Nationaal Congres Contractvervoer 2019: call for papers

Nationaal Congres Contractvervoer 2019: call for papers

http://www.taxipro.nl/feed/

Het Nationaal Congres Contractvervoer 2019 vindt plaats op donderdag 10 oktober in Expo Houten, tegelijk met Taxi Expo 2019. In het congresprogramma is nog ruimte voor bijdragen van opdrachtgevers, vervoerders, gebruikers en andere belanghebbenden bij het Nederlandse doelgroepenvervoer.

Er valt voor alle partijen nog veel te winnen in het vervoer van leerlingen, mensen met een wmo-indicatie, cliënten dagbesteding en andere doelgroepen. Maar er is de laatste jaren ook meer aandacht ontstaan voor aanbesteden op kwaliteit. Het Nationaal Congres Contractvervoer 2019 wil met alle betrokkenen de balans opmaken en bekijken of het inderdaad wat beter gaat met het doelgroepenvervoer in Nederland.

Het congres kent een andere opzet dan voorgaande jaren. Binnen Expo Houten vindt het in een andere ruimte plaats. Eerst staan er twee blokken met plenaire sessies op het programma, die elk worden afgesloten met een paneldiscussie. In de middag vindt er een blok met parallelsessies plaats, waarna een spreker van buiten de sector het congres zal afsluiten.

Kennis, ervaring en onderzoek

Het congres draait om actuele ontwikkelingen in het aanbesteden en uitvoeren van doelgroepenvervoer. Er wordt kritisch gekeken naar en gediscussieerd over wat goed gaat én wat beter moet. Denkt u dat uw kennis, ervaring of onderzoek een waardevolle bijdrage kan leveren aan het Nationaal Congres Contractvervoer? Stuur dan een voorstel van circa 250 woorden vóór vrijdag 28 juni. De beste bijdragen worden uitgenodigd deel te nemen aan het congres.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Gooi en Vecht-gemeenten gaan doelgroepenvervoer zelf organiseren

Gooi en Vecht-gemeenten gaan doelgroepenvervoer zelf organiseren

http://www.taxipro.nl/feed/

De acht gemeenten in de Regio Gooi en Vechtstreek gaan een gezamenlijke organisatie opzetten voor de uitvoering van hun doelgroepenvervoer. Door te kiezen voor inbesteden in plaats van aanbesteden willen ze meer grip krijgen op de kwaliteit en efficiëntie van het vervoer. Een haalbaarheidsonderzoek wijst uit dat de gewenste verbeteringen met deze andere aanpak te realiseren zijn.

Het gaat om de gemeenten Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren. Van het doelgroepenvervoer in hun regio wordt door zo’n 9.000 mensen gebruikgemaakt. Tot op heden wordt dat vervoer aanbesteed. Maar gemeenten en gebruikers ervaren bij deze werkwijze te weinig grip op de kwaliteit en efficiëntie van het vervoer. 

Daarom ontstond het idee om te bekijken of het ook anders kon door het vervoer in eigen beheer te gaan organiseren, in tegenstelling tot alles via een aanbesteding bij vervoerders neer te leggen. De afgelopen tijd deed ITAX op verzoek van de regio onderzoek naar de mogelijkheden. En de uitkomsten zijn voldoende veelbelovend, want de gemeenten hebben besloten inderdaad voor inbesteden in plaats van aanbesteden te kiezen.

Gediend bij gezamenlijke dienst

Burgemeester en wethouders van Hilversum schrijven er het volgende over aan hun gemeenteraad: “De onderzoekers concluderen dat gebruikers, medewerkers en gemeenten gediend zijn bij de uitvoering van het doelgroepenvervoer in één eigen gezamenlijke dienst. Het zelf uitvoeren van het doelgroepenvervoer komt tegemoet aan de wens naar meer kwaliteit en continuïteit voor inwoners en medewerkers. Ook biedt het mogelijkheden tot meer efficiency en winst bij de verduurzaming van het vervoer. Tot slot laat het onderzoek zien dat inbesteden en bundeling mogelijk zijn binnen het huidige financiële kader.”

Voorstel voor overdragen vervoer

Kortom: inbesteden en bundelen is wenselijk, haalbaar en betaalbaar. Terwijl opnieuw aanbesteden alleen maar zal leiden tot hogere tarieven voor het vervoer, vrezen de gemeenten. Zij denken ook dat het bundelen van vervoersvormen voor meer chauffeurs en andere medewerkers van vervoerders tot een “volwaardige dienstbetrekking” kan leiden. En door de uitvoering bij een gemeentelijke organisatie te leggen, moet ook een meer directe band tussen vervoerders en gebruikers ontstaan.

