn te kwalificeren. Indien er wel sprake zou zijn van een ernstige fout, acht de gemeente uitsluiting van ZCN disproportioneel”, verklaart de gemeente Hoorn.

De rechter gaat mee in deze motivering. Ook hoefde de gemeente niet aan de overige inschrijvers uit te leggen waarom ZCN niet werd uitgesloten. “De verantwoordingsplicht gaat niet zover dat een aanbestedende dienst gehouden zou zijn om de afgewezen gegadigden te informeren over de afwegingen die ertoe hebben geleid om uitsluitingsgronden al dan niet van toepassing te achten”, vindt de rechtbank.

Leerlingenvervoer

Omdat ZCN aan de gemeente heeft laten weten welke lessen zij uit de procedure bij de NMa heeft getrokken, kan de rechter de beslissing van de gemeente om het taxibedrijf niet uit te sluiten begrijpen. Gemeente Hoorn mag het leerlingenvervoer dus gewoon gunnen aan ZCN, wat de rechtbank betreft.

Bart Pals

Lees hier de volledige uitspraak.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Geen uitsluiting ZCN bij aanbesteding Hoorn na boete NMa

Geen uitsluiting ZCN bij aanbesteding Hoorn na boete NMa

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeente Hoorn mag het leerlingenvervoer gewoon gunnen aan ZCN gunnen. De vervoerscentrale en de gemeente hebben een kort geding van Connexxion tegen de gunning gewonnen. Connexxion vond dat de gemeente niet aan ZCN mocht gunnen omdat moederbedrijf BIOS-Groep een boete van de NMa heeft gehad en daardoor uitgesloten zou moeten worden. Maar volgens de rechtbank is dat geen reden om ZCN de opdracht niet te gunnen.

Volgens Connexxion zou er door de overtreding van het kartelverbod in de periode 2009-2011 sprake zijn van een ‘ernstige beroepsfout’. De gemeente had of ZCN moeten uitsluiten of in ieder geval bij de beoordeling uitleggen waarom dat niet is gebeurd.

Aanbestedingswet

De gemeente Hoorn betwist dat. “Het begrip ‘ernstige beroepsfout’ is in de Nederlandse aanbestedingswet niet uitgewerkt. Een aanbestedende dienst heeft een zekere vrijheid bij de beoordeling of een gedraging al dan niet als ernstige fout moet worden aangemerkt”, betoogt de gemeente.

De gemeente voert aan dat zij kennis heeft genomen van de beslissing van de NMa en alle relevante omstandigheden heeft afgewogen. Daarbij weegt onder meer mee dat de beslissing van de NMa niet onherroepelijk is. En dat ZCN maatregelen heeft getroffen om herhaling van de vastgestelde overtredingen te voorkomen. En dat de vervoerscentrale de gemeente tijdig over de boete op de hoogte heeft gebracht.

Beroepsfout

“Na afweging van deze omstandigheden is de gemeente tot het oordeel gekomen dat de gedragingen niet als ernstige beroepsfout zijn te kwalificeren. Indien er wel sprake zou zijn van een ernstige fout, acht de gemeente uitsluiting van ZCN disproportioneel”, verklaart de gemeente Hoorn.

De rechter gaat mee in deze motivering. Ook hoefde de gemeente niet aan de overige inschrijvers uit te leggen waarom ZCN niet werd uitgesloten. “De verantwoordingsplicht gaat niet zover dat een aanbestedende dienst gehouden zou zijn om de afgewezen gegadigden te informeren over de afwegingen die ertoe hebben geleid om uitsluitingsgronden al dan niet van toepassing te achten”, vindt de rechtbank.

Leerlingenvervoer

Omdat ZCN aan de gemeente heeft laten weten welke lessen zij uit de procedure bij de NMa heeft getrokken, kan de rechter de beslissing van de gemeente om het taxibedrijf niet uit te sluiten begrijpen. Gemeente Hoorn mag het leerlingenvervoer dus gewoon gunnen aan ZCN, wat de rechtbank betreft.

