Mytaxi groeit in hoog tempo door

Mytaxi groeit in hoog tempo door

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxi-app mytaxi heeft een goed 2018 achter de rug. De omzet groeide met 75 procent ten opzichte van 2017, het aantal aangesloten chauffeurs bedraagt nu meer dan 100.000 en inmiddels hebben meer dan 10 miljoen mensen in Europa een account. In het lopende jaar wil mytaxi de groei nog versnellen.

Het online platform voor vraag en aanbod in taxiritten timmert al tien jaar aan de weg in zowel Europa als het Verenigd Koninkrijk. In die laatste markt was de omzetgroei met 80 procent afgelopen jaar het sterkst. De app is verder actief in Duitsland, Polen, Oostenrijk, Zweden, Portugal, Spanje, Italië en Ierland. In al die markten bij elkaar werd een omzetgroei van 75 procent gerealiseerd. De app had vorig jaar voor het eerst meer dan 10 miljoen gebruikers en meer dan 100.000 aangesloten taxichauffeurs.

Minder wachttijd

Krimp was er in zekere zin ook: de gemiddelde wachttijd voor een geboekte rit nam af naar minder dan 3,5 minuten in Europa, minder dan drie minuten in het Verenigd Koninkrijk en minder dan twee minuten in het centrum van Londen. CEO Eckart Diepenhorst noemt 2018 dan ook “een enorm succes voor mytaxi.”

“We hebben de cijfers zien groeien en er was sprake van verbeteringen in onze markten. Ik ben dan ook erg trots op het mytaxi-team dat dit voor elkaar heeft gekregen”, verwijst de directeur naar de circa 600 mensen die verspreid over 26 kantoren werken voor het bedrijf. “De 100.000 chauffeurs die onze partners zijn, hebben natuurlik een enorm aandeel in dit succes. Zij krijgen van klanten een gemiddelde rating van 4,82 sterren op een maximum van vijf. Dat is een buitengewone prestatie.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Kamerleden kritisch op aanbod uitstootvrije taxibusjes

Kamerleden kritisch op aanbod uitstootvrije taxibusjes

http://www.taxipro.nl/feed/

Tweede Kamerleden Helma Lodders en Sophie Hermans (VVD) willen graag van de regering weten wat nu eigenlijk het aanbod is in uitstootvrije taxibusjes. De regering schaft immers de BPM-teruggave op taxi’s af om te zorgen dat er meer met emissievrije voertuigen wordt gereden. Maar de taxisector zelf heeft al vaker aangeven dat het aanbod hierin vooralsnog zeer beperkt is.

De taxisector heeft zich van meet af aan verzet tegen het plan om de BPM-teruggave op taxivoertuigen af te schaffen. Zonder succes, want een half jaar geleden werd het plan definitief. Het afschaffen (in 2019 deels in 2020 helemaal) van de BPM-teruggave moet de taxisector stimuleren om snel over te stappen op uitstootvrije voertuigen. Voor taxibusjes met weinig of geen uitstoot is er namelijk sprake van weinig of geen BPM.

Inzichten door monitoring

Toen de kogel door de kerk ging, zegde de regering wel toe om te gaan monitoren of er voldoende aanbod zou zijn in elektrische en hybride taxibusjes. VVD-Kamerleden Lodders en Hermans willen een half jaar later graag weten welke stappen de staatssecretaris van Financiën en de minister van Volksgezondheid hebben genomen om die monitoring te regelen. 

Ook zijn ze benieuwd welke inzichten de monitoring tot nu toe hebben opgeleverd. Meer concreet vragen de Kamerleden zich af  “wat het aanbod is van nulemissievoertuigen voor het zorg- en doelgroepenvervoer” en welke actieradius deze voertuigen hebben.

Niet besturen met rijbewijs B

Een ander punt van aandacht is volgens hen dat met name elektrische rolstoelbussen door het zware batterijpakket al snel zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Daardoor mogen ze niet meer met een B-rijbewijs worden bestuurd, wat zou betekenen dat taxibedrijven hun chauffeurs het D-rijbewijs moeten halen. Lodders en Hermans vragen zich af of de bewindslieden in hun voorstellen rekening hebben gehouden met de extra kosten die hierbij komen kijken.