Dit en meer is uiteraard niet in een paar weken geregeld. Uiterlijk in december van dit jaar moet het regiobestuur een voorstel klaar hebben voor het overdragen van het wmo-vervoer en het leerlingenvervoer van de gemeenten naar de nieuwe organisatie. Dat moet op respectievelijk 1 januari en 1 augustus 2021 gaan gebeuren. De andere stromen in het doelgroepenvervoer moeten later aan het systeem worden toegevoegd.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Website Taxivacatures compleet vernieuwd

Website Taxivacatures compleet vernieuwd

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxiwerq heeft zijn website Taxivactures een aanzienlijke update gegeven. De online vacaturebank heeft een nieuw uiterlijk gekregen en is overzichtelijker en efficiënter ingedeeld dan voorheen.

Een belangrijk verschil is dat op de site eerder geen link met Taxiwerq te vinden was, legt Pascal Denissen uit. “In eerste instantie kozen we ervoor om Taxivacatures.nl los van Taxiwerq te presenteren aan de buitenwereld. Maar de markt blijkt toch te voelen dat ons bedrijf en deze manier van werk in de taxibranche onder de aandacht brengen bij elkaar horen. Daarom ademt de site sinds kort in alles Taxiwerq uit. En we merken dat deze benadering een positief effect heeft.”

Garantie op werk

“De partijen waar wij mee samenwerken, zoals de taxibedrijven en het UWV, weten de site bijvoorbeeld steeds beter te vinden”, legt Denissen uit. “Steeds meer taxibedrijven verwijzen naar de site en vervolgens organiseren wij het hele traject van financiering tot opleiding en de garantie op werk bij een taxibedrijf. Onze relaties zijn enthousiast over de manier waarop de site werkt.

De site genoemde werkwijze zorgt ervoor dat toekomstige chauffeurs goed worden gescreend op de werkzaamheden die ze moeten gaan uitvoeren. Komt er een sollicitatie binnen, dan nemen relatiebeheerders van Taxiwerq contact op met het taxibedrijf dat de sollicitant heeft doorverwezen. Dan wordt onder meer het specifieke werkpakket van dat bedrijf besproken. Deze aanpak voorkomt dat iemand wordt opgeleid voor werk dat niet goed bij hem of haar past.

Voorselectie

“Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt kunnen we op deze manier toch wat druk bij taxibedrijven wegnemen”, legt Denissen uit. “Het ontlast bijvoorbeeld de vaak toch al druk bezette medewerkers van personeelszaken bij taxibedrijven. Veel van die bedrijven verwijzen sollicitanten die al een chauffeurspas hebben dan ook naar ons door, zodat we de hele voorselectie van ze over kunnen nemen.”

Een andere ontwikkeling van de site is dat het proces om bij de daadwerkelijke vacatures te komen een stuk korter en efficiënter is geworden. In de vorige versie van de site moesten mensen namelijk eerste een soort voorselectie doorlopen. “Als je de site opent, klik je aan in welke provincie je woont. Dan zie je meteen alle vacatures die er in de eigen provincie zijn. Vervolgens vul je naam, adres en woonplaats in en beantwoord je vijf vragen, waarna de gegevens bij Taxiwerq binnenkomen.”

Alle provincies

Het aanbod op de site is overigens fors, wat voor een belangrijk deel met het nog altijd aanhoudende tekort aan chauffeurs te maken heeft. “Daar is de laatste tijd niets in veranderd en ik zie dat de komende tijd ook niet gebeuren. Wij zijn namens onze opdrachtgevers voor alle twaalf de provincies op zoek naar chauffeurs voor het leerlingenvervoer, zorgvervoer en wmo-vervoer. Maar ook straattaxichauffeurs, buschauffeurs, planners, centralisten en andere taximedewerkers kunnen bij ons solliciteren.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Taxichauffeur met ongeldig rijbewijs aangehouden

Taxichauffeur met ongeldig rijbewijs aangehouden

http://www.taxipro.nl/feed/

De politie heeft voor de tweede keer in een week tijd een Rotterdamse taxichauffeur betrapt die met een ongeldig verklaard rijbewijs aan het werk was. De taxi van de man is in beslag genomen.

De politie-eenheid Rotterdam Oost vertelt op zijn Facebookpagina dat er afgelopen nacht een zogenaamde ANPR-hit kwam op het kenteken van een taxi. Zo’n melding betekent dat de bestuurder van het voertuig een ongeldig verklaard rijbewijs heeft.