Bart Pals

Lees hier de volledige uitspraak.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Taxibedrijf Van Rosmalen failliet: 51 chauffeurs op straat

Taxibedrijf Van Rosmalen failliet: 51 chauffeurs op straat

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxibedrijf Van Rosmalen in Neede heeft faillissement aangevraagd. De 51 personeelsleden hebben ontslag gekregen. Het bedrijf had veel last van de manier van aanbesteden. Ook verrichte het bedrijf geen leerlingenvervoer meer, nadat het een keurmerk had verloren. Het bedrijf vervoerde in het verleden met meer dan twintig taxi’s en busjes leerlingen in het speciaal onderwijs.

Volgens eigenaar Han van Rosmalen zijn er verscheidene redenen waarom zijn bedrijf het hoofd niet meer boven water kon houden. Maar de Europese aanbestedingen spelen er een belangrijke rol in.

Rendabel

“We hebben vijf jaar hard gewerkt om het hoofd boven water te houden, maar de prijzen blijven maar teruglopen. Alleen grote bedrijven kunnen dan nog rendabel blijven”, vertelt hij op Omroep Gelderland.

Ook zegt van Rosmalen nog geld tegoed te hebben van het vorig jaar failliet verklaarde taxibedrijf Setax uit Doetinchem. “Dat heeft me nu de kop gekost.”

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Discussie over uitsluiting zzp-chauffeurs in besloten busvervoer

Discussie over uitsluiting zzp-chauffeurs in besloten busvervoer

http://www.taxipro.nl/feed/

Het uitsluiten van zzp-buschauffeurs in de Cao Besloten Buschauffeur is niet in strijd met de wet. Dat zegt minister Asscher van Sociale Zaken tegen de Tweede Kamer. Reden voor de FSO om hier nu actief tegen op te gaan treden. Bus-ondernemer Edwin Leuris van ABC Specials uit Baarle-Nassau heeft al een waarschuwing gehad. Hij zegt zwaar gedupeerd te worden door de regel. “Deze afspraak hebben de CAO-partijen onderling gemaakt zonder hierbij de uitgesloten groep op enige manier te betrekken”, zegt hij. “Dat is strijdig met de mededingingswet en het toetsingskader AVV.” Uit protest heeft hij samen met chauffeur André Janssen de werkgroep ZZP Besloten Busvervoer opgericht.

Volgens de Cao Besloten Busvervoer moet een busondernemer gebruik maken van loondienst-chauffeurs. Hij mag geen zzp’ers inzetten als chauffeur. Hoewel dat al jaren zo is bepaald in de Cao, werden er geen boetes uitgedeeld door de FSO (controle-orgaan op naleving Cao Besloten Busvevoer).

Regels

“Maar nu is deze regel uitgekristalliseerd”, vertelt Olaf Weterings, directeur FSO. “We hebben er steeds voor gewaarschuwd. Maar nu gaan we naleving van de regels afdwingen. Dat kan bijvoorbeeld door een schadevergoeding op te leggen of een dwangsom.”

Leuris: “CAO-partijen menen naast het maken van collectieve afspraken over arbeidsvoorwaarden tussen werkgevers en werknemers nu ook Mededingingsbeperkende afspraken te kunnen maken tussen bedrijven onderling. Busbedrijven die een goed onderbouwd dispensatieverzoek voor deze boycot aanvragen bij CAO-partijen worden resoluut afgewezen en middels een ongeldige cirkelverwijzing met een kluitje in het riet gestuurd.”

Dispensatie

De argumentatie is als volgt, meldt Leuris: “Ik krijg geen dispensatie, want de Cao Besloten Busvervoer is Algemeen Verbindend verklaard. Dat betekent dat alle bus-ondernemers in Nederland zich eraan moeten houden. Maar dan is zo’n mogelijkheid toch een wassen neus? Geen ondernemer zal dan ooit dispensatie verleend krijgen binnen de looptijd van de AVV. En daarna is het niet meer nodig.”