Lees ook:

  • ‘Afschaffen BPM-teruggave komt veel te vroeg’
  • Tweede Kamer stemt in met afschaffen BPM-teruggave taxi’s
  • ‘Duurzaamheid geen reden voor duurder doelgroepenvervoer’

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Van Driel Groep neemt branchegenoot Van Dijk over

Van Driel Groep neemt branchegenoot Van Dijk over

http://www.taxipro.nl/feed/

Het Osse familiebedrijf Van Driel Groep neemt branchegenoot Taxi en Touringcar Van Dijk uit Cuijk over. Hierdoor groeit het bedrijf naar een omvang van ruim 900 medewerkers en meer dan 800 voertuigen. Voor Van Driel is het een strategische overname, waarmee het bedrijf zijn positie in de regio verstevigt.

Voor het personeel van Van Dijk zal er weinig veranderen, omdat de huidige vestigingen in Cuijk zal blijven bestaan en ook het merk Van Dijk gewoon gehandhaafd blijft. “Maar natuurlijk zullen wij ook kijken hoe we onze nieuwe organisatie nog efficiënter kunnen maken en de beste klantervaring voor onze klanten kunnen bewerkstelligen. We kunnen synergievoordelen halen uit onder andere ritplanning, lokale kennis en inkoop. Schaalvergroting is van belang in onze branche en deze overname past dan ook perfect binnen onze toekomstvisie”, legt Van Driel uit.

Waardevolle toevoeging

Operationeel directeur Maurits van Driel spreekt van een ‘waardevolle toevoeging’ voor het familiebedrijf uit Oss dat zich heeft gespecialiseerd in personenvervoer over de weg. ‘Eind 2018 zijn de contacten tussen beide bedrijven tot stand gekomen. Al snel bleek dat de bedrijven zowel qua profiel als cultuur goed overeenkomen. Ook sluiten de kernactiviteiten van beide bedrijven vrijwel naadloos aan.”

Beide bedrijven zijn actief in onder andere het zittend ziekenvervoer, leerlingenvervoer, WMO-vervoer, touringcarvervoer en openbaar vervoer. De Van Driel Groep is actief in Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Flevoland en Utrecht.

Lees ook:

Van Driel bereikt hoogste trede Prestatieladder Sociaal Ondernemen

Inge Jacobs{authorlink}

Powered by WPeMatico

Boete en schadevergoeding voor bespugen taxihost Schiphol

Boete en schadevergoeding voor bespugen taxihost Schiphol

http://www.taxipro.nl/feed/

Een conflict tussen een taxihost en een taxichauffeur op Schiphol is de chauffeur op een voorwaardelijke geldboete van 150 euro komen te staan. Ook de boete van 550 euro voor het opgeven van een valse naam is voorwaardelijke. Wel moet hij de taxihost een schadevergoeding van 150 euro betalen.

Dat is de uitkomst van het hoger beroep in een zaak die bijna drie jaar geleden begon met een incident op Schiphol. In die periode was er veel te doen omtrent de zogenaamde taxironselaars op de luchthaven. Op de standplaats zijn veertien plekken, waarvan er tien zijn gegund aan drie verschillende concessiehouders. De overige vier plekken zijn voor alle overige vervoerders. Taxihosts zorgen ervoor dat alles bij de standplaats goed verloopt en dat klanten hun weg naar de officiële taxi’s vinden.

Heel wat taxichauffeurs verzetten zich in het recente verleden tegen dat systeem en probeerden tussen aankomsthal en standplaats klanten op te pikken. Een door de rechter getoetste aanpak van dit probleem heeft in elk geval gezorgd dat deze chauffeurs zich op die plek nauwelijks meer vertonen.

Niet namens Schiphol

In juni 2016 was dat een heel ander verhaal. Een taxichauffeur liep toen met een klant richting zijn taxi. De taxihost liep achter het tweetal aan en liet de klant weten dat hij op het punt stond om mee te rijden met een chauffeur die niet namens Schiphol reed. Volgens de chauffeur heeft de host gezegd dat de chauffeur geen goed mens was en de klant zou gaan beroven.

Dat maakte bij de taxichauffeur een reactie los. Hij spuugde in richting van de taxihost maar zou hem niet zou hebben geraakt – of in elk geval niet bewust. De taxihost zegt echter wel degelijk te zijn bespuugd. Dat is bevestigd door een getuige en camerabeelden. Dat de taxichauffeur de taxihost heeft bespuugd, acht het gerechtshof dan ook bewezen.