Weggesleept

“Op de Hoofdweg in Capelle kon de auto, een taxivoertuig waarin klanten aanwezig waren, worden onderschept. De bestuurder, een 29-jarige Rotterdammer, werd aangehouden. Op 25 mei van dit jaar werd de chauffeur ook al aangehouden voor het rijden met een ongeldig verklaard rijbewijs. Daarom is de auto nu in beslag genomen en weggesleept naar een verzamellocatie.”

Net als zijn klanten moest de taxichauffeur op zoek naar alternatief vervoer, geeft de politie aan: “De taxichauffeur moest om thuis te komen een taxi bellen.”

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Breda zet taxistewards in op standplaats centrum

Breda zet taxistewards in op standplaats centrum

http://www.taxipro.nl/feed/

In Breda worden extra stewards ingezet om het taxivervoer in de binnenstad in goede banen te leiden. Dat gebeurt dit weekend tijdens het Breda Jazz Festival en daarna in principe elke zaterdagavond en zaterdagnacht.

De Brabantse gemeente werkt aan de invoering van een eigen taxikeurmerk op basis van een verordening. Het was aanvankelijk de bedoeling om dit keurmerk al voor de zomer in te voeren, maar dat is intussen opgeschoven naar 1 september. Vanaf die datum is het keurmerk verplicht om in de opstapmarkt van Breda te kunnen werken. De gemeente hoopt daarmee de problemen in de sector, zoals ritweigering en wangedrag op standplaatsen, naar het verleden te verwijzen.

Voor het eerst ingezet

Intussen moeten de taxistewards al voor de nodige verbetering zorgen. De afgelopen jaren was er tijdens grote evenementen een taxivignet van kracht. Nu moeten de stewards tijdens het Jazz Festival de sfeer en orde bewaken bij de standplaats in het stadscentrum. Op donderdagavond werden de stewards voor het eerst ingezet en ook in de nacht van zaterdag op zondag zijn ze op de standplaats te vinden. Daarna worden ze vanaf 6 juli elke zaterdagavond- en nacht ingezet, met uitzondering van enkele data waarop het door de vakantieperiode rustig zal zijn in het centrum.

Veilig naar huis

Boaz Adank, wethouder Mobiliteit en Bereikbaarheid: “We willen dat bezoekers van de binnenstad zich echt welkom voelen in de stad. Maar ook dat zij op een prettige en veilige manier naar huis gebracht kunnen worden. Samen met de taxibranche en de SKB werken we aan gastvrij, klantvriendelijk en veilig taxivervoer in Breda. Een van de maatregelen is de inzet van taxistewards. We hebben met de inzet van sfeerbeheerders in de binnenstad al goede ervaringen opgedaan. Dat gaan we nu weer doen met taxistewards. Daarnaast werken we aan de invoering van een lokale taxivergunning vanaf 1 september 2019.”

Lees ook: Stichting Kwaliteitstaxi Breda van start

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Geen schadevergoeding taxichauffeur na vrijspraak in drugszaak

Geen schadevergoeding taxichauffeur na vrijspraak in drugszaak

http://www.taxipro.nl/feed/

Een taxichauffeur die onlangs werd vrijgesproken van betrokkenheid bij drugshandel, krijgt geen geld voor de schade die hij zou hebben geleden. De man had ruim 32.000 euro schadevergoeding geëist, onder meer vanwege misgelopen inkomsten.

De taxichauffeur werd zo’n anderhalf jaar geleden samen met twee anderen opgepakt in een loods in Rotterdam. De politie had een tip gekregen dat de mannen met een lading cocaïne in de weer waren. Die drugs werden ook aangetroffen en het drietal werd opgepakt.

In de uiteindelijke rechtszaak werden de twee andere mannen veroordeeld terwijl de taxichauffeur werd vrijgesproken. Hij beweerde alleen met zijn taxi in de loods te zijn geweest om een klant op te pikken. Van de drugs wist hij niets af. Zijn aandeel in de drugshandel kon volgens de rechter niet worden bewezen. De vrijspraak is definitief want er komt geen hoger beroep in deze zaak.

Niet op zijn plaats

Na de vrijspraak kreeg de man ook zijn taxi terug. Maar omdat hij eerst een paar dagen in verzekering was gesteld en daarna een aantal maanden in voorlopige hechtenis doorbracht, stelt hij schade te hebben geleden. Hij eiste daarom twee bedragen: 17.275 euro voor immateriële schade door het voorarrest en 15.904 euro als vergoeding voor niet gerealiseerd inkomen.