Directeur Leuris van ABC Specials voert daarom al jaren in de sector actie tegen de Cao-bepaling. Zijn bedrijf omvat onder meer twee luxe-touringcars voor vip-reizen. Bijzonder is dat de bussen een volledige rondzit hebben. “Ik heb geen vast werk, ik ben iedere dag afhankelijk van de klanten die er op dat moment zijn. Dat betekent dat ik nooit iemand vast in loondienst kan nemen”, vertelt hij.

Goede chauffeurs

“Bovendien is het moeilijk om goede chauffeurs te vinden die goed met mijn klanten om kunnen gaan. Ik heb er nu een aantal gevonden, maar een aantal van deze mensen heeft zelf een eigen bedrijf. Zo heeft één chauffeur een eigen evenementenbureau, een ander importeert speelgoed. Echte zelfstandig ondernemers dus. Ik kan hen dus alleen maar als zzp’ers inhuren, zij sturen mij een factuur voor de geleverde diensten. Deze zelfstandige chauffeurs willen dus niet bij mij op de loonlijst komen. Zowel uit principe als dat ze geen problemen willen krijgen met de Belastingdienst.”

De Cao-bepaling is vier jaar geleden ingevoerd als bescherming tegen het gebruik maken van Oost-Europese chauffeurs die zo onder kostprijs kunnen werken. “Maar ik betaal ingehuurde zzp-chauffeurs meer dan een chauffeur in loondienst mij zou kosten”, vertelt Leuris. “Voer dan een bepaling in dat zzp’ers minimaal het tarief moeten hanteren wat een loondienstmedewerker het inhuurbedrijf zou kosten voor gelijke diensten. Daar heb ik geen enkel probleem mee.”

Cao-bepaling

Leuris is ook uit principe tegen de Cao-bepaling. “Dit is toch gewoon een kwestie tussen twee ondernemers? Als ik een tuinman of glazenwasser inhuur, stuurt hij mij toch ook een factuur? Stel je voor dat de horeca-cao opeens gaat bepalen dat discotheken geen DJ’s meer mogen inhuren, tenzij ze op de loonlijst komen. Dan mag je DJ Armin van Buuren dus niet meer inhuren, tenzij hij bij je in loondienst komt. Hij zal je recht in je gezicht uitlachen. In de CAO Besloten Busvervoer is dat dus wel zo geregeld voor chauffeurs.”

Ook met betrekking tot planning is het soms lastig. Leuris: “Als ik een Openbaar Vervoer-rit uitvoer als er NS-treinen uitvallen, dan mag ik wel gebruikmaken van zzp’ers om mijn bussen te besturen. Maar doet een zzp-chauffeur er een ander ritje achteraan voor een andere klant, dan is dit opeens verboden. Een ritje met de limousine mag dan weer wel op zzp-basis, de CAO Taxivervoer kent niet zo’n zzp-verbod.”

Rij- en rusttijden

Een ander probleem met de huidige regel is dat een werkgever bij loondienstchauffeurs altijd verantwoordelijk is voor naleving van de rij- en rusttijden. “Dus als iemand overdag voor Veolia rijdt en ‘s avonds voor mij, dan kan ik een probleem hebben omdat ik maar moet hopen dat hij daar eerlijk over is. Terwijl als ik een zzp’er inhuur deze dan zelf verantwoordelijk is, zo heeft de EU bepaald.”

De bus-ondernemer kondigt aan de Cao-bepaling niet na te gaan leven en een eventuele boete tot aan de rechter uit te vechten. “Want het is onbegrijpelijk dat een Cao mij als zelfstandig ondernemer verbiedt gebruik te maken van de diensten van een andere zelfstandig ondernemer.”