Valse naam opgegeven

Aan de ambtenaren die proces-verbaal kwamen opmaken, zou de man een valse naam hebben opgegeven. Maar dat ontkent hij ook, er zou alleen wat verwarring zijn geweest met betrekking tot de chauffeurspas van een collega. Op basis van het bewijs en het proces-verbaal acht het gerechtshof dat echter niet aannemelijk. Het staat voor het hof vast dat de man in elk geval in eerste instantie een andere naam heeft opgegeven dan de zijne. Van de andere zaken die hem ten laste zijn gelegd, is hij wel vrijgesproken.

Voor de ‘eenvoudige belediging’ krijgt de taxichauffeur een boete van 150 euro; het opgeven van een valse naam is goed voor een boete van 550 euro. Beide boetes zijn echter voorwaardelijk en worden alleen opgelegd als de man binnen zijn proeftijd van twee jaar nog eens in de fout gaat. De schadevergoeding van 150 euro moet hij wel gewoon betalen.

Lees ook: Niets af te dingen op verbod taxironselaars Schiphol

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Talent4Taxi realiseert doorstart Taxi Wegman

Talent4Taxi realiseert doorstart Taxi Wegman

http://www.taxipro.nl/feed/

Uitzendbedrijf Talent4Taxi maakt een doorstart met Taxi Wegman en Wegman Personenvervoer, de bedrijven die begin april failliet gingen. Van het huidige personeel van Wegman “heeft 85 procent zicht op een baanaanbod van de nieuwe onderneming.”

Vorige week werd al bekend dat de Wegman-bedrijven een doorstart zouden maken. Nu is ook naar buiten gebracht welke partij daarbij betrokken is. Directeur Fried Sengers van Talent4Taxi zegt dat het uitzendbedrijf “altijd veel vertrouwen heeft gehad in de visie van Wegman, waarbij de kwaliteit van de dienstverlening en een op vertrouwen gebaseerde relatie met opdrachtgevers en leveranciers voorop heeft gestaan.”

Verder uitbouwen

“Na het faillissement, waarin ook Talent4Taxi is betrokken, hebben wij met onze partners naar wegen gezocht om met alle betrokkenen deze unieke onderneming te kunnen voortzetten”, aldus Sengers. Wij zijn verheugd dat met een gedegen financieel fundament de onderneming verder uitgebouwd zal gaan worden. Wegman zal op een duurzame manier vervoersdiensten blijven leveren en iedere dag weer de verwachtingen van onze klanten en opdrachtgevers willen waarmaken.”

Baanaanbod

De nieuwe eigenaar spreekt uiteraard van goed nieuws, zowel voor de medewerkers van Wegman als voor de partijen waarvoor het vervoer wordt verzorgd. “Ruim 85 procent van het personeel heeft zicht op een baanaanbod bij de nieuwe onderneming. Voor de mensen die niet meegaan in de doorstart, zal Talent4Taxi zich maximaal inspannen een passend ander baanaanbod mogelijk te maken”, aldus de toelichting op de doorstart. FNV Taxi gaat ervan uit “dat de werknemers met gelijke arbeidsvoorwaarden het werk mogen voortzetten.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Taxi Expo 2019 op donderdag 10 oktober

Taxi Expo 2019 op donderdag 10 oktober

http://www.taxipro.nl/feed/

Taxi Expo vindt dit jaar plaats op donderdag 10 oktober 2019 in Expo Houten. De vakbeurs voor de taxibranche wordt in een nieuw jasje gestoken, maar is en blijft de plek waar mensen uit de sector elkaar ontmoeten en nieuwe producten en diensten ontdekken.

Een belangrijke verandering ten opzichte van de afgelopen jaren is dat de beurs binnen Expo Houten verhuist naar een andere hal. Op de beursvloer zal nóg meer aandacht worden besteed aan de innovaties van de tientallen standhouders.

Ook dit jaar worden er in het bijprogramma van de beurs diverse workshops verzorgd over onderwerpen en thema’s waar de taxibranche zich mee bezighoudt. Deze sessies zijn voor alle bezoekers gratis bij te wonen. In 2019 worden er meer dan tien workshops geprogrammeerd, onder meer over uitstootvrije taxi’s, het verbeteren van de bedrijfsvoering, omgaan met lastige klanten, actuele juridische onderwerpen, Mobility as a Service en nog veel meer. Voorstellen voor workshops zijn welkom via redactie@taxipro.nl.