De officier van justitie vindt de gevraagde vergoeding voor immateriële schade niet op zijn plaats. De man beriep zich eerst op zijn zwijgrecht en was later zeer spaarzaam met het geven van informatie. Als hij meer had verklaard, was de kans gezien de uitkomst van de rechtszaak groter geweest dat hij niet zo lang in voorlopige hechtenis had gezeten, aldus de officier. En zou een schadevergoeding toch toegekend worden, dan is het gevraagde bedrag volgens de officier te hoog voor de vier maanden die de hechtenis duurde.

Klant ophalen

De rechter vindt dat er geen reden is om immateriële schade te vergoeden. De taxichauffeur heeft alleen verklaard dat hij in de loods met drugs was om een klant op te halen. Dat hij daar was, bewijst niet dat hij de Opiumwet heeft overtreden. Maar zijn uitleg was onvoldoende om zijn aanwezigheid in een loods met tientallen kilo’s drugs helemaal te rechtvaardigen. Meer dan het genoemde heeft de man echter niet willen verklaren.

Daardoor is het ook aan hemzelf te wijten dat hij vier maanden in voorlopige hechtenis zat, vindt de rechter. En dat maakt het toekennen van een vergoeding voor geleden immateriële schade ook onnodig. Om dezelfde reden krijgt de man ook geen schadevergoeding omdat hij maandenlang zijn werk niet kon doen: hij had zelf invloed kunnen uitoefenen op zijn voorlopige hechtenis door eerder en uitgebreider de informatie te delen waarmee hij uiteindelijk werd vrijgesproken.

Lees ook: Taxichauffeur vrijgesproken in drugszaak

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Beuk introduceert uitvaarttouringcar

Beuk introduceert uitvaarttouringcar

http://www.taxipro.nl/feed/

De inzet van touringcars in plaats van volgwagens bij uitvaarten is niet nieuw, maar met de uitvaarttouringcar van Koninklijke Beuk is het vanaf nu ook mogelijk om de overledene in zijn of haar kist mee aan boord te nemen. 

Beuk spreekt zelf van een ingenieus en innovatief product waarmee direct wordt ingespeeld op een groeiende vraag uit de markt. “Onze touringcars werden al ingezet bij uitvaarten”, legt directeur Monique Beuk uit. “Dit is beduidend voordeliger dan volgauto’s. Vanuit de opkomende vraag of de overledene ook aan boord mocht  hebben wij het initiatief genomen om een uitvaarttouringcar te ontwikkelen.” Die ontwikkeling werd samen met busproducent Van Hool gedaan.

Privacy

Aan boord van de touringcar is plek voor de overledene en 26 nabestaanden. Zij kunnen in meerdere zitjes met tafels plaatsnemen terwijl geblindeerde ramen de privacy waarborgen. Er kunnen foto’s en filmpjes vertoond worden en naar muziek te luisteren die bij de overledene past. Binnen het concept is het ook mogelijk om een route langs een aantal locaties te rijden die in het leven van de overledene een rol hebben gespeeld.

De uitvaarttouringcar beschikt over diverse technologische oplossingen. Beuk: “De benodigde functionaliteiten zoals een verlengde en verzwaarde lift, een bredere middendeur en een veilige baar-bevestiging zijn vereist om uitvaartvervoer professioneel te kunnen verzorgen.”

Respectvolle rijstijl

De chauffeurs zijn speciaal opgeleid om deze vorm van vervoer goed te verzorgen. “De techniek aan boord vereist specifieke kennis en het rijden van een overledene vraagt om een respectvolle rijstijl, de juiste etiquette en inleving in het moment”, aldus het bedrijf. Monique Beuk: “Er is geen tweede kans, de lat ligt hoger dan gebruikelijk. Onze chauffeurs vinden het een eer om een bijdrage te mogen leveren aan iemands laatste reis.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Doelgroepenvervoer Walcherse gemeenten voorlopig gegund

Doelgroepenvervoer Walcherse gemeenten voorlopig gegund

http://www.taxipro.nl/feed/

De gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen hebben hun doelgroepenvervoer voorlopig gegund aan Hala Zeeland en Taxi de Vlieger. De komende weken kan er nog bezwaar tegen dit besluit worden aangetekend.

De drie Walcherse gemeenten hebben het vervoer onlangs voor een periode van vier jaar gegund. Zoals gebruikelijk is er daarna een periode van twintig dagen waarin partijen hun bezwaar tegen het besluit kenbaar kunnen maken. De gemeenten geven aan te hopen dat de procedure zo snel mogelijk kan worden afgerond, zodat de contracten kunnen worden getekend en de taxibedrijven het werk kunnen gaan voorbereiden.