Bart Pals

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Taxidienst Uber introduceert optie met reguliere taxiprijzen

Taxidienst Uber introduceert optie met reguliere taxiprijzen

http://www.taxipro.nl/feed/

Vervoersservice Uber heeft naast luxe limousines nu ook een voordelige optie. In de app krijgt de gebruiker naast ‘UberLUX’ de keuze ‘UberBLACK’, waarmee in plaats van een verlengde limousine een moderne sedan besteld kan worden. Hiermee biedt het bedrijf dezelfde service voor de prijs van een normale taxi. Uber wil met deze nieuwe service verder groeien in Amsterdam.

“In iets meer dan zes maanden tijd zijn we enorm gegroeid,” zegt Niek van Leeuwen van Uber Nederland. “We hebben nu ruim 200 chauffeurs op ons platform.”

Privéchauffeurs

Tot nu toe heeft Uber zich gericht op privéchauffeurs met de allerbeste auto’s. Van Leeuwen: “We zien veel vraag bij gebruikers met een iets kleiner budget naar veilig en luxe vervoer. Met de introductie van een voordelige optie bieden we een luxe sedan met de vertrouwde Uber service, voor de prijs van een normale taxi. Hiermee maken we Uber nog toegankelijker en kunnen we onze aanwezigheid in Amsterdam verder vergroten.”

De tarieven van de nieuwe optie ‘UberBLACK’ zijn vergelijkbaar met die van een taxi. Voor die prijs krijgt de gebruiker de bekende Uber service, zoals bestellen via de Uber app, een flesje water voor onderweg en direct betalen met credit card. In plaats van een verlengde Mercedes S-Klasse komt er bij deze optie bijvoorbeeld een BMW 5-Serie, Mercedes E-Klasse of Audi A6 voorrijden.

Luxe auto’s

De meest luxe optie waarmee Uber in Amsterdam is gestart heet ‘UberLUX’. Voor een iets hogere prijs zijn de zogenaamde Uberaars verzekerd van de beste chauffeurs en de meest luxe auto’s. “UberLUX bestaat voornamelijk uit verlengde Mercedes S-Klasses en BMW 7 Series,” zegt Van Leeuwen.

“En in sommige gevallen kan het zijn dat er een Porsche of Jaguar voor komt rijden. Naast de meest luxe auto’s is de gebruiker verzekerd van de allerbeste chauffeurs. Alleen chauffeurs die door onze gebruikers goed beoordeeld worden komen in aanmerking voor deze klasse.”

Vervoersconcept

Het vervoersconcept is over de hele wereld geïntroduceerd. Na Amerika en Europa is Uber recentelijk ook gelanceerd in Azië (Singapore, Seoul, Taipei), Zuid-Amerika (Mexico-City) en Afrika (Johannesburg). In alle 40 steden waar Uber actief is kan met dezelfde app een auto besteld worden.

Uber is een nieuw bedrijf dat passagiers via een smartphone-app in contact brengt met een luxe auto met chauffeur in hun buurt en op deze manier comfortabel vervoer bereikbaar maakt voor een grotere groep mensen.

Prijzen

De prijs van UberBLACK is € 5,- basistarief, € 1,90 per km en € 0,40 per minuut. Daarbij geldt een minimumtarief van € 10,-. De prijs van UberLUX is € 7,- opstaptarief, € 2,10 per km en € 0,45 per minuut. Daarbij geldt een minimumtarief van € 15,-.

Omdat er met vaste klanten via de app gewerkt wordt die achteraf per creditcard betalen, hoeft Uber zich niet aan de wettelijke maximumtarieven voor straattaxi te houden. Er is sprake van ‘contractvervoer’, waardoor er met een minimumprijs gewerkt mag worden.

Bart Pals

Powered by WPeMatico

Ziekenhuis mag geen ligtaxi inzetten voor interklinisch vervoer

Ziekenhuis mag geen ligtaxi inzetten voor interklinisch vervoer

http://www.taxipro.nl/feed/

Ziekenhuizen mogen geen ‘ligtaxi’ inzetten voor interklinisch vervoer van patiënten. Daarvoor moet een reguliere ambulance gebruikt worden, die veel hogere kosten met zich mee brengt. Het gerechtshof in Den Bosch heeft de uitspraak van de kort geding-rechter bevestigd. Ambulancedienst RAV behoudt het monopolie en BAS Interklinisch zorgvervoer mag dus geen interklinisch zorgvervoer uitvoeren voor het Amphia Ziekenhuis in Breda.

Volgens het ziekenhuis is er sprake van planbaar vervoer dat buiten de werkingssfeer van de wet ambulancezorg valt. Er wordt immers feitelijk geen zorg verleend, er is uitsluitend sprake van vervoer van de ene naar de andere locatie van hetzelfde ziekenhuis. De patiënt die op deze manier vervoerd wordt, beschikt niet over een indicatie voor vervoer door een volledig uitgeruste ambulance met een verpleegkundige.

Wet ambulance zorg

De Twaz (Tijdelijke wet ambulance zorg) moet volgens de rechtbank echter ruim worden uitgelegd. Het gaat om vervoer van de in het ziekenhuis opgenomen patiënten die zich niet zelfstandig naar een andere locatie kunnen begeven.

“De inrichting van het zorgvoertuig van BAS en de uitrusting daarvan, hoezeer ook beperkt, zijn van dien aard dat het zorgvoertuig niet met een taxi op één lijn kan worden gesteld en, naar het hof aanneemt, ook door de gemiddelde patiënt niet als gewone taxi zal worden ervaren”, luidt de mening van de rechtbank. “Het komt dus net als de voorzieningenrechter tot het voorlopig oordeel dat hier sprake is van ambulancevervoer in de zin van de Twaz.”

Taxivervoer

Er is volgens de rechter geen sprake van taxivervoer. In de praktijk is de gang van zaken dat BAS de patiënt ophaalt op de afdeling waar hij is opgenomen of verblijft. Vervolgens brengt hij hem naar de afdeling waar hij moet zijn. Er is niet alleen een chauffeur, maar ook een bijrijder die helpt bij het vervoer van de brancard. Ook zit hij bij de patiënt om een praatje te maken en hem indien nodig gerust te stellen.

“Een taxi vervoert slechts vanaf de uitgang van de ene locatie naar de ingang van de andere locatie”, vindt de rechtbank. “Onder hulpverlening valt in elk geval ook het vervoeren, plaatsen en overdragen van patiënten in de keten van zorg.” Waar de rechtbank echter aan voorbij gaat, is dat een taxichauffeur bijvoorbeeld een nierdialyse-patiënt ook naar de betreffende afdeling toe begeleidt en ook weer ophaalt.

Begeleiding bijrijder

“Door de medewerkers van BAS worden de patiënten kennelijk met praktische zorg en toewijding omgeven, door het ophalen van en brengen naar de afdeling en de begeleiding van de bijrijder. Deze zorg bevindt zich onmiskenbaar op een ander en hoger niveau dan de dienstverlening door een taxichauffeur. Het hof schaart deze vorm van hulpverlening onder hulpverlening in de zin van de Twaz, ook al betreft het niet de zorg die door een arts of verpleegkundige pleegt te worden verleend”, aldus de rechtbank.

Door zogenaamde ligtaxi is fors goedkoper dan het vervoer per ambulance. Ziekenhuizen zouden daarmee tientallen miljoenen euro’s kunnen besparen op het interklinisch vervoer. Maar daar haalt de rechter dus opnieuw een streep doorheen.

Bart Pals

Bekijk de volledige uitspraak van het gerechtshof.

Lees ook: Ziekenhuis mag ambulancevervoer niet uitbesteden aan taxibedrijf

Bart Pals

Powered by WPeMatico