Meer afwisseling

Tegelijk met Taxi Expo vindt weer het Nationaal Congres Contractvervoer plaats. Ook deze bijeenkomst verhuist binnen Expo Houten naar een andere ruimte. Bovendien krijgt het congres een andere opzet zodat er meer afwisseling ontstaat, terwijl het programma nog beter aansluit op de wensen en behoeften van de deelnemers. Opdrachtgevers, vervoerders, gebruikers en adviseurs gaan met elkaar in gesprek over doelgroepenvervoer en aanbestedingen in Nederland. Want er gaat steeds meer goed, maar er kan ook nog een heleboel beter.

Het congres zal uit verschillende sessies bestaan, met onder meer aandacht voor goede voorbeelden uit de praktijk, duurzaamheid en het verbeteren van de samenwerking tussen opdrachtgevers en vervoerders. De komende tijd wordt het programma van het Nationaal Congres Contractvervoer verder ingevuld. Datzelfde geldt voor het workshopprogramma. Op 1 juli opent de inschrijving voor beide evenementen. Op de site van Taxi Expo staat nu al alle informatie die bekend is. De komende tijd wordt deze informatie voortdurend geactualiseerd.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

‘Volledig inzicht in alles wat bij vervoer komt kijken’

‘Volledig inzicht in alles wat bij vervoer komt kijken’

http://www.taxipro.nl/feed/

Als intermediair op het gebied van routegebonden vervoer is TC&O de afgelopen tijd druk bezig geweest met het verbeteren van zijn programma Taxiplanning Online (TOL). Voor opdrachtgevers en vervoerders belooft de nieuwe versie nog meer overzicht, inzicht en gebruiksgemak met betrekking tot alles wat met het vervoer te maken heeft.

TC&O werd opgericht door de vader van Han Senders, de huidige eigenaar. Het bedrijf neemt zowel vervoerders als hun opdrachtgevers werk uit handen en vormt het aanspreekpunt voor alle betrokkenen. “Iedereen belt of mailt naar ons in plaats van naar elkaar. Wij leggen de mutaties, klachten en andere zaken vast in systemen waar opdrachtgevers en vervoerders ook toegang tot hebben. We nemen zelfs de factuurcontrole voor onze rekening”, legt Senders uit.

In het begin waren de vervoerders niet allemaal enthousiast over de komst van TC&O. “Ze zagen ons als een partij die tussen taxibedrijf en opdrachtgever ging zitten”, vertelt Senders. “Bovendien moesten ze inzicht gaan geven in hun bedrijfsvoering. Dus er was wel wat weerstand. De eerste die daar medio 2001 overheen stapte was Connexxion. Zij zagen wat wij ze allemaal uit handen konden nemen en daarna volgden er snel meer vervoerders.”

Automatisering

De inspanningen van het bedrijf zijn puur op routegebonden vervoer gericht. Dankzij verregaande automatisering kan er vanuit Eersel worden gewerkt met een betrekkelijk compacte groep mensen. De automatisering komt ook het programma Taxiplanning Online (TOL) ten goede. Dat bestaat al langer maar de laatste tijd werd gewerkt aan een grote update die op 1 juni de bestaande versie van het systeem zal vervangen.

“Hiermee kunnen we alle betrokkenen bij het vervoer volledige transparantie en inzichtelijkheid bieden”, legt Mark Goorman uit. In de online module staan zaken als adresgegevens, een ritplanning voor de komende honderd dagen en openingstijden van locaties. Gebruikers kunnen allerlei mutaties doorgeven of doorvoeren. Maar het platform biedt ook mogelijkheden om vragen te stellen en klachten in te dienen.

Ziek- en afmeldingen

Met de opdrachtgever worden afspraken gemaakt over de rechten van de verschillende gebruikers van het systeem. Goorman: “Iedereen met toegang kan alle voor hem of haar relevante gegevens zien, maar niet iedereen mag alle handelingen verrichten. Vaak mogen ouders en verzorgers alleen ziek- en afmeldingen in het systeem zetten. Al het andere doen de instellingen doorgaans zelf.”

Het programma is helemaal aangepast aan de privacy-wetgeving. En de doorontwikkelde versie is minder gevoelig voor fouten omdat voorheen handmatige taken nu automatisch gaan. Goorman: “Boven alles biedt het opdrachtgevers, vervoerders en gebruikers volledig inzicht in alles wat bij het vervoer komt kijken.”

Tekst loopt door onder afbeelding. In onderstaand voorbeeld staat fictieve informatie.

TOL TC&O

Een goed voorbeeld daarvan zijn de loosmeldingen: ritjes waarvoor de taxi wel komt voorrijden, maar die niet doorgaan. Verspilde moeite voor het taxibedrijf en de school of instelling moet een vergoeding betalen voor een niet gereden rit. “Het systeem laat zien of er bij een bepaalde opdrachtgever veel van die loosmeldingen zijn. Daar maken wij ze dan op attent, want bij een afname van zulke meldingen heeft iedereen baat. Dankzij TOL kunnen we daar makkelijk en snel actie op ondernemen.”

Testen

De nieuwe versie van TOL is eerst onder een groep ouders van leerlingen getest, omdat zij het systeem het meeste gebruiken. Senders: “Er is veel verbeterd ten opzichte van de vorige versie en de testgroep was dan ook enthousiast. Vooral het verbeterde gebruiksgemak werd vaak genoemd. De volgende test was bij de onderwijs- en zorginstellingen, want die hebben meer gebruikersrechten als het om TOL gaat en in die zin gaat de test dan weer een stapje verder. Zij krijgen ook een eigen inlog waarmee ze alle mutaties en opmerkingen kunnen zien. Tevens kunnen ze alle klachten inzien en meteen terugkoppeling geven via het systeem.”

Tot slot zijn er de opdrachtgevers, die het systeem ook als beheerder gebruiken. Zij zullen de verbeterde editie van Taxiplanning Online als laatste gaan testen en ook daar kijkt TC&O met vertrouwen naar vooruit. “De nieuwe versie is in heel veel opzichten een flinke stap vooruit, voor alle betrokkenen”, stelt Senders. De bestaande module is gewoon online tot deze wordt vervangen door de nieuwe versie, wat op 1 juni gaat gebeuren.

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Vier snorders aangehouden in Eindhoven

Vier snorders aangehouden in Eindhoven

http://www.taxipro.nl/feed/

De politie en de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport (ILT) hebben bij een gerichte actie vier mensen aangehouden die zonder de juiste papieren taxivervoer aanboden of uitvoerden.

De vier werden aangehouden tijdens de Koningsnacht. Dit controlemoment lijkt bewust gekozen: het is tijdens zulke dagen extra druk met uitgaanspubliek en daardoor zijn er ook meer taxichauffeurs en snorders die een graantje mee proberen te pikken. In dit geval werden er daarvan vier betrapt.

10.000 euro per overtreding

Op het verzorgen van illegaal taxivervoer staat een boete van 4.300 euro. Daarnaast wordt een last onder dwangsom opgelegd. Dit is een uitgestelde boete van 10.000 euro per overtreding die alsnog wordt geïnd als iemand opnieuw op dezelfde overtreding wordt betrapt. Dat kan meerdere keren gebeuren, met een maximum van 40.000 euro. Of de last onder dwangsom voor één of meer van de vier betrapte snorders geldt, is niet bekendgemaakt.

25 illegale taxichauffeurs

Het is niet de eerste keer dit jaar dat politie en ILT in Noord-Brabant een gerichte actie tegen illegale taxichauffeurs houden. Afgelopen februari werden tijdens carnaval in Eindhoven en Den Bosch in totaal 25 snorders van de weg gehaald.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Geen nieuwe VOG taxichauffeur wegens hennepteelt en snelheidsboete

Geen nieuwe VOG taxichauffeur wegens hennepteelt en snelheidsboete

http://www.taxipro.nl/feed/

Een taxichauffeur die zich in recente jaren schuldig maakte aan hennepteelt en een snelheidsovertreding, zag zijn aanvraag voor een nieuwe Verklaring Omtrent Gedrag worden afgewezen. Ook in hoger beroep veranderde er niets aan die uitkomst.

Zonder Verklaring Omtrent Gedrag krijgt iemand geen chauffeurskaart en kan hij of zij niet werken als taxichauffeur. De man was op het moment dat hij een nieuwe VOG aanvroeg al zes jaar actief als taxichauffeur. Hij was hiermee kostwinner voor zijn gezin en hij had ook investeringen gedaan om het werk te kunnen uitvoeren. 

Hij deed zijn VOG-aanvraag in het kader van continue screening en stelt al jarenlang goed als taxichauffeur kan functioneren. Zijn verzoek had volgens hem minder makkelijk afgewezen moeten worden omdat het geen eerste aanvraag was. Dat het niet om een eerste aanvraag ging, vindt het gerechtshof echter niet relevant. De continue screening is er juist om te zorgen dat mensen een VOG krijgen en vervolgens strafbare feiten plegen zonder dat de VOG in het gedrang komt.

Hennepteelt

Bij een VOG-aanvraag mag vijf jaar worden teruggekeken naar eventuele overtredingen en veroordelingen. Gedurende de periode dat hij als taxichauffeur werkte, werd hij de man voor diverse overtredingen veroordeeld. Nog geen twee jaar geleden kreeg hij voor betrokkenheid bij hennepteelt een taakstraf opgelegd. Een klein jaar eerder leverde een snelheidsovertreding hem een boete van 450 euro op.

Omdat deze zaken in zijn verleden werden aangetroffen, was er ook aanleiding om verder terug te kijken. In 2008 werd hij verdacht van openlijke geweldpleging, wat toen met een schikking werd afgehandeld, zo bleek uit het nadere onderzoek.

Recent verleden

Ook zijn persoonlijke omstandigheden brachten geen reden met zich mee om de aanvraag niet af te wijzen. Hij is veroordeeld voor hennepteelt. Dat het niet om handel ging maar om een overtreding in de privé-sfeer, neemt niet weg dat hij de Opiumwet heeft overtreden. Bovendien gebeurde dat in het recente verleden. De forse snelheidsovertreding is een jaartje langer geleden, maar is wel bij uitstek een overtreding die niet past bij iemand die werkt als taxichauffeur. Het afwijzen van zijn VOG-aanvraag was dan ook terecht, oordeelt het gerechtshof.

Lees ook: Weigering VOG taxichauffeur houdt eigenlijk altijd stand

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico

Zoetermeer gunt leerlingenvervoer aan DVG

Zoetermeer gunt leerlingenvervoer aan DVG

http://www.taxipro.nl/feed/

Het leerlingenvervoer en jeugdhulpvervoer van de gemeente Zoetermeer is voor in elk geval drie jaar gegund aan De Vier Gewesten. De opdracht kan na die periode nog met een jaar worden verlengd.

De afgelopen jaren verzorgde Connexxion het leerlingen- en jeugdhulpvervoer in de Zuid-Hollandse gemeente. Met ingang van het nieuwe stokje neemt de plaatselijke franchisenemer van DVG dat stokje over. In de huidige situatie gaat het om ongeveer 180 leerlingen en zo’n dertig cliënten die worden vervoerd in het kader van de jeugdhulp. Die groep zal met ingang van 2020 ongeveer twee keer zo groot worden, omdat het vervoer in kwestie wordt overgeheveld van de zorgaanbieders naar gemeenten.

Omgang met leerlingen en gemeente

In de beoordeling van de inschrijvingen is de prijs voor 40 procent meegewogen, net als de communicatie. Dat onderdeel heeft weer diverse subcriteria, waaronder omgang met de gemeente (maximaal 10 punten) en omgang met de leerling of jeugdige en de ouders / verzorgers (maximaal 15 punten). Voor omgang met scholen, omgang met personeel en een communicatietool waren elk hooguit 5 punten te verdienen.

Punten voor volledig elektrisch

De overige 20 procent van de punten was te behalen met toezeggingen op het gebied van duurzaamheid. Hierbij is gekeken naar de mate waarin duurzaam vervoer wordt geboden bij de start van de overeenkomst en op verschillende momenten tijdens de looptijd van het contract. Volledig elektrisch rijden is binnen dit verband het hoogst haalbare. Voor de situatie bij de start waren maximaal 8 punten te verdienen, voor de situatie op de latere momenten achtereenvolgens 6, 4 en 2 punten.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Vincent Krabbendam{authorlink}

Powered by WPeMatico