Routevervoer

De opdracht betreft het routevervoer en het vraagafhankelijk vervoer in Middelburg, Veere en Vlissingen, alsmede de haltetaxi in de gemeente Veere. Als het aan de drie gemeenten ligt, neemt Hala Zeeland de komende vier jaar het routevervoer voor zijn rekening. Taxi de Vlieger mag dan het vraagafhankelijke vervoer gaan verzorgen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Taxichauffeur op A16 van taxi beroofd

Taxichauffeur op A16 van taxi beroofd

http://www.taxipro.nl/feed/

Een taxichauffeur heeft maandagochtend op de A16 bij Rotterdam zijn taxi aan de kant van de weg gezet omdat zijn passagier hem op het hoofd sloeg en bedreigde. De man ging er vervolgens met de taxi en de persoonlijke bezittingen van de chauffeur vandoor.

De politie meldt dat de taxi nabij de Brienenoordbrug aan de kant werd gezet. De taxichauffeur pikte op zondagavond een klant op bij een horecagelegenheid aan het Spui in Den Haag. Eenmaal onderweg – het was inmiddels na middernacht – werd de chauffeur door zijn passagier uitgescholden. Ook werd hij bedreigd en moest hij harder rijden.

Levensgevaarlijk

Via zijn achteruitkijkspiegel zag de taxichauffeur vervolgens dat de klant naar voren kwam en hem ineens op zijn hoofd sloeg. De klant haalde daarna nog een keer uit. “Een levensgevaarlijke situatie maar gelukkig wist de chauffeur de taxi aan de kant te zetten”, aldus de politie. De klant sprong vervolgens achter het stuur en ging er snel vandoor.

Signalement

De taxi werd niet veel later teruggevonden op de Sportlaan, maar de verdacht was niet op die locatie aanwezig. Uiteraard is de politie naar hem op zoek. Het gaat om een blanke man die sprak met accent en tussen de 1,70 en 1,80 meter lang is. Hij heeft een dun postuur, blond haar en een stoppelbaardje. De man droeg een spijkerbroek.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

‘Zorgverzekeraars knijpen taxibedrijven af’

‘Zorgverzekeraars knijpen taxibedrijven af’

http://www.taxipro.nl/feed/

Na Zilveren Kruis is ook CZ een inkoopprocedure voor zittend ziekenvervoer gestart die FNV Taxi grote zorgen baart. De twee grootste zorgverzekeraars eisen volgens de vakbond van alles, maar bieden te lage kilometervergoedingen voor het vervoer. “De grote verzekeraars knijpen de taxibedrijven nog verder af”, stelt FNV.

FNV Taxi opende onlangs al de aanval op de manier waarop Zilveren Kruis zijn zittend ziekenvervoer voor de komende jaren wil inkopen. De vakbond snapt dat er kwaliteit wordt gevraagd maar stelt dat zelfs de maximale kilometertarieven “belachelijk laag” zijn. Werkgeversorganisatie KNV sluit zich daar bij aan namens haar leden, die de inkoop als “gekkenwerk” bestempelen.

In de problemen

FNV en KNV vrezen vooral dat alleen grote vervoerders de klus kunnen aannemen en vervolgens alles wat voor henzelf niet rendabel is naar onderaannemers doorschuiven. Met name de kleinere bedrijven die als onderaannemer bij deze klus betrokken zijn, zouden daardoor in de problemen komen. Zilveren Kruis is echter van mening dat de minimale en maximale tarieven waarop kan worden ingeschreven voldoende zijn om het vervoer rendabel uit te voeren.

Nu CZ zijn inkoop van het zittend ziekenvervoer is gestart, stelt FNV dat ook deze zorgverzekeraar de laagste prijs de doorslag laat geven. CZ zit qua kilometerprijs weliswaar iets hoger dan Zilveren Kruis, maar volgens de vakbond kan voor de gestelde tarieven geen enkel taxibedrijf rendabel rijden, ongeacht de omvang. FNV stelt dat de taxibedrijven wordt gevraagd om meer kwaliteit te leveren voor minder geld, iets waarvoor chauffeurs en passagiers de rekening zullen betalen als de ziekenvervoerders het niet meer kunnen bolwerken,

Kwaliteit in gevaar

De kwestie is nu aangekaart bij de Tweede Kamercommissie voor Volksgezondheid. De vakbond benadrukt dat het heel normaal is dat de zorgverzekeraars kwaliteit eisen van de ziekenvervoerders, maar met de vergoedingen die CZ en Zilveren Kruis daar tegenover stellen, komt de kwaliteit juist in gevaar omdat het uiteindelijk taxibedrijven in hun voortbestaan zal bedreigen.

Lees ook: Aanbesteding Zilveren Kruis ‘belachelijk’ en ‘gekkenwerk’

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico